Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kopimedicin

2456

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tak skal du have. Spørgsmålet er skrevet og sendt til lægemiddelstyrelsen.
    Jeg er meget spændt på svaret.
    Under alle omstændigheder vil jeg prøve atacand.
  • Indstillinger
    Jeg har allerede modtaget et svar fra lægemiddelstyrelsen. I dette svar får jeg ikke oplyst andet end hvor jeg selv kan finde det. Det er nøjagtig det samme sted, som jeg havde fundet.

    Og der står om hjælpemiddelstofferne, ingenting. Det blev jeg ikke klogere af. Det er også lige meget. Jeg køber den originale medicin og ser om der er forskel.
  • Indstillinger
    Hej Persille1

    Det skal du ikke finde dig i. Bare skriv og spørg Lægemiddelstyrelsen én gang til og oplys, at du ikke synes, at du har fået tilstrækkelig svar på dit spørgsmål.

    Ellers skriv til producenten.

    Du har krav på disse oplysninger.
  • Indstillinger
    Hej brugernavn1

    Jeg har næsten ikke sovet i nat. Det brænder/svier meget i brystet igen. Det holdt jo ellers op, da jeg tog originalmedicinen Norvasc, men begyndte så småt igen med amias.
    Heldigvis mærker jeg intet i nyrer og blærer, som det er sket de andre gange, jeg har prøvet medicin. Jeg er ved at få lyst til, at stå offentligt frem med dette. Det er et mareridt.
    Jeg kan umuligt være den eneste. Jeg læser jo her om alle de problemer stofskiftepatienter har. Vi burde danne en forening. Jeg føler mig også oprørt, og det er jo ikke sundt, når blodtrykket er for højt.

    Jeg har lige skrevet både til lægemiddelstyrelsen og jeg har skrevet til producenten af Atacand om de ville hjælpe med oplysningen. Det var jo rart at vide, hvad det er jeg ikke tåler.

    Jeg er klar over, jeg heller ikke får nok medicin, for blodtrykket er ikke faldet meget.
    Jeg køber Atacand, så snart jeg kan få en recept og finde et apotek, der har denne medicin. Så håber jeg det holder op med at brænde/svie, for sådan kan jeg ikke leve.
  • Indstillinger
    Det må jeg sige. Jeg fik et hurtigt svar fra lægemiddelstyrelsen.
    Jeg var lidt hurtigt ude med riven, men jeg er også træt af det altsammen.

    Denne gang kom oplysningen.

    6. Yderligere oplysninger

    Amias® 8 mg tabletter indeholder:

    Aktivt stof: Candesartan cilexetil.

    De øvrige indholdsstoffer:

    Calcium carboxymethyl-cellulose,

    hydroxypropylcellulose, lactosemonohydrat,

    magnesiumstearat, majsstivelse, macrogol,

    jernoxid rød (E 172).



    Atacand® indeholder

    Det virksomme indholdsstof i Atacand® er:

    Candesartan cilexetil 4 mg, 8 mg eller 16 mg.

    De øvrige indholdsstoffer er:

    Lactosemonohydrat, carmellosecalcium, hydroxypropylcellulose,

    magnesiumstearat, majsstivelse og macrogol.


    Det minder om hinanden, men er det det. ?????
    Jeg er bare interesseret i at høre, hvad andre mener.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg tror ikke altid, at man kan afgøre, hvorfor en kopimedicin i nogle tilfælde har en anderledes virkning end originalproduktet. Det behøver ikke at være hjælpestofferne, med mindre du er allergisk over for nogle af dem.

    Jeg har læst om tilfælde, hvor folk har en bedre effekt af kopien end af originalproduktet. Det vigtige er, at man altid får det produkt, man har bedst virkning af. Jeg ser det snarere som et problem, at folk ofte får skiftende kopier.

    Hvad vil du gøre nu?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Jeg vil absolut have atacand. Og mærker jeg intet skal 7 vilde heste ikke få mig til at tage en kopi medicin mere.
    Jeg tror du har helt ret i, problemet er de skiftende kopier. For nogle gange tænkte jeg OK, andre gange var jeg i helvede. Der er forskel på dem.

    Jeg tror der er et stof, som jeg er overfølsom over for. Der har jo været andre ting, jeg har fået det dårligt af, naturmedicin. Der er jeg så bare stoppet med at tage det.
    Jeg har jo nu opdaget, der også er hjælpestoffer i. Jeg er desværre ikke videne nok til at kunne finde ud af alt dette.

    Men det vigtigste er jo også, jeg fandt ud af, hvad der er galt. Der er simpelthen stoffer, jeg ikke tåler.
    Det er bare så underligt, at ingen kompetente mennesker har tænkt på det.
    Jeg gik jo bare ud fra, at medicin er medicin. Uden at forestille mig den slags problemer. Jeg har været naiv og det ligner mig ellers ikke.
    Jeg tror, det stammer fra den autoritetstro min generation har haft/har.

    Jeg har den bestemt ikke mere. Nu sætter jeg spørgsmålstegn ved alt.
  • Indstillinger
    Jeg fandt ud af, det ikke er amias, der var skyld i det brændte i brystet, men derimod den kalktablet jeg var begyndt at tage. Igen nogle hjælpestoffer. Bare jeg dog vidste, hvad det var for nogle jeg ikke kan tåle.


