Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

opdaget sexoptagelse

Redigeret 3 februar, 2010, 04:03 i Samliv
Jeg har for nyligt opdaget ved et tilfælde en sexoptagelse, fra et af min mands tidligere forhold,chock-væmmelse-vrede-skuffet...det er mine følelser lige nu kan simpelthen ikke få de billeder ud af nethinden nu eller for altid. han har det på vores fælles computer .

Det skal lige siges vi har 2 børn og været lykkelig gift i 8 år nu. Jeg har konfrontreret ham med det, skændtes over det, jeg ville ikke have at han skal røre ved mig.han sagde det var hans fortid,han har ikke sagt andet siden, fordi jeg har simpelthen har lukket ham ude følelsesmæssig og fysisk(jeg sover alene lige nu og han i stuen). Jeg kan ikke engang kigge ham i øjnene. Jeg er i total i vildrede, aner ikke hvad jeg skal gøre i denne situation jeg er havnet i. For jeg elsker ham jo stadigvæk. Please hjælp mig. Er der nogen der kan komme nogle gode råd???
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver at i ellers har været lykkeligt gift i 8 år, og at i har to børn. Hvis der ellers ingen problemer har været, han ikke er dig utro eller lignende, så synes jeg du skulle give ham en chance for at forklare sig.

    Som han siger: Det er hans fortid, ikke jeres fortid og heller ikke jeres tid sammen lige nu, med mindre du lader det blive det. Jeg kan godt forstå du er chokeret; det er ikke noget man har lyst til at vide, og det er ikke særlig taktfyldt af ham at have den slags liggende på hans computer. Prøv at forklare ham at det sårer dig at han har det liggende på JERES fælles computer, og at du ikke har det godt med at han gemmer ting fra sin eks. Hvis han respekterer dig vil han også lytte og tage det til efterretning.

    Mærk godt efter inden i dig selv, og forklar ham stille og roligt hvad det får dig til at føle. Lyt til hvad han siger. Hvis du ikke kan forlige dig med det, kan du tage stilling til hvad du så gør, men jeg synes du skulle give ham en ærlig chance først. Igen: hvis han respekterer dig vil han give dig plads til at arbejde igennem det her, i dit eget tempo.
  • Indstillinger
    Nu om dage er det altså mere reglen end undtagelsen, at før man ”falder til ro” med en fast livsledsager, børn osv. har haft tidligere forhold, og det er bl. a. gennem disse forhold man er modnet til den person, man er i dag.

    Når man så møder sin store kærlighed, som man vælger at dele sit liv med, kan man da ikke lade fortiden forsvinde?

    Man har naturligvis både minder og fotos – ja, i dag er det så optagelser, der ligger på computeren, men hvad er forskellen?

    Mener du seriøst at din mand skulle smide alle minder fra livet før han mødte dig væk? Det kan naturligvis lade sig gøre at smide fysiske minder væk, hvilket jeg i øvrigt ikke mener, man skal, men da aldrig de minder, man har i sit sind, og det er der vel heller ingen, der ønsker?

    Han har ikke en gang forsøgt at skjule det for dig, det ligger på jeres fælles computer. Og hvorfor skulle han? Du burde forhåbentligt have accepteret ham som den person han er – og den er bestemt formet af hans fortid, lige så vel som du er formet af din fortid.

    Det er da muligt, I skal tale om, at det ikke behøver at ligge i forreste parket, men der ud over vil jeg bestemt mene, at det er dig, der har et problem ved at fornægte, at han har haft et liv, - måske endda også et glædesfuldt liv - før han mødte dig.

    I har hidtil levet et lykkeligt liv sammen. Er det ikke nok til at overbevise dig om, at det rent faktisk er dig, han har valgt, selv om han har haft et tidligere forhold. Det tidligere forhold holdt jo ikke, og det er der så en grund til, men derfor kan han da godt have nogle gode minder fra den tid.

    Forhåbentligt har du også gode minder fra tiden med andre kærester.

    For din egen skyld bør du prøve at tænke lidt i de baner, inden du måske kommer til at ødelægge jeres gode liv sammen.

    Jeg har fuld forståelse for det, hvis din mand er i fuldstændig vildrede, fordi du har set noget, der hører hans fortid til – du er i fuld gang med at fornægte det menneske, han er.

