Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Medicin og højt blodtryk

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja jern er i fuldkorn, vindruedrueskrællen - så en rugbrødsmad med rosiner på. Grand cru Pomerol kan også gøre det. Champagne duer ikke for der er de jernholdige skræller taget fra.
    Jeg ved ikke med de rabarber - mine fra haven er meget sure og der skal et tons sukker i for at gøre dem spiselige, de indeholder også en masse oxalsyre, der "renser" tænderne. Chili er ok bare ikke for meget, for så brænder de også i udgangen og hvidløget bruger de fleste af os alligevel,
    Bladselleri ligger da i grøntssagsskuffen ret ofte og kommer med på arbejde i posen med gnavegrønt.
    Havregryn og æble er kolesterolsænkende, pistacienødder er også godt for kredsløbet. Alt i alt er ordentlig og sund mad gavnligt
  • Indstillinger
    Nu har jeg i 3 måneder været på Alistrol - et rent naturprodukt fra USA. Mit øvre blodtryk ligger på mellem 120 og 140, og jeg har det rigtig godt. Jeg kan ikke forstå at der mange steder står at man aldrig kan undvære blodtrykssænkende medicin når først man er begyndt på det. For mig har det simpelthen været alletiders at komme ud af den receptpligtige medicin. Selv min læge er nu blevet nysgerrig ;)
    Mange hilsner og ønsker om et godt helbred.
    Jette S.
  • Indstillinger
    Hvad fik du før du begyndte på alistrol og hvordan var dit blodtryk dengang. Hvor længe havde du fået blodtryksmedicin inden du stoppede.
    Tog du alistrol samtidig med medicin eller stoppede du bare med medicinen.

    Er du forsat med kun at tage alistrol og hvordan går det nu.

    Jeg spørger, fordi nogen skriver det virker fantastisk og et stykke tid efter virker det alligevel ikke.
  • Indstillinger
    Hej

    Min far på 77 har været på blodtrykssænkende medicin i over 10 år, men er medicin fri efter han har tager 125 µg D-vitamin daglig i 6 måneder. Sidste blodtryksmåling var på 117/72. Mit og konens blodtryk er i hvile helt nede omkring 100/60, efter vi har taget D-vitamin et par år.

    Hilsen Niels
  • Indstillinger
    Jae, jeg har tænkt på det D vitamin. Jeg får kun 13,75
    ( nu har jeg igen glemt, hvordan det skal skrives på tastaturet )
    Måske husker du jeg er torskedum med den slags, ellers er jeg jo et geni.

    Så får jeg også D vitamin af sol og mad. Men jeg kan godt se, der sikkert mangler noget.
    I min bog står der at over 5000 IE om dagen er giftigt.

    Hvad er forskellen på 5000 IE og 125 ? , ( det jeg ikke kan skrive.)


    Jeg tror det var dig der engang fortalte mig det, men nu har jeg glemt det igen. Min bror siger jeg snart er som vores mor. Hun kunne ikke huske tasterne til fjernsynet, så galt er det ikke endnu. Heldigvis.

    Det kunne godt være jeg skulle prøve, så dosis af medicin måske kunne komme ned. Jeg er så tør i min mund, så jeg må gumle på tyggegummi og det bliver jeg træt af, samtidig ligner man en ko, der tygger drøv.


    22 juni.
    Svar er ikke nødvendigt, jeg har fundet ud af det det. Sagde jeg ikke, jeg er et geni.
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg er en dame på 58 år der i mange år har fået Indapamid 1,5 mg Amlodipin 10mg og Metroprololsuccinat 50mg mod for højt blodtryk og torvast 20mg og Ezetrol 10mg for kolestorol. Er operet med stent i kranspulsårer og ballonudvidelse. Har haft det fint indtil for 4 uger siden.Fik en alvorlig forkølelse og bihulebetændelse og var ved at hoste lungerne ud.Da det næsten forsvandt fik jeg det så dårligt med nervøsitet, grådlabil, angst. ingen appetit, vægttab, uregelmæssig hjerterytme,og ondt op i halse og kæben så troede jeg var ved at få en blodprop.Blev indlagt og mit kaliumtal var på 2,8 så blev sat i behandling med Kaleorid og først i eftermiddag haft det godt som jeg plejer og håber så at det vil være godt igen, for det har godt nok tæret på fysikken og psyken.
    Er der andre der har prøvet at have det sådan og hvor tit skal man have målt sit kalium. Vil det være godt at tage Q10 og hvor meget.
    Hilsen Løven
  • Indstillinger
    Hej Lea

    Vi er to her i Netdoktors debat, der har erfaringer med lavt kalium, og vi fortæller jævnligt om problemet. Jeg er overbevist om, at den anden, nemlig Persille, som også har skrevet i denne tråd, nok skal skrive, når hun ser dit indlæg.

    Jeg har flere gange haft lavt kalium-niveau, og hos mig er symptomerne træthed, tørst, svimmelhed og derudover en mærkelig tilstand, der begynder som omtågethed og efterhånden går over i noget, der ligner demens. Det er meget ubehageligt.

