Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

madforgiftning/mavesyre/virus infektion

Hej
Jeg har nu været dårlig i ti dage, med det der startede med en sen biograf tur (lørdag nat kl 12), hvor jeg fik cola og nachos med varm ost. Ti min før filmen var slut var det som om jeg fik en nacho med ost galt i halsen (eller imellem brystet kan jeg ikk huske men det er det trykker nu) så jeg hældede i med cola, men det sad fast. Jeg fik det pludselig så dårligt at brækkede mig uafbrudt, kvalme, rystede helt vildt og svedte. Blev hurtig kørt på skadestuen hvor de tog mit temperatur, blodtryk, hørte på mit hjerte og lunger og lavede en test af mit hjerte (med en maskine og en masse ledninger rundt omkring på kroppen. Men der var intet, så jeg blev lagt til observation.
Efter en tre fire timers søvn (kl ca 7.30) blev jeg udskrevet da de ikk synes jeg fejlede noget, jeg fik link mod alt det mavesyre jeg havde og det hjalp lidt på det. Jeg kom hjem fik sovet lidt og da jeg så stod op var jeg forholdsvis okey, så den stod på god morgenmad, god aftensmad smøger kaffe og slik senere på aftenen. Altså Normal appetit.
Men der sker så det at mandag har jeg svien imellem brystet, efter en tår kaffe får jeg det helt dårligt og kan ikke drikke det. Smøger får jeg det heller ikke så godt med, prøver med menthol det er lidt bedre. Appetiten er OK.
Tirsdag, der bliver både kaffe og cigaretter lagt på hylden. (har ikke røget eller drukket kaffe siden) Appetits problemer dukker op.
Tager på arbejde onsdag og torsdag og er træt, sløv kan ikke rigtig fungere. (om onsdagen har jeg tid hos lægen, han tager en infektions prøve tror jeg det er, hvor han stikker en nål i min fingerspids og suger blod op i en lille tynd rund glas cylinder, der er intet, han mærker på min bryst ikke noget at komme efter. jeg får en recept på lansoprazol ratiopharm, en pille om dagen i 14 dage.) Fredag holder jeg fri.
Lørdag på skadestuen, er svimmel, træt, sløv stadig den irriterende fornemmelse imellem brystet. Får atter den samme tur som sidst og der er intet at komme efter. Får at vide at det højst sandsynligt er en virus. det hjælper bare ikk så meget på det da jeg stadig idag har det skidt nu hvor jeg sidder og skriver. Har fået en henvisning til kikkertundersøgelse som jeg har fået tid til den 8 dec.
Jeg vil lige understrege at det er mellem 13-19 at det er slemmest. Igår ved en tiden går jeg en tur på ca 1,5km kommer hjem og direkte i seng for jeg er så sløv. blivere friskere efter en god afslapning og beslutter mig for at gå en tur igen efter aftensmad, det sku jeg aldrig have gjort. Denne gang på 3 km, kommer hjem er blevet lidt træt og hopper en tur i bad, efter badet går jeg ned i stuen for at sætte mig og se fodbold og pludselig får jeg det rigti rigti skidt, intet energi overhoved skal bare i sengen og ligge.
Nåh.. Sidder nu her og skriver denne lange debat om min tilstand i øjeblikket som samtidig giver mig en beroligende fornemmelse. Tror at det os har gået mig på psykisk da jeg aldrig har haft det sådan her før, og jeg ikk kan lade at være at tænke negativt..
Jeg vil tilsidst skrive de forskellige symptomer jeg har og har haft til dem der ikke kan overskue alt det jeg har skrevet her.
Symptomer:
En ubehagelig følelse slags trykken imellem brystet og andre gange forenden af spiserøret. Sløvhed, Træthed. Lidt mangel på koncentration. Forstoppelse (dertil drikker jeg noget min mor har kogt som drikkes koldt og kan hjælpe med at afføre.) Intet appetit (plejer at have en rigti god appetit.) Om aftenen når jeg skal sove skal jeg ligge på en skrå stilling kan ikke sove fladt, da jeg får denne trykkende følelse. Ellers har jeg ondt (ikke alvorligt) forskellige steder i kroppen.
Jeg ved simpelthen ikke om det er en virus eller spiserørsproblemer der forårsager de forskellige ting.

