Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

NU ER EUTHYROX HER FOR ALLE

24

Kommentarer

• TSH skal være lige nøjagtig der hvor du har det godt, min ligger også under 0,5 og det er jeg fløjtende ligeglad med for jeg har det godt og mit FritT4 som ikke er det samme som T4 ligger på 23. Har du Hashimotos er det godt at TSH er under 1 og FritT4 skal helst ligge fra 21 til 25. Hvorfor skal de som har haft Cancer i skjoldbruskkirtlen balancere på 0 hvis det er farligt? vh Petra
  • Hej erfarne medpatienter,

Jeg er startet på Euthyrox for ca 2 mdr siden - og har lige fået mine første bloprøvesvar herefter. Tsh er 0,024 og Frit T4 er 19,2. Jeg kan ikke finde ud af, om mit stofskifte nu er for højt eller for lavt eller lige tilpas. Da jeg har Hashimoto, kan jeg forstå, at T4 bør ligge mlm 21-25 - men tsh er jo meget lav....? Jeg ved dog, at jeg ikke har det godt, men det kan måske stadig skyldes eftervirkninger af Ny Eltroxin og medicinskiftet?

Jeg har muskelsmerter, trykken i hovedet, oppustet mave, fryser indimellem helt vildt - men får også hedeture, er abnormt træt, trang til at spise hele tiden, humørsvingninger, kraftigt hårtab, urolig søvn osv.

- Så jeg håber, at det skyldes, at jeg stadig ikke er justeret korrekt. Min egen læge ved intet - og siger bare, at jeg skal prøve at gå 25 mikrogram ned om dagen i en måned - og så se, hvordan det går. Men ud fra, hvad jeg har set andre skrive, er det alt for meget at gå ned fra uge til uge?

Håber der er nogle af jer, der har viden og erfaring til at vejlede mig!
    På forhånd tak :)
    Mange hilsner Anne
  • Kære Anne
    Udfra din TSH er dit stofskifte for højt, de andre tal kan jeg ikke genkende, men der er vist både noget der hedder "frit T4" og "T4" og måske noget helt tredje. Det tal for T4 jeg får målt skal ligge mellem 60 og 140 (det hedder: "P-Thyroxin(T4 totalt)").

Min praktiserende læge ved heller ikke ret meget om hvordan man regulerer stofskiftemedicin, så da jeg ikke skulle komme mere på endokrin-afd. på sygehuset spurgte jeg hvordan jeg skulle blive reguleret når jeg ikke længere kunne kontakte endokrin afdeling og min praktiserende læge ikke havde viden nok.
    På min endokrin-afdeling sagde de af jeg skulle få min læge til at ringe til dem (endokrin-afd.) og spørge. Så jeg tror, at du skal bede din praktiserende læge om ringe til den endkrinologiske afdeling han/hun har forbindelse til!

Jeg skal snart have taget blodprøver igen. Efter de forrige blodprøver at dømme tror jeg at jeg skal sættes lidt op i medicin (TSH: 1,78), men jeg tør ikke selv gøre det. Så i forbindelse med de næste blodprøver vil jeg bede min læge ringe til endokrin afd og spørge om og i givet fald hvordan jeg skal reguleres i medicin.

Dit TSH-tal synes jeg dog ser ud til at være så meget ved siden af, at jeg synes du hurtigt skal få gjort noget ved det.
    Da jeg oprindeligt fik indstillet dosis skete det med øgninger på 25 mikrogram pr dag - fem uger efter nye blodprøver og en ny øgning på 25 mikrogram pr dag. Jeg kunne godt mærke at det var en stor medicinændring, men det gik rimeligt uproblematisk. Jeg havde det rigtig skidt under indstillingen, men om det var sygdommen eller den store medicinændring der gjorde dette skal jeg ikke kunne sige.

Nu har jeg det fortrinligt - dog stadig med små irritationsmomenter som jeg tror skyldes sygdommen.

God bedring!
    Mvh Peter
  • Der er stor forskel på T4 og FT4(fritT4) og FT4 får man de fleste steder kun målt hvis man ber om det. Har man det ikke godt så skal der helt klar medicineres anderledes eller også skal man have et andet mærke.Jeg synes at 2 mdr er lang tid uden nogen særlig bedring så et eller andet er der da i vejen. vh Petra
  • Hej Anne 34.
    Jeg kan se på dine tal at dit stofskifte er for højt, og din læge vil nedsætte det med 100 mg om ugen.

