Anti-TPO
Jeg har i mange år haft for højt stofskifte som de sidste par år nu er blevet for lavt.
Jeg er i behandling for barnløshed og i den forbindelse er det jo vigtigt at stofskiftet er vel reguleret -og da jeg ikke selv er ekspert på det område (og det var min læge slet ikke) blev jeg hendvist til Endokrinologisk amb.
Jeg har to gange set en læge som har reguleret lidt på min medicin, 3. gang jeg mødte op til samtale var det en anden læge, da den første have ferie. Han siger at mit TSH ligger på 3,6 som jo er indenfor normal området, men det må godt blive lidt lavere. Han gør mig opmærksom på at mit anti-TPO ligger på 8699, jeg bliver noget forskrækket da jeg får at vide det normale er mellem 0-60 !!!!
Jeg beder om at få en kopi af mine blodprøve svar, så jeg kan undersøge lidt om det, da jeg kommer hjem, kan jeg se at mit anti-TPO tal er tilbage fra november. Jeg ringer til afdelingen og har nu fået tager ny prøve som jeg afventer svar på.
Spurgte til om det var ok at fortsætte barnløshed behandling og det syntes han at godt jeg kunne, hvis ikke jeg var i behandling mente han at prednisilon var en god ide.
Jeg kan ikke finde særlig mange oplysninger om anti-TPO og graviditet, lægen sagde også at det først er noget de er blvet opmærksomme på inden for det sidtse år!!!
Er der andre derude som kæmper med det samme -og har fået andre anbefalinger af lægen.
Jeg har været igennem 3 IVF forsøg uden graviditet.
Venlig hilsen 1ibber
Jeg er i behandling for barnløshed og i den forbindelse er det jo vigtigt at stofskiftet er vel reguleret -og da jeg ikke selv er ekspert på det område (og det var min læge slet ikke) blev jeg hendvist til Endokrinologisk amb.
Jeg har to gange set en læge som har reguleret lidt på min medicin, 3. gang jeg mødte op til samtale var det en anden læge, da den første have ferie. Han siger at mit TSH ligger på 3,6 som jo er indenfor normal området, men det må godt blive lidt lavere. Han gør mig opmærksom på at mit anti-TPO ligger på 8699, jeg bliver noget forskrækket da jeg får at vide det normale er mellem 0-60 !!!!
Jeg beder om at få en kopi af mine blodprøve svar, så jeg kan undersøge lidt om det, da jeg kommer hjem, kan jeg se at mit anti-TPO tal er tilbage fra november. Jeg ringer til afdelingen og har nu fået tager ny prøve som jeg afventer svar på.
Spurgte til om det var ok at fortsætte barnløshed behandling og det syntes han at godt jeg kunne, hvis ikke jeg var i behandling mente han at prednisilon var en god ide.
Jeg kan ikke finde særlig mange oplysninger om anti-TPO og graviditet, lægen sagde også at det først er noget de er blvet opmærksomme på inden for det sidtse år!!!
Er der andre derude som kæmper med det samme -og har fået andre anbefalinger af lægen.
Jeg har været igennem 3 IVF forsøg uden graviditet.
Venlig hilsen 1ibber
Kommentarer
Jeg ville sige at du skal passe på med evt. tilførte hormoner lige nu.
Jeg har også hashimotos og meget høje tpo, og er meget syg. Jeg var igennem reagensglas og blev syg stort set ret efter jeg fik tilført hormoner. Min graviditet var et helvede og det har det været lige siden. De mener at det er hormonerne der har væltet det hele nu, jeg havde fået sygdommen alligevel siger de, men så nok først i pensions alderen. Der kan være en del risici for dig og barnet, så læs alt hvad du kan.
Jeg har lige hørt om en bog der er skrevet af en amerikansk læge, den hedder " Why do i still have thyroid symptoms"
I den siger han at vi skal have udelukket en del andre sygdomme såsom:
dysglycemi - dysbiose - chronic infektion - utæt tarm - osv.
Med hensyn til barnløshed vil du se at det hænger sammen med sygdommen
Håber ikke at jeg skræmmer, men informerer.. Jeg ønsker bare alle med denne sygdom det bedre.
Og næsten alle steder jeg læser, anbefales det en detox og at gå gluten fri og derfra finde ud af om der er madintolerance.
Held og lykke
Jeg står i samme situation som dig. Jeg fik for et år siden konstateret for lavt stofskifte og kom i behandling. til at starte fik jeg ikke taget en anti TPO med det fik jeg for ca en mdr. siden og den lå på tårnhøje 16000.
Jeg høre til de uforklarlige barnløse og har i mange år fået afvide at jeg ikke fejlede noget, men jeg blev bare ikke gravid lige meget hvor mange gange vi prøvede med div behandlinger i det offentlige. Så jeg tror at jeg i mange år har gået med en lidt for lavt stofskifte uden at have være klar over det også er det bare slået ud for alvor sidste år.
