Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer om morgen

Jeg har nu lidt en del tid over en masse problemer.
Det startede med jeg vågnede om morgen og havde meget voldsom kvalme, har så prøvet og tvinge noget mad ned, og det gik rigtig skidt. Kvalmen blev så ved med at være der hele dagen indtil kl 20-21 stykker om aften. Hele dagen har kvalmen påvirket mig, og har gjort jeg tit brød sammen og græd, fordi jeg blev ved med at være dårlig, og jeg føler jeg er helt magtesløs. Nogle gange har kvalmen været så slem at jeg har kastet op pga det.

For 2 uger siden vågnede jeg og jeg følte mig i stedet meget sulten. Følte jeg ikke havde spist i 3 dage, og prøvede derfor at få noget mad ned, hvilket ikke var nemt da jeg stadig havde kvalme, dog nu kunne jeg mærke det var på grund af sult. Jeg har så købt nogle sea-band armbånd, som er mod køresyge, graviditetskvalme og lidt andet.
Tager jeg dem på når jeg vågner kan de tage det øverste af min sult-kvalme, og jeg kan få noget havregrød ned (det som virker bedst for mig når jeg har det så skidt). Så går der 1-2 timer efter jeg har spist og jeg begynder at få det godt igen.
Om morgen når jeg vågner har jeg også dårlig mave, og render en del på toilet, hvilket også kun er om morgen jeg har problemer med det. Jeg har også en dårlig smag i munden, og er tør i munden.

Jeg prøver hele dagen at spise sundt og varieret, og går aldrig sulten i seng. har prøvet at spise nogle stykker rugbrød inden jeg skal sove, eller noget havregryn. Dette hjælper heller ikke. jeg er stadig voldsomt sulten om morgen så jeg bliver dårlig.

Jeg er testet for graviditet, stofskifte, blodsukker, blodprocent og kolestorol tal, og alt så fint ud og var ikke gravid.


Jeg har desuden for 3 uger siden fået konstateret en depression, og gør det bare ikke nemmere at takle disse problemer om morgen, da det forstyrre min søvn. Jeg vågner altid ved 6-7 tiden, og kan ikke sove pga dårlig mave, og kvalme/sult.. Håber i kan hjælpe mig, er ved at være ret frustreret og aner ikke hvad jeg skal gøre mere..
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Amilia

    Du skriver, at du har en depression. Får du antidepressiv medicin? Kvalme er nemlig en af de mest typiske bivirkninger ved de fleste typer af antidepressiv medicin. Den bivirkning plejer at gå over efterhånden.

    Hvis der ikke kan være tale om en bivirkning ved medicin, f.eks. fordi du slet ikke får medicin, kan det måske være et symptom på depressionen. Jeg har haft mange depressioner, der var udløst af belastninger.

    Jeg husker, at jeg meget ofte led af kvalme om morgenen, i perioden inden jeg gav op og lod mig sygemelde for depressionen. Det var, som om organismen med alle midler forsøgte at tvinge mig til at holde mig i ro. Så snart jeg blev sygemeldt, sådan at jeg ikke længere pressede mig til noget, som jeg ikke magtede, forsvandt kvalmen.

    Jeg håber, at ovenstående kan give dig en ide om, hvad der er i vejen, og hvad du kan gøre for at kvalmen går over. Under alle omstændigheder er det nødvendigt, at du får din mad – også for at du kan komme dig af depressionen.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hey..

    Jeg har endnu ingen antidepressiv, da min læge håber samtaleterapi er nok, da det kun er en lettere depression.. Og får heller ikke noget andet end mine ppiller jeg altid har taget.

    Blev allerede 2 dage efter jeg fik konstateret depression sygemledt, da jeg pt går ledig, og min akasse mener ikke jeg er i stand til at passe et arbejde pt. Hvilket de jo har ret i..

    Har overvejet om det er psykisk betonet, men så tænker jeg.. hvornår går det så over?
  • Indstillinger
    Hej Amilea

    Jeg ser nu, at jeg har reageret på to af dine indlæg – et i denne tråd og et i debatforummet om depression. Når jeg læser alle dine indlæg og sammenholder dem, så giver det mig anledning til et spørgsmål:

    Du skriver, at du ikke får antidepressiv medicin, fordi din læge har vurderet, at der kun er tale om en lettere depression.

    Det kan godt være, at det er bedst uden antidepressiv medicinsk behandling. Men jeg kan godt have mine tvivl om, hvorvidt din læges vurdering af graden af depression er rigtig. Når jeg læser din beskrivelse af dine morgener, sådan som du har formuleret det i depressionsforummet, så er der jo denne typiske morgenforværring, dvs. den døgnvariation i din depression, som netop er mest typisk ved de sværere depressioner.

