Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uønsket hårvækst i ansigtet - hjælp!

Redigeret 26 november, 2016, 01:07 i Uønsket hårvækst
Hej allesammen..

Jeg er en kvinde på 26 år, der i mange år har haft megen hårvækst i ansigtet, nærmere betegnet på hagen og halsen. Jeg tror det startede så småt, da jeg var omkring 14 år. I mange år var det bare små dun, der dog var lidt lange i det, men jeg plukkede dem af med en pincet, når de blev for synlige.
Men inden for de senere år, har jeg fået meget tættere hårvækst på hagen og siderne af halsen, næsten alle hårene er nu meget stive og nogle af dem er begyndt at blive mørkere. Det er nu kommet til et punkt, hvor jeg er nødt til at bruge omkring ½ time dagligt, hvis ikke mere, på at plukke dem ud, men hårene er snart så mange, at jeg ikke kan følge med længere :(

Jeg har også en slem tendens til uren hud og al den pillen og plukken med pincetten dagligt, gør nu også at jeg får bumser, sår og store irriterede røde pletter, hvilket jo ikke just flytter fokus fra området.
Jeg synes det er meget pinligt og er meget ked af det, både af bumserne og sårene, men især også af skægvæksten. Jeg føler mig ikke særlig feminin på grund af det og min kæreste må heller ikke røre min hage og hals, jeg kan simpelthen ikke have det, sådan skammer jeg mig over det.

Jeg er begyndt at tænke på om det er en hormonel ubalance eller noget i den stil. Jeg har aldrig talt med lægen om dette, da jeg er bange for at det ikke vil blive taget alvorligt.
Er der nogle af jer andre piger/kvinder derude, der har samme problem, kender til det eller bare har et godt råd?
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 19 marts, 2011, 06:54
    Hår i ansigtet tror jeg mange kvinder kender til. Jeg hiver selv stive hår ud på hagen med en pincet. Små dun på kinderne har irriteret mig i mange år. Nu har jeg købt noget voks i matas, som jeg skal prøve.
    Det skulle så vare længere inden de gror ud igen.

    Men jeg forstår ikke du skriver du får bumser af at hive hår ud. Det har jeg gjort i 30 år og jeg får da hverken sår eller bumser.
    Du kan få fjernet hår på en klinik.

    Min svigerdatter går hos en kosmetolog og det hjælper meget på hendes hud. Hun har haft mange bumser i ansigtet. Jeg var meget mistroisk, men det hjælper virkelig.
  • Indstillinger
    jeg syntes faktisk du skal gå til lægen, for det kunne godt tyde på en uhormonel ballance! -jeg har hørt om uhormonelle tilstande, hvor uren hud og udpræget hårvækst var symptomer.

    -men derudover syntes jeg også, at du skal prøve at kontakte en kosmetolog. Der er det jo muligt at få lavet permanent hårfjerning...

    mht. små sår, kan jeg godt genkende det. Jeg har selv nogle hår, som jeg bruger tid på at fjerne med pincet hver dag... og ja, det kan ske at man kommer for tæt på huden mm. og derfor kommer et sår el. en urenhed. samtidig kan det give nedgroede hår, hvilket jo også nogle gange kan ses med små røde knopper.

    Kan godt forstå du syntes det er træls... så permanent hårfjerning og lægebesøg er mit bedste råd. :-)
  • Indstillinger
    Tak for svarene :)

    Ja, alle har da dun eller små hår i ansigtet, men mit er jo lige så stift som en mands skæg.. Og når hårene er så tætte at man må plukke så mange ud på så lille et område, medfører det altså hudirritation hos mig og fordi min hud i forvejen er uren (med hudorme) udvikler det sig altså til bumser og også indgroede hår ind imellem, som man også får bumser af..
    Jeg må prøve at tale med lægen, selvom jeg stadig tvivler på at jeg bliver taget alvorligt, men jeg har desværre hørt at man kun kan fjerne sorte hår med laserbehandling, for laseren kan ikke opfange de lyse hår.. Ellers havde jeg fået det gjort for flere år siden.. De fleste af hårene er stadig lyse, da jeg er lyshåret og lys i huden.. Det er kun nogle af dem, der er begyndt at blive mørkere, men derfor er det stadig generende, pga at hårene er så stive..
  • Indstillinger
    Hej
    synes du skal smutte til lægen, da jeg synes det lyder lidt som PCO..
    det er en hormonel ubalance, hvor nogle af symptomerne netop er uønsket hårvækst i ansigtet, og andre steder, grundet forhøjet mandligt hormon.. prøv evt at læs lidt om det herinde, for evt at se om der er andre symptomer du måske kunne have :)
  • Indstillinger
    det var også pco jeg tænkte på... men det er jo kun lægen der kan afgøre det. Og han/hun SKAL da tage dig alvorligt, ellers lyder det som om, at du burde skifte læge!

