Hjem Rusmidler Rusmidler

Ketogan ?

Redigeret 4 juni, 2013, 20:08 i Rusmidler
Hej alle, jeg har lige fået besked fra min læge om at de har stoppet produktionen af ketoganer, og at dette stof slet ikke kan fås mere ??

Andre som har hørt det samme ?

Jeg har fået det i mindre omfang sammen med Oxycontin i flere år og aner slet ikke hvad jeg skal gøre hvis man ikke laver en erstatning - der må da være mange som kommer til at mangle dette stof........ også hospitalerne ??
«1

Kommentarer

  • Hej jeg kan trøste dig med at Ketogan ikke udgår af handlen der er bare sket en fejl på fabrikken der laver dem, de vil være oppe på normal udlevering til apotekerne sidst i oktober mdr:.
    Alle læger har fået besked om dette så det må være en sløv læge du har fået, du kan også tale med dit apotek de ved det også.
    Ketogan kan ikke bare tages væk fordi de er så specelt som de er, der er nemlig ikke andre piller der har samme virkning. Venlig hilsen Alan Berg.
  • Hej Alan

    Mange TAK for dit svar, jeg var helt bekymret hvis jeg ikke får disse ca. 3 piller om dagen med mit andet medicin kan jeg slet ikke komme igang med noget som helst, jeg er kronisk smertepatient.
    Jeg har også fået disse piller igennem smerteklinik i over 10 år så jeg kunne slet ikke forstå det. Så forstår jeg slet ikke at min læge kan skrive dette i en mail til mig, han plejer da ellers at have "fingeren på pulsen"
  • Min læge bliver ved med at sige at jeg skal have foretaget/omlagt min smertebehandling da ketogan udgår - jeg forstår det bare ikke ?
    Andre som ved noget ?
  • Det er åbenbart en meget udbredt skrøne blandt læger, at Ketogan er mere vanedannende end andet morfin, fordi det skulle give et såkaldt "sus", som siges, at være meget eftertragtet blandt misbrugere, og at det er det "sus" man bliver afhængig af. Derfor er man blandt visse kredse af læger (sundhedsstyrelsen, måske?) blevet enige om, at benytte denne situation, hvor apotekerne er midlertiget udgået for dette præparat, til helt at stoppe med at ordinere det, og i stedet bruge depot morfin.
    For mit eget vedkommende, kan jeg ikke mærke noget "sus", ved at tage en Ketogan, men i modsætning til Contalgin, som jeg nu har fået den sidste måned, havde jeg en del færre bivirkninger.
    F.eks. var jeg fri for, at gå rundt med kronisk forstoppelse, kronisk bedøvet tarmfunktion og byldeøm og udspilet mave, for slet ikke at komme ind på, hvordan diverse afføringsmidler virker, hvis og når de virker. Det er bare et spørgsmål om kontrol - og det er nemmere for sundhedskontrollen at kontrollere, at et præparat med et hav af bivirkninger ikke fører til misbrug, hvilket er hele begrundelsen, for at trække Ketogan, som ikke har så mange bivirkninger, ud af markedet.
    Af andre bivirkninger, jeg har af Contalgin, er en udtalt træthedsfornemmelse/sløvhed, følelsesløshed, askegrå ansigtskulør, meget små pupiller, mistet lyst til mad og i det hele taget, nedsat livskvalitet. Derfor er jeg startet med at tage Celebra, som vidst godt nok giver en 3 gange så høj risiko for blodpropper, og forsøger at stoppe med at tage Contalgin.
    Contalgin er et depotpræperat, som man kan nøjes med at tage hver 12. time, og det skulle jo være en lettelse at have en virkning på et konstant niveau, men jeg ved ikke, om det i virkeligheden er endnu mere vanedannende, at være så påvirket konstant. Da mine smerter er af varierende intensitet, synes jeg, at det er overdrevent, at være på en konstant dosis.
    Selv om jeg ikke har misbrugt de Ketoganer, som jeg har fået i flere år, er jeg alligevel afhængig af morfin, og med alle de bivirkniger, jeg har nu af Contalgin, kan jeg ikke rigtig se, hvordan eller hvornår, jeg kan få det rimeligt igen og ville ønske, at jeg aldrig havde tilladt mig selv at blive afhængig.
    Jeg har holdt pause fra Contalgin i 30 timer nogle gange i den måned, fordi min mave gjorde for ondt og har sat min dosis ned til det halve. Da jeg fortalte det til min læge, fik jeg at vide, at det måtte jeg ikke, for så var det umuligt at kontrollere, hvad jeg fik. Så kontol er vel kodeordet?
  • Min mor fik også ketogan for sine smerter. Hun fik ikke noget "sus", men kunne holde smerterne ud. Så begyndte man at jamre sig over hun blev afhængig af dette stof.
    Hvor kunne det dog være ligegyldigt, hvis det var sandt, for smerterne ville aldrig forsvinde.

