Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er konstant træt!?

Hej. Jeg er en ung pige der konstant er træt. Mit problem er at jeg kan stå op klokken 12:00 og være dødtræt igen 16:00. Jeg har her på det sidste sovet en lur to gange dagligt og jeg falder også i søvn selvom jeg er i byen... altså hos familie.

Er der nogle der har samme problem eller nogle gode råd vil det være dejligt:)
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lenette

    Hvad med at spørge din læge?
    Jeg vil foreslå, at du i første omgang får taget nogle blodprøver, så du kan få chekket om bl.a. blodprocent og stofskifte er i orden.
    Psykiske/følelsesmæssige problemer kan også give massiv træthed. Så er det en psykolog eller terapeut, du skal have fat i. Men først lægen.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene.
    Jeg er rigtig glad for dit svar, men jeg har et problem.
    1. Jeg er bange for at gå til læge da han griner af det jeg siger og jeg ikke syntes det er spor sjov.
    2. Jeg hader min læge.(som du nok kan forstå ovenover.
    3. Min mor tager mig ikke seriøst og der er en halv times kørsel ud til min læge.
  • Indstillinger
    Kære Lenette

    Det lyder ikke som en god læge, når han opfører sig på den måde. Er du klar over, at du har mulighed for at skifte læge?
    Kender du én, der evt. kan tage med dig til lægen og måske hjælpe dig med at få ordnet et lægeskift, hvis du ønsker det?


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene.
    Min mor vil ikke lade mig skifte læge da HUN har et langt sygdomsforløb med en diskos prolabs (staves?). Men jeg har sagt til hende flere gange at jeg ikke kan lide ham, og jeg kan ikke tage sjov når jeg er syg, træt eller har ondt et sted. men ifølge min mor kan jeg ikke skifte til en anden praksis når ingen af mine forældre har der.

    Hilsen Lenette
  • Indstillinger
    Man kan skifte læge uden ens forældre har noget at skulle have sagt når man er fyldt 15 år :)
    Hvad har din mors diskusprolaps at gøre med om du skal skifte læge?????

    Jeg forstår simpelthen ikke, at din mor ikke kan se, at der er noget i vejen!!! Det er jo overhovedet ikke meningen at man skal være så træt som du er, og du skal altså se at komme til lægen og finde ud af hvad der er galt.

    Egentlig behøver du ikke nødvendigvis skifte læge til at starte med. Du kan godt bare ringe til en anden læge end din normale og spørge om du må få en tid.

    Endnu en gang må jeg sige, at jeg slet ikke forstår at din mor ikke tager dig alvorligt. Kan du ikke tale med en anden voksen? En tante eller en af dine veninders mødre for eksempel. Det kan også være, at den person har en god læge og vil ringe og få en tid til dig hvis du er lidt nervøs over at ringe selv.
  • Indstillinger
    Ja, jeg tænker at du nok er yngre end de 15 år? Jeg mener, siden du kun kan komme til læge ved at blive kørt?

    Så jeg har et andet bud til dig: Skolen begynder snart, hvad med at tale med skolens sundhedsplejerske om denne træthed - og dine problemer med denne her læge og din mor i øvrigt?

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej Lenette

    Anna og Lotte har givet dig nogle gode svar og jeg håber, du vil gøre brug af dem. Jeg kommer så til at tænke på, at hvis du generelt har problemer derhjemme f.eks. med, at din mor ikke forstår dig eller ikke tager dig alvorligt, så kan det være med til at gøre dig meget træt. Hvis der er noget i éns familie eller i skolen, der ikke fungerer godt nok, så er det vigtigt, at man får hjælp til at løse disse problemer.

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tak for alle svarene jeg vil tage til min sundhedsplejerske nu her da vi skal det i skolen hilsen Lenette
  • Indstillinger
    Hej trætte menneske,

    prøv lige at kigge under Hypersomni - udelukkelsesmetoden er alligevel den, lægerne arbejder ud fra, når det gælder søvnforstyrrelser...

    Tornerose
  • Indstillinger
    Hej Lenette

    Jeg synes det er en god ide at tale med sundhedsplejersken.

    Hun kan hjælpe med at få din mor til at forstå, at det er en god ide at blive tjekket hos lægen.

    Det med blodprocenten lyder ganske fornuftigt, og det er meget almindeligt hos unge, at den kan være lav.

    Jeg tænker også på, at hvis du nu er i puberteten, så tror jeg faktisk, at det er meget almindeligt, at man er meget træt.

    Har du prøvet at lave noget fysisk aktivitet (en gåtur hver dag fx) i løbet af dagen? Spiser du sundt og 5-6 måltider om dagen? Drikker du nok? Tager du vitaminpiller og jernpiller?

    Når kroppen udvikler sig, har den brug for meget energi, og det skal jo komme et eller andet sted fra, ik?

    Håber det bliver bedre :)

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.