Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D-vitamin mangel vs stofskiftepatient

Halløj.
Har i dag brugt ret meget tid her på siden for at undersøge andres stofskifteproblemer vs. mine egne.
Og er flere gange faldet over at der står D-vitamin mangel.

Er der en forbindelse mellem det at være stofskiftepatient og ha' D-vitamin mangel?

Jeg har selv tidligere været i behandling med det så omtalte Eltroxin, men i enighed med min læge stoppede vi behandlingen, for at se hvor det naturlige niveau lå, da tallene hele tiden var ude af kurs under behandlingen.

Nu har jeg så været uden piller i næsten et halvt år og har været meget meget træt.
Fik taget blodprøve i sidste uge og tallene er skæve. Jeg skal tale med lægen i morgen om videre forløb.

Men tak til jer alle for en fantastisk videndeling her. Det er virkelig rart at vide man ikke er alene!
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa!

    Jeg har for lavt stofskifte og har lige fået konstateret aalt for lavt D-Vitamin i kroppen. Men ved ikke om de to ting umiddelbart hænger sammen?
    Jeg har noget der hedder Vitiligo en sygdom som gør min pigment forsvinder. Dette har gjort at jeg næsten intet pigment har tilbage så jeg opholder mig meget lidt i solen. På baggrund af det spurgte jeg min læge om jeg evt. kunne lide af D-Vitamin mangel nu jeg ikke er så meget i solen. Derfor fik jeg taget en blodprøve som så viste at jeg var i stort underskud af D-Vitamin.

    VH Karina
  • Indstillinger
    Hej.

    Nej jeg ved heller ikke om det hænger sammen (jeg har for lavt stofskifte), men jeg havde også i begyndelsen af året stor D-vitaminmangel. Jeg har dog klaret det ved at spise en enkelt D-vitaminpille om dagen af Matas egne, pånær lige sommermånederne, men jeg er startet igen i september. Og nu ligger min D-vitamin lige indenfor i normalområdet.

    Hilsen Gitte
  • Indstillinger
    Jeg har fået at vide af min læge,at os med for lavt stofskifte tit har for lavt indhold af d-vitamin.Jeg tager 2 stk.Unikalk Silver både sommer og vinter.Hilsen Karna
  • Indstillinger
    Hej. Da jeg blev diagnosticeret med lavt stofskfite (TPOab) fik jeg samtidigt at vide at jeg havde D-vitamin mangel. Og jeg har også gået og tænkt på om der kunne være en sammenhæng. Der er kun lavet et større klinisk studie, hvor de finder en svag sammenhæng, men uden at de tør lave nogle konklusioner.
    Her er link, hvis I er interesseret i at læse studiet: http://journals.cambridge.org/action/di ... id=5961692
  • Indstillinger
    Er også I helt vildt underskud af D vitamin og e vitamin. Jeg har ikke kunnet få en yderligere udredning jeg er sikker på der er sammenhæng med mindre optagelse at vitaminer og mineraler i kosten og så min tilstand. Som er ret ringe. Ligeledes er der sammehænge med andre lidelser idet da jeg for 12 år siden fik for lavt stofskifte var jeg i en varig stress tilstand og var derfor sårbar for andre lidelser. Jeg tror ikke at vi optager vitaminerne i kosten ..........godt nok.
  • Indstillinger
    Hej Karina. Jeg blev helt "underlig" da jeg så ,at du OGSÅ har Vitiligo!! Det døjer jeg også med. Hænder-albuer-knæ-fødder halsen. Der er flere her på siderne der OGSÅ har den hudsygdom og jeg tror IKKE det er tilfældigt . Det må følges med vores stofskiftesygdom og måske D vitamin mangel. Lægerne ved jo ikke meget om Vitiligo og ingen har sat det i forbindelse med mit stofskifte. Jeg har fået medicin i knap 40 år, men fik Vitiligo, da jeg var 7 år. Jeg synes at have læst ,at man IKKE må tage kalk når man får Eltroxin (euthyrox)?? Ved du om det er sandt?
    Mange hilsner Ellenmarie
  • Indstillinger
    Hej Ellenmarie.

    Du må godt tage tabletter med Calciumcarbonat i samtidig med at du får stofskiftepiller, du skal bare forskyde det 4 timer fra indtagelsen af stofskiftemedicinen.

    vh gitte
  • Indstillinger
    Vitiligo er en autoimmun sygdom som ofte optræder sammen med Hashimotos jeg har ganske lidt af det. Man kan sagtens have flere autoimmune sygdomme samtidig. vh Petra
  • Indstillinger
    Tak til Gitte og Petra for svar!!! Jeg skulle til læge idag og bl.a have blodprøve til stofskiftet-og så var min læge flink og ville gerne undersøge for D vitaminmangel og B 12.
    Har du mon et navn på piller Gitte? (calsium)
    varm hilsen til jer. Ellenmarie
  • Indstillinger
    Hej EllenMarie.

    Mange tager Unikalk, som findes i forskellige styrker, hvor der både er kalk og D-vitamin i. Men dem kan min mave ikke rigtig tåle. Så jeg tager bare en almindelig D-vitaminpille på 10 mkg fra Matas egne. Jeg drikker meget mælk, så jeg behøver ikke kalken. Det har i løbet af et par måneder fået min D-vitamin op i normalområdet, og min D-vitamin var meget lav, 16 hed den vist og nu er den 46.

    Kh Gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.