Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D-vitamin gennembrud

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Gad vide om ikke jeg husker forkert. Måske var det A vitaminer, der var 5000 IE af i pillerne.


    Jeg kan godt se fidusen. På den måde køber folk ukritisk hvad som helst.
    Man skal have noget af det og det.
    Men hvor det forkert. Man risikerer at få for meget af en slags og for lidt af noget andet.
    Jeg har set mine naboers medicinskab. Du milde, hvor er der meget. Jeg sagde I får alt for meget, hvis I tager alt det. Det ene overlapper det andet.
    Nej, nej, det bliver anbefalet , var svaret.
  • Indstillinger
    Hej

    1 mikrogram (ug) D3 vitamin = 40 IU (IE).

    Man kan tage helt op til 250 mikrogram D3 vitamin dagligt uden nogle former for bivirkninger. Grænsen er egentlig 500 ug, så det giver en sikkkerhedmargin på 100 %.

    Noget man skal passe på er hvis man tager levertran med A-vitamin, da det har vist sig at en dosis på 3000 IU+ ( 900 mikrogram) ødelægger D-vitaminets effekt.

    Hilsen Niels
  • Indstillinger
    Hej Henrik

    Det bedste ville jo være at få undersøgt, om du mangler D-vitamin. Men hvis man ikke har helbredsproblemer, går man vel ikke lige til læge og beder om det.

    Mange danskere mangler D-vitamin, så derfor synes jeg, at det er udmærket at tage et tilskud for en sikkerheds skyld. Så er der bare spørgsmålet, hvor stort det tilskud skal være.

    Der er stor forskel mellem de traditionelle eksperter, der er meget tilbageholdende med kosttilskud, og så dem, der støtter sig til de nyere undersøgelser, der siger, at vi kan tåle langt mere D-vitamin, og at vi har gavn af langt mere. Du skrev, at der på det glas med D-vitamin, som du har købt, stod, at man ikke måtte overskride en dagsdosis på 10 mikrogram. Den anbefaling bygger på traditionalisternes råd.

    Hvis jeg er i tvivl, plejer jeg tit at lytte til råd fra lægen Jerk W. Langer. Han er hverken traditionalist eller helt ekstremt ”moderne”.

    Som du kan se i følgende link, anbefaler han, at man om vinteren tager et tilskud på 20 mikrogram. Og du kan se, at han siger, at voksne mennesker kan tage op til 100 mikrogram uden problemer:

    http://www.jerk.dk/vitaminD.htm

    Nå ja, jeg så i en nyere udtalelse, at han har sat den anbefalede dagsdosis op til 25 mikrogram :o)

    http://sondagsavisen.dk/117/010412934/

    Jeg vil mene, at du roligt kan tage to af de D3-vitaminer, du har købt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Dowling

    Nu er jeg jo forholdsvis nybegynder ud i D-vitamin, i forhold til dig :o)

    Men sådan som jeg har forstået det, så er D3-vitamin det samme som cholecalciferol. D1, D2 og D4 hedder noget andet. Så hvis man sikrer sig, at der er tale om D3, så ved man, at der er tale om cholecalciferol, og altså den bedste type D-vitamin.

    Sjovt nok, så har jeg også en fortid med meget migræne. Men min blodtryksmedicin har den bivirkning, at den modvirker migræne. Så det er altså ikke alle bivirkninger, der er af det onde :o)

    Hvis jeg ikke var så træt (havearbejde og meget frisk forårsluft), så kunne jeg berette om en indviklet sammenhæng mellem D-vitamin og så de fødevarer, som nogle gange udløser migræne. Det er muligt, at det er sådan, at tilstrækkeligt med D-vitamin forhindrer disse madvarer i at udløse migræne. Men lige nu kan jeg ikke helt huske sammenhængen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Redigeret 25 marts, 2010, 00:22
    Hej Persille

    Jeg er ikke helt klar over, om du har fået besvaret dit spørgsmål om mikrogram og IE, men hvis du ikke har, så må du spørge igen.

    Jeg takker for tilliden, men angående spørgsmålet om calcium, magnesium og D-vitamin, så er jeg selv lidt usikker. Jeg vender tilbage til hvorfor lige om lidt.

    Først er der spørgsmålet om, hvor meget magnesium du skal tage. Carsten Vagn-Hansen plejer vist at skrive f.eks. 500 mg magnesium og mindst et gram calcium, som man kan se her:

    http://www.alternativinfo.dk/public/art ... odtryk.htm

    Om du skal tage 300 mg eller 600 mg magnesium, ved jeg ikke. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve mig lidt frem. Dine nye tilskud skulle jo gerne give et mindre behov for blodtryksmedicin. Og i hvert fald kan det ikke skade at tage 600 mg magnesium.

