Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm og stress

Redigeret 1 februar, 2015, 05:24 i Irriteret tyktarm
Hej

Jeg er en pige på snart 30, der har været sygemeldt i ca. 2 mdr. nu pga. irriteret tyktarm og stress, som efter sigende forværrer tilstanden. Jeg har tidligere haft ondt i maven, nogle gange efter spisning, altid efter at have drukket alkohol. Jeg var i byen i okt. og var syg en uge efter pga ondt i maven. Jeg var så igen i byen i nov. og har derefter været syg. Men samtidig gik det meget dårligt på arbejde pga min chef og jeg havde slet ikke lyst til at være der (han havde altid humørsvingninger, den ene dag fik jeg ros og den anden dag skældte han ud el var nedladende - vores forhold har aldrig været godt, da det startede ud med at han lagde an på mig). I løbet af dec var jeg på arbejde et par dage og da jeg fik at vide at jeg skulle komme, tog min kæreste med på arbejde et par dage. Men jeg sad stadigvæk og havde ondt i maven selvom han var der hos mig. Jeg arbejdede så lidt hjemmefra, men jeg kunne også få helt ondt i maven og kraftig hjertebanken hvis min tlf. ringede el. jeg kunne høre jeg fik en mail på min arbejdscom. Hvis jeg ser logisk på det kan jeg godt se, at min arbejdssituation har gjort mig stresset og at det kan påvirke maven.

Mit spørgsmål er nu bare, om det godt kan passe, at maven gør ondt konstant når man har irriteret tyktarm? Altså om det psykiske virkelig kan gøre, at det gør så ondt fysisk. Det gør både ondt når jeg har spist, men også når jeg ikke spiser (men der er selvfølgelig mad i tarmen alligevel så måske det er rigtigt nok). Jeg har nu bestilt en tid ved en psykolog (først tid i marts) fordi min læge mener at jeg skal snakke med en og se om det hjælper, og hvis det ikke gør, skal jeg så have maven undersøgt. Men alle mine symptomer passer med, at det sikkert er irriteret tyktarm: maven er flad om morgenen og bliver oppustet i løbet af dagen så jeg ligner en gravid, gør ondt konstant, vekslende afføring - hård/tynd, meget luft i maven.
Jeg synes selv jeg spiser sundt efter jeg har snakket med lægen:
morgen: cheasy m. fibersund el. havregryn m. mælk. Lille glas sveskejuice for at maven ikke går helt i stå.
formiddag: knækbrød m. hytteost
frokost: rugbrød m. kylling, tun el. andet sundt
eftermiddag: frugt, knækbrød el lign
aftensmad: sund mad
aften: sukkerfri småkage (max 2 stk), eller 1 light flødebolle, eller sukkerfri is el lign - altså ikke det hele men får 1-2 "usunde" ting, men som måske ikke er så usunde, da det er light el sukkerfrie produkter.
Jeg drikker ca. 1 1/2 liter vand om dagen og 300-500ml mælk.
Mht. motion får jeg dog ikke rigtig rørt mig - går et par ture en gang i mellem, men jeg har simpelthen ikke energi til mere. Bare det at komme i bad om morgenen og få tøj på kan virke uoverskueligt, fordi det føles som om al min energi er væk.

Jeg håber at høre fra andre, der også lider af denne tilstand, som måske kan berolige mig med at det er normalt - el sige det modsatte. Jeg undrer mig bare over, at noget psykisk kan få det til at gøre så ondt fysisk og så tænker jeg jo på, hvornår det mon går over, men min læge siger, at der kan gå meget lang tid før kroppen ikke føler sig stresset, men det er bare virkelig træls at jeg har ondt hver dag.

Det skal også lige siges, at der er nogle andre uløste psykiske ting, som jeg nok skal have taget op med psykologen, skilsmisse, skolegang osv. som jeg har brug for at få snakket om, men det er ikke noget som er kommet nu og her som stressen er.

Jeg vil også meget gerne høre, hvis I har nogle gode råd til hvad jeg ellers kan gøre for at det ikke gør så ondt. Jeg har tænkt lidt på, om det er skidt at spise mælkeprodukter, men det har jeg nu altid gjort, og jeg ved ikke hvordan man kan vide om man feks ikke kan tåle det?

På forhånd mange tak!
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg kan godt forstå dig, jeg døjer med det samme og har nu været syg i over 3 år. Stress har en stor påvirkning på ens tarme, så dit arbejde har helt sikker haft en påvirkning på dine tarme. Jeg var også på en arbejdsplads hvor der var meget stress og det var der mine maveproblemer startede. Sådan som du beskriver det, så tror jeg også på at du har fået irritabel tyktarm. Sørg for at du bliver undersøgt på sygehuset så du kan være sikker for på den måde ved du også hvordan du skal forholde dig til dit arbejde. En ting er sikkert, stress skal man ikke have hvis du har irritabel tyktarm.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar. Må jeg spørge hvad du har gjort for at "blive rask" - altså mhp. stressen men også maven? Jeg har været væk fra arbejdet i ca. 2 mdr og pt ser det ikke ud til at blive bedre. Har/havde du også ondt i maven konstant?