Jeg har 8 dage tilbage på pillerne (lansoprazol ratiopharm), tog dem siden sidste uge onsdag men lod så være mandag og tirsdag, da jeg synes at de gjorde mig ubehagelig, men er så startet på dem igen idag og har besluttet mig for at tage de sidste. Så har jeg en bevis for at de ikke hjalp hvis jeg nu ikke får det bedre.
Jeg tager også link som hjælper.

Jeg er en mand på 24, er 1,72m høj og vejer 72kg.

Ingen spørgsmål eller svar er for dumme, de kan kun give mig ro.

På forhånd tak
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det må være forfærdeligt at have det sådan.
    Jeg er ikke sikker, men nogen af de symptomer, som du nævner, har jeg på lignende måde selv lige haft. Har haft det før i perioder, men det var særligt slemt her for nylig. Har også kastet mad op nogen gange, var utilpas i kroppen osv...
    Jeg har haft problemer med voldsom halsbrand, hvor det gjorde rigtigt ondt i spiserøret, og maven rumlede totalt vildt og havde forstoppelse.
    Jeg er af min læge henvist til labotoriet og få en "pusteprøve", hvor jeg skal undersøges, om jeg har bakterier i maven, der gør, at jeg får problemer i bla. spiserøret.
    Ved ikke, om du har prøvet at blive undersøgt med sådan en puste-undersøgelse?
    Jeg har selv læst lidt mig frem til, hvad årsagen til mine problemer har været her: http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/surmave.htm og her om bakterien: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/helicobacter.htm

    Min læge har informeret mig om, at hvis det er bakterier, så skulle jeg på noget medicin, og hvis det ikke var bakterier i maven, så skulle jeg til en anden slags behandling eller medicin, tror jeg det var.

    Håber du får hjælp snart.
  • Indstillinger
    hej og mange tak for dit svar

    det er virkelig ubehageligt at ha det på denne måde ja, har de sidste ti dage intet gejst haft, moralen er nede og føler mig på ingen måde frisk.
    jeg glad for at ku dele dette her med andre der har noget lignende symptomer, da det måske kan gi os en fælles ro.
    har læst de link du har skrevet og mange andre de sidste mange dage, for at få et indblik i hva det ku være, men uden rigti held.

    det lyder desuden heller ikke til at du har det særlig godt. så god bedring til dig også. må jeg høre er de symptomer du beskriver noget du har til daglig, eller fremkommer de engang imellem. jeg har heldigvis ikke brækket mig siden de alvorlige opkastninger og har ikk haft så meget kvalme.

    tror at for mit vedkommede at det startede med madforgiftning (i form af alt det brækkeri) som gjorde at mit spiserør led en form for belastning (grunden til trykken/brændene i øverste del.. imellem brystet) og dermed gjorde mit immunforsvar svag, og modtageligt for et virus angreb (alt den træthed og sløvhed og ømhed). det er mit bedste bud.

    Jeg har ikke fået taget en pusteprøve, da jeg ikk har været klar over dette. jeg har overvejet at få taget blod prøver, men da jeg ikk har det alt for godt med at gå ud venter jeg med det. så lige nu er det kikkertundersøgelsen den 8 dec. (jeg ville ønske det var imorgn).

    Hvornår skal du ha lavet den pusteprøve? håber på det bedste...

    kh
  • Indstillinger
    hej

    Jeg har det næsten helt på samme måde. Men jeg er 20 år, drikker ikke alkohol og ryger ikke eller drikker kaffe. og holder mig fra cola.

    Jeg har hafts kraftige sviende smerter i brystet og i maven i nogle uger. Det gør så ondt at jeg ikke sover ordentlig om natten. Og jeg er deprimeret over det, fordi det gør så ondt. Nogen gange gør det så ondt at jeg kan bryde sammen. Har været svimmel, ondt i hovede. Derfor fik jeg taget en EKG-test, Hæmoglobin-test, og B12 vitamin blodprøve og en d-vitamin blodprøve. Smertne er blevet værre, så blev sat i behandling i 4 dage mod mavesyre (mærkeligt når man ikke ryger, drikker alkohol). Behandlingen hjalp ikke så er stoppet med at spise pillerne. Jeg har taget afføringstest, som er negativ. Samme dag som jeg stoppede min behandling har jeg fået taget en urintest, hvor der var lidt blod, men ingen bakterier eller betændelse - lægen sagde det er normalt. Men skal have en urintest igen om noget tid.

