Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Alt uændret m.h.t. delekærv i Euthyrox

Redigeret 20 marts, 2010, 05:58 i Forstyrrelser i stofskiftet
Gentager lige mit indlæg, som ligger midt i tidligere "tråd", så alle kan se det let......

Kære Euthyroxbrugere.

Jeg har siden august været på Euthyrox efter at have givet Ny Eltroxin chancen gennem ½ år. Det blev værre og værre....derfor TUSIND TAK TIL MERCK FOR EUTHYROX - men nu til sagen.

Jeg kan forstå, at der er én delekærv i Euthyroxtabletterne nu og ikke to, som der var i de tabletter, som vi hentede tidligere. Heldigvis fås tabletterne jo helt ned i 25 mikrogram, som jo så kan deles i 12½ mikrogram, hvilket gør næsten alle indstillinger mulige (hvis man får noget med 6 1/4 mikrogram i dosis, ja så må pilledeleren frem eller kniven).

Til sagen:
I DAG HAR JEG KONTAKTET MERCK, TLF. 35253550, HVOR JEG TALTE MED EN MEGET SØD OG KOMPETENT PERSON (DAME), SOM FORSIKREDE, AT PILLERNE ER NØJAGTIG DE SAMME. DER ER BARE KUN ÉN DELEKÆRV I DE TABLETTER, SOM KOM PÅ MARKEDET MED DANSK INDLÆGSSEDDEL OMKRING ÅRSSKIFTET, FOR DET ER SÅDAN, DE ER BLEVET GODKENDT. VI ER NOGLE, SOM FIK BEVILLINGEN TIL EUTHYROX TIDLIGERE (AF LÆGEMIDDELSTYRELSEN) - DISSE TABLETTER VAR MED TYSK INDLÆGSSEDDEL OG TO DELEKÆRVE. MEN TABLETTEN ER DEN SAMME.

Euthyrox blev i øvrigt godkendt i Danmark omkring 2001 - men kom først på markedet ultimo 2009 gr. hele den forfærdelige Eltroxinsag og Glaxo's "svinestreg" overfor os brugere. Euthyrox er et gammel produkt, som har eksisteret i andre lande i mange år. TAK TIL MERCK FOR EUTHYROX. Der er mange muligheder, når tabletterne findes i mange størrelser og kan deles i to - og samtidig er vi mange, som er sluppet ud af Eltroxin"helvedet". Husk blot at dosis på Euthyrox måske skal ændres - nok være lidt mindre end på Eltroxin. Jeg vil lige afslutte med, at jeg har 16 års erfaring med den gamle Eltroxintablet, ½ på den nye forringede Eltroxintablet og nu 7 måneders erfaring med Euthyroxtabletten.
«13

Kommentarer

• Hej skov.

Tak for oplysningerne, det tror jeg der er mange der bliver glade for at høre.
    Når man tjekker indholdsstofferne i de gamle og nye er det jo også det samme.
    Men det er jo klart at man bliver urolig når man pludselig ser ændringer efter svinestregen med glaxo.
    Tak fordi du ringede og undersøgte sagen.

Hilsen albini.
  • hej skov
    jeg vil også lige sige tak fordi du har undersøgt sagen.
    mvh.jytte
  • Tak for tilbagemeldingerne. Det er altid rart, at vi kan hjælpe hinanden! Vidensdeling er en god ting. Vi er jo patienterne, som ser med "patientøjne" og selv mærker alt på vores krop.
  • Kære alle.

Ja, dette er ved at blive en lidt indviklet sag.

Der er mange af os, som heller ikke har det godt på Euthyrox.... Efter at Euthyroxen er kommet på apotekets hylder - kan den pludselig "kun" deles 1 gang.....

Jeg har hørt, at én som havde det rigtigt skidt med Euthyrox på udleveringstilladelse, pludselig har fået det godt på den "nye"......

Når man har en udleveringstilladelse bestiller apoteket medicinen hos en importør. Og alt efter hvor han kan få fat på det - kommer det fra. Så med hensyn til udleveringstilladelse kan det højst sandsynligt komme et nyt sted fra gang til gang!!!!! Så det kan betyde at det aktive stof/hjælpestof er fremstillet forskellige steder......

Jeg har det ikke selv godt på Euthyrox. Døjer med ørhed i hovedet, led- og muskelsmerter og kører hurtigt træt.....men har endnu ikke fået de "nye" Euthyrox. Jeg har bestilt Eferox gennem et tysk apotekt - hvilke jeg har modtaget d.d. - og jeg opstarter med dem her til natten.

