Desperat
Ja, nu har jeg givet Euthyrox 14 mdr til at bevise, at det skulle være bedre end ny Eltroxin, som jeg i øvrigt slet ikke prøvede, da jeg ikke kunne lave min sædvanlige dosis uden delekærven.
MEN jeg har det bare så skidt!!
Først blev det alt for højt, og dosis blev sat ned ned ned...
SÅ blev det for lavt, og dosis blev sat op op op...
Jeg var til lægen i forrige uge, og selvom han er sød, følte jeg han begyndte at kede sig lidt over mig. Åh, hvor er det trælst!
Nu har jeg i dagevis lavet diverse detektivarbejde for at finde ud af, hvad der kan være i vejen:
Er det fordi jeg tager noget andet medicin, som Euthyroxen ikke kan samarbejde med? (Simvastatinen, som jeg tog i forvejen, mod for højt kolesterol, magnesium mod forstoppelse, Ibumetin Retard pga slidgigt i nakken og Lansoprazol mod for meget mavesyre og hormonplaster). Alle er slået op på interaktionsbasen, og kun kolesterolmedicinen kunne være skyldig, så nu prøver jeg at holde pause med den.
Er det fordi overgangsalderen blander sig? (men den har jeg været i siden 2005)
Mine tal er intet mindre end perfekte:
TSH: 1,4
TT4: 100
TT3: 1,36
Frit: 1,09
MEN:
Mit hovede summer, så jeg er ved at blive vanvittig, jeg er irritabel og overdrevent støjfølsom, træt, men ikke søvnig, har smertende hænder og ømme fødder og oven i det hele svært ved at koncentrere mig. Hele min krop er "trykfølsom", det er som om ALT gør ondt, alt mit bindevæv/fedtvæv føles som et stort blåt mærke.
Kan ikke være sammen med andre mennesker, fordi det hurtigt bliver "for meget", så mit sociale liv er sat på "0".
Nu overvejer jeg, hvad jeg så skal gøre? Alle forslag er velkomne...Jeg tænker selvfølgelig osse på alternative behandlere, men åh, hvem er de rigtige og hvor mange penge skal man så ofre på det?
Hvad med kosten? Kan man gøre noget der? Jeg har lige tabt 10 kg bl.a. ved hjælp af Nupo og kalorietælling og sund mad.
Så skal jeg enten prøve den nye Eltroxin eller til Tyskland efter Eferox? Kan man mon få det sendt fra apoteket, hvis man sender dem en recept?
Alt feedback er som sagt velkommen...
Mange hilsner Solsikke
MEN jeg har det bare så skidt!!
Først blev det alt for højt, og dosis blev sat ned ned ned...
SÅ blev det for lavt, og dosis blev sat op op op...
Jeg var til lægen i forrige uge, og selvom han er sød, følte jeg han begyndte at kede sig lidt over mig. Åh, hvor er det trælst!
Nu har jeg i dagevis lavet diverse detektivarbejde for at finde ud af, hvad der kan være i vejen:
Er det fordi jeg tager noget andet medicin, som Euthyroxen ikke kan samarbejde med? (Simvastatinen, som jeg tog i forvejen, mod for højt kolesterol, magnesium mod forstoppelse, Ibumetin Retard pga slidgigt i nakken og Lansoprazol mod for meget mavesyre og hormonplaster). Alle er slået op på interaktionsbasen, og kun kolesterolmedicinen kunne være skyldig, så nu prøver jeg at holde pause med den.
Er det fordi overgangsalderen blander sig? (men den har jeg været i siden 2005)
Mine tal er intet mindre end perfekte:
TSH: 1,4
TT4: 100
TT3: 1,36
Frit: 1,09
MEN:
Mit hovede summer, så jeg er ved at blive vanvittig, jeg er irritabel og overdrevent støjfølsom, træt, men ikke søvnig, har smertende hænder og ømme fødder og oven i det hele svært ved at koncentrere mig. Hele min krop er "trykfølsom", det er som om ALT gør ondt, alt mit bindevæv/fedtvæv føles som et stort blåt mærke.
Kan ikke være sammen med andre mennesker, fordi det hurtigt bliver "for meget", så mit sociale liv er sat på "0".
Nu overvejer jeg, hvad jeg så skal gøre? Alle forslag er velkomne...Jeg tænker selvfølgelig osse på alternative behandlere, men åh, hvem er de rigtige og hvor mange penge skal man så ofre på det?
Hvad med kosten? Kan man gøre noget der? Jeg har lige tabt 10 kg bl.a. ved hjælp af Nupo og kalorietælling og sund mad.
Så skal jeg enten prøve den nye Eltroxin eller til Tyskland efter Eferox? Kan man mon få det sendt fra apoteket, hvis man sender dem en recept?
Alt feedback er som sagt velkommen...
