Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

angst angst forsvind

Redigeret 4 oktober, 2011, 16:28 i Fødselsdepression
er en ung mor på 23 - har 2 skønne børn .
En pige på 2 og en søn på 4 mdr.
Jeg har fået en fødselsdepression og går nu til psykolog.
Jeg lider meget af dødsangst. Jeg kan ike tåle at se tv når det handler om sygdomme m.m. tror straks jeg fejler noget og bliver bange
Bliver svimmel , for åndenød , hjertebanken m.m.
nogen der har haft det på denne måde? søger nogle råd især om dødsangst.

judith 23
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    En ting du hurtigt kan gøre er at holde op med at drikke kaffe og sort te. Koffeinen forstærker angst og uro. Prøv Celestial Seasoning blandede urteteer, de smager af lidt mere end fx universalte. Dette kan ikke fjerne dit grundlæggende problem; men det kan i det mindste holde op med at gøre det værre.
    Ellers kan jeg kun sige at det eneste du i virkeligheden er forpligtet til er at gøre tingene så godt du kan, hvis du helt ærligt gør det, så kan ingen forlange mere af dig (heller ikke dig selv :-)) Dette indebærer ikke at du skal tage natten til hjælp og springe dine måltider over eller noget lignende.
    Med ønske om et godt liv for dig. :-D
  • Indstillinger
    hejsa.
    jeg drikker normalt ikke the men vil da prøve at købe det du anbefalder.
    synes jeg prøver at gøre mange ting for at bearbejde det, men på trods føler jeg ikke at jeg kommer vidre, lyder det helt forkert ? ;-)
  • Indstillinger
    Ja, jeg kender godt til angst fra mig selv! Har haft det i nogle år on and off i større/minder udstrækning alt efter hvor meget medgang, modgang, stress o.l. der har præget mit liv i en given periode. Det har langt fra altid drejet sig om dødsangst, det er mere noget generaliseret angst jeg lider af. Men netop i forbindelse med, at jeg fik et barn havde jeg faktisk også noget dødsangst. Jeg havde symptomer lig dem du beskriver. Jeg besluttede mig for at jeg måtte gøre noget, for det er jo ikke til at overskue at at være noget for sit barn (eller andre) når livet gør ondt på den måde. Jeg har fundet en god psykiater som jeg går til samtaleterapi hos og det er rigtig godt. Det er kognitiv terapi, og det virker godt mod angst. Nogle mennesker har behov for at få lykkepiller i kombination med terapien, det afhænger af hvor slem angsten er og hvor god man er til at arbejde med sig selv. Jeg drøftede denne dødsangst; angsten for at have en alvorlig sygdom der kunne medføre døden, for min psykiater og han fortalte, at netop når man får et barn er det ikke ualmindeligt, at den slags opstår. Livet bliver jo meget mere sårbart. Du kan få en henvisning til en psykiater via din læge, det er gratis at gå til psykiater, men det er ikke alle der laver samtaleterapi og nogle har meget lange ventelister. En psykolog kan måske være lettere at få, og hvis du har økonomi til det burde det være lige så godt! Der er desuden en foreningen for mennesker, der lider af angst. Du kan finde en masse nyttig information på deres hjemmeside www.angstforeningen.dk. Hvis du føler behov for at snakke med nogle der kender angsten indefra har de også en telefonlinie du kan ringe til, men det kan du alt sammen læse om på deres hjemmeside. Jeg håber du bliver din angst kvit eller i det mindste får den reduceret! Husk at tage din angst seriøs, det er ikke meningen, at du skal have det sådan. Der er lys forenden af tunnel, det ved jeg! God kamp!
  • Indstillinger
    UNDSKYLD! havde lige overset at du allerede er igang hos en psykolog. Det er godt at du allerede er i terapi. Er det kognitiv terapi din psykolog anvender? Det er det der er bedst dokumentation for at der virker mod angst.
  • Indstillinger
    Hejsa. Jeg har selv lidt af angst og kan også kun anbefale dig at gå til samtaleterapi. Min angst kom dog først rigtig i bedring ved at kombinere med lykkepiller i 6 mdr. En befrielse! Nu er jeg blevet farmor og kan mærke at tankerne igen dukker op, men denne gang er jeg mere forberedt og ved at der kun er mig til at kæmpe. Hvis vi ikke tør leve i nuet er livet jo ikke meget værd. Mit råd er at du skal give dig selv tid og lov til at være bange og ængstelig. Det er vi alle. Du skal så bare ikke falde hen i tankerne og bliver der, men prøve at acceptere dem som en del af dig. Alle er bange og ængstelige.. Held og lykke og må livet tilsmile dig.
  • Indstillinger
    tak for alle de gode råd ;-)
    Jeg erså lettet over at vide at jeg ikke er den eneste der har det på denne måde.
    jeg har haft det meget underligt i dag , føler at min krop "sover" at jeg lige skal "vågne op" lyder underligt , men er det normalt?

