Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Ung pige med smerter i lænden

Redigeret 16 juni, 2013, 13:21 i Rygsmerter
Jeg er en ung aktiv pige, som har store ryg/lænd smerter.
Jeg har haft det de sidste 3 måneder, og har ingen idé om hvad det kan være. Smerterne er nogenlunde konstante, men noglegange får jeg et form for ''anfald'', hvor min lænd låser sig helt fast og gør ubeskriveligt ondt.

Jeg har ikke haft mulighed for at gå til lægen, da jeg lige er flyttet hjemmefra og ikke har fået mit sygesikring endnu? Jeg er meget aktiv, og styrketræner en del, så det kan ikke være fordi jeg ikke bruger min ryg.

Har I prøvet noget lignende?
«1

Kommentarer

  • Du kan såmænd altid ringe til en praktiserende læge og bede om en tid - bare sig at du endnu ikke ved hvem der bliver din læge.

    Hvis du bor i nærheden af din tidligere læge skal du bare ringe til den, men ellers kan du bare finde telefonnummeret på en anden.
  • Mange tak for rådet.

    Jeg har dog flere gange prøvet, men det er utroligt svært at finde en læge i den kommune jeg er flyttet til, som tager imod nye patienter.

    Jeg regner dog med jeg snart får en læge, som jeg kan ringe til.
  • Mange tak for rådet.

    Jeg har dog flere gange prøvet, men det er utroligt svært at finde en læge i den kommune jeg er flyttet til, som tager imod nye patienter.

    Jeg regner dog med jeg snart får en læge, som jeg kan ringe til.
  • Jeg hæfter mig ved, at du er meget aktiv og styrketræner, men er du helt sikker på du dels får varmet dine muskler og led ordentligt op først, dels om du laver denne styrketræning korrekt?

    For det er faktisk der, jeg tror dit problem befinder sig.
  • Men har du RINGET til disse læger? Du vil jo ikke være fast patient hos dem, du har bare i høj grad brug for at blive kigget på - og måske få en henvisning til fysioterapeut eller kiropraktor.

    Jeg tror Lotte har ret i at du skal kigge på din træning. Der skal ikke meget til for at man gør det rigtig galt.
  • Jeg tror ikke det er i opvarmningen problemet ligger. Jeg har været knyttet til en personlig træner i forbindelse med forskellige sportsgrene jeg har dyrket på højt niveau tidligere. Derudover har jeg været til forskellige kurser, i forbindelse med træning, opvarmning osv.

    Men det underlige er, at det først er kommet efter jeg flyttede. Jeg ved ikke hvad det kan være, for jeg lever ikke anderledes og har ikke haft problemer med det før, på trods af jeg altid har trænet på samme måde.

    Jeg har ringet til dem, og nogle sagde de ikke kunne tage nye ind - og dermed ikke behandle mig, mens andre havde en tid langtid frem. Så jeg skal ringe til kommunen og rykke lidt efter mit sygesikring
  • Hmm, irriterende. Virker også underligt at du ikke har fået kortet endnu. Krydser fingre for dig :-)

    Du har vel ikke fået ny seng i forbindelse med flytningen??? Det kunne jo være problemet...
  • Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at det er kommet efter, du er flyttet hjemmefra.

    Det første jeg tænker på er, om du sover på den samme madras. Hvis du har skiftet madras, vil det bestemt være en mulighed, at det kan være årsagen.
    Det andet jeg tænker på er, at når der sker omvæltninger i éns liv (som f.eks. flytninger) så kan det medføre nogen stress, der kan sætte sig som spændinger i musklerne.

    Hilsen Helene
  • Umiddelbart passer beskrivelsen på det jeg oplevede i de første år med min ryglidelse, men da tog det min. 14 dage at komme ovenpå når ryggen havde "låst".

    Jeg har en fremadglidning af en lændehvirvel (arkolyse med spondylolistese).

    Dette kan kun ses på en funktionsoptagelse, altså røntgen hvor man sidder henholdsvis forover- og bagoverbøjet.
  • Jeg kan se, at dette indlæg er nogle år gammelt, men det beskriver et problem, som jeg også har fået. Jeg er 49 år og i det seneste halve år, har jeg haft mange smerter i lænden, min iskias (og nakken). Min læge har undersøgt mig og siger, at jeg ikke har nerver siddende i klemme, ingen tegn på evt. diskopolaps.
    Her til aften låste min lænd, mens jeg lå på sofaen og pludselig skulle til at hoste. Det var en helt ny smerte, og jeg blev noget forskrækket.
    Men hvad gør jeg nu? Min læge fandt jo ingenting alarmerende... Jeg rider og er "semi-aktiv" (kunne sikkert have godt af andre former for sport også), men er det den eneste løsning?
    Jeg håber, I har lyst til at kommentere. Jeg er noget fortvivlet over, at mine smerter er vedvarende, og jeg har ikke råd til at forsøge mig frem med mange forskellige behandlinger. Jeg glæder mig til eventuelle kommentarer og gode råd.
    Venlig hilsen Jeannette
Log in eller Registrér for at kommentere.