Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

D-vitamin og stofskifte

2

Kommentarer

• Kameliadamen - Tak for endnu et af dine gode spændende og vel dokumenterede svar.
    Jeg tror, vi er mange der har haft glæde og gavn af dem.
    Petra - "Læser I overhovedet, hvad jeg skriver" er ikke en pæn måde at svare på!!!!!
    Specielt når man prøver at give gode råd!
  • Kære Petra

Du fortæller ikke hvor meget D-vitamin du tager dagligt. Kroppen bruger ca. 100 µg dagligt. Så har man D-vitamin mangel er man nød til at tage meget mere, typisk mellem 140 og 250 µg D3-vitamin dagligt i 3 mdr. Derefter skal man igen få målt sit niveau. Er det kommet over 125 nmol/l kan man så efterfølgende nedsætte dosis til de 100 µg.
    Jeg selv tager 100 µg daligt i sommerperioden og 200 µg i vinterperioden, hvilket giver mig et niveau på ca. 150 nmol/l, hvilket skulle være det optimale niveau.

Hilsen Niels
  • Undskyld det var ikke ment på den måde blot let opgivende for for mig virkede det ikke som om i havde læst det hele:-) Jeg glæder mig til at læse nørmere i det nye link jeg. jeg har taget 35 mg over 2 månder og gik så ned til 25 mg i knap 2 måneder. Jeg tog dem sammen med aftensmaden og fiskeolien. Jeg er ikke i mangel men ligger lavt. vh Petra
  • HEJ.

Jeg bad i dag min læge om at få taget mit Dvitamin-niveau, men det nægtede han.
    Han sagde at det var spild af recourser og alt for dyrt .Man kunne aldrig få for meget af D vitamin og det var kun noget man gjorde i gamle dage?
    Man kunne bare spise noge D vitaminer, hvis man var bange for at mangle det.

Jeg bliver altså mere og mere utilfreds med læger i det hele taget, de er sku R-- ligeglade med patienterne.

På hospitalet fik jeg at vide at selvfølgelig må stofskiftepatienter spise D vitaminer.

Hilsen Albini.
  • Petra - Alt forladt, smiler.
  • Hej Albiniussen

For kort tid siden læste jeg på tekst-TV, at Sundhedsstyrelsen har givet de praktiserende læger nye instrukser angående D-vitamin. Og disse nye instrukser indebærer blandt andet, at undersøgelser af D-vitamin-niveauet skal begrænses, af hensyn til udgifterne.

Jeg blev meget forbavset over dette. Jeg har ikke stofskiftesygdom, men jeg har forhøjet blodtryk. Både når man har forhøjet blodtryk, og når man har stofskiftesygdom, er det nødvendigt, at man får taget blodprøver med regelmæssige mellemrum. Jeg har altid fået at vide, at det – når man alligevel skal have taget en blodprøve – ikke er særlig dyrt at blive undersøgt for en ekstra ting. Laboratoriet står jo i forvejen med en portion blod. Så derfor har jeg indtil nu med god samvittighed af og til bedt lægen undersøge for en ekstra ting, senest D-vitamin-niveauet. Og det selv om jeg godt vidste, at jeg ikke havde D-vitamin-mangel. Men jeg ville forsøge at bruge D-vitamin som blodtryksnedsættende middel, og derfor synes jeg, at det var en god ide at kende mit D-vitamin-tal, inden jeg startede på dette forsøg.

Men nu tør jeg bestemt ikke længere bede min læge om at undersøge D-vitamin-tallet. Mon en undersøgelse for D-vitamin er specielt dyr? Jeg bliver i forvejen undersøgt for mit kalium-niveau og natrium-niveau med få måneders mellemrum.

Her er et link til omtalen af Sundhedsstyrelsens nye instrukser til de praktiserende læger:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/05/25/104810.htm

Jeg undrer mig meget over disse instrukser, for det må da være meget dyrere for samfundet (sygedagpenge), at lade folk gå syge rundt med D-vitaminmangel.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Man kan altså godt få for meget D-vitamin og det kan man altså også tage skade af! Mangler ikke jern og blodprocent fin, men D-vitamin i underkanten ikke for lavt. Mange skriver om Magnesium hvad gør det helt nøjagtigt?vh Petra
  • Hej Petra

Teorien om, at man nemt kan få for meget D-vitamin og tage skade af det, har forskerne forladt.