Ja, det er efterhånden en meget kompliceret sag!!!!

Så jeg håber inderligt, at dem der stadigt døjer med Euthyrox, vil få det godt på den "nye".....

K.h. Annemarie
  • Det er synd at forvirre begreberne - jeg er overbevist om, at der ingen forskel er på de Euthyrox med en delekærv og dem, som vi nu kan få med en delekærv (med dansk indlægsseddel). Talte jo med Merck, som forsikrede, at der absolut INGEN FORSKEL ER. Det skyldes udelukkende, at pillen er blevet godkendt i Dk. med en delekærv (dansk indlægsseddel). Vi andre, som har fået tabletter med to delekærv, fik jo en særbevilling af Lægemiddelstyrelsen før pillerne endeligt kunne fås her for alle. Så helt rolig - lad være at tro, at de er ændrede. Det er de ikke, hvilket også kan ses at indholdfortegnelsen over de stoffer, som Euthyrox indeholder. Ved godt vi alle er "oppe og ringe" over Eltroxinsagen, men der var indholdsstofferne jo skiftet ud sådan næsten 100%. Her er ingen forskel.

Derfor der er ingen ændring af Euthyroxtabletten. Synd du ikke har det godt Annemarie. Håber du må få det bedre snart og finde noget, som er godt for dig. Det er min overbevisning at vi andre skal holde ud og give tid. Kroppen har været udsat for store og mange ændringer gr. Eltroxinsagen. Vi skal være glade for, at der nu er et alternativ til den nye Eltroxintablet - nemlig Euthyrox. Giv tid og forsøg at finde dosis og så igen mindst 3 måneder inden også hjernen kan følge med. Ting tar tid.....
  • Kære Annemarie.
    Jeg har fået Euthyrox med en delekærv og har mange af de symptomer du nævner. Næsen er snart et stort sår indeni og ved næseborene samt ør i hovedet, konstant slimdannelse og muskelsmerter mange forskellige steder i kroppen. Smerter ikke havde på eltroxin... Så kærverne betyder ikke noget tor jeg.

Er spændt på at høre dit resultat med eferox....
    Forårshilsner jonna
  • Kære Skov m.fl.

Ja, det var ikke min mening, at jeg ville forvirre m.h.t. den viden jeg nu har fået...

Men du ved selv, at jeg næsten har været fast "inventar" på Netdoktor siden dec. 2008, hvor vi i marts 2009 begyndte at finde ud af, at det var grundet "ny" Eltroxin, at mange blev så syge.....og hvad vi så kunne gøre ved dette!!!!
    Sagen er ikke stoppet for mig endnu, men jeg har ikke været så meget på NetDoktor - da jeg pludselig ikke "rummede" al den sygdom - og virkelig havde koncentrationsbesvær.....så m.h.t. medicin var jeg nok en af de første, som begyndte at importere Eutirox via Goldpharma, som jeg havde det godt med.....

Jeg glæder mig over dem, som har fået det godt på Euthyrox - men jeg ved også, at der er mange som stadig døjer endnu :-((

Jonna jeg skal nok give tilbagemelding om, hvordan jeg får det på Eferox...jeg ved, at nogle har fået deres gl. liv tilbage på denne - men vi er også individualister - og dermed forskelligt hvad vore kroppe tåler...

En rigtig god dag til alle
    K.h. Annemarie
  • Hej Jonna
    Det lyder ubehageligt med din næse. Jeg kan meget varmt anbefale et "næsehorn" som er en skylle-anordning ,man kan købe på apoteket for 99 kr. Den er let at bruge, det er yderst behageligt, og måske kan det hjælpe også på dine gener!
    mvh Jane
  • Kære alle.

Har I forresten lagt mærke til, at der er et varenummer på Euthyrox pakningen????

På mine - med udleveringstilladelse - er Vnr: 862064 (100 mkg) Vnr. 862081 (50mkg).
    Har I har et andet varemærke, viser det, at det er fra forskellige produktionsenheder, og at der derfor kan være nuance forskelle!!!

De "nye" Euthyrox har Vnr.: 072021 (50 mkg).......Jeg har ikke Vnr. på de 100 mkg.......

K.h. Annemarie
  • Hej anemarie.

Varenummeret på de nye 100 micr. er 071998.

Hilsen albini
Log in eller Registrér for at kommentere.