    Kan din læge have vurderet forkert? Og hvad siger din psykolog om din depressions sværhedsgrad?

    Når jeg synes, at ovenstående spørgsmål er vigtigt, så er det, fordi det måske kan være en god ide med et antidepressivt middel ved siden af psykologbehandlingen, hvis jeg har ret i, at din depression ikke hører til de lettere af slagsen.

    Men hvordan går det nu?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Min psykolog har ikke udtalt sig om sværhedsgraden af min depression, så kan jeg ikke svarer på..

    Jeg ved ikke om min læge har vurderet forkert, jeg ved bare at det her er et helvede for mig jeg ikke kan holde ud.

    Min læge har nu set min mad dagbog og mener åbenbart jeg spiser for lidt i løbet af dagen, men spiser mere end jeg nogensinde har gjort før (og har aldrig haft spiseforstyrrelser osv).. Jeg kan bare ikke helt se det. Lyttede så til hende og har i går spist hver 3. time og sidste gang kl 23 inden jeg skulle i seng. Men igen er der ingen forskel.. Jeg har voldsomme mavesmerter, dårlig mave og den der utrolig voldsomme sult. Og det virkelig træls, for hele dagen har jeg nærmest forstoppelse og så om morgen har jeg diarre, som så går over i løbet af et par timer. Og det KUN om morgen..

    Jeg kan bare ikke lade være at tænke på om der er noget i mig som spiser min mad, eller gør jeg ikke optager den ordenligt. Det kan simpelthen ikke passe jeg skal gå rundt og ha det sådan her.. For det trækker mig ekstremt ned.
    Jeg har overvejet om det er candida og har her til morgen lavet en hjemmetest http://akne112.awardspace.com/candida-test.shtml .. og når jeg prøver denne, ja så får jeg det resultat der.. Ved egentlig ikke hvorfor jeg ikke spurgte min læge i går, da jeg var der. Men glemte det vist. :(
  • Indstillinger
    Hej Amilia

    Ja, du har sikkert en eller anden form for maveproblem foruden din depression.

    Candida er et godt bud.

    Desværre er det sådan, at almindelig praktiserende læger som regel ikke anerkender, at candida udgør et problem. Men det skulle ikke være noget problem at holde den diæt, der sulter candida ud.

    Depression kan også give morgenproblemer, som du ved. De signalstoffer, som man ofte mangler ved depression, styrer normalt både humør, døgnrytme og appetit.

    Men normalt får man ikke skiftevis forstoppelse og diarre på grund af depression.

    Derfor må der være et maveproblem også, foruden din depression. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at følge kuren mod candida og se om det hjælper.

    Og jeg ville tage nogle B-vitaminer, altså et såkaldt B-kombin - et produkt med alle B-vitaminerne i. I det hele taget er det vigtigt, at du bliver undersøgt for vitamin- og mineralmangel. En depression kan godt være udløst af vitaminmangel eller mineralmangel. Og når der er problemer med maven, er det ikke sikkert, at du optager madens næringsstoffer ordentligt.
    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Min læge har nu sagt irritabel tyktarm, og jaa. jeg ved ikke... nævnte candida for hende, og som du siger, siger hun det er typisk alternative behandlede at sige sådan..

    Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. For det er til meget stor gene. Jeg ved søvnproblemerne kan være depressionen, men jaa som du siger skiftevis diarre/forstoppelse er ikke det. Men hvad gør jeg så mod det?
    De der vitamin ting du snakker, hvor kan man købe dem? for så må jeg jo prøve og tjekke det. for har aldrig haft det sådan her, og er ret frustrerende
  • Indstillinger
    Hej Amilia

    Ja, diagnosen irritabel tyktarm er vistnok lægernes sædvanlige diagnose, når folk har mave/tarmproblemer. Men det hjælper jo ikke noget at få stukket den diagnose ud, når lægen ikke samtidig kommer med løsningsforslag!

    Først og fremmest: Har du fået taget blodprøver hos din læge?

    Det er meget vigtigt, at du bliver tjekket for alle de næringsstofmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for.

    Sagen er jo, at problemerne med din mave eller tarm godt kan have været medvirkende årsag til din depression. Når der er problemer med maven og tarmene, optager man ikke maden så godt, som hvis der ikke er mave/tarmproblemer, og så kan man jo godt komme til at mangle vigtige næringsstoffer. Og når man mangler vigtige næringsstoffer, bryder man lettere sammen over for belastninger, som f.eks. fra et dårligt parforhold.