Jeg kan godt forstå, at det er svært at omstille sig til de nye forskningsresultater. Personligt har jeg ikke D-vitaminmangel. Ved den seneste måling for nogle måneder siden, havde jeg et D-vitamin-tal på 99. Selv om jeg ikke har D-vitaminmangel, tager jeg alligevel ca. 86 mikrogram D-vitamin dagligt, fordi jeg ønsker at bruge D-vitamin som blodtryksnedsættende middel. D-vitamin er jo et naturligt stof, som kroppen ikke reagerer negativt på, hvorimod lægeordineret blodtryksmedicin ofte har ubehagelige bivirkninger.

Ja, hvad gør magnesium?

Magnesium er et mineral, som indgår i mange livsnødvendige processer. Hvis man tager kalk, altså calcium, hvad mange gør – også jeg – så er det klogt at tage magnesium også. Det kan du f.eks. læse om her:

http://www.vitalraadet.dk/304+M5050334c860.0.html

Altså: Aldrig calcium uden magnesium. Hvis man tager calcium uden at tage magnesium også, øger man sin risiko for at få blodprop i hjertet eller i hjernen.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej Kameliadame.

Tusind tak for dit link.

Jeg bliver helt hed om ørerne, det anede jeg ikke.

Jeg har først taget magnesium sammen med mine UNIKALK FORTE de sidste 2 måneder og ikke de første 4.

Det tror jeg der er mange der ikke ved.

Jeg har ikke meget forstand på den slags, men kan det være derfor at mit kolesteroltal er steget ved sidste måling fra 4,0 til 5,1. På strods af at det de sidste 5 år har ligget på ca 4,0 og at jeg aldrig i mit liv har levet så sundt og fedtfattigt som jeg har gjort det sidste par år?
    Mit sukkertal var også steget lidt, men stadig i orden (jeg har ikke sukkersyge).

HILSEN ALBINI
  • Hej Albini

Jeg tror, at der er mange, der ikke kender risikoen ved at tage kalk uden at tage magnesium. Men der er jo nok kun tale om en lille forøgelse af risikoen for at få en blodprop.

Angående dit forhøjede kolesteroltal og dit forhøjede blodsukker, så kan jeg fortælle dig, at jeg er i samme situation. Jeg havde for 7 år siden et totalkolesterol på 4,3. I december 2009 blev det målt til 5,6. Jeg har ikke ændret livsstil i den periode. Det ser desuden ud til, at mit blodsukker også er ved at stige faretruende.

I øvrigt synes jeg ikke, at de stigninger, du omtaler, lyder faretruende. Et kolesteroltal på 5,1 synes jeg ikke, er højt.

Jeg har jo i en årrække taget blodtryksmedicin, og jeg ved fra dine indlæg i debatten under ”Hjerte og blod”, at du også har taget blodtryksmedicin. Det er en kendt sag, at visse typer af blodtryksmedicin forøger risikoen for forhøjet blodsukker og sukkersyge, og visse former for blodtryksmedicin giver også en forøget risiko for forhøjet kolesterol. Det var i hvert fald, hvad jeg fandt frem til, da jeg i december prøvede at finde ud af årsagen til mit stigende kolesteroltal og mit stigende blodsukker. Sådan som jeg husker det, var det især vanddrivende medicin, der giver denne risiko. Og du tog jo Sparkal, som er vanddrivende medicin, selv om det tilsyneladende er en anden slags vanddrivende end Centyl, som jeg har fået.

Jeg er i hvert fald glad for, at jeg ved hjælp af D-vitamin er sluppet af med Centyl. Og for dit vedkommende er det heldigt, at du nu helt kan undvære blodtryksmedicin. Der er nemlig en stor sandsynlighed for, at det var din blodtryksmedicin, der var årsag til det stigende kolesteroltal og det stigende blodsukker.

Alt dette har jo ikke så meget med stofskiftesygdom at gøre, men det gør forhåbentlig ikke noget ;o)

Mange hilsner og god weekend

Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.