    Jeg beklager, hvis der er noget jeg har misforstået, men jeg har helt klart fået forståelsen, at det her handler om noget, der er sket, før han lærte dig at kende. Det er naturligvis en anden historie, hvis det er noget, der er sket mens I har væres sammen, men sådan har jeg ikke opfattet det.
  • Indstillinger
    Mit indlæg blev skrevet samtidig med at det andet indlæg blev sat ind, og jeg kan se, at jeg ikke er ubetinget enig med Aquinoctium1, men det behøver man jo heller ikke være :-)

    Dog er vi heller helt uenige - så forhåbentligt kan du bruge input'ne.
  • Indstillinger
    Nå ja, jeg er basalt set meget enig i det du skriver Lotte, men jeg er ikke enig i at det er okay at have sex video'er etc liggende fra tidligere partnere frit fremme. Hvis han gerne vil gemme dem, så er det okay, men det er taktløst at have dem på en fælles computer. Det gør jo ondt at se én man elsker være sammen med et andet menneske på den måde - også selv om det er mange år siden det skete, for det følelsesmæssige shock er der jo nu.

    Jeg ville ikke bryde mig om at se intime ting fra min fyrs tidligere forhold: fotos af ham og dem er helt fint, men hvad han gjorde med hvem og hvorfor rent intimt vil jeg ikke se nogen dokumentation for, hvis jeg kan blive fri ;) Vi kan snakke om det, men der trækker grænsen altså, så jeg kan sagtens forstå at det er en shocker at se. Hvis han gemmer dem og ikke gemmer dem fra mig, har jeg ikke noget problem med det (vi har valgt ikke at gemme personlige ting af den kaliber, og det virker for os), men helst ikke frit fremme, tak.

    Hvad jeg ville frem til med det, er at jeg fuldt ud kan forstå den følelsesmæssige situation Nulle er i.

    Folk er forskellige, og det her er noget kun din mand og dig kan arbejde jer frem til. Men jeg vil ærligt sige jeg synes det ville være tosset at smide 8 gode år ud over noget der er fortid.
  • Indstillinger
    Det er så der, vi ikke er helt enige. Jeg mener ikke, man skal skjule og fornægte sin fortid - og hvor man nu om dage har levende billeder af den, kan det måske virke provokerende, men det er jo et led i udviklingen. Jeg er naturligvis mere heldig - min fortid befinder sig i nogle gode gammeldags fotoalbums, men de står altså lige her på reolen og er ikke pakket væk - og rent faktisk kan jeg finde på at kigge i dem en gang i mellem, selv om jeg under ingen omstændigheder ønsker mig tilbage til det liv, jeg havde med min eksmand.

    Som nævnt kan det diskuteres om det skal ligge i første parket, men man bør bestemt have lov til at have et sted, hvor man har disse minder.
    Og jeg kan ikke se, der skulle være noget som helst forkert i at den nye partner på den måde får et indblik i sin elskedes tidligere liv.

    Man bør altså forholde sig til at ens partner har haft et måske særdeles livligt og måske endda grænseoverskridende liv før man selv kom ind i billedet, men når ens partner har valgt at ville leve sammen med en, så er det vel fordi det, der var før ikke var det optimale, men derfor kan man godt have lov til at have sine minder og endda ind i mellem sidde og glæde sig over dem.
  • Indstillinger
    Lotte, jeg har på intet tidspunkt sagt at han eller nogen som helst andre skulle fornægte deres fortid eller at der ikke skulle være plads til den. Fornægtelse har på intet tidspunkt været på tale, og jeg mener der er meget stor forskel på at fornægte ting og have respekt nok for sin partner til at respektere at han/hun måske ikke er vild efter at se den slags. Det skal der -også- være plads til. Min partner har fuld adgang til alt hvad jeg har af diverse fotos osv, men det betyder ikke han har lyst til at se dem - og det skal da være hans valg? Jeg kunne ikke drømme om at sætte dem på 'første parket' (igen, det skal være hans valg, ikke noget han har fået smidt op i ansigtet eller fundet ved et tilfælde), men han ved de er der og han ved de ikke er hemmelige.

    Ligeledes mener jeg at det skal være Nulle's valg om hun har lyst til at se en video af hendes mand med hans eks eller ej, og jeg kan godt forstå at det har været en følelsesmæssig rutsjebane at se. Det er et spørgsmål om respekt og balance hinanden imellem.

    Dertil er jeg enig i at man skal forholde sig til sin partners tidligere forhold, men det er ikke sikkert der er blevet snakket om tidligere forhold; nogen mennesker er mere private end andre. Og sådan helt ærligt tror jeg nok, jeg ville have det mærkeligt, hvis jeg fangede min partner i at sidde og kigge på en sex video af eks'en og ham selv. Ikke at der ikke ville være plads til det (alt efter situationen), men jeg ville bestemt have det mærkeligt med det.
  • Indstillinger
    Hvis Nulle reagerer så voldsomt ved tilfældigt at have set noget om sin partners tidligere forhold, så er det en fornægtelse af hans fortid, og det var det, jeg ville præcisere.

    Jeg håber Nulle vil melde tilbage.
  • Indstillinger
    Jeg har fulgt med i denne tråd og nu kan jeg ikke lade være med lige at komme med mit syn på sagen.

