Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

svimmelhed og øjenforstyrrelser

Hej

Er godt nok meget i tvivl om det i det hele taget er her mit spørgsmål hører hjemme - men er ved at blive tosset af at være bange for at fejle både det ene og det andet - og ville lige vende det herinde før lægen.

Jeg er i behandling med thycapsol og eltroxin - har for to år siden (og for 3. gang indenfor 8 år) fået konstateret forhøjet stofskifte.

Jeg døjer utrolig meget med svimmelhed - hvis jeg f.eks tager en elevator - så sejler det rundt for mig i minutterne efter - det kan være små ting, der udløser det - bare et skridt op kan få benene til at sejle. Jeg er også utrolig træt i mine øjne - og det er taget til (begge dele) gennem de sidste 2 år - jeg er desuden også nu begyndt at døje med øjenforstyrrelser - synes ikke mine øjne helt følges ad - og kan følge med, når tingene bevæger sig - tænker lidt, om min svimmelhed kan skyldes det?

Nu hører jeg jo meget om ny eltroxin - og er derfor begyndet at overveje - om alle mine problemer "blot" skyldes det? Her går jeg og frygter hjernesvulst mm - siden mine øjne nu også begynder at drille. Men jeg vil bare så gerne have livet tilbage - orker ikke mere "sejlen rundt". Er også utrolig træt og deprimeret - og tør snart ikke vove mig ud blandt folk mere - mine svimmelheds anfald kan komme meget pludseligt og være voldsomme.

Jeg har tidligere lidt af langvarig stress - men synes bare jeg var ovre det - og føler ikke helt det er det denne gang. Men er så træt af at gå til lægen - for hvad skal jeg forklare - har flere gange fået stress at vide - men har arbejdet med det længe - og synes ikke det er det.

Håber nogen herinde kan hjælpe mig - om andre også har haft det som mig?

Mvh Charlotte Louise
«13

Kommentarer

• Jeg tror du skal forsøge dig hos en ørelæge. Dine problemer kan skyldes forskellige tilstande i dit indre øre.
    Hilsen Linette
  • Jeg ville nok også besøge en øjenlæge.
    Udover det, så var/er nogle af bivirkningerne af Ny Eltroxin svimmelhed og øjenproblemer.
    Jeg troede selv, at jeg havde en virus på balancenerven, men svimmelheden
    og øjensmerterne forsvandt hurtigt efter skift til Euthyrox.
    Så jeg kan kun anbefale et skift.
    Hilsen Inge
  • Jeg har det fuldstændig ligesom dig. Jeg fik fjernet min skoldbruskkirtel i aug. 2008 efter 1/2 års kamp med MEGET forhøjet stofskifte, struma og begyndende TED. Siden har jeg været i behandling med eltroxzin og har egentlig haft det OK men med tilbagevendende perioder med træthed, svimmelhed småkvalme og maveproblemer.
    For ca 2 mdr. siden fik jeg en række voldsomme svimmelhedsanfald og fik efter at have været igennem blodprøver, EKG, ørelæge og øjenlæge som ingenting fandt, at vide at det nok var en virus på balancenerven som ville gå over af sig selv. Stofskiftet var også normalt.
    Svimmelheden er aftaget, men jeg har det rigtig skidt stadigvæk og tankerne svirrer omkring hjernetumor, blodpropper og alskens uhyggeligheder - samtidig ligger stress og angst og lurer som en anden mulig kilde.

Idag tager jeg en snak med en psykolog og i næste uge har jeg en tid hos min læge hvor min mand tager med og så SKAL der bare ske noget for jeg orker bare ikke det her mere.

Jeg tror det er stofskiftet eller eltroxinen der er synderen, men det kunne være rart at følge dig og høre hvad du finder ud af.

mhv Marie
  • Marie har du slet ikke læst hvad andre skriver om den ændrede Eltroxin jeg synes at det er utroligt at der fortsat er folk der går rundt og har det sådan med alt det som der står i disse indlæg. Det er ikke en virus på balancenerven det er nøjagtigt det samme mange af os har oplevet. Skift til Euthyrox og det kan ikke gå hurtigt nok. God weekend. vh Petra
  • HEJ.

Jeg er i øjeblikket ved at trappe meget langsomt ned med euthyrox.

Jeg oplevede i går noget meget uhyggeligt.

