Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Er Borderline et forstadie til Skizofreni?

2»

Kommentarer

• Kameliadamen:
    Du har så evigt ret. En personlighedsforstyrrelse bør ikke som sådan benævnes som en sygdom, da den beskriver en personlighed, der afviger fra den såkaldte normale (eller gennemsnitlige) måde at agere og reagere på.
    Jeg tror dog ret bestemt, at jeg endnu ikke har mødt en person med en personlighedforstyrrelse, som ikke også led af depression, angst, ptsd, spiseforstyrrelse, tvangstanker eller -handlinger eller andet. Det gør det svært at vurdere, hvorvidt man er syg, skrøbelig eller anderledes, og det gør også, at jeg egentlig godt kan forstå, at lægerne (som jo nu engang har den overbevisning, at diagnoser er guld værd) bruger personlighedsforstyrrelser som forklaring på personers problemer.
    Jeg er helt enig i, at man i højere grad bør vægte at tage fat om årsagerne og arbejde sig ud af sine issues, men der er nu en gang også mange ting, som udelukkende terapi ikke løser.
  • Hej alle tre,

det er en spændende tråd vi har fået gang i her.
    Jeg er meget glad for jeres pointe med, at det ikke er diagnosen det handler om, men at det handler om at få det bedre. For mig er det eneste diagnosen kan bruges til en forklaring til min kæreste og andre på, at jeg ikke bare er dum, ond og doven. Og så selvfølgelig som grundlag for en behandling,

Jeg skal i gruppeterapi på et tidspunkt, men jeg tror først, det bliver efter sommerferien, fordi jeg skal ud og rejse en hel måned med min kæreste.

Men holde da op, hvor er der mange ting, man skal være opmærksom på, fordi der er så mange ting. spisning, angst, depression og svingende humør, som alt sammen skal kontrolleres, så jeg kan beholde min hverdag. Men det tror jeg faktisk ikke, jeg vil tænke på lige nu. Nu vil jeg bare prøve at være i nuet og tage én dag ad gangen. Og prøve at tro på, at tankerne vil lysne, og at der vil komme bedre tider. Jeg prøver på at mærke efter, hvornår jeg er doven/gået ned i gear pga. for meget afslapning og hvornår jeg reelt ikke kan klare noget. Men min erfaring siger mig, at jeg ikke kan vide det før jeg har kastet mig ud i situationen. Men måske lærer med det med tiden.

Jeg håber I alle tre har haft en rigtig god weekend.

Kærlige hilsner fra Oktober
  • Lad mig starte med at gøre lidt reklame for patientforeningen forstyrret.dk som jeg sidder som formand for. Vi er patientforening for personer med personlighedsforstyrrelser og lignende problemmer.

Jeg vil lige knytte en kommentar til din beskrivelse af at du ikke tidligere har fået at vide at du havde personlighedsforstyrrelser.

Det behøver der som sådan ikke noget mærkligt i. Det er meget almindeligt at ens psykiske lidelse forandrer sig over tid. Samtidig er det psykitatriske diagnosesystem bygget op efter udelukkelsesmetoden. Dvs. at den lidelse med de fleste syptomer ligger øverst. Forsvinder nogle af syptomerne, f.eks. som følge af en velykket behandling, kan ens diagnose altså pludseligt blive en helt anden. Ændringen sker ikke fra den ene dag til den anden, men derimod over lang tid, men da man jo ikke bliver diagnosticeret dagligt kan man altså ret pludseligt få en anden diagnose.

Det er f.eks. meget almindeligt at personer med diagnosen emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse, tidligere har haft diagnosen skizofreni. Det er ikke udtryk for at de har været fejldiagnosticeret, men derimod udtryk for at de har fået det bedre. Nogle af symptomerne er forsvundet.

Slutteligt vil jeg give dig helt ret i at en personlighedsforstyrrelse ikke er en sygdom. Der er derimod en psykisk lidelse, eller mere præcist "en adfærdsforstyrrelse".
  • Nej overhoved ikke noget forstadie, en skizofren person bliver meget hurtigt skizofren, dvs fra normal til skizo, en overgang, ingen tegn på borderline inden, borderline er noget helt andet. Og ud over det så er en borderline både impulsiv, angst, depressiv i perioder og handler uden at tænke, ingen medicin til en borderline fordi det vil kun hjælpe personen hurtigt væk herfra jorden i en impulsiv handling. psykoterapi og redskaber er nok det eneste som hjælper en borderline videre, jeg er selv en og det er sku ikke nemt, men kan ikke sammenligne min diagonose og adfærd med min søster som var skizofren overhoved.
  • Jeg har lige et spørgsmål til jeres indlæg; hvad betyder kriteriet; "stridbarhed, især ved impulsfrustration". Det er især ordet stridbarhed jeg ikke helt forstår i praksis??
    På forhånd tak ..
  • At man opsøger eller starter konflikter i højere grad end hvad der kan anses for almindeligt acceptabelt. At man bliver ekstremt vred over småting. At man pisker en diskussion op sin er temmelig meningsløs og fokuserer på småting for at kunne holde diskussionen i gang.
Log in eller Registrér for at kommentere.