Tynd mave ofte, maven rumler mv.
hej.
Jeg er lidt flov over dette indlæg, men føler bare at jeg skal spørge nogle til råds, fordi det er virkelig noget jeg oplever, som faktisk ødelægger min hverdag meget.
Skal siges jeg er lige fyldt 20 år.
Jeg synes min krop opfører sig meget mærkeligt især omkring maven. jeg går og frygter en masse, som jeg aldrig har gjort før, fordi jeg oplever noget anerledes med mit helbred, som ikke tidligere. Jeg har været hos min læge for at få blodtryk, blodsukker - og for blodmangel (dette er gjort 2 gange) pga. svimmelhed - herefter har jeg taget 3 blodprøver - hæmoglobin, d-vitamin og en anden (husker ikke hvilken). Dermed fik jeg taget en EKG-test. Alle disse prøver var normale .Jeg har så haft tynd mave nu i meget lang tid og nu oplever jeg diare. Engang imellem så skal jeg på toiliet på de mærkeligste tidspunkter hvor jeg har meget svært ved at nå på toiliet og når jeg når det så ryger det bare ud så hurtigt. Derfor har jeg været hos min læge, som fik taget en afføringstest, men viste sig at være negativ dvs. de ikke fandt bakterier eller tegn på sygdomme. Nu sidder jeg og tænker konstant over hvorfor min mave er sådan her...Jeg har prøvet at spise mad der kan give hård mave, sundere mad mv. Der skal siges jeg er tynd, faktisk undervægtig så jeg har ikke godt af den her tynde mave . af og til mærker jeg irriterende, lette smerter ved maven og brystet i højre side. Der skal siges at min brystkasse (ikke brysterne) er asymmetriske - dvs. at til højre, så er kanten næsten lige under brystet i ved der hvor ribbene ender mere fremhævende end venstre side (det har jeg lige opdaget - og andre kan også se det), så derfor skal jeg til min læge igen imorgen.
Hvad tror i det er? Og Hvad synes i jeg skal gøre?
Jeg er så ked af det. Det ødelægger mit humør så meget.
Jeg er lidt flov over dette indlæg, men føler bare at jeg skal spørge nogle til råds, fordi det er virkelig noget jeg oplever, som faktisk ødelægger min hverdag meget.
Skal siges jeg er lige fyldt 20 år.
Jeg synes min krop opfører sig meget mærkeligt især omkring maven. jeg går og frygter en masse, som jeg aldrig har gjort før, fordi jeg oplever noget anerledes med mit helbred, som ikke tidligere. Jeg har været hos min læge for at få blodtryk, blodsukker - og for blodmangel (dette er gjort 2 gange) pga. svimmelhed - herefter har jeg taget 3 blodprøver - hæmoglobin, d-vitamin og en anden (husker ikke hvilken). Dermed fik jeg taget en EKG-test. Alle disse prøver var normale .Jeg har så haft tynd mave nu i meget lang tid og nu oplever jeg diare. Engang imellem så skal jeg på toiliet på de mærkeligste tidspunkter hvor jeg har meget svært ved at nå på toiliet og når jeg når det så ryger det bare ud så hurtigt. Derfor har jeg været hos min læge, som fik taget en afføringstest, men viste sig at være negativ dvs. de ikke fandt bakterier eller tegn på sygdomme. Nu sidder jeg og tænker konstant over hvorfor min mave er sådan her...Jeg har prøvet at spise mad der kan give hård mave, sundere mad mv. Der skal siges jeg er tynd, faktisk undervægtig så jeg har ikke godt af den her tynde mave . af og til mærker jeg irriterende, lette smerter ved maven og brystet i højre side. Der skal siges at min brystkasse (ikke brysterne) er asymmetriske - dvs. at til højre, så er kanten næsten lige under brystet i ved der hvor ribbene ender mere fremhævende end venstre side (det har jeg lige opdaget - og andre kan også se det), så derfor skal jeg til min læge igen imorgen.
Hvad tror i det er? Og Hvad synes i jeg skal gøre?
Jeg er så ked af det. Det ødelægger mit humør så meget.
Kommentarer
Hvis du har problemer med din tarm kan du også have problemer med at optage næringsstoffer, væske og alt det andet vigtige fra din kost. Det betyder at der er en masse væske tilbage i din afføring, som kunne forklare at du har diare.
