Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Psykiske virkninger af irriteret tyktarm

2

Kommentarer

• Hej
    Hvede er den største synder når det gælder tarmproblemer, der er rigtig meget gluten i som kan ødelægge fordøjelsen. Man kan også have problemer med hvede selvom man ikke har glutenallergi.
    Der er rigtig meget man kan bruge i stedet for hveden, ris, majs, hirse boghvede og kartoffel, som dog er tungt fordøjeligt.
    Kig i helsekostbutikker og bag evt. selv, det er dyrt, men prisen værd hvis man bliver sit problem kvit.

Jeg håber Lulu også vil svare, men her har du mit bud. God bedring Helle8
  • Hej igen :)

Jeg spiser rigtig meget rugbrød. Selvom der er lidt hvede i, så er det ikke noget, min mave reagerer på. Så spiser jeg nogle gange de der rugfler fra Hatting, hvis jeg skal tillade mig selv LIDT mere hvede, men ellers hedder det ris og kartofler og grønt som tilbehør til kød. For ja, der er jo også hvede i pasta :-/ Og det er nemlig rigtigt, at det er RIGTIG svært at undgå hvede, for ja, det er jo overalt. Er jeg ude et sted, hvor de bestiller grillmad, så kan jeg næsten kun vælge en bagt kartoffel eller de der pommes frites retter, og er man et sted, hvor der blir serveret kage, ja.. så kan jeg heller ikke være med.. (til at spise den ;)) Nogle gange gør jeg det alligevel, men hvis maven så reagerer på det, så har det stadig en enorm psykisk effekt at jeg VED, hvad der har forårsaget det, og at det var mit valg. Der er intet så ubehageligt som IT problemer, der bare kommer akut midt i det hele, uden man ved hvorfor.. Nu ved jeg altså at hveden er synderen for mig. Og jeg har nemlig IKKE gluten allergi. Så det er i sin enkelthed mit tarmsystem, der ikke kan bearbejde hveden, og ødelægger det for mig. Men ja: Masser af rugbrød, ris, kartofler, grøntsager, kød, og i en hurtig vending en sandwich med GROFT brød. Det er trods alt bedre end det hvide.
    Udover at det er p****besværligt at leve i dag uden hvede, så kan man jo vælge at se positivt på det, eftersom det garanteret vil give dig en sundere livsstil.. Ingen pizzaer, burgere, franskbrød eller kager.. Jeg har langt nemmere ved at holde vægten nede, efter jeg har droppet alle de tomme kulhydrater.

Det er i hvert fald et forsøg værd for alle der har irritabel tyktarm!

Held og lykke til dem der vil prøve :D
  • -Og jeg kunne se en effekt fra starten af. Det var sådan, at jeg skulle på ferie med min kæreste, som på daværende tidspunkt ikke vidste, jeg havde irritabel tyktarm, og jeg var også meget flov over det.. Jeg panikkede over at vi skulle være sammen 24/7 i den uge, og med toilet lige op ad soveværelset, så jeg gik på nettet og søgte alt hvad jeg kunne. Der læste jeg at nogen rådede en anden med IT til at droppe hveden, og i al desperation tænkte jeg, at det var et forsøg værd. På ferien boede vi på et all inclusive hotel med buffet alle måltider, og jeg spiste salater, kød, ris osv, men holdt mig fra pasta og brød. På en normal uge kunne jeg have diarré hver aften, men på denne ferie skete det på mirakuløs vis kun én gang og det var akkurat den aften, hvor jeg til frokost havde spist pasta og drukket øl. Så der begyndte jeg virkelig at tro på det. Lige siden har det holdt stik, at de dage jeg får hvede=maveproblemer. Holder jeg mig helt fra det=Ingen problemer.
  • - ja okay det kan jeg så ikke bruge :( for jeg er lige kommet hjem fra en uges ferie i Bulgarien med all inklucive...Pga min mave spiste jeg kun lyst brød :) kød og kartofler også kager ...spiser ikke grønsager-isterninger- frugt de få gange jeg har turdet at tage på ferie, er simpelhen bange for de bruger deres alm vand til det..
    Nåh det var da øv så kan jeg ikke udelukke det :((
    Men tak for dit svar lulu..
  • Hej Alle
    Jeg syntes det er så svært, at finde årsagen til den dårlige mave ( se tidligere indlæg ).. Jeg er ved at blive tosset i hovedet, og det styrer bare ens hver dag... Jeg har lige haft 8 dage hvor jeg bare har haft det godt, og maven var bare fin så pludslig dagen efter så går det galt. Starter dagen med en frygtlig kvalme, og så kommer den dårlige mave med op til flere toilet besøg og så ender det med at jeg må lægge mig, da jeg bare har en kolosal kvalme og skidt tilpas. Idag har været en dag hvor jeg også har haft en øv øv dag med kvalme og dårlig mave men det har været til at holde ud. Venter på en kikkert undersøgelse på Nyborg sygehus her 1. august og den ser jeg frem til og håber at den måske kan give mig nogle svar. Jeg er så træt af det kvalme da jeg jo intet appetit har og så taber jeg mig, og så ødelægger jeg maven igen. Skal til egen læge tirsdag og jeg håber at han henviser mig til en psykolog, da man har brug for en at tale med omkring dette, da ens venner og familie efterhånden er mættet og træt af at hører på en.. Jeg har bare nogle gange behov for at tale med nogen, som er i samme båd som en selv.. Mhv Den Triste
  • Hej igen allesamme.
    Nu er det efterhånden meeeeget lang tid siden jeg oprettede denne tråd og har været inde på siden her og kigge.
    Jeg er rigtig glad for i andre også har kunnet forholde jer til de psykiske og fysiske symptomer jeg har beskrevet og vil bare lige dele hvordan jeg har fået det bedre. Engang imellem har jeg stadig perioder med ondt i maven, kramper, diarre osv. osv. men der er godt nok langt i mellem :)

