Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodprøver.

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Nu er der jo ikke tale om tro. Det er vist ved videnskabelige undersøgelser, at de nævnte ting hjælper.

    Men du har sikkert ret: Hvis man har denne arvelige tendens, er det nok vanskeligt at nedbringe kolesteroltallet, selv med auberginer, løg med mere.

    Du får det til at lyde, som om det skulle være noget særligt hårdt eller vanskeligt at spise sundt og lade bevægelse indgå som en naturlig del af hverdagen til gavn for, ikke bare kolesteroltallet, men for helbredet som sådan.

    Sådan oplever jeg det ikke. Jeg føler ikke, at jeg lider afsavn, selv om jeg aldrig får rullepølse, leverpostej, købeis og den slags. Der er heldigvis så meget dejligt mad, der er godt for helbredet.

    Og jeg stiller i høj grad spørgsmålstegn ved, om det i det hele taget er sundhedsfremmende at have et meget lavt kolesteroltal.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    For jer andre !!!!!! siger CalypsO .....

    Det må jeg nok sige. Det er noget af en konstatering. Men du aner jo intet om, hvor meget vi andre gør eller ikke gør.

    Jeg syntes ikke du skal give tilrettevisninger til andre. Du mangler baggrundsviden om andres forhold.

    Jeg var meget overrasket da jeg læste dit indlæg. Rosende omtale af dig selv og en konstatering af andre ingenting gør. Du alene har arvelig tendens og har svært ved at få det ned. Ja ja, kan det gøre dig glad, så for min skyld ingen alarm.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 26 oktober, 2010, 10:20
    Hej Kameliadamen

    Jeg læser tilfældigt at atacand/amias kan give forhøjelse af kolesterol og triglycerider.
    Jeg troede det var fordi jeg var stoppet et stykke tid med havreklidgrød, jeg trængte til forandring, og spiste yogurt i stedet.

    Og så er det på grund af medicinen. Man passer på og gør alt hvad man kan og så viser det sig at være medicinens skyld.

    Man får en slags medicin, som giver bivirkninger, hvorefter man skal have en anden slags for at ophæve bivirkningen, hvorefter man så skal have noget andet for at ophæve bivirkningen af dette.
    Det er skruen uden ende.

    I min familie er der en arvelig tendens til dårligt hjerte, blodpropper, forhøjet kolesterol og sukkersyge. Naturligvis skal jeg tænke på, hvad jeg gør. Mit held er vist, jeg aldrig har røget og er en kvinde. Min bror har ikke været så heldig, selv om han heller ikke har røget.
    Jeg har heldigvis den samme tro, som du, det er skadeligt at få kolesteroltallet meget langt ned.

    Så man bliver ikke rædselslagen, som jeg så en anden for ikke længe siden. Vedkommende var ude af sig selv, fordi lægen havde givet hende recept på blodtryksmedicin og kolesterolmedicin.
    Det var ikke medicinen hun var bange for, nej, det var kolesteroltallet på 6,2, så hun troede, hun var ved at dø. Hendes blodtryk var heller ikke stærkt forhøjet.
    Dette er ikke en joke.


    Jeg kan tilføje hun var så bange, at hun slet ikke ville/kunne høre, hvad jeg sagde til hende, hendes tal ikke var kritiske.
  • Indstillinger
    Hej Persille
    Ja, som jeg har skrevet flere gange her på Netdoktor – også i denne debattråd (i går klokken 14.57) kan min blodtryksmedicin give forhøjet kolesterol som en bivirkning. I går kunne jeg bare ikke lige huske om det er Atacand/Amias, der er den skyldige, eller det er Centyl, som jeg også får, eller det er begge dele. Jeg har notaterne liggende et eller andet sted, men jeg orker ikke at finde dem frem lige nu. Nu skriver du så, at det er Atacand/Amias. Så er det altså begge dele, for jeg ved, at der også er problemer med Centyl.

    Jeg vil prøve at få mit kolesteroltal til at ligge omkring de 5. Jeg vil ikke have det højere op af hensyn til lægen(s eventuelle forslag om, at jeg skal tage kolesterolsænkende medicin), og jeg vil ikke bryde mig om at få det længere ned, for jeg ved jo, at lavt kolesteroltal kan være forbundet med alvorlig sygdom.

