Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan kan jeg tage mig sammen og tabe mig 11kg?

Hej alle.

Jeg er en ung pige på 15 år. Jeg vil gerne have noget hjælp og støtte. Jeg er meget utilfreds med min krop. Jeg vejer 81 kg og jeg er 167 høj. Jeg har taget 11 kg på, på 2 måneder (sommerferien 2009) da jeg var på ferie. Og nu har jeg meget svært ved tabe mig de 11kg igen. Jeg har fået en virkelig dårlig selvtillid. Jeg har prøvet slankekur op til flere gange hvor jeg ikke haft kunne holde det fordi jeg havde svært ved det. Jeg har svært ved undvære maden - og er for dovn til motion. Jeg er medlem af Fitness, men jeg er der aldrig da jeg aldrig orker det og alt for doven til at bevæge mig. Når jeg kommer hjem fra skole, falder jeg i søvn. Og det er en skidt vane som jeg har haft i langtid som jeg vil ændre! Jeg håber virkelig virkelig at i ville hjælpe mig igennem mine problemer.. Jeg har virkelig brug for støtte -
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg hæfter mig ved, at du flere gange skriver, at du er for doven og at du ikke orker at dyrke noget motion. Du er nu lige ved at være der, hvor du kan kaldes direkte fed.

    Først og fremmest: Hvad med de mennesker omkring dig, din familie, dine venner – er der overhovedet ikke nogen, der har reageret på denne voldsomme vægtstigning hos dig? Jeg kunne forestille mig, du muligvis har nogle andre problemer at tumle med også, og så kan det være som at famle i blinde at prøve at hælpe dig.

    Hvis du virkelig gerne vil tabe dig, så skal du gøre det, som umiddelbart lyder nemt, men altså er det sværeste: Tage en beslutning! Og det er du da i gang med ved at skrive her.

    Nu er det juletid og vel nok den sværeste periode overhovedet at holde fast ved en kostændring, så jeg vil foreslå dig at begynde i det små – det der med at skulle tabe sig mange kilo på et øjeblik kan simpelt hen ikke lade sig gøre, og du vil tabe den kamp – så derfor er det vigtigste, at du sætter dig nogle realistiske mål. Det nytter ikke, hvis du plejer at spise f.eks. meget slik, at du så fra den ene dag til den anden siger, at nu spiser du slet ikke slik.

    Du er fuldstændig klar over, du er doven, så der starter du – stille og roligt. Start med at skrive ned alt, hvad du indtager i løbet af dagen. Simpelt hen alt – både mad og drikke. Hvis du springer noget over, er det kun dig selv, du snyder.

    Skriv f.eks. ned hver dag i en uge, kig så på listen – og der vil du med garanti blive forbavset og forhåbentligt en smule rystet over, hvor meget fedt og sukker, du har spist.

    Så vil jeg foreslå dig at begynde at skære ned. Hvis du bliver sulten uden for måltiderne, så ”stop efter” med noget groft rugbrød, men altså uden smør og pålæg, bare så du bliver mæt. Tag kun halvdelen af det fedt, du plejer – så virker det hele ikke så drastisk. Fortsæt i øvrigt med listen, og skær lidt fra hver uge af de dårlige ting.

    Nu kender jeg naturligvis ikke dine kost – og muligvis sodavandsvaner hvorfor jeg ikke kan fortælle direkte, hvor du skal skære.

    Og – et lille fif kan også være at drikke et til to store glas postevand før hvert måltid især her i juletiden, hvor maden jo gerne er endnu mere fed, end ellers.

    Og så synes jeg, du skal tale med din mor, eller hvem der nu står for maden i dit hjem, om at få indført noget dels mere fedtfattig mad, dels en ordentlig omgang råkost til alle måltider, og du vil ikke tage skade af at deltage i madlavningen, så du måske kan lære lidt om det.

    Sæt dig det mål, at du skal tabe ½ kilo om ugen – det er ikke meget og det er overkommeligt, det er samtidig den sundeste måde at få et varigt vægttab på.

    Nu du er doven, vil tingene tage rigtigt lang tid, men du kan jo ”snyde” ved at begynde at bevæge dig. Lad være med at sove, når du kommer hjem, men tag en tur på cyklen elller gå en tur – måske bare to-tre gange om ugen i begyndelsen.