    Jeg har nu været til pusteoprøve for at se om jeg har en bakterie i maven der kan give mavesår. Udover den har jeg taget en glutenallergi test. Jeg får svar imorgen tidligt, så er meget nervøs. Jeg mangler dog stadig at få lavet en lactoseallergi test her i overmorgen.

    Jeg har været i nattelægen men de tager ikke en længere alvorlig, så det var bare ind og ud.

    Jeg kan stadig ikke helt forstå hvorfor min læge ikke bare har sendt mig til mavescanning eller røntgen. Men jeg vil helt klart kræve en scanning når jeg skal ses med min læge igen, så håber jeg bare at jeg bliver hørt.

    Jeg vil sige til dig god bedring, og håber da også at jeg får det bedre, da jeg er rimelig træt af smertne.
  • Indstillinger
    hej nada123

    kan høre på dig at du heller ikke har det godt med det her. har læst dine tidligere indlæg og du lyder som en der tænker meget over det til hverdag og du nævner vist at du ikke fungere så godt på grund af dine smerter. det er jeg så ked af at høre og forstår ikke hvordan de ikk bruger lidt mere tid på dig for at gi du kan få det bedre. forstår 100% at du er urolig jeg er selv urolig i min tilstand, synes jeg får nye symptomer hver dag. har for første gang haft diare og har nu en smule ondt i maven. synes der var lidt slim med diaren og det sku vist ikke være så godt. men har været hos min egen læge to gange og to gange hos skadestuen hva kan jeg mere gøre, disse læger tar ikk en så alvorligt mere. man skal nærmest ligge bevistløs før de gøre noget. min egen læge var sød nok til at ligge en henvisning til mig med det samme så jeg idag kunne ringe til rothmans klinikken i rødovre og bestille tid de havde så først tid den 8. dec men ville ringe hvis der var nogen åbninger. kan også læse at du har fået lavet en masse tester som kun er en god ting nu kan du så udelukke det, det må jeg også få gjort. jeg vil så os sige at du gennem din læge skal få en henvisning til kikkertundersøgelse, det synes jeg virkelig du lyder til at have mange smerter. men man kan med hensyn til dig udelukke mere alvorlige tilfælde da du jo ikke ryger og drikker, det jo kun positivt. har selv hvis du har læst hele mit indlæg lagt smøger og kaffe på hylden i over en uge nu. har røget siden de 16 17 år og drukket okey meget kaffe den sidste halve år.
    er du træt til daglig? kan du gå i skole/arbejdsplads etc og virke?

    mange tak for dit svar og god bedring til di også. held og lykke med svaret imorgn krydser fingre. du må meget gerne skrive hvordan det gik.

    ps med hensyn til at du ikk kan sove om natten. sover du fladt for det er en rigti god ide at sove lidt oprejst, der får man da lidt søvn.

    kh
  • Indstillinger
    Hej igen
    Jeg tager derhen og tager den pusteprøve på fredag morgen. Svar på prøven kunne jeg få ugen efter.
    Ja jeg synes, det lyder farligt det du oplever. Du må banke lidt i bordet, når du får det så dårligt.
    Jeg har for nylig fået bekræftelse på, at jeg har nedsat laktose-intolerens. Det er mælkesukker, jeg ikke så godt kan tåle. Det har givet mig mavekramper, oppustethed og rumlen i maven osv...
    Det med halsbrand startede vist for 1½ måned siden. Jeg troede måske, det skyldtes fugt i lejligheden osv... Men det gik så væk efter 1 uges tid. Siden da kom det nogengange, men ikke så voldsomt. Her for 1 uge siden startede det igen, mens jeg var syg med forkølelse. Det var hårdt. Det gjorde ondt, når jeg spiste. Jeg fik fat i noget til halsbrand på apoteket i håndkøb. Det hjalp. Efter et par dage gik det heldigvis væk. Det var værst om natten.
    Jeg har nu mærket det en lille smule måske i går.
    Så jeg håber på at undersøgelsen på fredag kan give svar.