    Vi storbykvinder følger jo med i, hvad der videnskabeligt set er interessant at vide om kolesterol og kolesterolmedicin :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Både havre og yoghurt skulle kunne medvirke til at give et fald i kolesteroltallet. Jeg får faktisk begge dele: Havregrød uden sukker, men med rosiner og eventuelt nødder eller mandler på til morgenmad, og yoghurt til dessert - ikke hver dag, men ofte, også som et mellemmåltid. Jeg synes, at der er flere gode yoghurter i handlen, både fra Arla, Thise og Naturmælk. Jeg elsker yoghurt naturel med nogle gode bær ovenpå!
  • Indstillinger
    Ja, du har ret. Jeg spiser dog havreKLIDgrød, som skulle være bedre end havre. Kan man lide havregrød kan man også lide havreKLIDgrød.

    Jeg spiser også 4 mandler daglig efter en læges råd. Efter det du skriver tror at jeg vil have yogurt også. Som et lille mellemmåltid.

    Centyl er for mig det rene gift og jeg må aldrig få det mere, sagde de på sygehuset. Det beskrives ellers som et af de milde stoffer.
    Ja, vi er meget forskellige. En gang i fremtiden, ikke i min tid, vil der sikkert blive taget mange flere individuelle hensyn.

    Mange hilsener
  • Indstillinger
    Kære Persille og Kamelia

    For at opsummere: Når I er til kontrol får taget blodprøve, måles jeres kolesterol også og så jeres læge kunne tilbyde jer statiner, for at få det ned på et lavere niveau. Det er ikke medicin I ønsker at tage af forskellige årsager og hvad gør man så.

    Jeg blander mig så og skriver at jeg desværre ikke har noget valg og hvis jeg var i jeres sko, ville jeg arbejde på at få niveauet nogenlunde stuerent på anden vis, uden medicin og at jeg holder mit nede ved udover medicinen også at holde diæt og træne og at jeg i grunden har det godt med den livsstil – og jeg ville gerne ned på 25 mg – jo mindre jo bedre!

    Der bliver så foreslået auberginer og løg og jeg svarer, at jeg ikke tror på mirakler med kun bestemte grøntsager, som under alle omstændigheder indgår i den mad jeg dagligt spiser og som byboer i en storby, har jeg alle muligheder for at spise alsidigt.

    Mellem den skældud jeg får, læser jeg, at I også har kost og motion på plads. Så vi har alle det samme problem, vi skal løse: Hvordan får vi bragt det tal ned på naturlig vis til næste blodprøve? Har vi kosten på plads? Er der noget vi har overset? Får vi motioneret nok og effektivt? Eller findes der helt andre tiltag? Hvad er for os et acceptabelt niveau?

    OK lad os få noget frugtbart ud af denne debat
  • Indstillinger
    Hej Calypso ;o)

    Som jeg har skrevet flere gange, er jeg udmærket tilfreds med mit kolesteroltal, og jeg ønsker ingen ændringer. Og jeg er udmærket tilfreds med den kost, jeg spiser, og den form for bevægelse, jeg lader indgå som en naturlig del af hverdagen. Jeg spiser sundt og får meget motion, så på det område er der ikke noget, jeg vil ændre. Jeg har det lidt svært med folk, der giver råd om kost og motion, uden at kende til de kostvaner, jeg i forvejen har, eller hvor meget jeg i forvejen bevæger mig.

    Når mit kolesteroltal alligevel er steget fra 4,3 til 5,1 i løbet af de seneste 7 år, skyldes det formodentlig min blodtryksmedicin, som netop har den form for bivirkninger. Det kan jeg naturligvis ikke gøre noget ved, for jeg kan ikke undvære blodtryksmedicinen. Hvis kolesteroltallet skulle blive lidt højere, end jeg har lyst til, at det skal være, bruger jeg bare de løsninger, som jeg har nævnt.

    Du skriver, at du ønsker at få noget frugtbart ud af denne debat. Jeg kan ikke gøre for, at du ikke synes, at de erfaringer, som jeg har gjort med auberginer, løg osv. bidrager frugtbart til debatten. Jeg husker, at du havde samme holdning til, at jeg bruger bladselleri og rabarber som hjælpemidler til at holde blodtrykket normalt.

