D-vitamin og stofskifte
Ja så har jeg fået mit D-vitamin tal efter at jeg i længere tid har indtaget en størrer dosis D-vitamin samtidig med at jeg er gået 25 mg ned i Euthyrox. Mit D-vitamin tal er faldet (burde vel stige)og mit TSH er også blevet lavere( lå før under 1 er nu 2,5 så jeg vil nok sige at jeg er tilbøjelig til at tro at D-vitamin ikke er så godt for mig som stofskiftesyg. vh Petra
Kommentarer
Det kan jeg ikke lide at høre Jeg har selv taget D vitamin i 1/2 år og har lige opdaget at mit blodtryk for første gang i 5 år er faldet fra højt til lavt. Det har mine blodtrykspiller aldríg kunnet klare.
Jeg skal til samtale om mit stofskifte på torsdag på hospitalet, så vil jeg håbe jeg får en som har forstand på det og spørge om de ved noget om det.
Hilsen Albini.
Man SKAL have D vitamin, hvad enten man er stofskiftesyg eller ej.
Knogleskørhed er blot en af "mangelsygdommene".
http://www.overgangsalderen.net/forum/s ... hp?t=10693
Petra - det var lige nøjagteigt det link, jeg har ledt efter.
Jeg ville ikke svare dig, uden at have noget at henvise til.
Mit D- vitamin tal var først 33, så 44 og er i efteråret 2009 nået op på 88.
Jeg har, fra jeg fik manglen konstateret for godt tre år siden, taget 2 Unikalk Silver dagligt (og en magnesium) og det regner jeg med, at jeg skal gøre resten af mit liv!
Jeg tager 2 unikalk forte og 1 magnesium hver dag og efter 1/2 år har det åbenbart fjernet mit forhøjede blodtryk---det kan ikke være andet der har gort det.
Hilsen Albini.
Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men den mest oplagte forklaring vil måske være, at du simpelthen ikke optager D-vitaminet. Jeg kan ikke huske, hvilke vitaminer og mineraler, der styrker optagelsen af D-vitamin. Måske jern? Er din blodprocent ok?
Hilsen Helene
Det er indtagelse af fedtstof, der styrker optagelsen af D-vitamin. (D-vitamin hører til gruppen af vitaminer, som er fedtopløselige). Og da du, Petra, tager fiskeolie, skulle den betingelse være sikret. Men der er, som du skriver, Helene, stor forskel på, hvor godt folk optager D-vitamin.
Jeg husker en gammel og meget lang debattråd her på Netdoktor, hvor debattøren Laura bad om hjælp til sin syge søn, der blandt andre helbredsproblemer havde D-vitaminmangel efter et hårdt liv som tidligere stofmisbruger.
Vi fik i fællesskab stablet et tilskudsprogram sammen, og det bestod, så vidt jeg husker af D3-vitamin, calcium, magnesium og flere gode olier, både fiskeolie og kæmpenatlysolie. Vi lagde vægt på, at calcium skulle være i form af calciumcitrat eller calciumcitratmalat og ikke calciumcarbonat, som er vanskeligere at optage. Der var en del misforståelser undervejs, og det er blandt andet derfor, at tråden blev så lang, men når jeg skriver om Lauras søn her, så er det, fordi sønnens D-vitamin-tal bedredes forbavsende hurtigt – faktisk så hurtigt, at sønnens læge ringede til Laura og bad om opskriften! Sagen var nemlig, at sønnens læge havde en mor, der ikke kunne optage D-vitamin, og nu ville lægen gerne have hjælp!
Jeg ved ikke, om denne gamle tråd kan have interesse, men under alle omstændigheder bringer jeg lige et link til den:
viewtopic.php?f=14&t=18559&st=0&sk=t&sd=a&start=20
Tag jer ikke af, at trådens overskrift er ”Arne Astrup: ”Kværnet hørfrø er giftigt””. Sønnens problem var D-vitamin-mangel (blandt andet), og en af Lauras misforståelser var, at hun troede, at der var D-vitamin i hørfrø, fordi hun jo havde hørt, at det ved D-vitaminmangel var godt at få noget fedtstof. Og det er det jo også, men fedtstoffet virker blot som hjælpemiddel til at optage D-vitamin. Indlægget, hvor Laura fortæller om sønnens læge, der ringede til Laura for at få hjælp, står på side 3 og er dateret 27/11 klokken 19.58.
Mange hilsner
Kameliadamen