Hjem Muskler, led og knogler Fibromyalgi

ond over alt

Redigeret 6 juni, 2011, 13:43 i Fibromyalgi
jeg er en pige på 29 år det har gået med konstant træthed i et par år, jeg har nu konstant ond i musklerne, måske knoglerne eller led, jeg ved det ikke, det gør ond det stikker og jeg er lige ved at blive vanvittig..
jeg er mor til 3 børn har et godt arbejde, min læge mente jeg havde stres, men men det har jeg altså ikke. føler ikke rigtig lægen tager mig seriøs, jeg har aldrig rigtig været til læge andet når jeg har været gravid. jeg forstå ikke rigtig hvad der skal til inden han vil undersøge mig, et og andet er galt, og det er ikke stres, det ved jeg godt hvordan føles, og det er slet ikke de smerter..
nogen der kender noget til det???

det ender jo med jeg bliver stresset af bare at tænke på det:)
«13

Kommentarer

  • Hej Lotte

    Det lyder, som om du mangler D-vitamin.

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om et tjek for alle de vitamin- og mineralmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for. Jeg citerer fra nedenstående link om mangel på D-vitamin:

    ”De almindeligste symptomer i starten er almen træthed og muskelsmerter rundt i kroppen og ofte lokaliseret til specielt lår, læg og skulder-nakke muskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelse i fødder, hænder og rundt om munden. Selv mindre udtalt D-vitaminmangel giver anledning til muskelkraftnedsættese.”

    http://www.osteoporose-f.dk/index.php?id=68

    Eksperter vurderer, at 45 % af danskerne mangler D-vitamin. Din læge burde have undersøgt dig for længe siden, hvis du har været træt i flere år. Husk også at sikre dig, at du i hvert fald bliver undersøgt for mangel på jern og B12-vitamin.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Hej Lotte

    Jeg vil bestemt ikke forklejne virkniingen af D-vitaminmangel men krop og psyke hænger ofte mere sammen end vi tror - så hvad kommer først: Hønen eller ægget?

    En anden forklaring på ekstrem msukeltræthed evt. ledsaget af smerter kan læses i denne artikel:

    http://www.videnskab.dk/content/dk/samf ... ig_barndom

    Også god bedring fra mig.

    Hilsen Helene
  • hej og mange tak for jeres svar, jeg har fået taget en del blodprøver og de var fine bortset fra at mit stoftskifte var lidt for høj, men der skulle bare tages en ny prøve om en månede igen, jeg havde lidt forhøj levertal, men de er fine igen.
  • Hej Lotte

    O.k., så du har altså fået taget blodprøver. Men er du sikker på, at du også har fået tjekket dit D-vitamin-tal?

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Mange mennesker bliver faktisk henvist til gigt-læger, hvor det bagefter viser sig, at deres problemer skyldes D-vitamin-mangel.
  • nej jeg fik bare afvide at mine vitamin tal var fine, så mon ikke:)
  • Hej Lotte

    Jeg har ikke selv prøvet at have D-vitamin-mangel, men jeg kender folk, der har prøvet det, og din beskrivelse er næsten identisk med, hvordan andre har beskrevet symptomerne. Og som du kan se, ligner dine symptomer ret meget det, der står i linket.

    Derfor var jeg ret sikker i min sag, da jeg skrev, at det lignede D-vitaminmangel.

    Men det er klart, at træthed og smerter kan skyldes andre ting.

    Hvis jeg var dig, ville jeg lige spørge lægen, om han er helt sikker på, at D-vitamin-tallet (og jern og B12) er normalt.

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en udprintning af blodprøveresultaterne. Så kan du selv se, hvilke tal der er unormale, og du kan se forskellen fra gang til gang.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • okay mange tak det vil jeg gøre:)
  • Hej Lotte
    Jeg er 53år og har i mange mange år haft smerter i alle mine led og muskler, det er ulidelig og hver gang jeg har været til lægen har han sagt at det er på grund af at jeg er hypermobil og det arbejde jeg har haft er skyld i at jeg er slidt ned, og muskelsmerter kan der ikke gøres noget ved, jeg har de sidste mdr. gået på smerteklinikken og kun fået flere piller mod smerter, oppe på 11 om dagen, det har været så slemt at man ønsker sig langt væk, det tager på alle sine resurser, man har ondt og træt og man kan ikke noget mere, det er forfærdeligt at have smerter 24timer i døgnet pillerne tager bare toppen og jeg har prøvet alt få at få det bedere.
    Men her lige efter nytår var jeg inde hos Lene Hanson hende fra tv kostvejlederen, jeg fik et vega helbredstjek og der fandt de ud af at jeg var alergiker kunne ikke tåle nogen form for brød med gluten - hvedemel - rugmel måtte kun spise glutenfri kost. der er gået 10 dage og jeg kan mærke en bedring hver dag jeg er ved at få mit liv tilbage smerterne er blevet meget mindre har kun taget en halv pille om morgen og aften i dag af de stærke piller mod smerter, det må siges at der er en forbedring ik!!!!!!
    Så det kunne være at de kunne hjælpe dig prøv det, håber du kan bruge mit råd.
  • Hej Va

    Hvor er det dejligt, at du nu tilsyneladende har fundet en løsning på dine smerteproblemer, og hvor er det godt, at du skriver om det her!

