Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min datter på 13 år ligger op til sex på messager...

Redigeret 6 januar, 2011, 19:24 i Teenagere
Jeg har en datter på 13 år, som jeg mente jeg kunne stole på. Jeg har tjekket pcen, i et par mdr... For at finde ud af hvad hun fik tiden til at gå med.... Jeg er meget rystet: Min datter har tilbudt sex til 8 drenge , samt lagt op til masse ved de drenge. Men jeg kunne se ud fra det hun skrev, at når en dreng ville mødes med hende , fandt hun på at skrive en masse løgne om hvorfor hun ikke lige kunne komme.. Jeg har taget en meget stor snak med hende om det.. Hun har fået en mdr stugerest, samt hun ikke må komme på nettet den mdr... og skal komme lige hjem efter skole... jeg har brug for nogle gode råd. mvh mor...
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er desværre ikke selv mor, så gode råd skal jeg nok ikke komme.
    Vil bare sende en tanke din vej.
  • Indstillinger
    HEj. er ikke selv mor, men er en pige på 20 så det jo ikke så længe siden jeg selv var i den alder.
    Hvis du mente at du kunne stole på hende, hvorfor tjekkede du så pc'en?
    Flot af dig at tage en snak med hende, og det manglede også bare.. men ligefrem stuearrest og forbud på pc er måske i overkanten? (hvad med evt lektier på pc? det er jo meget normalt i dag? )
    at være teenager går lidt ud på at man prøver grænser, både sine egne og andres.. man lærer af det og bliver klogere, man mærker efter om det føles godt eller skidt det man gør og handler derefter. din datter kan lide spændingen ved at skrive om sex, det er nyt, spændende og forbudt (som teenager er det forbudte altid det sjoveste), men hun kender sin grænse, som ligger ved at mødes med fyrene, og det synes jeg i den grad du skal rose hende for. fortæl hende at hun kan snakke med dig hvis hun vil vide noget.. selvfølgelig er det tidligt at kigge og snakke om sex som 13årig, men tja det er sgu egentlig meget normalt, jeg var selv 14 da jeg havde min debut, og inden da havde jeg, som din datter snakkede om sex med forskellige fyre, både fremmede og nogle jeg kendte, men turde ikke andet, og det blev ved det indtil jeg selv var klar.
    jeg tror din datter er ligedan, hun udforsker, men holder tilbage.

    rådet er at droppe stuearresten og forbudet, men i stedet at råde hende til hvad hun bør gøre, og fortælle hvad der kan ske hvis hun gør anderledes..
    hvis du forbyder ting på den der måde, ting der er det mest naturlige af alt, så bliver det bare mere interessant for hende og hun vil måske gøre andre meget dumme ting for at få den spænding.

    MVH Christina
  • Indstillinger
    Det er altid bedre at fortælle, hvad man ønsker og belønne end at fortælle, hvad man ikke vil have og straffe. De fleste forældre kan nok skrive under på, at den sidste metode ikke virker særligt godt.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Det er muligt det er normalt, men andre vurderer det som unormalt, og forældrer kan vel blive skræmte.
    Man ved ikke 100% om pigen har lavet "andet" med disse drenge. Filerne kan slettes, så forældrer ikke lige kan finde dem igen. Der skal et program til, for at genskabe slettede filer.
    Når jeg skriver som jeg gør, har det sin grund i virkeligheden.
    Jeg ville fjerne evt. webcamera fra computeren. Der kan sagtens foregå nogle ting via dette, som ikke ligger tilbage på computeren.
    Hvis pigen synes det er sjovt, begynder hun måske at fortælle om det i skolen.
    Jeg kender en pige, som også lavede sådan noget her. Udover det, blev hun lokket til at strippe m.v. Hun fik til gengæld drengene til at "lave noget", og det synes hun var morsomt, så det skulle vises frem i skolen, hvordan man får drengene til sådan noget.
    En lærer opdagede det og indberettede det.
    Noget familie til pigen var i stand til, med et specialprogram, at gendanne slettede filer. Pigen her havde slettet alle chatsamtaler og alt andet der kunne afsløre noget.
    Hvad fandt man så på computeren?
    Man fandt trusler mod pigen, trusler om at lægge det ud på nettet som andre havde gemt på deres computere, hvis ikke hun gjorde det de ville have.
    På denne måde, kunne forældrene se hvad pigen reelt havde foretaget sig.
    Det blev naturligvis meldt til politiet.
    Det blev pigen der betalte prisen i form af en anbringelse på specialinstitution, for piger med seksualitetskrænkende adfærd.
    Hun var på det tidspunkt 13 år, og hun skal være anbragt til hun er 21 år.
    Drengene og de unge mænd, er der intet sket for. Det ved familien, eftersom politiet slet ikke har hentet pigens computer.
  • Indstillinger
    Til Linette
    Det er også derfor jeg skriver at hun ikke bør straffe pigen på den måde.. fortæl eksempler på hvad der kan ske når hun gør sådan.. og vis hende eksemplerne, få evt nogle som har været udsat for ubehagelige ting, til at fortælle og vise hende det... så har det nok en bedre effekt..
    som sagt har teenagere en tendens til at synes det forbudte er det sjoveste.. og for at være ærlig, så synes jeg stadig det forbudte er sjovt (ikke ulovlige ting, men ting som andre fraråder osv..)