Du skal passe på med hård kost, hvis du har diare.
Hvis din diare skyldes tarmproblemer, og du har svært ved at optage næringsstoffer, skal du i stedet spise skånekost. knækbrød, revne æbler, modne frugter og andet er letter fordøjelsen.
Hvis du går og er svimmel, kan det skyldes at du ikke optager nok energi fra din mad... igen passer det overens med at der måske er noget med dine tarme.
Jeg har selv colitis ulcerosa, og har de sidste 4 år levet med næsten konstante udbrud, som betyder blodig diare, mavesmerter, træthed og svimmelhed.
jeg har først for nylig haft mod på at tage sagen i egen hånd, ved at afprøve nogle forskellige kostråd, selvom lægerne siger at det ikke gør en forskel.. så kan jeg altså mærke at det gør..
Jeg spiser frugt og grønt, meget lidt brød, kød der er let at fordøje, fisk. Jeg drikker ikke mælk, (selvom lægerne siger jeg godt kan tåle det.. men hvis man har problemer med mave/tarmsystemet, så neutraliserer mælk mavesyren, hvilket ikke er så godt hvis man ikke kan fordøje sin mælk i forvejen)... jeg drikker i stedet vand, camillethe og juice..
Jeg drikker ikke kaffe, er holdt op med at drikke cola, og undgår alkohol (lige undtagen til julefrokosterne)...
A38 er godt, selvom det er mælkeprodukt, så er det fyldt med bakterier som hjælper fordøjelsen med at arbejde..
Og jeg kan kun sige at det hjælper mig...
Men husk at tage nogle kosttilskud såsom kalk mm...
Og så vil jeg spørge dig, om du er holdt op med at ryge eller noget???
eller om du har ændret andet??
Jeg er ikke sundhedsfagligt uddannet, men har brugt en del tid på at lære mig selv at kende.. og hvis du vil prøve at ændre lidt i din kost, vil du kunne mærke en forskel efter et par dage allerede, hvis det hjælper, så hjælper det hurtigt...
Held og lykke..
Tak for svar. Jeg skal til kikkertundersøgelse af tarmen imorgen. Får du behandling for colitis?altså piller ect...
jeg spiser 25 mikrogram d-vitamin hverdag og om aftenen tager jeg 1 tablet kalktilskud.
Til at starte med fik jeg behandling, men jeg skulle have så mange piller, bl.a. stikpiller med prednisolon, at jeg følgte at jeg blev mere sygeliggjort end jeg var syg, og det var for stort et indgreb i mit liv, så jeg valgte at begynde at ryge igen.
Det var så fornuftigt nok, i en kortere periode, for at jeg kunne få ro på.
Nu er jeg så holdt op med at ryge igen (sidst var jeg holdt op i 2 år og begyndte kun igen, for at lette mine symtomer) nu har jeg været holdt op i godt 3 måneder. jeg trapper langssomt ud med nikotin, og det holder det forholdsvist i ro...
Men jeg har i hvert fald fundet ud af, at jeg ikke kan tåle mælk...
For lige så snart jeg drikker mælk, så får jeg ondt i maven...
Og det er selvom diverse tests ikke viste nogen problemer i mælk.
Jeg håber at din undersøgelse er gået godt. er spændt på at høre hvad de siger til dig...
Jeg har været til gastropski med vævsprøve og tyktarmundersøgelse. lavet allergitester mod mælk og gluten. Taget andre almindelige blodprøver og fået lavet 2 gange ekg-test.
Men kunne da godt tænke mig en ultalydscanning eller et røngtenbillede
Jeg har prøvet sådanne ture nogle gange på ½ år.
Da jeg var undersøgt, og lægerne ikke kunne finde noget, begyndte jeg at forsøge mig frem.
Jeg Prøvede Bio Pectin, Idoform, Symbioflor+, Husk (Psyllium fiber), Silicol og fra Pharma Nord var der også et kosttilskud med mælkesyrebakterier, men det er vist gået ud nuog har måske fået et andet navn.
Jeg prøvede også Imodium og Imodium Plus. Der blev dage, hvor jeg så ikke havde tynd mave, og efter lang tid blev det normalt, men det var lang tid sådan, at hver gang, jeg puttede noget i munden, så løb jeg på toilettet med det samme.