    Nu er jeg for alvor klar over, jeg skal passe på med hvad jeg indtager.
    Men jeg ville ved den sødeste grød ønske, at jeg havde vidst det med kopimedicin og hjælpestofferne for mange år siden.
    Jeg fatter simpelhen ikke læger. De har jo vidst den slags i mange år.
    Jeg var dum og troede medicin var medicin.

    Nu vil jeg have massage for alle de infiltrationer, jeg også har fået i brystet på grund af smerter og hoste.
    Jeg vil prøve atacand, om det muligvis skulle være bedre. Kopimedicin har jeg virkelig fået respekt for.
    Men Kameliadamen, trætheden slap jeg heller ikke for. Heldigvis er blodtrykket faldet. Og jeg har det bedre end jeg har haft i mange år.

    Jeg vil aldrig nogensinde mere have kopimedicin af norvasc.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ja, det er den slags fejl, man nemt kan komme til at begå. Hvis man gør to ting på én gang, f.eks. at begynde på blodtryksmedicinen Amias og samtidig begynde på nogle nye kalktabletter, og der så kommer en ubehagelig bivirkning, så tror man ikke lige, at det er kalktablettens skyld. Det er fuldt forståeligt.

    Jeg kom engang til at lave en lignende fejlslutning. Jeg havde en voldsom depression, og jeg gik hos en psykiater, der gav mig medicin, men depressionen blev værre i stedet for bedre. Derfor droppede jeg psykiateren, trappede ud af medicinen og begyndte at få akupunktur. Efter to behandlinger med en uges mellemrum var depressionen væk. Jeg var glad, akupunktøren var glad. Nu kunne han skrive på sin hjemmeside, at han havde gode erfaringer med at kurere depressioner med akupunktur…

    … Indtil jeg fandt ud af, at årsagen til, at jeg var blevet rask, var, at jeg var holdt op med at tage den lægeordinerede antidepressive medicin! At man kan blive rask, når man holder op med at tage den medicin, man ellers skulle blive rask af, var meget svært at tro. Men det var sådan, det forholdt sig.

    Af den historie lærte jeg, at man helst ikke skal ændre på flere ting på én gang, for så bliver det vanskeligt at finde ud af, hvad der er årsagen, hvis der kommer en forandring.

    Men nu ved du altså, at du ikke kan tåle den bestemte kalktablet. Så vidt jeg kan se, så er det et fremskridt. For du kan vel læse dig til, hvilke hjælpestoffer der er i den kalktablet og undgå disse stoffer for fremtiden.

    Hvis jeg var dig, ville jeg skrive den slags vigtige ting ned. For mig fungerer det godt at skrive dagbog. Jeg skriver dagbog på computeren, for så kan jeg bruge søgefunktionen til at finde tilbage til vigtige oplysninger og sammenhænge. Jeg skriver oplysninger om blodtrykket, om hvad lægen sagde, når jeg har været ved læge eller på sygehus, osv. Men det har jeg vidst for resten skrevet før.

    Noget af problemet med læger er, at de ikke rigtig kan forstå, at folk reagerer individuelt på medicin. Jeg vil tro, at det skyldes en særlig form for videnskabelighed, som de lærer under deres uddannelse. De lærer på en måde at betragte et menneske som en maskine. Maskiner, der er ens, vil normalt reagere på den samme påvirkning på fuldstændig samme måde. Jeg har ofte bemærket, at læger har en tendens til at tro, at mennesker ligner maskiner, og f.eks. ikke kan fatte, at en medicin, der er beregnet til at kurere en depression, i nogle tilfælde kan forværre depressionen.

    Jeg tror, at lægerne tænker: Når andre kan tåle (kopi)medicinen og har gavn af den, så må det være skaberi, hvis der er enkelte, der ikke kan tåle den eller endda bliver mere syge af den.

    Det lyder godt, at dit blodtryk er faldet.

    Mit blodtryk er til gengæld steget - og endnu en gang, fordi jeg bruger for mange kræfter (havearbejde). Jeg har pålagt mig selv at slappe fuldstændig af og hvile hele dagen i dag. Men min hvilepuls er fin. Den er faldet til 49. Jeg går ud fra, at det er et sundhedstegn. Og i hvert fald er der ikke den mindste antydning af mit atrieflimmer fra i december måned, hvor min hvilepuls i nogle dage var 150!

    Er din træthed blevet værre, efter at du er begyndt på Amias? Hvor stor dosis får du? Jeg får højeste dosis af Atacand, som jo skulle være identisk med Amias, og højeste dosis er 32 mg. Det er min hensigt at få min dosis nedsat her i sommerhalvåret, fordi jeg så regner med, at min træthed vil blive mindsket. Men så længe jeg bliver ved med at lave anstrengende havearbejde, er der nok ikke nogen chance for, at jeg kan nedsætte min dosis. Og det er jo også klart, at man bliver mere træt, når man knokler så meget!

    God søndag!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Nej, nej, nej, jeg har lige siddet og skrevet til dig, Kameliadamen, og så skal jeg knagme logge mig på igen. Alt hvad jeg skrev er væk.

    Jeg drømte da ikke om, jeg kun havde nogle få min. Det plejer man da ikke.
    Jeg skriver senere. Lige i øjeblikket er jeg for gal.
Log in eller Registrér for at kommentere.