Lige pludselig og uden nogen varsel sidder jeg ned og bliver MEGET MEGET svimmel, jeg lægger mig ned og venter på det forsvinder. Efter 3 kvarter ingen bedring, tværtimod og jeg begynder at blive rigtig utilpas, tør slet ikke prøve at rejse mig.
    Min mand ringer til 112 og jeg bliver hentet iført iltmaske + diverse hjerteapparater og et meget højt blodtryk.
    På glostrup Hospital bliver ALT undersøgt og det hele ser meget fint ud, jeg begynder også langsomt at få det bedre. Bliver sendt hjem 6 timer efter.

I dag er jeg lidt mat i sokkerne, men ellers udemærket.

Er der nogen andre der har oplevet noget lignende i forbindelse med omjustering af euthyrox?

HILSN ALBINI.
  • Nej ikke i så svær grad men noget lignende jeg har nu også bare ventet på at det ramte dig også for du har jo ligget ret højt hele tiden så vidt jeg husker og lige pludselig nemlig fra det ene øjeblik til det andet så har kroppen bare fået for meget. Så nedad i dosis med dig ;-) og du skal nok få det godt igen. vh Petra
  • Hej petra.

Jeg er nu gået ned fra 150micr. til 125micr.
    Men jeg har haft 3 forskellige læger på afdelingen som hver havde deres mening om hvad jeg skulle.
    Jeg venter stadig svar på blodprøver som er sendt til analyse på rigshospitalet,da den sidste læge jeg var hos mente der måtte være fejl i de tidligere.

ALBINI.
  • Kære Albini.
    Da jeg fik voldsomme reaktioner på for høj dosis gik jeg 25 mcg ned pr dag. Og lå på 100 men havde det fortsat dårligt. Blev henvist til endoen igen da han sendt mig tilbage til egen læge feter 1 gang. Gik 2 måneder og synes bare ikke jeg fik det bedre. Blev henvist igen men der var 7 mdrs ventetid . Har nu været hos Hans Perrild privat. Han kunne godt forstå at jeg havde det dårligt for mit stofskifte var for højt. Han sagde at min krop havde befundet sig i en forgiftet tilstand længe da den ikke har været rigtigt doseret i meget lang tid.
    Jeg blev sat 100 mcg yderligere ned pr. uge. Så jeg er gået fra 875 mcg til 600 mcg pr uge. Jeg fornemmer nu at der er en lille bedring på vej. Jeg føler mig ikke så overgearet. Mine bivirkninger er der dog stadig. er spændt på de næste prøver da T3 tallene lå noget lave i forhold TSHen. Håber at de finder frem til rette dosis, men jeg kan at man godt kan gå hurtigere ned i dosis end op.
    Pøj pøj...
  • KÆRE JONNA.

Tak for dit svar.

Jeg mærkede de første symptomer på at det kørte for højt d.1maj.

2 maj starter jeg med at gå 6 1/4 micr. ned pr. dag i 3 dage, derefter 12 1/2 ned i 3 dage, derefter 18 3/4 i 3 dage og er nu nede på 25 micr. mindre om dagen og har været det i 10 dage.

Jeg har i øjeblikket de vildeste svimmelhedsanfald og trykken før ørerne.
    Mine ører blev undersøgt i dag, der var intet i vejen.

Jeg ringede til endokrinologen i dag og forklarede hvordan det gik.
    Men hun sagde at jeg endelig ikke måtte gå ned i dosis før min tid om 3 uger, for så kunne de jo slet ikke finde ud af det
    .så nu må jeg vist selv tage affære.

Efter det du skriver kunne jeg måske gå yderligere ned i morgen med f. eks 12 1/2 pr. dag.

HILSEN ALBINI.
  • JA men Albini, da du var på hospitalet satte de dig da så ikke ned. Jeg har hørt om flere hvor de tager medicinen helt væk et par dage, når stofskiftet kommer til at ligge så højt. Nu ved jeg jo ikke hvad du fik af dosis før euthyrox og heller ikke nu. Jeg er som sagt gået . Jeg er gået 275 mcg ned pr uge dvs ca 40 mcg pr dag. Du ved jo alt om at der går nogle dage før du selv kan mærke det og 4-5 uger før det ses i blodprøverne.
    Men alt tyder på at du skal længere ned. Hellere for lav og så komme op end det andet. Det er alt for hårdt for kroppen.
    MVH Jonna
    GOD PINSE til alle
Log in eller Registrér for at kommentere.