Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Stofskiftepatienter på lykkepiller

2»

Kommentarer

• Hej Macoma

Først vil jeg sige til dig, at du ikke skal finde dig i, at dine læger ikke tager dig alvorligt. Du står med nogle problemer, som de må finde årsagen til og gøre noget ved! Hvis jeg var dig, ville jeg skifte læge, hvis lægen ikke er til nogen nytte.

Dernæst vil jeg sige, at jeg ikke selv har et stofskifteproblem, men jeg kan læse mig til, at der kan være store problemer med at få medicinen til at fungere rigtigt. Mange af de symptomer, du nævner, er – så vidt jeg forstår – almindelige, når medicineringen ikke fungerer ordentligt, men det må de andre faste brugere af denne debat rådgive dig om.

Først og fremmest må du altså sikre dig, at din stofskiftemedicin fungere optimalt. Og her er jeg ikke til nogen hjælp. Jeg vil koncentrere mig om det, jeg kender til, og det, jeg kan slå op.

Det er jo en kendt sag, at lavt stofskifte kan medføre depression. Men hvis din medicinering fungerer, så skulle du jo ikke være deprimeret af den grund. Men du kan jo godt være det af andre grunde.

Du skriver, at du bløder meget. Tænk på, at du mister meget jern, når du sådan bløder. Hvis jeg var dig, ville jeg få tjekket blodprocenten. Og når du nu er i gang med at få taget blodprøver, så ville det være en god ide at få tjekket D-vitamin-status og B12 også. Jeg har læst mig til, at mange mennesker med stofskiftesygdom mangler disse ting, og det kan godt være forklaringen på både smerter, træthed og depression.

Jeg kan forstå på dig, at du selv mener, at dine problemer har med overgangsalderen at gøre, og du tænker på at få hormonbehandling imod overgangsalderproblemer.

Umiddelbart synes jeg, at det lyder mere oplagt, at det er din stofskiftemedicin, der ikke fungerer rigtigt, eller at der er mangel på vigtige næringsstoffer som jern, D-vitamin og B12.

Når du nu alligevel skal have taget blodprøver, så synes jeg, at du skulle bede om at få tjekket dine kønshormoner. Det ved jeg, at man kan få gjort, for det gjorde min daværende læge, da han ville overbevise mig om, at mine problemer (træthed og depressioner) blot var overgangsalderproblemer. Han blev slemt skuffet, da det viste sig, at jeg havde normalt niveau af kønshormoner! Mine problemer skyldtes blandt andet en voldsom jernmangel.

Angående de forskellige kombinationer af medicin, så kan du kigge i www.interaktionsdatabasen.dk. Her kan du se, hvilke problematiske kombinationer, der kan være.

Angående kombinationen af Eltroxin og Østrogen står der, at den kan anvendes med en dosisregulering, og der er en forklaring. Men, men… når stofskiftemedicin er så svært at dosere rigtigt, så ville jeg være betænkelig ved at kaste mig ud i det.

Du skriver, at du har taget Modigen i 20 dage. Jeg har selv haft stor glæde af at tage naturmedicinen Modigen (som stammer fra planten perikon), men du skal være opmærksom på, at perikon også kan reagere uheldigt med adskillige slags medicin. Når jeg slår op i Interaktionsdatabasen, kan jeg se, at perikon kan reagere uheldigt med hormonbehandling (altså hormonbehandling mod overgangsalderproblemer).

Men den medicin, man får ved lavt stofskifte, er vel også et slags hormon. Jeg har ikke fundet oplysninger om, at perikon IKKE kan forenes med Eltroxin. Men hvis jeg var dig, ville jeg spørge på apoteket. Det er min erfaring, at farmaceuten på apoteket er meget ivrig for at hjælpe. Og det ville jo være dumt, hvis kombinationen af Eltroxin og Modigen skaber problemer for dig!

Mange hilsner og god bedring

Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.