    Jeg får ubehag, så snart kalium-nivauet kommer under grænsen for det normale, som ligger på 3,5. Det laveste, der har været målt hos mig er 3,1, og da var jeg meget dårlig.

    Persille har nok haft symptomer, der ligner dine i højere grad, men det skriver hun nok selv om.

    Du spørger, hvor tit man skal have målt sit kalium-niveau.

    Det er individuelt. Når der har været problemer, eller når der sker forandringer i medicineringen, er det vigtigt, at du i begyndelsen får målt dit kaliumniveau tit – også for at mindske din bekymring. Men det kommer jo også an på, hvad din læge vil gå med til.

    Jeg har lige skiftet blodtryksmedicin, og i begyndelsen får jeg målt kaliumniveauet for hver 6. uge, derefter for hver 3. måned, og hvis alt er normalt, går lægen over til en blodprøve hvert halve år.

    Det er jo nok Indapamid, der er ”synderen” i dit tilfælde, altså den medicin, der skaber risiko for lavt kalium-niveau. Men så længe du sørger for at tage Kaleorid til at holde niveauet oppe og får taget blodprøver med regelmæssige mellemrum, så går det jo nok.

    Jeg tager også Kaleorid, og jeg er meget opmærksom på, at jeg måske skal tage ekstra, hvis jeg er syg eller sveder meget. Men man skal jo også passe på, at niveauet ikke bliver for højt.

    Du skriver, at du også var grådlabil, da du blev syg. I den forbindelse vil jeg lige gøre opmærksom på, at Metropololsuccinat, som jo er en betablokker godt kan have indvirkninger på psyken. Betablokkere virker ved at mindske tilstedeværelsen af signalstoffet noradrenalin, og hvis man har for lidt noradrenalin kan man få problemer.

    Jeg fik engang betablokker, og det kunne jeg absolut ikke tåle. Jeg fik søvnforstyrrelser, mareridt, depression, svedte meget og græd meget, alt sammen noget, som står beskrevet som (sjældne) bivirkninger.

    Ja, det er en god ide at tage Q10, når man tager kolesterolsænkende medicin, og når man tager betablokkere. Begge slags medicin uddriver nemlig det livsvigtige stof Q10.

    At betablokkere uddriver Q10, kan du se i skemaet i dette link:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    Om sammenhængen mellem kolesterolsænkende medicin og Q10 (og smerter i benene, som du godt nok ikke har skrevet om) kan du læse her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Hvor meget Q10 man skal tage? Et godt bud er 30 mg, men man kan faktisk få Q10-piller, der indeholder 100 mg. Men Q10 er hundedyrt, og jeg vil tro, at 30 mg dagligt er nok.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for de gode oplysninger. Det er rart at vide at der er nogen der har prøvet at have de samme problemer. Jeg var indlagt torsdag og udskrevet fredag hvor jeg fik 2 kaleorid og skal så fortsætte med 1 dagligt fik det lidt bedre igår eftermiddags men her til formiddag starter ubehagelighederne igen men dog i mindre styrke. Og jo jeg har også muskelsmerter i ben og arme af kolestorolmedicin. Det vil måske være en god ide at tage en vitaminpille dagligt for at få dækket vitamin og mineralbehov.
    Mange hilsner Lea
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 6 december, 2011, 02:41
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 6 december, 2011, 02:39
    persille1
    Tilmeldt: 07-12-2008 12:34 Den 01-12-2011 14:53
    Re: Medicin og højt blodtryk




    Hejsa

    Som kameliadamen fortæller har jeg også været syg af mangel på kalium og andre salte. Tallet for kalium var 2,5, da jeg endelig langt om længe blev taget alvorlig af en læge. For det holdt hårdt.
    Jeg havde først i et helt år haft det rigtig skidt. Kunne ikke tage mig sammen til noget.

    Og så blev jeg syg for alvor, kastede alt op, så jeg tabte 6 kg på en uge. Kunne ikke tænke klart o.s.v. Jeg lå på sygehuset en uge. Jeg fik ilt, da jeg blev indlagt. Jeg var meget mere syg end det lige lyder til. Det var centyl, der havde skylden. En eneste lille grøn pille daglig.
    Lægen sørgede slet ikke for blodprøver.

    Jeg tager også, foruden levertran og vitaminpille, membrasin, som er fedtsyrer. Jeg tror medicin dræner mange gode og nødvendige ting ud af kroppen. Og jeg forventer nu, der bliver taget blodprøve mindst en gang om året.



    citat

    Som du kan se, kan Centyl give mangel på magnesium, kalium, natrium og zink, men der er jo normalt tilsat kalium til Centyl i form af kaliumklorid, så en evemtuel kaliummangel kommer nok ikke af Centyl med kaliumklorid, men muligvis af den øvrige behandling samt af motion. Personligt tager jeg også ekstra tilskud af zink og magnesium, foruden det ekstra tilskud af kalium.

    citat slut

    Jeg sidder lige og læser dette. Jeg vil blot fortælle, det var centyl med kaliumklorid og kun en pille om dagen, der var skyld i mit kaliumtal kom ned på 2,5
Log in eller Registrér for at kommentere.