Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nogen må hjælpe mig!

Redigeret 1 august, 2012, 11:02 i Anoreksi
Hej.
Jeg er en pige på 14 år og bliver 15 her om 2 måneder.
jeg er ca. 162 cm. høj og vejer omkring 48 kilo..for et år siden var jeg oppe og veje hele 66 kilo, så jeg har i alt tabt mig 18 kilo.
Jeg ville gerne tabe mig, og det har jeg så gjord. men da jeg så var nede at veje omkring de der 58 kilo, fandt jeg ud af at jeg nemt kunne tabe mig ved at sulte mig selv.
lige siden der ryger kiloene af mig, og nu er jeg faktisk så tynd så man tydelgt kan se mine rigben, og jeg er meget øm i musklerne.
men det jeg gerne vil vide er om jeg måske kan have en spiseforstyrelse,
jeg:
- vejer mig HVER ENESTE dag, op til flere gange.
- dyrker en masse motion hver dag
- laver styrketræning hver dag.
- spiser ikke morgenmad, frokost, og kun lidt aftensmad(nogengange spiser jeg måske et knækbrød som min frokost)
- når jeg har spist, stikker jeg en finger i halsen, og forsøger at kaste op.
- hvis min vægt er steget med bare et gram...kan jeg finde på at sulte mig en hel dag.
- Er blevet meget kræsen, vil helst undgå pasta, og alt som der er mange kalorier i.
- alt mad eller drikkelse jeg indtager, tjekker jeg på indpakningen, hvor mange kalorier jeg indtager.

Jeg vil også gerne vide om jeg vejer for meget eller lidt eller om det er en helt normal vægt jeg har..

Håber virkelig der er nogen der vil svare, det ville jeg virkelig blive glad for.

Har jeg virkelig Anoreksi?

