Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Voldsomme mareridt

Hej ..

Jeg har diagnosen Paranoid Skizofreni og har været syg i mange år ..

Dette indlæg bliver måske rodet, da jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg skal udtrykke mig ..

Jeg har over de sidste 4 måneder været plaget af voldsomme, syge mareridt hver eneste nat .. Som om at hvad jeg oplever i hverdagen løber løbsk om natten ..

Jeg vågner gerne fuldstændig desorienteret og panisk, falder ud af sengen og sveder .. Ellers er det som om mit hoved er vågent, men hele min krop er lammet i 5-10 sekunder .. Efter jeg "får følelsen" tilbage i kroppen, panikker jeg igen .. Jeg er træt, jeg har det skidt ..

Er der andre der kender til det ? Og ja .. jeg har dem hver eneste nat .
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Melanie

    Dit indlæg virker ikke rodet og jeg synes, det giver god mening.

    Drømme er underbevidsthedens budskaber til bevidstheden. De handler typisk om uløste problemer eller (indre) konflikter, som vi har brug for at tage os af bevidst.
    Når drømmene udvikler sig til mareridt, er der nogle meget store indre konflikter. Når dine mareridt handler om ting, du oplever i hverdagen, der eskalerer i drømme, kan det tyde på, at der er nogle ting i din hverdag, der langt fra fungerer godt nok. Når mareridtene ovenikøbet varer ved over så lang tid, tyder det på, at du sidder godt og grundigt fast i nogle problemer.
    Hvis du får løst disse problemer i din hverdag, vil dine drømme forandres.
    Vær opmærksom på, at det også kan være gamle problemer, der bringes op i drømme, hvis de er årsag til, at du ikke har det godt.

    Mareridtene er altså ikke problemet - det er faktisk omvendt, for mareridtene prøver at få dig til at forstå, at du har nogle problemer, du må have løst.

    Jeg vil anbefale dig at læse nogle bøger om drømmenes funktion og hvordan man kan lære at forstå sine drømme. Jeg har lige læst 'Nattens drømme' af Lillebeth Nordqvist. Hun er drømmepædagog og billedterapeut og hun skriver bl.a. også om søvnforstyrrelser og mareridt og fortæller om, hvordan man kan lære at forstå, hvad drømmene vil fortælle én. Men på biblioteket kan lånes mange gode bøger om drømme.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg har kigget lidt på nettet omkring drømmetydning, men kan ikke finde noget som helst som skulle kunne give en smule mening omkring mine mareridt ..

    Jeg havde en, hvor jeg stod på en forladt vej og to biler kører imod hinanden .. De støder sammen og den ene bil bryder i brand .. ud af den brændende bil, kravler en pige uden ansigt .. Da hun peger på mig, begynder der at falde orme eller snarere maddiker ud af næsen og munden på mig ..

    Så har jeg et mareridt, som kommer igen og igen, om en død dame i en kørestol der tager mørke med sig .. Da hun er kommet tæt på mig, fordi jeg ikke kan løbe, "vågner" hun og smiler med sine rådne tænder og hun er helt .. ja, rådden .. Jeg vågner ALTID badet i sved og mit hjerte hamrer derud af, lige da hun rækker ud efter mig med sine lange beskidte negle ..
  • Indstillinger
    Hej

    Hvis du har fået ændret noget på din medicin, kan det faktisk godt fremkalde livlige drømme. Ofte er det kun en overgang, før kroppen har vænnet sig til den nye medicin.

    Uanset hvad, synes jeg du skal tale med lægen om det. Det kan også være din sygdom, som giver dig disse mareridt.

    Mange hilsner
    Signe
  • Indstillinger
    Hej Melanie

    Jeg forstår, at der er rædselsvækkende drømme.

    En tommelfingerregel indenfor drømmetydning er, at man selv er alt og alle i sine drømme.
    Alt i din drøm er skabt af din underbevidsthed specielt til dig, fordi det er et billede af, hvad der foregår i dig og dit ubevidste sind. Drømmene er især gode til at vise os de sider af os selv, som vi absolut ikke har lyst til at vide noget om (vores skyggesider). Når vi møder vores skyggesider eller fortrængte sider af os selv i drømme, kan det skabe angst. Eller endog rædsel, hvis det er sider af os selv, vi har taget ekstremt meget afstand fra.
    Mange gange ser vi i drømmene vores skyggesider i andre personer. Vi har lettere ved at forholde os til nogle karaktertræk eller nogle følelser, vi frygter eller ikke kan acceptere i os selv, hvis vi ser dem hos andre.

