Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt stofskifte og kost

Hej alle sammen

Jeg er relativ ny med lav stofskifte og er for første gang i de 11 mdr jeg har været i behandling med eltroxin kommet ned i normalområdet med en TSH på 0,8 hvilket jeg er ret glad for. Jeg har deværre også en tårnhåj Anti-tpo som ligger på 16000.

Jeg vil forbindelse med begge ting høre om der er nogle her inde der har erfaringer med kosten. Jeg oplever ofte at jeg bliver utilpas og svimmel kortvarigt når jeg har spist nærmest som om der er nogle ting jeg åbenbart ikke kan tåle i forbindelse med det lave stofskifte. Jeg oplever også ofte en form for uro i kroppen når jeg har spist. er der nogle af jer andre herinde der har oplevet det sammen?

Jeg har det helt klart bedst hvis jeg holder mig til madvare med et lavt GI index. Altså en kost uden sukker og hurtige kulhydrater.. Det er noget jeg er blevet opmærksom på de sidste halve år.

Hvordan har i andre det med kosten efter i kom i behandling for jeres lave stofsskifte.

Med venlig hilsen.

Ps. er der nogle der har nogle råd til kost når man har forhøjet Anti-tpo?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg vil lige starte med at høre om jeg har læst rigtigt, mht. dine tpo på 16000?? Det er da helt vildt, når jeg tænker på hvor syg jeg er med tal oppe på 4000.
    Dit spørgsmål ang. mad: så er det fuldstændig tåbeligt at vi ikke kan blive sendt til en kost vejleder.

    Jeg har de samme problemer som dig når jeg har spist (i perioder). og blev indlagt med for lavt blodsukker, og for at udelukke insulinom. Men det var min skjoldbruskkirtel der lavede rav i den for bugspytkirtlen. Jeg har læst mig blind snart, men du skal google lavt stofskifte og hashimotos, så står der hvad man skal holde sig fra, noget med jod og forskellige proteiner og selvfølgelig hurtige kulhydrater. Ingen koffein og meget mere.
    Det kræver lidt tid:o(
    Jeg har selv for højt stofskifte, men mine problemer tror jeg skyldes antistofferne..

    Held og lykke
    Hilsen tanya
  • Indstillinger
    Hej tanya

    Ja du læste rigtigt. Det er tårnhøjt det var den besked jeg fik fra min læge.

    Du har fuldstændig ret i at vi burde henvises til en kost vejleder. Det virker fuldsændigt hul i hovedet at vi selv skal finde ud af hvad vi skal spise og hvad vi skal holde os fra.

    Hvis du vil vide mere om Gi indexet findes der en bog der hedder Vores bedste GI opskrifter.. Jeg syntes den har været rigtigt go til at få sorteret i hvad der er hurtige og langsomme kulhydrater. samt giver 100 opskrifter på mad uden sukker og hurtige kulhydrater.

    Nogle kan ikke li den da man skal spise meget mere protien og mindre kylhydrater og mere fedt og selffølige det gode fedt. Men det må jo være en smagssag. Jeg har i alletilfælde fået det meget bedre med mit stofskifte ved at bruge deres index.

    mange hilsen dorte
  • Indstillinger
    Jeg vil råde jer til at læse speciallæge "Mark Hymans" "spis dig til et superstofskifte".
    Forord og oversættelse af Læge Carsten Vagn-Hansen.
    Den kan lånes på biblioteket, hvis I vil prøve at læse lidt i den, inden I køber.
    Hilsen inge
  • Indstillinger
    Nåh fik lige slettet min besked.. ihh

    Har du slet ikke problemer Dorte, og kan du fungere i hverdagen?
    Og jeg har rimeligt godt styr på hurtige og langsomme kulhydrater, men jeg vil da en tur på biblioteket:o)
    Tak Inge.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har det sådan set godt nok. Jeg har stadigvæk mit fuldtidsarbejde og har 1 hest som jeg passer og rider hver dag

    Inden jeg fik afvide at jeg havde lavt stofskifte havde jeg dage hvor jeg var lettere svimmel og utilpas, men ikke mere end at jeg ikke tog det alvorlig. Jeg har haft lange perioder med unatrulig træthed. Følelesen af at mine muskler i mine ben næsten ikke kunne bære mig samtidig med at jeg var træt. snurren i overkroppen især når jeg lå og sov. på et tidspunkt var det så slemt at jeg troede at jeg var ved at få parkison eller slecrose. Så opdagede jeg lige pludeselig at jeg havde en skaldet plet på ca 10 -15 cm i hovedbunden og blev selvfølige lidt bange og gik til lægen.