    Selv om du ikke ved, hvad dine problemer med tarmen skyldes, er der ting, du kan gøre for at genoprette sundheden i din tarm:

    1. Tag B-vitaminer. I en normal og sund tarm er der gavnlige bakterier, der producerer B-vitaminer. Når tarmfloraen er usund, som den er ved diarré og forstoppelse, er disse gavnlige bakterier muligvis blevet udkonkurreret af svamp eller skadelige bakterier. Derfor mangler du nok B-vitaminer. Lægen kan kun tjekke for to af B-vitaminerne, nemlig B12-vitamin og folinsyre. Det er vigtigt, at lægen tjekker for disse to ting, for mangel på B12 og folinsyre kan udløse depression. Men selv om lægen har konstateret, at du ikke mangler B12 eller folinsyre, så vil jeg alligevel råde dig til at tage B-vitaminer, for du kan godt – på grund af dit tarmproblem – være i mangel af de andre B-vitaminer.

    Jeg køber Biortos produkt, der hedder total-B. Her er samtlige B-vitaminer i én tablet. Man kan købe produktet i Matas eller i helsekostforretninger.

    2. Spis nogle sunde mælkesyrebakterier, som kan udkonkurrere eventuelle skadelige bakterier. Der er flere muligheder for valg af sunde mælkesyrebakterier: Du kan spise et surmælksprodukt som f.eks. ABC-kultur fra Naturmælk, der indeholder tre gavnlige mælkesyrebakterie-kulturer. Du kan købe såkaldt probiotika. Det er et nyt produkt, som Arla har lanceret med små portioner af sunde drikke med gavnlige bakterier i. Arlas produkter findes i alle supermarkeder, Naturmælks produkter findes kun i visse supermarkeder. Du kan også i helsekosten købe kapsler med gavnlige mælkesyrebakterier. Endelig kan du, ligeledes i helsekosten, købe et produkt, der hedder Vita Biosa, som er mælkesyregærede urter, som også skulle hjælpe på tarmfloraen.

    3. Undgå de madvarer, som candida-svampen elsker. Det er især de simple kulhydrater, som f.eks. sukker, hvidt brød og pasta. Spis groft, grønt og drik rigeligt med vand. (Husk dog også at få proteinholdige fødevarer). En fuldstændig fortegnelse over en ”rigtig” candida-kur kan du læse på Internetsider om candida.

    Min pointe er følgende: Selv om du ikke ved, hvad der er den præcise årsag til dit tarmproblem, så kan du alligevel gøre noget. For alle de tre ovenstående punkter er gavnlige for ethvert tarmsystem, og de kan aldrig skade. Og der er stor sandsynlighed for, at ovenstående 3 punkter vil hjælpe på dit tarmproblem, uanset hvad det skyldes.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Min største bekymring er jeg har hørt man kan få for meget af nogle vitaminer. Gælder det også b-vitamin eller?
  • Indstillinger
    Hej Amilea

    Nej, B-vitaminer hører til de vandopløselige vitaminer. Det betyder, at man tisser et eventuelt overskud ud. Der er absolut ingen fare. For en sikkerheds skyld kan du sørge for, at du aldrig overskrider den dosis, der står angivet på glasset. Så vidt jeg husker, kan meget, meget store doser af B6 være betænkeligt, men hvorfor i alverden skulle du indtage meget, meget store doser af B6?

    Jeg har nu læst dit nye indlæg i den anden debat. Det vigtige er, at din læge har målt din blodprocent. Hvis du manglede jern, folinsyre eller B12, ville det nok kunne ses på din blodprocent. Hvis din blodprocent er normal, er der ikke så meget brug for at få målt jern, B12 og folinsyre.

    Men jeg ville stadigvæk mene, at en læge burde måle D-vitamin-niveauet også ved en undersøgelse for depression (og stofskiftet!). Man mener at omkring halvdelen af danskerne mangler D-vitamin om vinteren.

    Jeg kan godt forstå, at du føler dig lidt forkert ved at ringe til lægen og bede om forskellige ting, når du desuden har fået stukket i næsen, at candida bare er noget, de alternative snakker om. Man må jo også tænke på, at det er vigtigt at bevare et godt forhold til lægen.

    Så derfor vil jeg mene, at du ikke behøver at bede om flere blodprøver. Men jeg vil bestemt råde dig til at tage en god vitaminpille dagligt og desuden ca. 20 mikrogram D3-vitamin. Og for dine tarmes skyld vil jeg anbefale dig at følge mine tre råd fra ovenstående indlæg.

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg er allerede i gang med de ting du anbefalede.. Og kæmper alt jeg kan for at holde ved. har bare rigtig mange problemer med at tage mig sammen til at spise osv pga manglende energi+overskud, og det frustrerende. Men spiser som skrevet de 6 gange om dagen..

    Må prøve og holde ud. Er også begyndt på de der drikke ting som er sunde for kroppen. de der arla drikke du snakker om. ved bare ikke hvor mange jeg ska drikke osv..
Log in eller Registrér for at kommentere.