I februar var jeg i gennem endnu en IVF behandling og vidste ikke at mit anti tpo var så højt. Jeg havde det i midlertid super fint under behandlingen, og har eftefølgende lige som dig forsøgt at finde noget om chancerne for at blive gravid når vi har så høje tal. desværre har jeg heller ikke kunne finde noget, så jeg håber lægerne ved noget mere næste gang jeg skal i behandling.
Jeg har valgt at vente til efter sommerferien med næste behandlig, da jeg syntes at kroppen lige skal have lov til af falde lidt til ro og finde sig selv også må vi jo se hvad der sker
>>Tanya, jeg forstår ikke helt det med madintolerance, kan kroppen simpelhen gå til angreb på sig selv pga en form for allergi? Tænk sig hvis det er alle de hormoner jeg har proppet mig med som har gjort det ved mit stofskifte!!! Øv.
>>Hestepigen, det er da et enormt højt tal du havde, godt det er faldet. Er du blevet anbefalet at komme under de 60 før du starter behandling? Jeg skal i kontakt med fertilitetsklinikken i denne uge, så må vi se hvad lægen siger til det.
Har I oplevet at Jeres stofskifte læger har undersøgt Jer for vitaminmangel eller andre ting efter i har fået dianogsen?
Er der noget jeg skal være opmærksom på, undersøgelser jeg skal bede om ?
Venlig hilsen 1ibber
Jeg er ikke blevet undersøgt om vitamin mangel eller andre ting. Jeg har selv skulle be om det. Næste gang jeg skal ned og have taget blodprøve, vil jeg snakke med min læge om det og jeg vil også have taget for kolesterol prøve. bare for at være på den sikre side.
Jeg syntes ikke at min læge har været særlig meddelsom om hvad der er for en sygdom jeg har fået og hvilke problemer jeg kan få. Det har jeg selv måtte finde ud af hen ad vejen.
Jeg har lavt stofskifte (eller det vil sige svingende op og ned da jeg er ved at blive indreguleret). Mit diastoliske blodtryk er for højt og mit kolesteroltal ligeledes for højt. Jeg har fået at vide af endokrineolog at det vil de ikke gøre noget ved før jeg er indreguleret idet højt kol og blodtryk er et symptom på lavt stofskifte. De vil faktisk ikke engang måle mit kolesterol før jeg er indreguleret.
Ifølge en del Amerikanske læger, så er der højst sandsynligt en anden underliggende årsag til denne lidelse.. Derfor har mange stadig problemer, selvom de får deres tal i normal området.. Jeg har bestilt bogen og er med på en udenlandsk side på facebook, der hedder Hashimotos. Der synes jeg at jeg får mere info.
Jeg har selv lavet en liste af ting jeg vil have udelukket, og giver den til hende jeg skal til her d. 29
Jeg har også bestilt tid til en anerkendt ernæringskonsulent, da jeg efterhånden tror på at det er det eneste rigtige, når man læser om hvad der sker i vores celler og omsætning af energi..
Læs alt hvad du kan og sorter, uddan dig selv, for lægerne tænker ikke ud over medicin..
Så JA jeg tror på at mange ting kan have indflydelse..
Jeg håber for jer at det lykkes jer med behandling af barnløshed, håber i får den rigtige info, og at det hele vil gå smerte frit
Det er en lang og frustrerende rejse, så hold ud..
Forresten så er der andre årsager til forhøjede tpo. Dette kan være virus, infektioner og andet, så spørg ind til hvorfor de tror du har det!
skriv dine symptomer ned og kræv svar, Jeg har skrevet breve til min hvis jeg glemte noget når jeg var der..
Mvh. Tanya
Pudsigt du skriver det med virus/infektion, jeg fik i marts en ansigtslammelse bells parece og fik i den forbindelse lavet en udredning for blodpropper den var negativ. Men en prøve for Lupus (en bindevævs sygdom) viste tvivlsom positiv. Jeg fik en masse prednisolon for at slå lammelsen ned/væk -og blev hurtigt "hel" igen. Men denne Lupus sygdom er også en autoimmun sygdom som anti TPO'en er -kan undre mig over om der er en sammenhæng?!!!
Har du hørt om folk som kommer i behandling med prednisolon pga et højt TPO tal?
Venlig hilsen 1ibber
Jeg har i dag snakket med en fertilitetslæge som vil tage kontakt til min stofskifte læge, da hun ikke kendte til høje Anti-TPO tal og betydningen for min behandling, men jeg må vente med næste IVF til efter sommerferien også pga den tvivlsomme lupus bindevævs sygdom jeg måske har. Jeg skal have taget ny blodprøve i maj, så må vi se havd de siger.
Håber fertilitetslægen finder et svar på om man skal ligge mellem 0-60 eller om det ikke har noget at sige.
Mærker du noget til du har forhøjet tal? -jeg syntes ikke jeg mærker noget.
Venlig hilsen 1ibber
Jeg har lige fuldstændig glemt, hvad jeg svarer på..
Jeg skriver mere efter d. 29.
Vil bare til sidst sige at hvis du har spørgsmål til beh, graviditet osv. er du velkommen til at spørge.
mvh Tanya