    Jeg siger ikke, at mine erfaringer er brugbare for alle. Om et bestemt fødemiddel virker enten som kolesterolnedsættende middel eller blodtryksnedsættende middel, afhænger formodentlig af, hvad der er årsag til forhøjelsen. Jeg kan jo bare fortælle, hvad der virker for mig og give mine erfaringer videre.

    Jeg har ikke skældt dig ud, men det er klart, at jeg synes, at din tone er noget arrogant. Og det er det, jeg tillader mig at gøre mig lystig over med min seneste bemærkning om, at vi storbykvinder naturligvis holder os orienterede om det, som videnskabeligt set er vigtigt at vide om kolesterol og kolesterolmedicin. Det, der foreligger rent videnskabeligt, giver ikke entydigt belæg for at ønske sig et meget lavt kolesteroltal, idet kolesterol er et livsvigtigt stof, der er meget vigtigt for organismen.

    Denne debat afspejler, at vi har forskellige mål. Du ønsker at få et lavere kolesteroltal, jeg ønsker ikke at ændre på mit kolesteroltal, og Persille ønsker bare at være i fred for lægers forslag om mere medicin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Denne gang vil jeg lige spørge om noget med hensyn til at disse gavnlige fødevarer.
    Hvor meget skal man spise af dem før der er effekt?
    Det er jo fødevarer der allerede er på min spiseseddel, en del af dem spiser jeg hver dag stort set. Yogurt, løg og havregryn er da almindelige ting i en husholdning, æbler spiser man da tit, om sommeren er der også rabarber. Selleri,rødbeder, pastinak, græskar, kålrabi, auberginer, grønne bønner og alt det andet er noget af det man varierer grøntsagstilbehøret med.
    Jeg synes jeg får alle disse ting sådan løbende, men jeg ikke kan se nogen effekt.
  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Ja, det er jo egentlig problemet, for man ved jo ikke, hvad kolesteroltal eller blodtryk ville være, hvis man IKKE spiste disse ting!

    Alle disse ting indgår jo i en almindelig sund kost, som du siger. Men i den korte kur, som jeg gennemførte for nogle uger siden, og som fik mit toatalkolesterol til at falde lidt og triglycerid til at falde fra 1,3 til 0,8, spiste jeg temmelig meget af de nævnte ting. F.eks. spiste jeg 3 hele auberginer på 8 dage. Og når jeg tilbereder ovnbagte løg, bruger jeg ca. 8 store løg eller 12 mellemstore, og den portion bliver spist på 2 dage. (Det er en single-husholdning). Du vil så formodentlig indvende, at de nævnte fødevarer vil tage plads op for mange andre sunde fødevarer, som man så ikke får, men det er bestemt ikke min erfaring. Jeg spiste akkurat lige så mange forskellige grønsager, som jeg plejer. Det, jeg sparede på, var brød.

    Selvfølgelig er det ikke mirakel-fødevarer, og jeg vil ikke kunne holde ud at spise så mange auberginer i længere tid. Men de andre ting spiser jeg pænt meget af (havregryn, løg, hvidløg, bælgfrugter, yoghurt…) – egentlig ikke, fordi jeg ønsker at nedsætte kolesteroltallet yderligere, men fordi jeg godt kan lide disse ting.

    Hvad angår de madvarer, som hjælper til med at nedsætte blodtrykket, så gælder det ifølge den tidligere radiodoktor, at man skal spise 3 stilke bladselleri om dagen for at opnå en målelig virkning. Men det har vi jo diskuteret før. Den mængde svarer efter min erfaring til mellem 1 og 2 bundter om ugen, og det har jeg – som før skrevet – spist i lange perioder. Som jeg før har skrevet, så skærer jeg stilkene i stykker, steger dem i olivenolie på panden og opbevarer dem i køleskabet. Så er det let at smide en håndfuld oven i salaten eller i en gryderet. Det er mit indtryk, at bladselleri virker bedst, hvis en af årsagerne til blodtryksforhøjelsen er stress. Jeg har brugt bladselleri i perioder i flere år. For tiden ser det ud til, at min stress er mindsket, og blodtrykket er helt pænt, så nu lever jeg – indtil videre – med kun normale mængder af knold- og bladselleri.