    men det er en ubehagelig historie du fortæller der :O
  • Indstillinger
    Jeg vil godt sige mange tak, for de svar i har givet mig..
  • Indstillinger
    Til Sus2112
    Har du fået nogle svar du kan bruge? :)
    og hvad har du evt fået ud af det?
  • Indstillinger
    Måske har jeg været for hård ved hende, ud fra hvad i skriver, inden jeg fandt ud af det med nettet , brugte jeg meget tid med min datter om at snakke om, drenge , at man kunne blive gravid også selv om man kun var 13 år, og alt hvad der ellers høre under det....Hun har aldtid kunne komme hvis der var noget hun gerne ville vide... men jeg har været meget bange for der vil ske hende noget, når hun har tilbudt alt det sex til de drenge. Eller snakken vil begynde at gå i skolen, at det er hende der gerne vil have sex..... og at hun ville blive mobbet i skolen... Jeg vil jo gerne passe på hende..
  • Indstillinger
    Sus du skal forklare din datter, at nettet kan være "farligt". Du skal også forklare hende, at det er ikke klogt "at hun lokker" med sex.
    Er der webcamera på computeren, kan andre gemme hende på deres computer, med billede og tekst og bruge det til afpresning, og sende det videre på nettet.
    Da hun selv har "lagt op", kan hun blive bange for følgerne, og så kører rouletten.
    Det er din datter der kommer til at betale prisen, både i form af det du selv frygter, et dårligt ry, men også i form af trusler.
    Den pige jeg omtalte må ikke have samvær med sine forældrer eller øvrige familie. Man anser familien som værende arnestedet for pigens adfærd.
    Så hun bor på en institution sammen med fem andre piger.
    Man betragter sådan en adfærd som krænkeradfærd.
    Det klogeste er, at få pigen til at forstå hvor alvorlige følger det kan få for hende og hendes fremtid.
  • Indstillinger
    Sikke en træls opdagelse for dig.

    Jeg tænker på hvordan din datter har det. Er hun ulykkelig, ensom, har hun gode fornuftige venner, har hun gode fritids interesser.
    Er der sket noget i hendes liv. Har I tid til hende, for det er meget vigtigt at have en god dialog med et teenage barn, og have tid til at snakke med emner som kan være svære. Selvom en teenager ofte har gang i mange ting, elsker de nærheden og samværet med familien.

    For jeg synes ikke at det lyder normalt at en 13 pige lægger op til sex, og specielt til drenge hun ikke engang er kærester med. Normalt er de rimelige blufærdige i den alder. Snak med hende om hvorfor hun gør det, for hun er godt på vej ud i noget hun sådan kommer til at fortryde.

    Er det et råb om hjælp, mangler hun opmærksomhed. Du må rette mig hvis jeg er forkert på den.

    Jeg har selv en datter på 14½ , og jeg ved at det ikke er nemt at have en teenage datter i huset. Men for mig er dialogen vigtig, og har altid været det.
    og samværet. Hun skal føle at jeg har tid til at snakke med hende om de problemer hun nu engang har. Vi har en fin dialog, og hun har et fornuftigt forhold til make up, og hun går ikke med udfordrende tøj. Jeg ar sagt at hun ikke skal male sig uhæmmet med make up, og at hun ikke skal gå med udfordrende tøj. Og vi får en snak om hvorfor jeg mener det. Og hun har samme holdning, og det er ikke fordi hun snakker mig efter munden, hun er en pige der sagtens kan ytre sin mening hvis hun ikke er enig.
    Jeg har også begrænset hvad film mine børn må se af film osv.

    Og film med direkte sex scener forbyder jeg. Så lærke vej må mine børn ikke se. og klovn må de heller ikke se, pga. sproget og den manglede moral. Men jeg synes klovn er ret morsom, men slet ikke noget for mine børn på 14, 11 og 9 år.

    Men hvorfor skal de unge mennesker sådan bombarderes med sex i film og medier. Jeg synes det er sørgeligt. Sågar i folkeskolen blev min datter præsenteret for en bog om en ung mand hvis sex liv og fantasier var dybere beskrevet end hans komplicerede forhold til sin far. Det er ikke skolens opgave at give 14 årige børn sådanne bøger, når det kun er de færreste i den alders gruppe som er begyndt at eksperimnetere med sex.

    Så det undrer mig ikke at de unge bliver yngre og yngre når de går ind i en verden der burde høre voksen livet til, og de problemer der kommer bagefter med følelsen af svigt og udnyttelse når man går med til noget man inderst ikke har lyst til.

    Jeg håber du får en god snak med din datter.

    De bedste tanker























    Har I klare regler for hvem hun må chatte med, det synes jeg er vigtig. Selvfølgelig kan man ikke nægte dem at chatte med nogen fra skolen.

    Me
Log in eller Registrér for at kommentere.