Mange hilsner Solsikke
Kommentarer
Du skriver, at dit hoved summer og at du er støjfølsom.
Disse to ting kan indikere, at din hørelse ikke er optimal. Prøv at gå til en øelæge. Han vil foretage en høreundersøgelse og evt. henvise dig til audiologisk afdeling.
Er din hørelse nedsat, er der forskellige muligheder for at hjælpe dig.
Hvis din støjfølsomhed ikke skyldes nedsat hørelse, så kan du få hjælp hos hørepædagogerne til at "vænne dig af" med støjfølsomheden.
Har du nedsat hørelse, så er der også hjælp at hente hos hørepædagogerne.
Hvis det du skriver som "summen" i hovedet, er en lyd eller summen, så er det en tilstand der kaldes tinnitus. Den er som regel forbundet med nedsat hørelse, men kan skyldes andre faktorer. Tinnitus er et symptom, ikke en sygdom.
Hilsen Linette
Jeg kan give dig ret i at Simvastatin er noget skidt sammen med Eltroxin/Euthyrox.
Jeg blev sat på Simvastatin i begyndelsen af september 2009. Efter ca 6 uger får jeg problemer med at sluge pillerne, jeg får trang til at rømme mig hele tiden, føler en klump i halsen, tager 2 kg på, bliver træt og har ingen energi, jeg bliver smådeprimeret (jeg tænker på døden hver dag), og min mave går i stå på nøjagtig samme måde som før jeg startede med Eltroxinen i 2007 (meget træg mave og kronisk forstoppelse).
Jeg får lov til at stoppe med Simvastatin midt i november, og allerede efter en uge får jeg det bedre.
Det har taget mig omkring 9 måneder at komme ovenpå igen – først i august i år har jeg følt at jeg havde fået min gamle energi tilbage i fuldt omfang.
Blodprøverne har dog hele tiden været indenfor normalområdet.
Jeg har som du nu også læst en del om stofskifteproblemerne – prøv f.eks. Sonjas Stofskifteforum på nettet – og er blevet klar over, at jeg skal finde lige præcis det sted indenfor normalområdet, hvor jeg har det bedst.
Jeg har opdaget, at TSH ikke kan bruges til noget når man allerede er syg – her er Frit T4 meget vigtigere. Jeg har også erfaret, at der er meget stor forskel på hvordan jeg havde det da FT4 var 16,4 (jeg havde det dårligt), og hvordan jeg har det nu hvor FT4 er oppe på 18,8 (har det betydelig bedre)!
Jeg har hele tiden taget 150 mg Eltroxin – og også haft det meget underligt i en lang periode efter den nye Eltroxin kom på markedet. Gammel Eltroxin tog jeg bare til morgenmaden sammen med et glas mælk og en vitaminpille, og det virkede fint.
NU tager jeg altid Eltroxin så snart jeg er stået op, altså ½ time inden morgenmaden, så vidt muligt på samme tid hver dag, og jeg har været helt stoppet med vitaminpillerne. Er så småt begyndt at tage dem igen – om aftenen.
Sagen er den at både kalk og jern konkurrerer med Eltroxin om at blive optaget i blodet. Så nu lader jeg altså Eltroxinen være alene om morgenen, og al anden medicin bliver taget enten til morgenmaden eller senere på dagen. Jeg har lovet mig selv ALDRIG MERE at tage anden medicin samtidig med Eltroxin.
Jeg forstår ikke helt dine blodprøver, hvad er din værdi for Frit T4? Jeg håber du går hos en endokrinolog, ellers synes jeg du skal bede om en henvisning. Dine symptomer lyder meget voldsomme.
Jeg har også fundet ud af at mange patienter i virkeligheden er underbehandlede, fordi lægerne retter sig efter TSH-værdien. Har du været godt nok behandlet hele tiden, eller har du måske været lidt underbehandlet altid, så det er derfor, at der ikke skal andet en Simvastatin til at vælte læsset fuldstændig?
I øvrigt kan man finde mange patienthistorier som fortæller, at kolesteroltallene pludselig bliver bedre når man skruer lidt op for behandlingen med stofskiftemedicinen.
De bedste hilsner fra Lise
Tak for dit input - jeg tror ikke, jeg har tinnitus, for det er ikke en lyd i den forstand, men det er nu et godt forslag med en ørelæge...
Jeg oplever, at hele min organisme er overbelastet svarende til, når jeg i perioder har været overdoseret, men tallene er fine, faktisk har det lige været for lavt med en TSH på 5,86 i maj. Jeg har det bedst med TSH på 1,0.
Mange hilsner Solsikke
Tak for dit svar, jeg kan se, at du som jeg har været vidt omkring i din søgen :-)
Jeg har altid (siden sygdomsstart 2003) taget min stofskiftemedicin om morgenen med et glas vand og ca 1/2 time før morgenmaden. Vitaminer tager jeg til aftensmaden, netop fordi de interagerer med stofskiftemedicinen (tager D-vita med kalk).