    Lægerne bør tage dig mere alvorligt, synes jeg. Det er ikke sjovt sådan noget. :-(
  • Indstillinger
    Redigeret 26 november, 2009, 04:23
    Hej

    Ja jeg sover hver nat oprejst. Det virker en smule. Jeg tager på arbejde ect. selvom jeg har smerter, da jeg helst vil prøve at glemme det.
    Jeg synes klart at du skal ha lavet sådan en pusteprøve for at se om du har bakterier i maven. Jeg fik svar idag og heldigvis var prøven negativ. Nu mangler jeg bare svar fra testerne, glutenallergi og lactoseallergi før jeg skal undersøges yderligere. Glutenallergitesten skulle jeg egentlig have svar på idag, men den kan ikke beregnes, så det må være en om'e desværre, så skal have en ny henvisning for at bestille en ny tid. Men jeg skal lave en lactoseallergitest her imorgen, som vil ta ca. 1 og en halv time. Og må nødtil at bestille en ny tid imorgen, da jeg ikke kan holde smerterne ud længere.

    Jeg er faktisk meget urolig, og det er derfor svært at følge en normal hverdag. jeg har desværre haft det i over 2 uger nu, så føler mig meget udmattet.

    Jeg ved ikke om du har fået en afføringstest men det synes jeg du skal bede din læge om, da det kan vise tegn på sygdomme eller bakterier i maven. Jeg fik tidligere lavet en, som var negativ.

    giver dig ret. Det er svært når lægen ikke kan sætte sig i patientens situation. Og jeg kan godt mærke på min læge er meget usikker på hvad jeg fejler. Men for at få en ordentlig behandling så skal man også undersøges ordentligt. og det tror jeg kun gøres ved en større undersøgelse.

    Men jeg synes det er godt at du skal til en kikkertundersøgelse, da det er en større undersøgelse. Og er ked af at min læge ikke har gjort det samme. jeg vil dog spørge lægen om jeg kan blive henvist til sådan en undersøgelse.

    Nogen gange får jeg lyst til at tage til skadestuen men jeg tror ikke det bliver bedre så det lader jeg vær med
  • Indstillinger
    mr2300
    hej igen. det lyder også mærkeligt med alt det halsbrand du oplever, man kan sige at der måske er noget ved det da det vender tilbage løbende så det er nok en god ide at få lavet den prøve, der er man i hvertfald på den sikre side og hvis den så sku være negativ så må man jo finde andre løsninger. men håber på det bedste og gid alt det her bare kunne forsvinde. men du må meget gerne vende tilbage når du har fået et svar. kh

    nada123
    hej igen. glad for at høre at prøven var negativ. så kan du ihvertfald udelukke at du har bakterier i maven eller...? hvis jeg har forstået korrekt..

    jeg har ikk selv fået lavet en afføringstest men jeg vil meget gerne lave så mange tests som muligt så hurtig som muligt.. det lyder som vi har mange af de samme symptomer..
    jeg vil lige høre de mavesyre piller du fik et tidspunkt hvor du kun tog i dem i fire dage hjalp de overhoved ikk? jeg synes de hjælper på mig.. og sku du os have taget dem i 14 dage 1 pille om dagen, og havde du bivirkninger..
    har du prøvet link?
    dernæst vil jeg høre om du ikk vil være sød at skrive hvilken prøver der er muligt at få lavet dvs en liste over dem og om hvilke jeg kan få lavet hos lægen og hvilke der skal henvises til. altså af dem du kender til og har fået lavet.
    Hvor lang tid har dette her stået på for dig? kh

    ja det forstår jeg udmærket godt da jeg selv har det på den måde mht skadestuen. men det der er med skadestuen er at de ikk gøre andet end at tage dit temperatur og lytte til dit hjerte. selvom det måske gir en lidt beroligende fornemmelse når man er der, hjælper det ikk på det når man så er kommet hjem.
  • Indstillinger
    Hej. Nej pillerne hjalp ikke og fik en masse bivirkninger, såsom kraftige mavesmerter af det, og blev meget træt. Ja det var en kort behandling ihvertfald. Jeg fik det der hedder omelix som er syrehæmmende medecin, 40 mg (stærke piller). Min smerter har stået på i ca. 3 uger.

    jo self. her er de undersøgelser jeg er gået igennem.

