Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Drop-fod. Information søges!

Redigeret 29 december, 2012, 07:04 i Diskusprolaps
Blevet OP for snart 4 uger siden på Mølholm. Har udtalt drop-fod da nerve var afklemt i knap 14 dage. Nedsat følesans på yderside af højre underben og storetå.

Får elektriske behandlinger af muskel der skal løfte fod for at holde den igang. Forsøger konstant at komme i "kontakt" med fod ,ved at vrikke med den.

Nerve vokser utrolig langsom, hvis den overhovedet er i stand til at komme sig, det vil tiden vise.

Nogen der har gode erfaringer hermed og der kender til eventuel andre effektive behandlingsformer?

Lars
«1

Kommentarer

  • Hej Lars

    Prøv med træning i vandbassin - der er det nemmere at arbejde med foden, da tyngden er ophævet - jeg havde meget glæde af det.

    Mange hilsener

    Anita
  • jeg fik en prolaps novenber 2007 blev oprerete et år efter for ingen trode på mig .... har stadig drop-fod halter meget og har træneet men ingen kontakt til futterne har lige været i mr scanning igen og øv var kommet n ny samme sted
  • Hej Christina,

    Det er jeg ked af at høre :( - Skal du op. igen?

    Jeg er ude i det samme. Er nu op 2 gange (sidste for et år siden) og den er gal igen. Jeg havde ellers fået oparbejdet en vis bevægelse i foden efter 1. op i 2005, som var pga. akutte lammelser. Jeg blev aldrig helt OK igen, men nu vil den ikke mere, og jeg er nervøs for at det aldrig bliver bedre nu, da jeg har haft det i 4 år nu.

    Hvordan træner du fødderne?

    Hilsener

    Anita
  • Jeg brækkede knæet for 13 måneder siden. Fik med det samme døde tæer og en storetå der strittede opad, og dropfod. Senere lammelse i hele benet, samt det andet ben, og følelsesløshed op til brystet. Har gået til mange undersøgelser, og først i sidste uge fandt man en tumor i ryggen, langsomt voksende, godartet. Blev OP 2. Påskedag. Med det samme opdagede jeg at min dropfod var væk........
    Håber ikke den kommer igen ???
    Kirsten
  • Hej!
    Jeg kunne ikke lade være med at kommentere på indholdet af den her tråd da det er noget jeg arbejder meget med lige for tiden.
    Ved godt det første her ikke handler om dropfod i sig men må først lige få skrevet alle jer der får gentagne prolapser:

    Stabilitetstræning, altså træning af de små stabiliserende muskler i ryggen, og ikke de store "bevægende" muskler, kan give en bedre prognose når det kommer til prolapser. Nogle mennesker er bare disponerede for prolapser, men selv hos disse kan stabilitetstræning være med til at reducere risikoen for tilbagevændende prolaps.
    Det her er ingen endelig behandling, og det er ikke sådan at man træner de små muskler op og aldrig får prolaps igen, men som sagt, det kan i stor grad være med til at mindske chancen for prolaps.
    Denne form for træning er utroligt svær da man har tendens til let at fange de store muskler (som man helst ikke skal bruge til stabilitet) i stedet, og derfor vil jeg råde dem der er interesserede til at gå til fysioterapeut, da det er en stor del af deres uddannelse at kunne "behandle" prolapser.

    Ang. dropfoden kan jeg kun sige at el-terapi (som allerede er nævnt) er en god starter til at få gang i musklerne igen, og desuden at få fat i en af de her små bolde med pigge på som så kan bruges til at stimulere underbenet og foden med, inden man træner. I det hele taget alt der får fokus fra hjernen ned til benet og foden kan hjælpe lidt.
    Samtidigt er det jo en nerve der skal hele og det tager, som du skrev, desværre lang tid.

    Ellers vil jeg igen bare anbefalde at gå til fysioterapeut, da de ved hvordan dropfod skal behandles og samtidigt kan give rigtig mange gode øvelser med hjem.
  • Hej til alle
    Bare lige et par ord om at jeg har set et eller andet man kan bruge på en snøresko, måske fagfolk kan uddybe? Helle8
  • Der findes et "bånd" som hedder DICTUS.
    Det sættes rundt om din ankel og med et gummibånd ned til 2 hægter, som er sat i snørrehullerne i din snøresko.
    Prøv med kontakt til email: info@erimed.se

    Jeg har haft stor glæde af dette hjælpemiddel. Held og lykke
  • Jeg havde i 1997 diskusprolaps med efterfølgende dropfod da ischiasnerven havde været i klemme i mange døgn. Kiropraktor hjalp mig i gang rygmæssigt med manipulation og efterfølgende gik jeg til styrketræning i et fitness center.
    2 behandlinger med akkupunktur og zoneterapi samtidig, hjalp mig over min dropfod, hvorefter jeg tog DGI´s uddannelse til step/aerobic instruktør. Jeg har aldrig haft mén siden.
    Det var akkupunktør Anne Marie Kvorning i Hatting ved Horsens som hjalp mig med dropfoden.
    Mvh Kirsten
  • Kan nogen hjælpe ???
    Dropfod efter hofteoperation - med kraftige fantomsmerter.

    Jeg fik ny hofte på Hillerød Hospital den 21. maj - "peace of cake" - sagde alle - også lægen, som skulle operere mig.
    Da jeg vågnede op og var klar i hovedet morgenen efter operationen, kunne jeg ikke mærke min venstre fod. Jeg fik at vide, at det ville fortage sig hurtigt - max et ar dage.
    Da jeg blev udskrevet 5 dage senere, havde jeg stadig ingen følelse i foden og kunne ikke bevæge den.
    Jeg har nu været udskrevet i 10 dage, kan ikke lave de øvelser, jeg har fået og HAR NU MEGET KRAFTIGE SMERTER I FODEN - dag og nat.
    Det føles som elektriske stød op gennem fod og ben.
    Den smertestillende medicin hjælper ikke.

    Har nogen oplevet noget tilsvarende?
    Har nogen et godt råd til, hvad jeg kan gøre?
  • Hej. Jeg blev op. 2 gange første for en dicus prolaps på middelfart uden stor sucses, anden stivgørende på kollund privat hospital. Stivgørende gik meget bedre takket være læge og alle på kollund hospital. Jeg har også problemer med foden og smerter i benet. men desværre , tror jeg ikke, man kan rede den helt, for mig, fordi min ryg var rigtig dårlig. Men jeg har stor glæde af øvelser, man skal ikke opgive dem, for det kan blive værre og Keltican. Keltican er en tysk vitamin preparat nemlig for nerver. Smerter i benet er reduciret , hos mig. Smerter er ikke væk , men mindre. Den kan købes på nettet og er ikke ulovlig, for det er håndkøbs medicin. Min mænd har hofte problemer og også nerver smerter i benet, han synes også det hjælper ham. Håber du får det bedre
Log in eller Registrér for at kommentere.