    Når først du så begynder at tabe dig, så vil du måske få lyst til at bevæge dig endnu mere, du vil nemlig erfare, at du får det meget bedre både fysisk men også med dit selvværd, hvis du tager dig i nakken og kommer op ad stolen.
  • Indstillinger
    Tusinde tak for dit anlæg Lotte. Det var rigtig sødt af dig, jeg har fået nogle gode råd af dig som jeg ville prøve at bruge for at komme i gang. Men jeg tror engentlig ikke du forstår præcis hvad jeg mener, jeg har lidt svært ved gøre tingene realistisk. dvs. jeg har svært ved undvære maden, jeg kan måske holde op med spise usundt i 4dage - også efter 4dage kan jeg ikke holde det ud længere, og så tager jeg på tanken f.eks og køber sodavand og chokolade eller kommer hjem og roder i alle køkkenets skabe for at finde noget lækkert. Jeg har svært ved det :( jeg prøver at kæmpe, men det hjælper ikke.. Det er nemt for dig at sige, gør dit, gøre dat. Men sådan er det slet ikke når man kommer til stykket og ville kæmpe. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal få mine tanker og mig selv til få mig taget sammen :s

    Håber du ville hjælpe mig Lotte, eller nogle andre der har styr på det. bl.a Netdoktor?
  • Indstillinger
    Nå, nu sidder jeg her stadig, så jeg vil byde ind med det samme. Det var sådan set det, jeg kom ind på i starten af mit indlæg, at du nok har nogle andre problemer at tumle med, og som du nu skriver, så er det da nok muligt, du har brug for noget hjælp.
    Det her tror jeg heller ikke, du kan klare alene, for der jo nogle årsager til, at du skal på tanken eller rode i skabene efter noget lækkert og det er disse årsager, der skal findes frem, før du kan gå helt målrettet til værks.

    Jeg kender ikke din familiesituation, men kan du ikke tale med din mor eller en anden voksen, der har din fortrolighed, for det her går jo galt for dig på et tidspunkt? Det kan også være en lærer henne i skolen, som du måske har tillid til; få i hvert fald nogen til at hjælpe dig.

    Håber da andre vil byde ind med råd og ideer til dig.

    Og så vil jeg lige fortælle dig, at det her er et debatforum, der hedder Netdoktor -der sidder ikke en læge eller andre fagfolk parat, det er helt almindelige mennesker, der debatterer de emner, der nu kommer op

    Hvis du vil have fagfolk på, så skal du skrive til Netdoktors brevkasse, - det er den der hedder "Spørg lægen", og der kan du måske få et svar inden for nogle uger, men det kan også være, du ikke hører noget, da man vist kun kan magte at svare nogle få.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit indlæg igen Lotte :-)

    Jeg mangler noget opbakning, støtte og hjælp.. Og så skal min tankegang ændres mere positivt. Hvis du har for stand på slankekur og vægttab, ville jeg ønske hjælp fra dig, hvis du kan og du ved du kan hjælpe mig?

    - Forventer et svar fra dig, som ville gøre mig glad:)
  • Indstillinger
    Sødeste ven,

    Naturligvis kan jeg på et sådant forum ikke ændre på din tankegang, og at du forventer, at jeg skal gøre dig glad - søde, det kan jeg da ikke.

    Jeg kan komme med forslag, men hvis ikke du følger dem, så nytter det jo ikke noget.

    Jeg har i begge mine tidligere indlæg spurgt dig, om du da ikke har nogen omkring dig, du kan tale med?? Det har du ikke svaret på - og som jeg skrev, så kan du ikke klare det alene.

    Hvis ikke du kan tale med din mor f.eks., så gå til en lærer på skolen og fortæl, hvordan du har det og bed om hjælp - du er nødt til at tale med et "rigtigt" menneske. Du kan få råd og forslag her på netdoktors debatforum, endda sikkert også nogle rigtigt gode nogle, men til den hjælp, du skal have, er du altså nødt til at have kontakt med et menneske, du har lige foran dig.

    Det er dig, der skal kæmpe en kamp, og det skal du have noget hjælp til, ja, men det er først og fremmest dig selv, der skal tage nogle skridt.

    Du har tydeligvis nogle alvorlige problemer, som du skal have hjælp til, før du kan finde overskuddet til at tabe dig, og det kan hverken jeg eller nogen andre debattører hjælpe dig med, når ingen aner, hvad det kan handle om.

    Jeg synes, det er rigtigt flot af dig, at du har henvendt dig her, og det er en god start for dig, men du skal tale med nogen, og det skal du gøre hurtigst muligt.