hilsen Louise.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Hvis du vejer 48 kg så er du undervægtig. Du skal helst op på min. 52kg. Synes du selv at du er tyk?
    Det er ikke godt at du spiser så lidt og nægter dig ting som pasta. Heller ikke at du vejer dig så meget og prøver at kaste op, når du har spist. Jeg ved ikke om du har anoreksi nu, men du får det hvis du bliver ved på den måde. Anoreksi kan meget nemt starte, når man har været på slankekur, og så ikke kan stoppe igen. Men du bliver nødt til at stoppe, ellers ender det galt. Ved du hvad grunden var til at du ville tabe dig mere efter du nåede 58kg? Det ville være godt hvis du kunne tale med nogen evt. din mor.
    Er du bange for at spise?
    mvh
  • Indstillinger
    Kære Louise.
    Sådan som du har det, har min datter det også - eller har haft. Heldigvis opdagede vi, at hun kastede op når hun havde spist, og så kunne vi hjælpe hende.
    Det, du har, er bulimi, og det er meget vigtigt, at du taler med dine forældre, bedsteforældre eller andre, som du har tillid til om det og at I sammen går til læge.
    Min datter kaster ikke længere op, men hun får stadig dårlig samvittighed, hvis hun har spist for meget eller noget usundt. Hun motionerer stadig meget, og det hjælper hende at vide, at hun gør de rigtige ting.
    MEN hun kunne ikke selv have klaret det, så lov mig, at du taler med nogen om det, så du kan få hjælp og støtte til at komme på rette vej igen.
    Vil du skrive igen, når du har talt med nogen? Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går dig.
    Mange hilsner fra Susanne
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke det er bulimi, fordi når man har det, så spiser man da meget usundt ikke?...og jeg vil slet ikke i nærheden af noget usundt, jeg siger ALTID nej tak til kage, og ja næsten altting som feder.
    og jeg sulter jo mig selv, ved ikke at spise noget, og så hvis jeg har spist bare lidt mad, som fx. bare en salat, kan jeg finde på at prøve at stikke en finger i halsen..
    men er det bulimi eller anoreksi jeg har, eller er det begge dele, eller?
  • Indstillinger
    ja jeg synes ikke at jeg er tynd nok, og grunden til at jeg ville tabe mig yderligere efter jeg vejede 58 kilo, var fordi jeg virkelig følte mig tyk, og jeg ville bare være ligesom de andre flotte piger. så jeg vil gerne tabe mig mere så jeg ikke resikere at tage på igen..
    Det er sådan at hvis min vægt falder med nogle gram, det gjorde den i morges...idag stod min morgenvægt på 47, 5 og når det sker tænker jeg hver gang, når så kan jeg ligeså godt komme ned på et helt tal, så lige nu tænker jeg at jeg meget gerne vil ned at veje 47 kilo.
  • Indstillinger
    Hej
    Det er rigtigt at det ikke er bulimi. Bulimikere har ædeflip og det lyder det ikke til du har. Nogle anorektikere kaster også op.
    Jeg kan sagtens sætte mig ind i at du synes du er tyk, selvom du vejer for lidt. Sådan har jeg det også selv. Jeg vil rigtig gerne tabe mig igen. Jeg synes det er rigtig hårdt at se alle de tynde piger i forskellige tv-programmer. Jeg vil så gerne se ud som dem. Så jeg forstår dig rigtig godt. Men problemet er at du ser noget forkert, når du synes du er tyk. Og derfor vil du aldrig blive tilfreds. For du bliver ved med at synes du er for tyk, også selvom du kommer ned på 47kg eller 44kg.
    Jeg håber du har mod på at fortælle om det til nogen du har det godt med. Og fordi du spiser, så behøver du jo ikke at tage alt det på, som du har tabt.
  • Indstillinger
    Hej igen Louise.
    Egentlig er det ligemeget, hvad det hedder og hvilken sygdom, du er ramt af. Det behøver du ikke tænke så meget over.
    Det allervigtigste er, at du får hjælp, for du har det, man kalder en spiseforstyrrelse, og det skal du have hjælp til.
    Hvem kan du tale med om det?
    Susanne
  • Indstillinger
    Jeg har en bedste veninde, som jeg har fortalt det til her for nogle dage siden, og hun har sagt at hun vil hjælpe mig alt det hun kan. Måske kan vi nå at redde det mig og hende..jeg er ikke meget for at fortælle mine forældre det, for så ved jeg bare, at jeg tager en masse på, fordi de tvinger mig til at spise, og så bliver jeg virkelig ked af det.
  • Indstillinger
    Hej igen Louise.
    Jeg har fortalt min datter om dig, og hun siger, at hun tænkte ligesom dig. Hun ville heller ikke fortælle os om det, men bagefter kan hun godt se, at hun ikke havde klaret den uden vores hjælp.
    Går du i skole?
    Det er godt, at du har fortalt din veninde om din sygdom. Hvad kan hun gøre for at hjælpe dig?
    Søde Louise. Du siger selv, at "nogen må hjælpe dig". Det ville jeg gerne, men jeg ved ikke hvem du er, så det bedste jeg kan gøre for dig er at bede dig om at tale med nogle voksne, så du kan få den hjælp, du selv beder om.
    Lad mig hære fra dig igen.
    Mange hilsner Susanne
  • Indstillinger
    hej susanne.
    min veninde hjælper mig rigtig meget. og lige i øjeblikket er vi igang med at sammenarbejde om det her på det groveste. ligesiden jeg i tirsdags har jeg ikke stukket ngen finger i halsen, jeg har derimod sultet mig men idag har jeg spist noget mere mad, men selvfølgelig ikke nok, for det har min krop ikke brug for.
    men nu prøver mig og min veninde virkelig at gøre noget for det, og hun siger til mig at hvis det bliver være, kontakter hun en voksen. så jeg vil egentlig sige at det går bare lidt frem ad.. men nu må vi se.
  • Indstillinger
    har ingen "egen" erfaring med dette. Men kan da nemt sige at en person i din alder skal hellere spise lidt for meget end lidt for 'lidt. Du har brug for alle vitaminerne og proteinerne og alt det skidt der.

    Og en side note. Nok ikke det største emne før om et pr år. Men fyre ser også heller en pige har lidt mere kød på benene end for lidt.
    Men ja du siger selv du er blevet lidt bedre til at kontrollere det og har en veninde der hjælper til. Så har ikke andet at sige end flot, bliv ved med at gå den rette vej og held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.