    Jeg forsøgte at fortælle det forsvandt hurtigt ud af kroppen igen i modsætning til andre ting. Jeg forklarede at det ikke var så skadeligt at indtage, som mange andre ting. Men lægen må jo have ment det samme som resten af af modstanderne. For næste gang jeg var på besøg var smertepillerne erstattet af noget andet.

    Desværre havde de tabletter ikke den samme gode virkning, til gengæld tog de livet af hende i form af en maveblødning efter nogle år.
    Nu får min bror ketogan. Ikke hver dag, men når smerterne sætter ind.

    Selv de tabletter kan ikke fjerne smerterne helt, men de dulmer dog. Jeg tror han er blevet klar over, han skal holde sig fra den slags tabletter vores mor fik. Han får heller ikke noget "sus".
    Hvis han fik det ville han jo tage dem også når han ikke havde smerter, men det gør han slet ikke.
    Tværtimod siger han, jeg har desværre måttet tage et par ketogan i dag, jeg har så mange smerter. Nej, han bliver døsig og kan måske falde i søvn. Så har han fred i den tid.
    Man skal ikke uden videre tro på, når de siger man ikke kan få en bestemt slags tabletter mere, det har jeg opdaget. Men det undrer mig, de siger det, for de må jo også vide de kommer igen.

    Ufatteligt man hellere giver et menneske, med smerter, en medicin, der ikke virker særlig godt og som kan føre til maveblødning, når de indtages hver dag, end man giver et stof, som man tror gør afhængig. Det er jo så uendelig ligegyldigt.
    Alle , som har eller har haft smerter, ved jo det eneste man ønsker er de stopper.
  • Jeg fik følgende besked ang ketogan i sidste uge da jeg manglede dem.
    Første apotek jeg henvendte mig til sagde de kom sidst i oktober, men andet apotek jeg talte med, kontaktede firmaet der laver ketogan og fik af vide der kom en mindre sending allerede idag.. så jeg har heldigvis fået mine ketogan idag. (Det har været en lang uge + weekend på morfin dak)
    Som erstatning imens de ikke kunne fåes fik jeg nemlig morfin dak. som bare gav en masse bivirkninger men desværre ingen reel virkning.

    Det ligner utrolig meget det som skete for få år tilbage med Ketodur (som er langtidsvirkende Ketogan). Det starter også med der var noget de ikke kunne skaffe af indhold, og pludselig var de helt væk fra markede..
    Jeg håber inderligt jeg tager fejl, for jeg fungerede rimligt på Ketodur i sin tid, og jeg er nu på Ooxycontin istedet, som desværre slet, slet ikke er med noget nær den samme virkning.
    Desværre tror jeg det bare er et spørgsmål om tid, inden ketogan forsvinder fra helt markede præcis som ketodur gjorde.
    Og ja, bare tanken om også at skulle undvære ketogan er slet ikke til at bære.