    Alle de problemer jeg har og døjer med nu er faktisk først kommet efter jeg er begyndt at blive reguleret ind. Det er især de omtalte problemer med svimmelhed og ubehag omkring spisetid der er den største gene, men den er jeg ved at få styr på. Her udover har jeg ofte om eftermiddagen en fornemmelse af jeg gå rund i en osteklokke og være en smule svimmel, men det forsvinder næsten altid når jeg sætter mig op på min hest for at ride ham. Jeg tror det må hænge sammen med at jeg måske ikke lige får spist midt på eftermiddagen

    Mit største problemer ligger mest i hjertebanken og hurtig puls som kan være vildt ubehalige, men nu får jeg så blodtrykssænkende,medicin og det har givet en helt anden ro i hele kroppen.

    Efter at have læste en masse indlæg herinde på net dokter, kan jeg se at jeg må høre til den gruppe der kan leve et normalt liv selv om jeg ind imellem må døje med med gener af min sygdom, for jeg er da godt nok rystet over hvor dårlig man kan blive med lavt stofskifte og det har mange ansigter. Så selv om jeg piber lidt over at jeg har det lidt skidt, så er det ingenting i forhold til det jeg har læste heridne.

    mange hilsner dorte
  • Indstillinger
    Hej Dorte hvis du fortsætter med at have det knap så godt så skal du overveje at skifte til Euthyrox. du må jo også have læst herinde at rigtig mange er blevet dårlige efter at Eltroxin blev lavet om. vh Petra
  • Indstillinger
    Hej petra

    Ja jeg har læst at rigtigt mange har det dårligt på ny eltroxin og det giver helt sikkert stof til eftertanke.

    I sidste uge var første gang jeg lå inden for normal området og min læge sagde til mig at der vil gå et stykke tid før at min krop har vendet sig til at ligge i normal området. Så fordi mine tal så flotte ud var det ikke ensbetydende med at min krop kan følge med da cellerne i kroppen skal lige med også.

    Så jeg giver det et par måneder mere og ser om jeg ikke før det bedre og gør jeg ikke det, vil jeg helt sikkert bede min læge om at sætte mig på den anden medicin.

    mange påske hilsner


    dorte
  • Indstillinger
    Hej
    Når du har forhøjede antistoffer skal du absolut undgå alle former for stimulancer - dvs kaffe, te, lys chokolade, vin, spiritus, cola, cigaretter og skær kraftig ned på sukkeret. Jeg har haft problemer med forhøjede antistoffer i 15år og opdagede hurtig at jeg fik de meget bedre når jeg undlod ovenstående i kosten. Efterhånden kan jeg tåle at drikke et glas vin og lidt kaffe men er meget følsom overfor sukker, men har det bedst når jeg drikker urtete og spiser sundt. Fornylig har jeg fundet ud af at naturlægemidlet Venustorn er godt for mig. Det mindsker uroen og "rydder op" hvis jeg har spist lidt usundt.
    Kh LH
  • Indstillinger
    Jeg kan se at det er lang tid siden denne debat er startet, men håber der stadig er lidt respons. Jeg er "ny" indenfor stofskiftesygdom - dvs det har taget mig tre år at komme blot i nærheden af normale tal og er først for ganske få mdr siden blevet gjort opmærksom på at kost måske kan have en indvirkning - og det var kun fordi en veninde med pco nævnte at det kunne være en mulighed. Jeg vendte muligheden med min læge på hopitalet sidst jeg var til samtale - hvor det bliver modtaget med nedladenhed og ligegyldighed, et træk på skuldrene og ordene: "Det er ikke noget vi gør i"
    Jeg håber at nogen har nogle gode opskrifter og hvis det findes, en oversigt over gode og dårlige råvarer. Jeg ved at nogle produkter arbejder mod skjoldbugskirtlen og andre hjælper. I det hele tager er alt information velkommen, da egen læge absolut ikke er til nogen hjælp.

    Tak for hjælpen fra en frustreret stofskiftepatient :-)
  • Indstillinger
    Hej
    Uden at have læst det hele, ville jeg have foreslået at du kom til en diætist. Der findes bøger som fortæller hvilke ting man kan spise eller bør undgå i forbindelse med bestemte sygdomme; f.eks. Din mad er din medicin.
    Jeg så en nævne at man skal undgå jod, det bliver tilsat i salt! Jodfri salt kan man købe i helsekostbutikker. God bedring. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.