    jeg ved ikke så meget om laserbehandling, men derudover er der jo også behandlinger med voks... men det kan en kosmetolog sikkert også fortælle mere om.
  • Indstillinger
    Jeg vil da også mene du burde spørge lægen, hvis du har mistanke om der kunne være noget galt.
    Som jeg fortalte vil jeg prøve med voks, men har du mange hår og de er stive skulle du prøve en kosmeteolog, som jeg skrev.
    Bumser kan de også hjælpe på ved at bruge de rette midler.
    Men ellers, spørg lægen.
  • Indstillinger
    hej :D

    jeg er 13 år og har og uønsket hårvækst på hagen og på overlæben ;( jeg har snakket meget med min mor om det, og vi har nu købt 2 Hanne Bang cosmetics produkter : Hårfjerning creme til ansigtet -og Blegecreme..
    Jeg turde ikke prøve hårfjernings cremen, for det kunne jo være at hårene blev tykker bagefter..
    Men jeg har netop lige prøvet blegecremen ... og den er jeg vældig glad for!! den fjerner ikke håren 100%, men det gør dem meget meget meget mindre synlige :D jeg kan stærkt anbefale :D

    før havde jeg det sådan at jeg ikke turde kigge på nogen for jeg var bange for at de lagde mærke til hårene! men jeg er meget tilfreds.

    Produkterne kan købes i Matas, til en fin pris :D håber at du finder ud af alt! hilsen smatti ! (:'
  • Indstillinger
    pas på med at barbere, det kan virkelig være en dum ide, så kan hårene blive helt grove og der kommer måske flere igen. jeg fik fjernet nogle hår, jeg havde under ørerne, som en slags bakkenbarter af nogle professionelle. det er dyrene end at gøre det selv, men det hele værd. prøv at se på http://www.cosmolaser.dk/permanent-haarfjerning, de er vildt søde og kan anbefales til alle med en slags uønsket hårvækst...

    vh. J
  • Indstillinger
    Hej,

    Da jeg tidligere havde lignende problemer med uønsket hårvækst, specielt i ansigtet, fik jeg af min veninde af vide at skulle prøve noget der hed HårStopp Ansigt (Arcon Scandinavia ApS). I begyndelsen var jeg meget skeptisk, da det virkede til at være endnu et "vidundermiddel", men gav det så en chance. Efter 1-2 måneder blev jeg heldigvis positivt overrakset. Mine "hår" var blevet til små dun der var næsten ikke-eksisternede. For mig har det været en meget god oplevelse og håber du kan få samme!

    Som de andre også har nævnt skal du holde dig fra barberhøvlere og pincetter da de kun gør tingene værre.

    Hilsen Signe
  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg har samme problem med hårvækst i ansigtet. Jeg er heldigvis helt lyshåret, så de ses ikke så let. Dog er mange af dem ret stride og stive.

    På kinderne kan jeg hive hår ud, der er 1-2 cm lange. På hagen og under hagen bliver de rigtig trælse, og jeg kan ikke længre følge med med pincetten.

    Imens jeg var gravid blev de mørkere og mere stride. Jeg havde ikke lyst til at bruge kemikalier og laser imens jeg var gravid, så jeg begyndte at barbere dem væk :(

    Nu er det blevet en vane, at hver dag, når jeg gør mig klar, så tager jeg lige skraberen... Men det er en træls ting at komme ud i :(

    Det er kun dem på og under hagen - dem på kinderne og overlæben lader jeg være eller tager med en pincet.

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.