Jeg tager også euthyrox, og startede for 4 mdr siden.
    Min første blodprøve viste også et tsh på 0.09 og blev nedsat med 50 mg om ugen.
    Jeg er blevet nedsat mange gange.
    For 14 dage siden blev jeg nedsat med 100 mg. om ugen.og får nu 350 mg om ugen dvs. 50 mg om dagen.

På de ny eltroxiner, blev jeg "vims", hvis der blev pillet ved min dosering, det gør jeg ikke så meget på euthyrox.

Det er min erfaring med euthyrox, men jeg ved også det er meget individuelt.

Men de er helt klart bedre end ny eltroxin.
    Hilsen Helle63
  • Hej Helle

Jeg var bare nysgerrig efter at høre, hvilken dosis du startede på med Euthyrox. Jeg er selv begyndt på Euthyrox, så jeg følger lidt med for at se hvordan folk klare sig.

Mine egne tal er der vist ikke så megen hoved-og-hale i, idet jeg overraskende havde en for høj dosis af Eltroxin umiddelbart før jeg startede på Euthyrox. Sammenholdt med at erfaringer her fra forummet viste at man skulle ned i dosis fordi Euthyrox lader til at være mere potent, så gik jeg helt fra 150 mg Eltroxin om dagen til 100 mg Euthyrox - det var lige omkring årsskiftet, så jeg har ingen blodprøver endnu - men pt. har jeg det faktisk ret godt.

Hilsen
    B
  • Tusind tak for jeres svar! Det er godt nok ikke nemt at finde ud af, hvordan ens tal skal ligge, når der hver gang skal gå min 5 uger førend man ved, om en justering har hjulpet.... det gælder om at være tålmodig.
    Jeg vil se at bestille tid hos en speciallæge igen - så jeg er sikker på, at jeg ikke justerer i den forkerte retning - når nu mine tal viser to forskellige ting. Dejligt at høre, at I er flere, der har fået det rigtig godt på Euthyrox - det vil jeg forsøge at huske på, når modet og optimismen daler indimellem....

Mange hilsner
    Anne
  • HEJ B
    Da jeg fik eltroxin fik jeg 625 eltoxin, det var i augsust, og jeg er blevet nedsat til 350 euthyrox.
    Det er en stor justering.
    Jeg fik taget blodprøve igår mandag.
    Min læge siger at jeg måske er "helbredt" dvs. at sygdommern er i ro nu.
    Jeg vil foreslå dig at du ofte får taget blodprøve, for at være på forkant med tallene hvis de er på vej ud af kurs.
    Skriv endelig hvis du har brug for at vide mere.
    Hilsen Helle63
  • Ja så lang tid man er under regulering er det en rigtig god ide at holde sig på aftalt dosis og så få målt sine tal for så får man jo en rigtig god vejviser. Jeg er på plads med min dosis nøjagtig samme som på Eltroxin. Jeg havde det jo super de første 5 uger men så mente lægen at TSH var alt for højt 0,29 og jeg blev så sat ned af flere omgange og fik det værrer igen. Lægen kom til sidst frem til at det var bedre at jeg havde det godt end at mine tal er inden for normalområdet så derfor er jeg tilbage hvor jeg kom fra og min TSH svinger omkring 0,3 og FritT4 er på 23. Hold ud hold ud.vh Petra
  • HEJ ALLESAMMEN.

Jeg har nu taget euthyrox i 3 1/2 måned uden problemer.

I dag var jeg så til kontrol på glostrup hospital, hvor jeg fik at vide at ifølge mine glodprøver skulle jeg sættes ned i dosis.

Jeg skal nu tage 900 micr. om ugen i stedet for 1050 micr. om ugen,en nedgang på ca.15%.
    Jeg spurgte om det ikke var en meget stor nedgang, hvad lægen sagde nej til.
    Er der nogen der kan fortælle mig hvad de mener om det?

HILSEN ALBINI.
Log in eller Registrér for at kommentere.