Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tarlovs cyst

13»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle.

    Jeg er ligesom jer, i den uheldige situation at jeg er mistænkt for at have en tarlov cyste.
    min sidder på s1rod. Det startede tilbage i oktober 2013 hvor jeg på mit daværende arbejde fik en, (hvad jeg troede var en arbejdsulykke), voldsomme smerter efter at have hjulpet en beboer. Herefter startede møllen. Først læge, som "knækkede min ryg. Det blev værre. Herefter fys, som til sidst gav op, da smerterne blev. Så tilbage til læge som sender mig til reumatolog. Reumatolog sender mig til MR scanning, de finder denne sekralrod cyste på s1, og nu efter et besøg på sygehus med tale om behandling, aner de intet om tarlov cyster. nu sendes jeg videre på rigshospitalet, nok mest fordi jeg selv bad om det! ellers blev jeg tilbudt træning af ryg...??? Alle mine symptomer svarer til at det kunne være en tarlov cyste, undtagen at jeg også har voldsomme smerter ned i lysken. Dette mente de på sygehuset var nok til at det ikke var en tarlov cyste. Og at det jo er så sjælendt!Min hverdag er hæmmet, kan ingenting mere, og er konstant på smertestillende..
    jeg har læst alle jeres indlæg, og kan se at det er noget tid siden. Er der nogen derude der kan hjælpe mig til hvad jeg skal gøre for at blive taget seriøst, jeg føler mig så alene og magtesløs! Jeg har læst og undersøgt alt omkring tarlov cyster, behandling osv. hvorfor dælen er det så svært for offentlige regi at hjælpe og have viden om det???
  • Indstillinger
    Puh, hjælpe m henvisning t beh, ka jeg desværre ikk...
    Til gengæld ka jeg være m på den smerter i lysken. Havde selv undret mig over disse smerter! -Som doktorerne ikk mente hang sammen m diverse diagnoser, som de kastede efter mig, samtidig m ordre på endnu en udgave rygøvelser. Som bare gjorde ondt værre :-( Pudsig nok hjalp min "nødløsnings-OP" en del på disse smerter !
    Håber du finder løsningen på Riget.
    Lena
  • Indstillinger
    Hej Lena.
    Tak for dit svar. det er så rart at man ikke er alene. Hvor blev du opereret, og hvordan kom du til det?
  • Indstillinger
    Ja, havde det præcis sådan da jeg selv forsøgte at finde viden i DK. Efter flere læge us, både offentlige og private, fik jeg et hint om at Glostrup Sygehus var stedet for ryg lidelser. Efter ny MR fandt de to cyster og skulle derefter t snak om evt beh. Allerede der tøvede de m at love noget - hvilket jeg ikk forstod dengang! Men...lægen derude kontaktede en kollega på et jysk sygehus, som havde kendskab t TC, og tilbagemeldingen blev at de ikk havde viden/erfaring ang beh af TC - men at de på forsøgsstadiet kunne tilbyde en OP hvor de åbnede og fjernede knogle omkring cysterne, som sidder omkring korsbenet. Det var skønne tre uger efter OP hvor 90% af smerterne i ben, fod, hofte forduftede. Desværre kom en stor del af generne hurtigt retur, men de når ikk længere op på det stadie hvor jeg er fastlåst i vandret position i dagevis :-) Efter de mange år m tryk på nerver, har jeg været igennem et forløb på Tværfaglig Smertecenter, for at få rette medicin t at klare at deltage i et normalt liv - dog uden meget arb liv...
    Lena
  • Indstillinger
    Jeg står umiddelbart før en OP på Rygcenter Middelfart, hvor Dorte Clemmensen skal operere mig. Hun er den danske ekspert på området.
    Jeg har 3 TC, der sidder på begge sider af S2. Jeg har stærke smerter i lænd, hofter og bækken, og har svært ved at styre mit venstre ben og fod. Ligeledes har jeg problemer med at mærke at jeg skal 'bummelumme' :-)

    Jeg vil gøre opmærksom på, at man kan få sin egen læge til at henvise til Rygcenter Syddanmark, Rygkirurgisk ambulatorium, og lægen skal huske at præcisere, at han mistænker TC. Så kommer henvisningen automatisk til Dorte Clemmensen, og man indkaldes til forundersøgelser m.v.
    Vi har frit sygehusvalg, og henvisningen sendes via det offentlige sygehusvæsen.

    Jeg vil også gerne fortælle, at Dorte bruger den samme OP metode som dr. F.
    I øvrigt kan man gå ind på privatcenter Varde hjemmeside, og læse om operation for TC. Vælg PDF udgaven. I Varde opererer Dorte også TC, men her skal man betale selv.
    PDF udgaven er fuldstændig den samme information, som man får udleveret inden operationen på Rygcenter Syddanmark, Middelfart.

    Jeg vil vende tilbage med info efter operationen, og fortælle hvordan det er gået.
    Hvis du vil høre mere, er du velkommen til at skrive til mig på tea722@hotmail.com.
    Annette
Log in eller Registrér for at kommentere.