Min læges værdi for "Thyroxin (frit)"= ml 0.8-1.3, så den ligger jo fint på 1.09...
Jeg følte mig faktisk stort set okay tilpas, før jeg skiftede fra gml Eltroxin til Euthyrox sidste sommer, og dengang tog jeg iøvrigt også Simvastatin.
Det mærkelige er, at jeg nu er på den højeste dosis, jeg har været på i snart 7 år. Jeg tager nu 925 mikrogram om ugen (med gml Eltroxin var det fint på 875).
Jeg blev overgivet til egen læge fra Århus Hosp Endokrinologisk afd i 2006, og han er ikke til sinds at sende mig tilbage...men hvis jeg tror det ville gavne, kunne jeg vist godt plage mig til det.
Men hvad skulle de kunne hjælpe med?
Mange hilsner
Solsikke
PS: Men tænk, hvis det er Simvastatinen, og det går mig som dig - hvilken lykke så at føle sig "rask" om en uge! :-)
Den fornemmelse du har med en snurren og summen i hovedet har jeg også med mellemrum når jeg doserer op eller ned med euthyrox.
Jeg kunne ikke tåle ny eltroxin og fik efter meget lægebøvl endelig euthyrox og fik det meget hurtigt godt igen.
Efter 7 mdr. begyndte jeg at blive svimmel og fik denne grusomme summen i ørerne( som måske kan føles som tinitus) ,jeg mistede koncentrationen og følte jeg befandt mig i en osteklokke.ørerne kunne næsten være totalt lukkede.
Jeg har normalt ingen problemer med mine ører og har endda en ret god hørelse,trods det at jeg er 61 år.
Det viste sig så at jeg var blevet så overdoseret at mit tsh var helt nede på 0,02 og jeg røg på hospitalet, da jeg fik så stærke svimmelhedsanfald at jeg ikke kunne stå på benene, samtigmed denne hæslige fornemmelse i ørerne.
Jeg blev så omgående doseret ned fra 150 micr. til 100 micr. om dagen og det begyndte herefter at aftage.
Nu efter 5 mdr med 100 micr. om dagen er jeg så røget lidt for langt ned og er nu gået op med 6 1/4 micr om dagen.
Det viser sig så at være lidt for meget og jeg går nu ned til 6 1/4 mere hver anden dag.
( når tsh er lavt er stofskiftet højt og når tsh er højt er stofskiftet lavt),men det ved du nok.
Jeg har nu igen denne forbistrede summen i ørerne, dog ikke så slemt.Den kommer når jeg doserer op og ned og jeg føler at den især kommer ,når jeg får for meget medicin.
Jeg har læst et sted at hvis man har været meget overdoseret bare en gang , så er meget følsom fremover når man doserer op og skal gå meget langsomt frem.
Hilsen Albini.
Jeg håber da du får det bedre - men når du har taget simvastatin før uden problemer, så er det jo ikke sikkert det hjælper dig.
Held og lykke med det.
Mange tak for dit svar - det er "rart" at læse, at andre kender til "den forbistrede summen", som netop gør, at jeg føler mig i en osteklokke og har svært ved at koncentrere mig.
Førhen kom den ved for højt stofskifte, men denne gang kom den ved det lave i maj, og har været der siden...Underligt!
Jeg kan se, at du som jeg har brug for super finjustering. Det udelukker i hvert fald at skifte til ny Eltroxin, som jo slet ikke kan laves så "småt".
Du har ret i, at alt skal gøres langsomt, jeg justerer som regel med 25 mikrogram om ugen.
Er Euthyrox det rette for dig?
Mange hilsner Solsikke
Tak!
Næh, det er ikke sikkert, det hjælper, men et sted skal jeg jo starte! Og tænk, hvis...:-)
Mange hilsner
Solsikke
Ja jeg har jo taget euthyrox i nu 1 år og de eneste gange der har været problemer har været ved den store overdosering og så nu ,hvor det ikke ligger ordentligt.
I det år har der vel sammenlagt været ca i måned hvor jeg ikke har haft det så godt.
Udover euthyrox tager jeg både hormonpiller og blodtrykspiller og de går åbenbart heller ikke ind og driller.
Nedgangen i dosis skyldes jo at euthyrox er stærkere end eltroxin.
Hilsen Albini.
Ja, Euthyrox var osse stærkere end Eltroxin for mig - i starten! Jeg måtte helt ned på 125 mikrogram mindre om ugen - men siden er jeg så øget fra 750 mikrogram Euthyrox til nu 925 mikrogram Euthyrox pr uge, så det slingrer bare helt vildt...
Mange hilsner Solsikke