    jeg kan ikke oversku at planlægge 14 dage frem i tiden , har i gjort noget for at komme det til livs?

    jeg har gode dage og dårlige dage , men puhhh hvor ville jeg ønske at jeg var"normal"

    den fortvivlede judith23
  • Indstillinger
    Jeg har det på samme måde. Jeg prøver bare at tænke på noget andet selvom det er svært...
  • Indstillinger
    Der er 350.000 andre mennesker her i DK som har angst. Det er helt normalt, selvom det er.. ja undskyld udtrykket... skide irriterende..

    Angst kan ikke gå væk, men man kan lære at håndtere den.

    Jeg orker heller ikke i visse perioder at planlægge 14 dage frem...
    Ens overskud er bare ikke særlig stort..

    Men det er godt du går til psykolog. De ved jo lige hvordan de skal gøre tingene...

    Held og lykke fremover :-)
  • Indstillinger
    jeg lider meget af dødsangst, jeg er kun 19 år, og det er enormt ubehageligt :/
    jeg har omkring 20 "anfald" om dagen, og jeg føler jeg er ved at blive sindssyg, dette påvirker min dagligdag meget.
    jeg har fået taget en masse prøver ved lægen, og skulle eftersigne ikke fejle noget:)
    jeg oplever meget (uvirklighedsfølelse) jeg får det enormt underligt, det er meget svært at sætte ord på, men en følelse af at være meget svimmet og svæve mellem liv og død.
    jeg oplever også en følelse af "vokseværk" i arme og ben det snurre og summer underligt vil bare høre om der er nogle af jer der oplever det:)
    ??
  • Indstillinger
    Hej Marcoalejandro

    Det er en meget ubehagelig situation, du står i. Jeg tror, at du er nødt til at finde en kvalificeret behandler. Til den slags problemer kan jeg stærkt anbefale kropsorienteret psykoterapi.

    Men jeg har lige et par råd, som du kan overveje først:

    1. Du skriver, at du har fået taget en masse prøver hos lægen. Er du også blevet tjekket for mangeltilstande? Du skriver, at du har vokseværk i arme og ben, og at det snurrer og summer. Smerter og stikkende, summende eller sovende fornemmelser kan være et symptom på forskellige mangeltilstande, f.eks. D-vitaminmangel eller B12-vitaminmangel.

    Her er en liste over mulige symptomer på D-vitaminmangel (man behøver ikke at have dem alle på én gang):

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    (Ovenstående liste stammer fra to praktiserende lægers hjemmeside: http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf)

    2. Min erfaring er, at den type uvirkelighedsfornemmelse, som du taler om, kan modvirkes, ved at man dyrker motion og i øvrigt bliver bedre til at mærke sin krop. Jo mere du bruger kroppen, jo mere vil gode kropsfornemmelser tage pladsen for ”dårlige kropsfornemmelser”. Det er også derfor, at jeg tror, at kropsorienteret psykoterapi er en god terapiform i din situation.

    Nu skriver du under ”Fødselsdepression”. Dit brugernavn er godt nok et typisk mande-brugernavn, men måske er du alligevel en kvinde og har lige født. I den situation kan man godt få problemer. Det er vigtigt, at man har nogle, der støtter én og aflaster én med barnet. Der er desuden undersøgelser, der tyder på, at fiskeolie kan være en god hjælp mod fødselsdepression.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.