    Disse drømme viser, at du lider under en meget stor indre splittelse. Der er ligefrem sider af dig selv, der vil udslette andre sider af dig selv.

    Men der kan også være et andet lag i drømmene. Når vi har meget voldsomme indre splittelser fra sider af os selv, er det fordi nogen eller noget tidligere i vores liv, har skabt den splittelse. Derfor kan din frygt i drømmene også være f.eks. et tegn på frygt for mennesker, der har villet skade dig eller det kan være fortrængt vrede. Der er flere muligheder. Der kan have været personer i vores liv, som har gjort os fortræd og det kan den slags drømme også vise.

    Man kan forandre sine drømme, hvis man forholder sig anderledes til dem. Jeg ved, at det kan skabe angst men det kan faktisk hjælpe. Hvis du vil prøve, så kan det nok forandre noget, hvis du fortæller den ansigtsløse pige og kvinden i kørestolen, at du er meget bange for dem og du kan spørge, hvad de vil dig. Så kan det være, at du oplever, at de bare vil have kontakt med dig og ikke har til hensigt at skade dig. Det er din egen frygt for dem, der gør dem farlige. Fordi de er billeder på noget i dig selv, du frygter at erkende.

    Jeg tænker på, om der er sket forandringer i dit liv indenfor de sidste fire måneder? Har der været sket noget, der kan have påvirket dig meget på et ubevidst plan? For der må jo være en grund til, at du har fået mareridt netop i de sidste fire måneder.

    Drømmene viser, at der er noget i dig, der skriger på hjælp. Der er fortrængte sider af dig eller fortrængte/ubevidste følelser, der ikke kan holde ud at blive undertrykt længere. Men når de indre konflikter er så voldsomme her, så kan det kræve professionel hjælp at få løst dem.

    P.S.: Jeg havde for nogle år siden et mareridt med en tilsvarende råddenskab.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Medicin kan ganske rigtigt give nogle frygtelige mareridt.
    Det kan andre ting naturligvis også.
    Men kort fortalt fik jeg engang noget medicin, som gav mig de mest afskylige mareridt. Så slemt at jeg henvendte mig til min læge. Heldigvis var han med det samme klar over, det var medicinen. Jeg fik noget andet i stedet for.
  • Indstillinger
    Hej Melanie

    Hvis jeg var dig, ville jeg finde ud af, om det er din eventuelle medicin, der har skabt problemet, således som Persille og Signe peger på.

    Antipsykotisk medicin virker ved at blokere for nogle signalstoffer, hvilket kan mindske sygdomssymptomerne. Sådan som jeg har forstået det, blokerer alle slags antipsykotisk medicin for signalstoffet dopamin, men ud over det, er det lidt forskelligt, hvilke andre signalstoffer der blokeres for, f.eks. actylcholin, noradrenalin, serotonin eller histamin.

    Det har naturligvis en afgørende betydning for bivirkningerne, hvilke signalstoffer der bliver blokeret.

    Nu skriver du ikke navnet på den medicin, du formodentlig får. Men jeg har kigget på bivirkningsprofilerne ved forskellige slags antipsykotiske midler, og flere steder er mareridt nævnt. Prøv at kigge i indlægssedlen til din medicin.

    Jeg har ligesom Persille oplevet at få medicin, der udløste voldsomme mareridt. (Og mon ikke det var samme type medicin, nemlig den blodtrykssænkende medicin, der med en fællesbetegnelse kaldes en betablokker?)

    En betablokker virker ved at blokere for signalstoffet noradrenalin. Derfor vil jeg tro, at dine problemer kommer af, at din antipsykotiske medicin er af en type, der blokerer for noradrenalin, ud over dopamin. (I øvrigt er dopamin og noradrenalin stærkt beslægtede stoffer, så selv om din medicin ikke blokerer for noradrenalin, så vil jeg alligevel tro, at det er din medicin, der skaber problemet).

    Hvis det er din medicin, der udløser problemet, vil det være muligt at finde en anden type, der ikke skaber disse problemer. Da jeg skiftede blodtryksmedicin og altså ikke længere fik medicin, der blokerede for signalstoffet noradrenalin, stoppede mareridtene øjeblikkeligt.

    Jeg oplever gang på gang, at der er mennesker, der har svært ved at tro, at medicin kan medføre så store ændringer - heldigvis mange gange fordelagtige ændringer, men desværre også tit virkelig ubehagelige problemer. Men sådan er det altså.