Min læge og min kiniseolog sagde, at jeg skulle spise næsten normalt, og det gjorde jeg. Jeg spiste masser af grøntsager, da det var om sommeren; f. eks. revet rødbedder og gullerødder og revede selleri. Det blev i hvert fald ikke værre af grøntsagerne.
Håber at du kan bruge det til noget og har mod på at prøve noget af det. Ved du, at du kan købe kosttilskud hos Jala-Helsekost, der er der penge at spare.
Jeg fik også at vide af en zoneterapeut, at min dårlige mave kunne stamme fra min dårlige ryg, og det tror jeg på hænger sammen, når ryggen ikke har det godt, så har maven det heller ikke godt.
Der skal ikke meget spænding til i ryggen, før jeg kan mærke det i maven.
Der er også den mulighed, at du har irritabel tyktarm, prøv at læse på Casten-Vagn-Hansens sider om disse ting.
Den dårlige tarm (mave og irriteret tyktarm) kan stamme fra dårlig psykisk balance, hvad jeg desværrre selv oplevede i mange år, da jeg var ung, og også mærker til en gang i mellem, når jeg bliver presset i forskellige situationer.
God bedring ønsker jeg dig
Hilsen Trille
Jeg er en mand på 41 der i perioder havde store problemer med min mave. Min mave var tit uberegnelig (tynd afføring der kom lige pludselig) og det hæmmede min dagligdag og mit liv. Jeg tror det drejede sig om en gang nervøs tyktarm men følgende har hjulpet mig fuldstændigt, givet mig et nyt liv så at sige, stoppet alle afføringsproblemer og givet mig øget velvære:
1) Regelmæssigt løb (jeg løber 2-3 gange om ugen 5-10 kilometer pr. gang)
2) Drik rigeligt med vand og (grøn) the
3) En gang Cultura med fiberdrys om morgenen.
4) Undgår kaffe og sodavand (heller ikke for meget mælk)
5) Tager HUSK (frøskaller) 1-2 gange pr. dag
6) Spiser fiberrigt
7) Undgå at "proppe sig" i dagligdagen
8) Undgå for fed mad
9) Undgå mad efter kl. 20.00
Jeg ved ikke om det hjælper dig, eller andre men jeg ved ovenstående har gjort underværker for mig og jeg kan mærke hvis jeg i perioder ikke følger ovenstående, så bliver min mave lidt uregerlig igen. Husk hvis du starter med megen fiberrig mad, så skal din mave lige vænne sig til det og du vil opleve en masse luft i maven den første uge.
Derudover vil jeg da bare sige jeg kun har roser til overs for Imodium Plus - den har bogstaveligt talt reddet min r.. utallige gange og jeg har den stadig med i jakkelommen til "nødstilfælde". Den stopper med det samme (men man skal selvfølgelig lige sikre sig man kan tåle det og man ikke har en lidelse der bliver forværret ved indtagelse af Imodium)
Men jeg håber du får det bedre - tro mig jeg ved hvordan du har det.
Jeg er selv en 20årig pige og har det præcis som dig, hver eneste gang jeg ryger, skal jeg på toilet og nogle gange er det bare så slemt man næsten ikke kan holde sig (heheheh). - Hmm jeg var til læge og fik præcis som dig taget 3 afføringstester. hmm så ringede jeg og fik svaret, og alle 3 var negative.
- Det jeg så gjord var at komme igen op til lægen og sagde, det kan simpelthen ikke passe. så vi lavede undersøgelser osv, og det vi nåede frem til, er at jeg har noget som hedder tyktarmskartarie, eller hvordan det staves, det vil sige jeg giver min mave noget den ikke kan tåle og så begynder maven at brokke sig, lægen kan ikke fortælle hvad det er man ikke kan tåle, men at det klart kan ændres efter kost, så må man jo finde ud af hvad ens mave kan tåle, men ej hvor jeg har gået alt det igennem som du selv har, så føler med dig, det mega træls
Jeg har det altså på samme måde som jer og har været hos lægen en trillion gange som siger det måske er irratabel tyktarm. men det hæmmer mig rigtig meget og ødelægger min hverdag..
hvad skal man gøre ved det og hvad gør i nu?