    Det er det råd, jeg kan give dig - og det vil jeg virkelig bede dig om at følge.
  • Indstillinger
    kære pige på 15 år----du er utilfreds med dig selv --men det er vel alle piger i din alder ---du vil gerne tabe 11kg ---og det er svært --det ved jeg alt om --det er ikke noget man gør bare ved at knipse med fingrene----du kan godt lide mad --du er sikkert ked af at du ikke bare lige kan spise det du lyster ---det er der heller ikke mange der kan --uden det sætter sig på side-benene---du er træt --du er doven --du sover meget---jamen du er ung du er i vokse-alderen---så det er måske det ----du har det måske som mig---når jeg bliver træt ---keder jeg mig ---og så vil jeg gerne putte en masse lækkerier i munden ---men det må jeg helst ikke ---for så bliver jeg tyk --og det vil jeg ikke være ----jeg vil være slank ---men alligevel helst kunne spise alt det jeg vil----uh hvor er det svært at være menneske
    men det jeg vil sige til dig at hvis du ikke tager tyren ved hornet
    så vil du være på slankekur hele livet ----og det skal du ike gide

    du skal tage det stille og roligt ---du skal gå i gang med at sætte dig ind i hvor mange kalorier inde holder
    det du putter i munden ---der findes mange dejlige ting du kan spise ----og så vil du hen ad vejen kunne tabe dig ved denne kost omlægning----og til sidst vil det blive et trendt for dig ---og når det så begynder at glide får du også lyst til fitnis igen
    og når først du lærer hvad du kan spise ---holder du det ---men hvis du har været i byen og det er skredet lidt uden for
    så starter du på din egen kost igen næste dag--og drikker en masse vand----og så skal du spise 6-7 gange daglig --ikke skyde måltider over ---for det taber du dig ikke af

    gør lidt krops bevægelser der hjemme dagligt men husk stadig ---alt tager sin tid--
  • Indstillinger
    Til Lotte,

    En rigtig menneske jeg kan snakke med, er min mor. Min mor, hun prøver at støtte og opbakke mig. Hun prøver at lave noget sundt mad til mig hverdag, og tage ud og handle for mig. Og hun prøver få mig til at gå ud og få lavet noget motion. Men det ikke det vigtigste, hvis man ikke siger til sig selv at man ville tabe sig og lige nu & her, er det umuligt at få andre til opbakke..
    Jeg håber du kan forstå hvad jeg mener med det. Det er mine tanker der skal ændres mere positivt.. Og jeg ved virkelig ikke hvem/hvad jeg kan gøre, for at ændre dem på den rette spor.. Mine lærere er ikke dem man kan tale med personligt, så nej det kan jeg ikke.

    Ønsker et godt svar fra dig, med gode råd ♥ ;-)
  • Indstillinger
    Tak Solo,

    Det var sødt af dig du lige smed et indlæg;-)

    Kan du give mig nogle rigtig gode råd, som jeg kunne bruge hele tiden???
    Du lyder nemlig til at have styr på det?
  • Indstillinger
    kære haielp2010
    det er godt at høre din mor hjælper dig --de råd jeg har givet dig --kan du bruge altid og hele tiden ----i skulle kontakte en diatist som lagde dig en kostplan for en uge --så din mor kunde lave mad til dig efter den---mor laver sikkert sund mad til dig ---men hvis man skal tabe sig --skal det have den rigtige sammen sætning ved alle måltider ----

    får du de vitaminer som din krop har brug for ---for hvis du ikke får det har du en mad hunger i din krop hele tiden---

    ved du at hvis man mangler vædske --har man også sult fornemmelser i sin krop---

    er der ikke en psykolog på din skole du kan få kontakt med ---for det er rigtig du kunne sikkert have brug for kognetiv terativ ---til at ændre på dine mad tanker ---
    hvad med at tale med jeres læge om du kan få en henvisning--til en psykolog ---i kan jo også selv kontakte en psykolog ---
    men det er lidt dyrt ----men hvis i har råd til det ---er det sikkert gode penge at give ud---

    hvad er det dine tanker siger til dig
    hvor længe har du haft det sådan---

    har du tænkt over om du er deprimeret ----nogle af dine symptoner er lidt der hen ad----venligst solo
  • Indstillinger
    Ja. Jeg er lidt deprimeret.. Min depression er, at jeg ikke kan styre mine tanker og kun kan tænke negativt.. Det er også grunden til jeg ikke kan tage mig sammen.. Inden i, er jeg ligeglad med mig selv og bare hadet livet. og uden på, ville jeg bare gøre noget for jeg tilfreds med mig selv! og det SKAL jeg ligemeget hvad.. Jeg har haft kontakt med en pyskolog over 7gange, og min psykolog fik mig til tænke anderledes og fik mig i gang i min kur som jeg holdte i 3uger. Efter jeg ikke havde kontakt med psykologen længere, gik min kur i stå og det hele blev bare noget lort!! jeg manglede støtte, og jeg kunne ikke få mere støtte af psykologen fordi prisen blev dyere og det havde jeg ikke råd til. har desværre ingen fritidsjob (krisen) såå :/
Log in eller Registrér for at kommentere.