    Jeg vil ikke forklejne drømmetydning. Men hvis problemet er skabt kemisk, så får man nok ikke noget ud af at tyde disse mareridt. Jeg taler af erfaring. Dengang jeg havde problemet, fandt jeg en dygtig psykolog, som selvfølgelig ikke kunne stille noget op, når problemet skyldtes kemi. Jeg betalte formuer på psykologihjælp. Det eneste, der kom ud af det, var, at psykologen fik råd til et nyt tag på sit hus!

    Hvis jeg var dig, ville jeg derfor gå til den læge, der udskriver din medicin, og få noget andet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    citat
    Jeg har ligesom Persille oplevet at få medicin, der udløste voldsomme mareridt. (Og mon ikke det var samme type medicin, nemlig den blodtrykssænkende medicin, der med en fællesbetegnelse kaldes en betablokker?)
    citat slut

    Lige netop. Det hjalp med det samme, da jeg stoppede med den medicin og fik noget andet.

    Jeg havde mareridt om en hvidt lokale, hvor en svingede en økse og huggede lemmer af mennesker og blod sprøjtede ud på alt det hvide.
    Det var ganske forfærdeligt at opleve nat på nat.
  • Indstillinger
    Medicin eller ej... det er ikke medicinen, der skaber mareridtene men éns egen underbevidsthed. Årsagen til den psykiske lidelse, man får psykofarmaka for, kan sagtens være årsag også til mareridtene.

    Psykofarmaka kan sløre eller bedøve symptomerne og engang imellem er den så endda effektiv, at den kan få underbevidtheden til at tie stille om problemerne - men altså ikke altid og så har man et mareridt. Og så antager man, at det er medicinen, der skaber mareridtene i stedet for at se mareridtene som et udtryk for noget i éns inderste.
    Vi er det, vi drømmer uanset, hvor ubehageligt det er.

    De mareridt jeg har haft, siden jeg var barn og indtil jeg fik antipsykotisk medicin som 22 årig, kunne være plottet i enhver horrorfilm.
    I mit terapiforløb begyndte mareridtene igen, fordi jeg arbejdede med årsagen. Jeg fik drømmene tolket og bearbejdet og løst problemerne og nu har jeg aldrig mareridt mere.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg er helt klar over, at der kan være flere forskellige grunde til mareridt.
    Oplevelser, der bearbejdes i drømme. Eller andre lidelser.

    Men medicin kan altså også skabe nogle underlige drømme. På en eller anden måde påvirkes hjernen. Og jeg blev påvirket af blodtryksmedicinen.
    Lægen var helt klar over grunden og fortalte, at det var en bivirkning ved netop den medicin jeg fik. Ikke alle blev påvirket i hjernen, men nogle gjorde.
  • Indstillinger
    Hej Helene og Melanie

    Helene, du kan muligvis have ret i, at de mareridt, der er tale om, på en eller anden måde hænger sammen med det egentlige psykiske problem, altså skizofreni, og at det vil være en god ide, hvis Melanie får psykoterapi.

    Men i et tilfælde, hvor drømme, der måske kunne tydes og bruges til en forståelse af problematikken, er forstærkede og forvanskede af medicin, kan jeg ikke forestille mig, at det er en brugbar løsning at begynde at tyde disse drømme.

    For det første vil man være alt for medtaget af bivirkningerne ved medicinen til at kunne indgå i et terapi-forløb. For det andet mener jeg ikke, at det vil give et realistisk billede af problematikken, hvis man fortolker drømme, der er forstærkede og forvanskede af medicin.

    Derfor synes jeg, at det vil være bedre at få noget medicin, der ikke er kendt for at forårsage mareridt.

    Jeg ved godt, at man tidligere har anvendt stærke psykofarmaka som f.eks. LSD som en slags katalysator, i et forsøg på art fremkalde reaktioner, der kunne bruges i terapi. Men det blev forbudt, fordi folk blev mere syge af det. Jeg har også set, at man i USA for nylig er begyndt at eksperimentere med at bruge Ecstasy på en lignende måde, i et forsøg på at kurere PTSD. Jeg tror ikke på den slags. Det er selvfølgelig min personlige mening, men den udspringer jo sådan set af min egen erfaring. Man kommer ikke uden om den hårde, lange vej, hvis man ønsker at blive helbredt. Der findes ingen nemme tricks. Og så er det ikke engang et nemt trick at være udsat for disse forfærdelige mareridt :o(

    NB: Melanie, hvad du end gør, så stop ikke lige pludselig med den medicin, som jeg formoder, at du får. Du kan få en anden medicin, som ikke har de bivirkninger.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.