    Det ser ud til, at mange mennesker har smerter og ubehag, som de ikke rigtig kan få hjælp til af lægerne. Lægerne giver ofte underlige forklaringer, som f.eks. at det er overgangsalderen eller såkaldt ”ondt i livet”.

    Du har fået at vide af lægen, at smerterne skyldes, at du er hypermobil, og at du er nedslidt. Det lyder jo egentlig som en meget fornuftig forklaring, men hvis det var årsagen, skulle man tro, at smerterne aftog eller forsvandt, hvis man skånede sig selv. Men det er ikke sket hos dig.

    Nu har du så fået foretaget en såkaldt vega-test, der viser, at du ikke kan tåle gluten. Jeg slog op på ordet ”vega-test” og fandt en forklaring på, hvad det er, og umiddelbart virker det underligt, hvis man kan påvise en masse ting via den metode. Men i dit tilfælde er det jo ligegyldigt, hvis du mener, at årsagen er fundet, og vel at mærke en årsag, der kan gøres noget ved!

    Jeg håber, at du skriver igen og fortæller, om du stadig har fremgang. For det ser virkelig ud til, at der er mange, der har problemer, og som godt kunne bruge nogle råd.

    Til alle interesserede

    I det hele taget tror jeg, at det er en god idé at søge efter årsagen til helbredsproblemer i noget, der har med maden, maven eller tarmene at gøre. Umiddelbart er det jo indlysende: Det er fra maden, vi skal hente al vores livskraft og energi, og hvis vi mangler et eller andet, eller hvis fordøjelsessystemet ikke virker ordentligt, så opstår der naturligvis problemer.

    Hvis man har problemer med smerter eller andet ubehag, er det en god ide at skrive dagbog. (Det er selvfølgelig vigtigt at blive undersøgt hos lægen også!) Skriv ned, hvad I har spist, og hvordan I har det. Og prøv så at eksperimentere ved f.eks. at udelukke mælk i en periode eller gluten i en periode, og læg mærke til, om der sker forandringer.

    Et indlæg under ”Stofskifte” har desuden gjort opmærksom på svampen candida albicans, som man f.eks. kan læse om her, først et link fra en alternativ klinik og så et link fra Statens Serum Institut:

    http://www.viktoria-klinikken.dk/Specia ... icans.html

    http://www.ssi.dk/sw662.asp

    Selv om Seruminstituttet ikke mener, at candida kan være årsag til så alvorlige problemer, som de alternative hævder, så er under alle omstændigheder intet forgjort i at prøve at sulte en eventuel candida-svamp ud.

    Jeg ønsker ikke at udelukke psykiske årsager som forklaringsmodel. Helene giver i sit indlæg i denne tråd et link til en artikel af psykologen Thomas Nielsen, som jeg kender som en seriøs person. Men i Thomas Nielsens artikel er der tale om træthed, ikke smerter. Og jeg reagerer stærkt imod lægernes modeprægede tendens til at affeje snart sagt ethvert helbredsproblem med, at det nok skyldes ”noget psykisk”, eller eventuelt overgangsalderen. (Den slags snak måtte jeg høre på i årevis, mens jeg blev stadig mere og mere træt, svimmel og afkræftet, og så viste det sig, at mit helbredsproblem skyldtes jernmangel, som kunne have været helbredt så let som ingenting!).

    Og jeg savner egentlig at høre om løsninger! Folk skriver ind og beder om hjælp til problemer, og de får nogle råd. Det ville være dejligt, hvis folk skrev igen og fortalte, hvordan det siden er gået, og hvad der har hjulpet dem.

    Derfor er dit indlæg så godt, Va!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • hej igen, dejlig at høre der er fremgang for nogen, jeg har nnu fået taget d-vitamin og den er helt fint 88 mente jeg lægen sagde, jeg har så lidt for høj stoftskifte, men aner ikke om det er det der gør, at jeg har det som jeg har det.
    er bare så træt og orket ikke noget vil helst bare sove, jeg går iseng kl 21 om aften bare i håb om at være frisk dagen efter, men nej.
    føler bare ikke jeg har overskud, pga trætheden. jeg passer stadig mit arbejde, men det er en kamp hver dag.
    mine muskel smerter bliver bare ved, jeg har fået taget alverdens prøver nu, men alt ser fint ud bortset fra stoftskiftet. jeg har fået taget d-vitamin om muskel gigt. infektionstal og meget meget mere.

    men gad vide hvad de så vil gøre nu, lægen siger de har været alt igennem nu, vil det så sige jeg bare skal have det sådan her, det kan da ikke være rigtig.
Log in eller Registrér for at kommentere.