    Og så er der spørgsmålet om, hvorvidt man behøver calcium, når man indtager mælkeprodukter. Nogle mennesker siger, at man ikke optager kalken fra mælk ret godt. Jeg aner ikke, om de har ret. Jeg drikker faktisk også mælk og spiser desuden lidt surmælksprodukt næsten hver dag. Men jeg er altså lidt overforsigtig, og jeg har denne her remse:

    Aldrig D-vitamin uden samtidig at spise lidt fedt.
    Aldrig D-vitamin uden at tage calcium også.
    Aldrig calcium uden at tage magnesium også.

    Sagen er, at der tilsyneladende skal være en balance mellem de forskellige ting. Jeg aner ikke, om jeg er overforsigtig. (Jeg havde jo også atrieflimmer i december måned, og en af de mulige årsager til dette kan være en dårlig balance mellem magnesium og calcium).

    Som du kan se, er der forskellige meninger om forholdet mellem calcium og magnesium. Carsten Vagn-Hansen foreslår, at man tager 1000 milligram calcium til 500 mg magnesium. Andre mener, at man skal have cirka lige meget af hver. Jeg aner ikke, hvem der har ret. Selv følger jeg dem, der siger, at det er bedst med cirka lige meget magnesium og calcium. Det begyndte jeg på, efter at jeg kom hjem fra sygehuset i december måned.

    Det ville være bedre, hvis vi bare kunne tage det, vi skal bruge i én vitamin- og mineraltablet, der så skulle være perfekt afbalanceret fra producentens side. Men der findes desværre ikke den slags piller.

    Jeg tror bare, at du skal gå i gang, Jeg håber for dig, at det hjælper på dit blodtryk.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Jeg tror ikke, at raske unge eller yngre mennesker, som blot lige vil forebygge D-vitaminmangel og derfor tager f.eks. 20 mikrogram D3-vitamin dagligt, behøvre at bekymre sig om hverken magnesium eller calcium, når bare de ellers spiser sundt.
  • Indstillinger
    Tak for svar. Jo, jeg tror godt jeg begynder at få en bedre forståelse af, hvad jeg skal have.
    Jeg ærgrer mig lidt over købet af magnesium. Jeg vil købe et blandingsprodukt i stedet. Det er meget lettere.
    Bestående af calcium, magnesium og D vitamin.
    Jeg vil fortsætte med levertran og vitaminpille. Og så ekstra D og C vitamin plus membrasin. Så må jeg se, hvordan det går.
    Jeg bilder mig ind, at membrasin hjælper. Jeg har hostet på en anden måde, det er som om, det løsner sig i stedet for. Og jeg hoster ikke nær så meget mere. Eller måske skyldes det, den nye medicin. Brystsmerterne er også næsten væk.

    Bare jeg ikke køber mig fattig, men bliver helbredet bedre, er det jo kun godt, så hellere undvære andre ting.
    Jeg har fået det meget bedre i de sidste dage. Tusind tak for alt din hjælp.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Det lyder godt, at Membrasin ser ud til at hjælpe. Jeg har allerede foreslået Membrasin til en, der har hoste, som du måske har set :o)

    Men vi kan selvfølgelig ikke altid vide, hvad det er, der hjælper os, hvis vi gør flere ting på én gang. Men bare det går i den rigtige retning, så er det jo o.k.

    Jeg foretrækker også Calmag, hvor der er det forhold mellem mængderne af magnesium, calcium og D-vitamin, som jeg har besluttet mig for. Men ud over 1 kapsel Calmag så tager jeg jo også vitaminpillen Omnix, hvor der er 250 mg calcium og 100 mg magnesium, og det betyder, at den ligevægt, som jeg tror, er bedst for mig, bliver forskubbet! Det gjorde, at jeg efter hjemkomsten fra sygehuset købte et glas magnesiumpiller, som jeg hver dag tager ½ af, sådan at ligevægten mellem calcium og magnesium igen kommer på plads. Så jeg får faktisk magnesium fra tre forskellige piller!

    Det er et farligt halløj, og jeg er da også somme tider træt af det, og jeg synes, at alle disse tilskud koster mange penge. Jeg har nu taget mange kosttilskud siden 2003. Jeg prøver løbende at skære ned på det.

    Jeg køber også somme tider noget, som jeg fortryder, men det ender altid med, at jeg får det udnyttet.

    Jeg aner intet om, hvordan mit forbrug af kosttilskud påvirker blodtrykket, for jeg ved jo ikke, hvad blodtrykket ville være, hvis jeg ikke tog alle disse kosttilskud. Men under alle omstændigheder skal jeg i gang igen her i foråret med at få blodtrykket ned med diverse alternative metoder. Det skal bare lykkes, så jeg ikke skal tage den store dosis blodtryksmedicin, som formodentlig har hovedansvaret for, at jeg er så træt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.