    På forhånd tak!
  • Indstillinger
    For en del år siden havde jeg stærke mavesmerter på grund af stress. En gammel mand gav mig det råd, at tage en stor spiseskefuld kommen og sluge dem sammen med vand.
    Det hjalp virkelig og tog mavesmerterne i ca to timer.
  • Indstillinger
    Mit bedste gæt ville være at du har laktose intolerance, hvilket i så fald ikke burde være det største problem. Du skriver at du drikker op til en halv karton mælk, spiser cheasy, flødeboller, is, hytteost, alt sammen "dødssynder" hvis man har laktose intolerance. Men hvis man spiser laktosefri mælkprodukter, og holder fra det andet, burde maven fungerer næsten 100% normalt, ifølge det jeg ved.
  • Indstillinger
    Din beskrivelse af din psykiske tilstand og dine tarmproblemer er meget lig med det ,jeg har oplevet. Jeg var psykisk meget stresset i et par år, fordi jeg befandt mig i en situation (boede i udlandet og var hjemmegående), som jeg ikke trivedes med - meget lig din arbejdssituation. Pludselig fik jeg konstante mavesmerter med ekstrem oppustet mave, dvs i alle døgnets vågne timer. Eneste helle var om natten, når jeg sov. Det tog mig meget lang tid at indse, at mavesmarterne var udløst af ubalance i psyken. Jeg så smerterne som noget fysisk, som selvfølgelig påvirkede min psyke og ikke omvendt. Jeg fik foretaget alle tænkelige lægelige undersøgelser af mit fordøjelsessytem, men alt syntes normalt. Jeg er helt rask i dag og det bliver du også, hvis du for det første ændrer din livssituation - altså det som stresser dig/sørger for din mistrivsel. Herefter skal du acceptere smerten, simpelthen for at skabe fred i dit sind. Sig til dig selv, at den går væk en dag. Det er vigtigt at dine tanker kun er positive, således at du undgå enhver form for stress. Jeg traf en positiv beslutning om, at hver gang, jeg fik en negativ tanke, så skubbede jeg den væk. Dette gennemførte jeg konsekvent. Fra jeg erkendte, at mavesmerterne hidrørte fra psyken og jeg flyttede til Danmark og ændrede mit tankesæt, gik der 2 år og 3 måneder til jeg erklærede mig selv rask, idet jeg stort set var blevet smertefri. Mens smerterne stod på tog jeg Duspatalin retard 200 mg. Det lindrede smerterne. Jeg er sikker på at du bliver rask og smertefri, når du får balance i dit liv og sind.
  • Indstillinger
    Prøv meditation. Du kan slå op hvordan man gør. Det skader ihvertfald ikke.

    Ellers, da jeg for mange år siden fik diagnosen stress, sagde min læge:

    Du har stress, når du kommer hjem fra arbejde, sæt dig ned og slap af. Tag et glas wiskey medens du læser avisen og din kone laver maden.

    Han var den bedste læge jeg nogensinde har haft.
  • Indstillinger
    Jeg har været igennem noget lignende - og det er virkelig ikke nemt.

    Jeg blev dog henvist til en hjemmeside af en kostvejleder, da hun gjorde opmærksom på, at det i høj grad kan hjælpe, hvis man følger low Fodmap diæten. Hjemmesiden hedder www.my-lowfodmap.dk, og den fortæller blandt andet også, at man kan komme ind i en ond cirkel, hvor maveproblemerne kan give stress som igen kan forværre maveproblemerne - som igen så giver endnu mere stress.

    Jeg vil anbefale dig at læse hendes hjemmeside og prøve at følge hendes kostliste, da det virkelig har hjulpet for mig. Endvidere er der en del opskrifter, som kan blive inspireret af ;)

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Hejsa
    Jeg har haft tyktarmskatar i over 30 år, og det er så slemt nu, at min livskvalitet er lig nul. Har lige været til undersøgelse igen, men får bare det samme svar som alle de andre gange. Bare det at være til og have tøj på er ulideligt. Føler faktisk ikke at der er nogen der kan forstå hvor ondt det gør, føler nærmest de griner af en. ( også lægerne ). Er fortiden arbejdssøgende, men ved ikke hvordan jeg skal klare et arbejde som jeg har det. syntes jeg har prøvet alt, og overvejer tit at gøre en ende på det hele, da det er ulideligt. jeg er 56 år.
  • Indstillinger
    Jeg havde også engang mavesmerter af stress. En gammel mand fortalte mig jeg skulle tage en spsk. kommen og sluge med et glas vand. Det var et råd de havde brugt i hans familie.
    Jeg tænkte det var noget værre vrøvl, men jeg kunne godt prøve, det skete der jo ikke noget ved. Men miraklet skete mine smerter forsvandt i nogle timer. Så det hjælper på stress smerter.
    Jeg har ikke skrevet om det længe for jeg ved ikke om man overhovedet kan købe kommen mere. Jeg har ikke kunnet finde nogen.
  • Indstillinger
    Ved ikke om mit er stres, når jeg har haft det i over 30 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.