    Effekten af rabarber har jeg kunnet måle umiddelbart i tiden efter indtagelse af en portion rabarberkompot. Men nu har jeg brugt de allersidste rabarber, som jeg havde i fryseren.

    Jeg tror ikke på noget tidspunkt, at jeg helt vil kunne undvære blodtryksmedicin. Men hvis jeg blot kunne undvære noget af den eller forhindre yderligere medicinering, er det jo også et slags resultat. Jeg har prøvet andre forslag, som jeg har læst her på Netdoktor, som du vel har set: D-vitamin og ekstra vand-drikning, men det har ikke umiddelbart ført til resultater.

    Også rødbedesaft skulle have en målelig effekt. Men det har jeg aldrig prøvet, for jeg har ikke nogen saftpresser. Men jeg får ofte ovnbagte rødbeder, og jeg forestiller mig, at de har næsten lige så god effekt som saften, men jeg ved det ikke.

    For tiden er det især afslappende øvelser, jeg er optaget af. Jeg var syg og afkræftet i mange år, og jeg var opgivet af min læge. Det viste sig senere, at jeg havde galopperende jernmangel. I alle disse år har jeg tilsyneladende spændt meget i lænd og ryg, i et voldsomt forsøg på at tage mig sammen, så jeg – på trods af udmattelsen – kunne klare, hvad jeg skulle. Jeg tror, at denne kraftanstrengelse har sat sig som en dårlig vane. Umiddelbart virker det indlysende, at blod ikke kan strømme så nemt gennem et område med spændte muskler, og derfor stiger blodtrykket. Jeg har nu en fornemmelse af, hvad det er for muskler, der skal afspændes, og laver flittigt øvelser. Før i tiden havde jeg ikke gode erfaringer med afspænding. Jeg vidste simpelthen ikke, hvordan man gjorde. Nu er det, som om jeg har fået fat i, hvad det er for muskler, der er problematiske, og det giver selvfølgelig mod på sagen :o)

    Det er mit indtryk – ud fra hvad den måde, du skriver på - at du også er meget styret af pligt og selvpåførte krav. Har du erfaringer med afspænding?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Du siger noget. Mine muskler er også altid spændte. Jeg kan ikke slappe dem af. Når jeg befaler en muskel at slappe af kan jeg gøre det, men to sekunder efter er den spændt igen.
    Når jeg sidder kommer jeg til at tænke på: Slap af. Men et øjeblik efter er det der igen. Det er hele min krop.

    Ja, rødbedesaften hjalp. Da jeg forsøgte drak jeg en halv liter. Nogle få timer efter var der en målelig effekt.
    Men en halv liter er temmelig meget. Så jeg drikker nu et glas om dagen.
    Til at begynde med kunne jeg virkelig godt lide smagen, men nu, jeg får nærmest kvalme.
    Mon der er anvendt en anden sort af rødbeder. Det er noget, der undrer mig.
    Jeg kender ikke effekten af et glas, jeg har ikke orket at følge med i det .

    Jeg er efterhånden så træt af at tænke på det. Jeg har taget medicin i mange år, knapt 40, tror jeg.
    Der har været forskellige bivirkninger. Voldsomme mareridt, f.eks. Men det vidste lægen heldigvis godt. Så jeg fik noget andet.
    Hævede tunge ben, men det har jeg levet med og gået på arbejde, det kunne godt være hårdt.

    Når jeg sad ned bankede det i mine ben.
    Jeg vidste ikke det var medicinen, så det levede jeg med i "lykkelig" uvidenhed. Der havde sikkert heller ikke været noget at gøre.
    Først, da jeg blev ældre blev jeg for alvor syg af skidtet. Men det var, som før fortalt, kopimedicinens skyld.

    En smule problemer har jeg stadig, men ikke noget i sammenligning.
    Jeg har fået lidt problemer med min hukommelse efter jeg også fik amias. Eller det er blevet værre. Mærker du noget til den slags.
Log in eller Registrér for at kommentere.