    - EKG-test
    - Hæmoglobin-blodprøve
    - b12 vitamin-blodprøve
    - D-vitamnin blodprøve

    Jeg fik taget mindre prøver, såsom blodsukker, blodtryk, og en blodprøve, som viser om jeg har blodmangel.

    De her er nok de vigtigste, hvis man har problemer med maven.

    Jeg har taget en afføringstest, urintest, pusteprøve - imod en bakterie der kan give mavesår. Jeg skal stadig igennem glutenallergi-testen og lactoseallergi-testen imorgen. Også må jeg nødtil at bestille tid hos lægen imorgen, da jeg altså stadig har de her forfærdlige smerter.

    smerterne er værst når man er forkølet samtidig som jeg desværre er lige nu. Og savner faktisk at spise på normal vis og drikke lidt sodavand og slik - der er så meget jeg holder mig fra, fordi jeg ikke har fået svar på tester, og ved om jeg fejler noget mv. Det er ikke godt for mig, da det giver vægttab.

    men jeg har desværre ikke været til større undersøgelser endnu. En scanning og en kikkerundersøgelse kan jo vise meget mere.

    Jeg skal nok skrive igen hvis jeg kommer igennem flere undersøgelser og fået svar fra mine allergitester.
  • Indstillinger
    Så fandt man endelig ud af at jeg er allergisk overfor mælk. Jeg må ikke drikke eller spise føde med mælk. Men jeg sagde til lægen at jeg gerne vil henvises til en kikkertundersøgelse for en sikkerheds skyld, men det var lægerne meget utilfreds med, hvilket har gjort mig sur på lægen. det fik lægen til at overveje at jeg måske kan sendet til kikkertundersøgelse eller scanning. Lægen skulle lige snakke med de andre læger i afdelingen (mærkeligt). Ja det er noget møg at man ikke idag kan undersøges ordentligt når man ønsker det. Nu venter jeg på et brev for at finde ud af om jeg kan få lov til at blive sendt til en kikkertundersøgelse eller ej. Jeg har snakket med mange andre som overhovedet ikke forstår hvorfor jeg ikke kan blive henvist til en kikkertundersøgelse. efter denne oplevelse er det 100 % sikkert at jeg skifter over til en ny læge. Men nu venter jeg først på et brev i denne uge der kommer om jeg kan få lov til at komme til en kikkertundersøgelse eller ej. Jeg vil nødig selv betale en kikkertundersøgelse.
  • Indstillinger
    det var da altid noget de fandt frem til det.. hvilken prøve er det der kan tage stilling til det? jeg har stadig ikk fået lavet nogen prøver venter på den kikkertundersøgelse.. har fået det bedre med trætheden og sløvheden osv, spiserøret er heller ikk helt så slemt mere da pillerne jeg tager dæmper på det. men nu synes jeg at jeg får en masse luft i maven og har svært ved at bøvse helt ud, det som om der er en masse ting i kroppen der ikke helt vil fordøjes.. prøvede samarin d gjorde bare at jeg fik en søvnløs dag inat.. pillerne gør vist at jeg har hård afføring og det hjælper jo ikk helt på det når man føler man har en masse i maven der ikk vil ud..
    men med hensyn til din læge, skift ham dog ud det kan da ikke være rigti at han ikk kan gi dig en henvisning når du ønsker dette,, og at du er allergiger overfor mælkeprodukter er da ikke ensbetydende med at det er det eneste du fejler.. det er da rimelig grovt fra lægens side.. han skal jo bare skrive hva du fejler ligge en henvisning på nettet også r det jo dig der tager den derfra..
    skal lige høre hvad gør de her mælkeprodukter når man har allergi overfor det?
Log in eller Registrér for at kommentere.