    Hvis det var mig, der havde oplevet det, som du, Nulle, har oplevet, så ville jeg flegne fuldstændigt ud. Formentligt ville min reaktion ligne din ret meget. Jeg ville finde det krænkende, grænseoverskridende og som mangel på respekt og loyalitet overfor mig og overfor vores forhold. Ikke fordi jeg ikke ville respektere hans fortid, men fordi jeg ville føle, at han ikke viste respekt og loyalitet overfor mig og vores liv sammen i nutiden.

    Når det så er sagt, så går folks grænser forskellige steder. Derfor er det egentligt uvæsentligt, hvordan jeg og andre opfatter situationen. Det væsentlige er, hvordan du og din mand kommer videre derfra, hvor I er nu.
    Hvordan har du det nu, Nulle, hvor der er gået nogle dage? Jeg kan forestille mig, at I har været igennem en turbulent tid. Har følelserne fået lagt sig, så I har kunnet tale om tingene?

    Du spørger, om nogen har nogle gode råd. Mit bedste råd er samtale, samtale og mere samtale. Og at lytte til hinanden. Virkeligt lytte og reflektere uden at gå i forsvarsposition. Det gælder Jer begge to. Det er en svær ting, for det kræver, at din mand kan udtrykke, hvorfor han har valgt at gemme denne optagelse på Jeres computer og at du kan tåle at høre det uden at angribe eller forsvare dig selv. Ligeledes så kræver dialogen, at du kan sætte ord på dine følelser og at din mand kan rumme dem uden at gå til modangreb eller begynde at forsvare sig selv.
    Der er mange mennesker, der desværre ikke kan føre denne gensidige dialog, fordi det er en form for åben kommunikation, som de færreste har lært. Så uagtet de gode intentioner, så risikerer man, at dialogen løber af sporet og ender i beskyldninger, anklager og forsvar.

    Hvis du og din mand kan tale sammen og få en god dialog igang om Jeres værdier, om Jeres grænser og om hvordan I nærmer Jer hinanden igen med respekt for hinandens grænser, så tror jeg, at I kan komme igennem det her sammen og være blevet klogere på Jer selv og hinanden. Så vil I kunne gå styrket ud af denne krise sammen.
    Kan I ikke få en sådan kommunikation i gang, tror jeg, at det skete, vil blive ved med at ligge som et spøgelse imellem Jer.
    Derfor er mit bedste forslag, at såfremt I begge er interesseret i at komme videre sammen men ikke er i stand til selv at bringe den konstruktive dialog i gang, at I så søger hjælp til at redde trådene ud hos en parterapeut.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Alle

    Jeg takker mange gange for alle jeres synspunkter, og gode råd som jeg virkelig kan bruge til noget i min nuværende tilstand. For jeg er stadig ikke på talefod med ham..sådan altså rigtigt.. ansigt til ansigt for jeg ved simpelthen ik hvad jeg skal sige til ham.. det er som om jeg bare vil flygte fra det, og simpelthen bearbejde det der er sket. jeg kan mærke på mig selv at jeg skal ha mere tid...ja tid tid tid...lige meget hvad så kan jeg ikke få det ud af hovedet..ham og hende i denne intime optagelse mellem dem, fra hans fortid. ja det er hans fortid men det er min nutid det er sket i. det er stadig svært at kapere og tackle det på den rigtige måde. Jeg er stadig meget såret og skuffet.
    Tiden læger alle sår siger man jo så jeg håber det er det skal til...og samtale selvfølgelig.
  • Indstillinger
    Jeg har også fulgt med i denne tråd og må indrømme at jeg lige nu får lyst til at komme med et par kommentarer.

    Nulle jeg forstår godt, at du lige i øjeblikket blev lidt chokeret over at se en sex-video fra din mands tidligere forhold. Og jeg mener også, at det er fuldstændig tåbeligt og dumt af ham at have sådan noget liggende på en fælles computer. Men det er fra hans fortid og den har du ingen indflydelse på, og kan ikke bebrejde ham spor og hvorfor skulle du også det. Selvfølgelig har han dyrket sex før du kom ind i billedet og det bliver vel ikke mere forfærdeligt for dig, fordi det er på en video.

    Men noget jeg så ikke forstår og det er, hvorfor var din nysgerrighed så stor da du opdagede hvad det var, at du absolut skulle se det hele. Du burde have slukket og bedt din mand om at fjerne det fra computeren.

    Lige nu er du ved at kaste otte lykkelige år væk, I har to børn så nej det forstår jeg ikke. Jeg synes du reagerer helt vildt over noget fra din mands fortid, noget der ikke kommer dig ved, bortset fra at videoen ligger på en fælles computer, og det behøver du ikke finde dig i.

    Der er noget ved din reaktion der virker meget umodent, og derfor vil jeg foreslå dig at kontakte en psykolog så han/hun kan hjælpe dig med at få sat dette fra din mands fortid på plads.

    Hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.