    Er der nogle der har nogle gode erfaringer for en god erstatning for ketogan? og evt. et bud på noget andet langtidsvirkende istedet for Oxycontin?
    Af langtidsvirkende har jeg prøvet Oxycontin og Contalgin. suppleret med enten Ketogan, Petidin eller Morfin som tilskud.
    Petidin og Morfin får jeg bare bivirkningerne af og ingen reel smertelindring som ved ketogan.

    Knus
  • Kære alle sammen.

    Jeg har en mor der til d.d. er dybt afhængig af ketogan og har været det i mange år hun har ikke nogle smerter længer men "bare" ondt i livet. Jeg er selv 35 og arbejder tildaglig med voksne misbruger så jeg kender afhængighed når jeg ser en. Tilmed kommer der rigtig mange voksne misbruger hos os der udelukkedne giver bl.a ketogan skylden for deres start af deres misbrug og der liger flere udlanske undersøgelser på at stof sammensætningen går på en del af hjernen der også er vores beløndings center.
    Jeg siger ikke at jeres behov ikke er der, slet ikke men bare at det ER meget afhængigheds skabebde og det er kun i meget sjældene tilfælde at hjernen ikke er modtagelig for det og dermed ikke skabes en afhængighed.

    Jeg ved ikke nok om stoffet men ved at det virker på to centre 1- det reelle smerte center og 2- som før nævnt belønings centret og der er sidstnævnte der skaber lysten til mere, jeg har hørt mine klienter tale om at de kan overskue hverdagen bedre da deres følelser hæmmes og dermed ikke er så nedtrykte og mærker det der gør ondt i livet.

    Så min erfaring både privat og profisionelt er at det er MEGET afhængighedsskabende.
  • Det kan godt være, der er nogen, som bliver nemmere afhængig af Ketoganer end af andet morfin, men det gør det i hvert fald ikke nemmere at undvære de piller, når man som erstatning, får et depotpræparat med en masse virkeligt ubehagelige bivirkninger oven i. Jeg synes også, det ville være rart at vide, hvad man så skal stille op, og hvad der findes af alternativer med knap så kraftige bivirkninger?
    Er der nogen herinde, som kender til Buprenorfin? Jeg har fået det tilbudt som depotplaster, der virker 72 timer, men jeg er bange for at tage det, fordi jeg fundet ud af, at det er det samme stof, som i Subutex, som man bruger til afvænning af afhængighed af morfin. Det skulle både kunne virke smertestillende og samtidig blokere nogle centre i hjerne, således at man ikke kan få nogen virkning af morfin. Så der er vidst noget med, at man skal være helt ude af morfinen, inden man skal tage det på. Og så er jeg i tvivl om, hvor lang tid, man har det i kroppen efter man tager det af, hvis man får det dårligt af det.
    Desværre er min gamle læge gået på pension, så jeg har fået en ny, som har den holdning, at det kun er depotmedicin, jeg kan få. Jeg ved så ikke, om det er noget, som sundhedsstyrelsen har fundet ud af, skulle være sundere?
  • Jeg tror alle slags piller kan skabe afhængighed på en eller anden måde, hvis uheldet er ude.
    Jeg har da set en spise hovedpinetabletter, som var det bolsjer.

    Men det mener jeg ikke skal gå ud over mennesker med voldsomme smerter. Vi kan jo ikke bare fjerne smertestillende medicin, fordi nogle bliver afhængige af den.
    Ketogan skader ikke så meget, som mange andre piller og har en rimelig god virkning.

    Min bror har fået dem i flere år og er absolut ikke afhængig af dem andet end, naturligvis, når smerterne en gang imellem bliver for voldsomme.
    Han er ligefrem ked af at tage dem, for han blive søvnig og må lægge sig. Men smerterne er så stærke at det gør livet uudholdeligt. Heldigvis er der mange dage imellem, hvor det bliver så slemt.

    Hjernens belønningscenter bliver jo påvirket at en masse forskellige ting. F.eks.

    http://www.dr.dk/Tema/danmarkpaastoffer ... moeger.htm


    http://www.dr.dk/Tema/danmarkpaastoffer ... lkohol.htm
Log in eller Registrér for at kommentere.