Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

D-vitamin mangel vs stofskiftepatient

13»

Kommentarer

• Jeg har for lavt stofskifte og har ligeledes fået konstateret D-vitamin mangel, men får nu 2 stk. D hver dag.

Husk blot - som jeg blev fortalt for kort tid siden på Apoteket, at der skal gå mindst 4 timer fra man har taget sit stofskiftemedicin til man tager D-vitamin eller omvendt.

D-vitamin tager noget af virkningen af stofskiftemedicinen.
  • Hej,
    jeg har haft Vitiligo siden jeg var 6/7 år, som siden blev forværret - har været hos maaaange lægerhudlæger men kan kun anbefale at I opsøger en hudlæge - for ca. 10 år startet med en speciel lysbehandling hos en hudlæge (311 nanometer - 3 gange ugentlig - startes med 20 sec. til ca. 2min.) det er meget krævende og kan kun gennemføres under kyndig vejledning, men der er god mulighed for succes. Har selv haft megen glæde af behandlingen og rigtig god repigmentering - men helt væk får man det nok aldrig.
    Der bliver forsket meget, men desværre ved man stadig ikke ret meget om sygdommen.
    Der findes andre midler, som man tilsyneladende kun kan købe på nettet i USA:
    se www.vitiligoguide.com - men det er måske værd at prøve.

Desuden behandler man Vitiligo ved det "Døde hav" med kurophold som varer ca. 4 - 6 uger på samme måde som Psorasis.

Læs også dette indlæg:

"Vitiligo

Ved vitiligo opstår lyse pletter på huden. Sygdommen er som regel arvelig og ses hos 1 ud af 100 danskere. De lyse pletter kommer oftest hos unge voksne, og det første område kan komme efter en solskoldning, et ar eller lignende. Områderne er tit symmetriske (f.eks. på begge knæ). Knæ, albuer, hænder og øjenomgivelser er hyppigst ramt.

Årsagen er ukendt, men sygdommen er sandsynligvis autoimmun (immunforsvaret angriber kroppens egne celler) og sygdommen ses ofte sammen med andre autoimmune sygdomme som sukkersyge , perniciøs anæmi , sygdomme i skjoldbruskkirtlen , Addisons sygdom m.m..

Hos lidt over halvdelen kan man få hudens normale farve igen med lysbehandling eller steroid-behandling. Hvis det meste af huden er bleget, kan man blege den resterende hud også med hydroquinon-creme for at få et jævnt udseende."

Men at det er arveligt tror jeg ikke på - i vores familie er der ingen andre som har haft sygdommen (har 2 børn + 4 børnebørn). Til gengæld kan traumatiske oplevelser og dårlig ernæring være med til at fremkalde Vitiligo.

Hilsen
    Brigitte
Log in eller Registrér for at kommentere.