Jeg prøvede som så mange andre, at skære forskellige madvarer fra - startede med alle mælkeprodukter, hvede, frugt osv.Men var lige vidt. Det der har virket for mig er fuldstændig at holde mig fra chili og hvidløg. SPECIELT hvidløg!! Samtidig tager jeg HUSK i de perioder hvor jeg har meget tynd afføring, dog i kapsler som er lidt nemmere at indtage. Nu kan jeg endda også tage ud og drikke igen - godt nok har maven det ikke så godt dagen efter, men et par husk piller inden man går i seng hjælper på det.
    Samtidig vil jeg anbefale alle at arbejde med de negative tanker. Om det er ved psykologhjælp, hypnose eller hvad man nu foretrækker. For mig var det tankerne og panikken der til sidst var værst, og hvis man først får brudt det tankemønster er man nået over halvvejs i at leve med denne latterlige sygdom!
    Håber i alle er i bedring, for jeg ved hvor forfærdeligt det er at gå rundt med.
  • Jeg har fuldstændig det samme som alle jer.

Jeg er en pige på 20 år, der var i Thailand i 2 uger, hvor det gik helt galt! Derefter fandt de en virus i mine aff. prøver. Jeg fik dem taget igen, og så var virussen væk, så det er simpelthen en latterlig virus i Thailand der har startet dette helvede.

Jeg tager HUSK hver morgen og aften, vil dog prøve at tage dem i kapler som i siger.

Jeg startede med at tage HUSK i youhurt morgen og aften, men det skete ikke det store. Tag det hellere i et glas vand (det er ikke lækket, nej, men det hjælper)

En til ting jeg virkelig vil fraråde alle med IT er, at spise rødt kød (for mit vedkommne i sær oksekød!!)
    Hvis jeg har spist oksekød en aften er den næste dag fuldstændig sindssyg!

Jeg hader denne sygdom, da jeg har det fuldstændig ligesom jer! Når jeg sidder i et tog, når jeg er ude er det eneste jeg kan spotte/tænke på er, "hvor er der et toilet?!" Det er forfærdeligt der ikke er "en kur" på denne sygdom.

Dog må vi huske at nemlig tænke "det værste der kan ske kan ske, og hvad så?" Jeg har nu snart lidt af sygdommen i 1 år, og i starten var det psykisk fuldstændig sindssygt! - Så kom der en periode siden i sommer til oktober hvor det gik rigtig godt og jeg havde det bedre psykisk, men nu går det igen ned ad bakke.

Jeg ved ikke hvad man skal stille op psykisk? Skal man virkelig leve med det her resten af ens liv?! Det vil jo være umuligt.

Jeg vil lige sidst høre om der er nogen der har det på samme måde mht. rødt kød? Jeg kan sagtens spise fisk og kylling.

Jeg håber alle får det bedre!
  • Hvor er det skønt at høre! Jeg er blevet tjekket for cøliaki, både med blodprøve og gastroskopi, begge negativ.
    Men jeg reagerer nemlig også på hvede/gluten.
    Jeg har følt mig som en hypokonder, fordi jeg har insisteret på at det har været det jeg ikke kunne tåle.
    Jeg har selv været på glutenfri diæt, hvor jeg ingen mave/tarm gener havde....
  • Hej alle

Jeg ved det lyder mærkeligt, men hvor er jeg usigelig glad for at høre jeg ikke er alene i verden med denne rædselsfulde lidelse, jeg har haft irriteret tyktarm i mere end 10 år, men har dog først virkelig mærket noget til den de sidste 4 år. Det har været et helved og jeg har følt mig helt alene, da jeg ikke har hørt om andre der havde det som mig, så det er en lettelse, selv om det er forfærdeligt at andre også lider, så undskyld for det. Jeg er pensionist efter en arbejdsskade og går hjemme med alle mine bekymringer og har for ganske nyligt været til et utalaf undersøgelser, hvor jeg blev behandlet med, ligegyldighed, hånen og sågar sad lægen og sygeplejersken og grinede over mit problem, da jeg fortalte at jeg måtte på toiletter 12-15 gange dagligt, og så fik jeg oven i hatten en kommentar om at jeg nok var lidt hysterisk, og om det nu også passede. Jeg kender personligt ingen der har lyst til at side og fortælle om sine toilet besøg, med andre , jeg gør iværtilfald ikke, med jeg har været så langt ned over denne lidelse, at jeg faktisk ikke ønsker at leve mere. Jeg har ,på grund af min arbejdsskade så mange smerter når jeg skal på toilettet og så låser min ryg sig fastfood den eneste mulighed jeg har er at bade bage efter, da jeg ellers ikke kan bevæge mig. Så nu er jeg begyndt at tage imodium plus, hver dag efter min morgen toilette og det har hjulpet så meget at jeg nu er nede på 2 gange dagligt, dog har jeg hele tiden følelsen af at skulle der ud og en konstant trygge ved endetarmen, med lige nu er det min eneste mulighed for et liv udenfor toilettet. Og så har jeg skåret at sukker ud af min kost for sukker giver virkelig dårlig Tarm.
    Håber i kan bruge min historie og så beder jeg til at der vil være nogle læger der vil tage os alle, alvorlig omkring dette problem, for det er totalt ødelæggende for ens livskvalitet.
Log in eller Registrér for at kommentere.