Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Undersøgelsen

Redigeret 9 maj, 2010, 12:20 i Endometriose
Hej igen..

Så har jeg været inde og blive undersøgt..

Den første læge der scannede mig fandt ikke noget udover at jeg har ekstra blodårer i livmoderen, men dette burde ikke forårsage mine smerter..
Hun tilkaldte en overlæge, som også scannede mig, og han fandt væske bag ved livmoderen..

En endelig afklarring har jeg ikke fået..
Planen er nu, at jeg skal til kontrol igen d 3 marts, hvor vi skal snakke om hvordan det er gået.
Han siger at væsken enten kan skyldes en cyste der er sprunget eller at det er pga endometriose..

Han sagde at den bedste kur mod endo er graviditet, og han opfordrede os til at forsøge igen.. Og hvis ikke vi har mod på det så P-piller..

Bliver smerterne endnu værre i løbet af 3 måneder, skal jeg have en kikkert undersøgelse.. Dog var de ikke meget for det, da den tit giver flere smerter, og der er en risiko for arvæv mm..

Er der andre der har haft væske bag livmoderen og haft endno- uden at de har kunnet se cyster på en scanning?

Mvh Malene
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Malene.

    Godt det er overstået!
    Hvis jeg må sige min mening, så synes jeg ikke du skal finde dig i bare at vente. Når man kommer til scanning på sygehuset, så er det fordi man ikke kan holde smerterne ud mere og fordi der virkelig er noget galt. De, der ikke har mærket endo smerter, ved ikke noget som helst om, hvor forfærdelige de er.
    Jeg synes du skal få en henvisning til gynækologen. Han sender dig direkte til kikkertundersøgelse, hvis han mener det er nødvendig. Ikke noget med at vente og prøve det ene og det andet.
    Jeg var selv ved egen læge tre gange før jeg fik en henvisning, og i den vente tid fik jeg også smerter i venstre side.
    Håber du finder ud af noget, så du hurtig får det bedre!

    Hilsen connie
  • Indstillinger
    Hej Connie,

    Jeg må da også indrømme at jeg er en anelse skuffet over at jeg ikke fik en konkret diagnose..
    Man kunne jo tydeligt høre på dem at de mener det er Endometriose, da det var det eneste de snakkede om ang behandling..
    Lægen rådede mig til at blive gravid igen, da det var den bedste løsning ved endo og ellers p-piller.

    Grunden til at de ikke ville give mig kikkert undersøgelsen med det samme er, at der er stor sandsynlighed for arvæv og sammenvoksninger.. Det er ikke altid den bedste løsning.. siger de, og hvad ved jeg- jeg har ikke prøvet det før.

    Men hvis jeg fik det værre skulle jeg bare ringe direkte til dem..
    Jeg er da bare glad for at den scanning trods alt viste noget, så de ikke bare havde sendt mig hjem igen med uforurettet sag.. Det havde jeg ikke kunnet magte..

    Knus Malene
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Det kan da godt være de mener, at en graviditet kan være en løsning, men hva' så bagefter? Man er jo ikke gravid altid. Det hjælper jo ikke noget, at smerterne er væk i 9 måneder, de kan jo komme tilbage når man har født, hvis man er uheldig.

    Hvis det er som de siger, at en kikkertundersøgelse kan gi' arvæv og sammenvoksninger, så kan jeg måske gi' dem skylden for, at vi ingen børn fik, ha ha. Jeg fik nemlig tre kikkertundersøgelser da vi forsøgte at blive gravid.

    Knus connie
  • Indstillinger
    Nej jeg har også godt tænkt på, jamen hvad så bagefter graviditeten??
    Og hvad nu hvis jeg får kejsersnit igen, bliver endoen så endnu værre??

    Men ja det kan måske godt være derfor du ikke kan blive gravid?

    Men i hvertfald, så vil jeg gerne vide besked og have en konkret diagnose at rette mig efter..

    Havde du også væske ´bagved livmoderen?
  • Indstillinger
    Tror ikke jeg havde væske bag livmoderen. Men venstre æggeleder var sammenvokset og cysterne var mellem 5-6 cm store. Det gjorde rigtig ondt, når jeg satte mig ned, rejste mig op, nøs eller hostede, jeg kunne ikke ligge på ryggen med strakte ben og næsten ikke vende mig i sengen. Sex var helt udelukket og min mens var rigtig smertefuld.

    Jeg har vidst skrevet før, at jeg nu får cerazette mini p-piller nonstop, det er gynækologen, der har sørget for det. Det hjælper, jeg mærker ikke noget mere. Jeg lider lidt af hedeture nu, men kan ikke få noget for det, fordi mit endo vil komme igen, hvis de gir' mig noget.
    Selvfølgelig skal jeg ikke ta' p-piller resten af mit liv, men jeg tør ikke stoppe, er bange for at endo kommer igen.

    Knus connie.
  • Indstillinger
    Det lyder sørme ikke rart!
    Men det er da godt at du kan holde smerterne væk blot ved p-piller!

    Kunne de se sammenvoksningerne på scanningen??
  • Indstillinger
    Har lige kigget i journalen fra sygehuset (fik en kopi ved gynækologen) der står ikke noget om, at de kunne se sammenvoksningerne på scanning. Det fortalte de bagefter, da de skulle forklare, hvorfor de havde fjernet æggelederen.
    Men der står at cysten på min venstre æggestok, var 12x10x10 cm stor, det var nok derfor de fjernede hele æggestokken i denne side.
  • Indstillinger
    Det var godt nok også nogle store cyster :(
    Hænger cyster og endo som regel sammen, ved du det?

    Nej de kan vel først se sammenvoksningerne når de åbner op..
  • Indstillinger
    Tror nok, at cyster og endometriose hænger sammen. I min journal står der, endometriose lignende cyster.
    Men endometriose er vidst mange ting.
  • Indstillinger
    Jeg har bare hørt at man kan have cyster på æggestokkene, og at alle sådan set har det.. (Bare et eksempel)

    Men at ved endno er der cyster fyldt med væske eller med blod..
    Dog kunne de ingen cyster se på scanningen..
Log in eller Registrér for at kommentere.