Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ekstrabladet d. 28.9.2009

2»

Kommentarer

• Hej igen HN
    Jeg synes selvfølgelig man skal gøre det, man er tryg ved! Jeg vil dog lige nævne, at det eneste problem, jeg har hørt, der kunne være ved at kroppen vænner sig til Armour, er mindre symptomer - og selvsagt at de symptomer, man havde, inden man startede på Armour - f.eks. på Eltroxin, meget naturligt vil vende tilbage ved stop af Armour.

Har du prøvet at instisere på at komme til en endokrinolog!
    Hvis man ikke har det godt- og man selv synes, det er stofskiftesymptomerne der fortsætter, trods medicinering - så har man da krav på at blive yderligere udredt!
    En sidegevinst, hvis alle stofskiftepatienter insisterede på at komme til endokrinolog, kunne på sigt måske oven i købet være, at de ad denne vej begyndte at får øjnene op for denne oversete patientgruppe. At mange flere end de drømmer om, ikke er tilfreds med udredning og behandling - simpelthen har en pjaltet livskvalitet.
  • Hej Ayla

Er du kommet igang med Armour? Er meget interesseret i dine erfaringer.

Vil bare lige sige, at det altså ikke for mig har hjulpet at blive henvist til en endokrinolog. Han læner sig rigtigt meget op af normalværdierne og har det synspunkt, at føler jeg mig ikke frisk med normale tal, må årsagen være en anden - f.eks. stressbetinget, eller andre psykiske lidelser.

Har nu været på Euthyrox i 4 måneder, men har det stadig ikke jublende godt. Desværre :o(
    Tænker på Armour, men får ikke på nogen måde min endokrinolog til at udskrive en recept.
    ....og så er man jo lidt prisgivet.
    Man kan importere, men kan ikke lige overskue det?
    Har også fundet Sonjas og været der i flere år - her kan man hente mange gode råd.
    Ja jeg tror også som du, at det er her man "ender" i sin higen og søgen efter at få det bedre, trods normale tal....

Mange hilsner
    Gitte
  • Hej Gitte.
    Du skiriver at du ikke har det helt ok på euthyrox efter 4 mdr. Jeg er selv på 8 uge af medicinen, og har fået det bedre....men ikke helt. Vil du fortælle mig hvordan du har det. Døjer du med hovedpine, uro i kroppen og træthed i hovedet (så det bliver tungt) og tinitus? ( det er det jeg døjer med) Hvor lang tid har du haft lavt stofskifte.
    Når du få tid vil du så svare mig? Det er nok en søgen efter, hvad fremtiden vil bringe og om vi nogen sinde får vores helt gamle liv tilbage.
    God weekned.
    Kærlig hilsen Helle.
  • Hej Gitte
    Du har ganske ret i, det ikke er sandsynligt, man får noget ud af at konsultere en endokrinolog – især hvis man i forvejen får medicin, men bare ikke har det godt. Men så har man i det mindste gjort, hvad man kunne for sig selv – og tænk hvis man skulle være så heldig, at møde en af de få, der kan og vil hjælpe én! (håber stadig, de findes derude):-)

Samtidig synes jeg, det er med at ”smede mens jernet er varmt” – p.g.a. medieomtalen. Generer læger/endo´er mest muligt ved henvendelser, så det ikke kan undgå deres opmærksomhed, at stofskiftepatienternes utilfredshed med diagnosticering og behandling, er en underdrivelse. Jo længere der kommer pres på oppe i hierarkiet, jo mere bemærkes det vel! Altså hvis flere og flere stofskiftepatienter kræver at komme til endokrinolog, kan de vel ikke vedblive at ignorere denne patientgruppe, som længe har stået i (skamme)krogen og stillet sig tilfreds med manglende livskvalitet. Det kunne da være fedt med overskrifter i medierne, som ”stofskiftepatienterne gør oprør” dermed som undertekst ”normt pres på landets endokrinologer – efter medieomtale har landets stofskiftepatienter fundet ud af, det ikke er dem der er sårbare og pylrede, men behandlingen der er mangelfyld”!

Jeg havde faktisk skrevet et maga langt indlæg om mine erfaringer med Armour, men også om min stofskiftesygdom. Desværre forsvandt det hele. Jeg har nogenlunde genskabt det hele i Word, men kom så i tvivl, og tøver med at indlægge det her. Mit stofskifte har nemlig opført sig meget atypisk, så derfor ved jeg ikke om min erfaring med Armour, der ikke er så stor, er helt "troværdigt"

Når man får råd af andre, skal man selvfølgelig følge det, man inderst inde tror på. Alligevel bliver vi jo påvirkede af andres oplevelser og erfaring. Det kan jo være, når alt kommer til alt, andre forhold, andre sygdomme, der spiller ind, m.h.t. noget virker for nogen og ikke for andre.

Derfor synes jeg, jeg har et ansvar ikke at gøre andre forvirret, når jeg netop selv er forvirret. Det drejer sig dog ikke om miskredit til Armour!

Mange hilsener
    Ayla
  • Hej med jer

Helle : Ja jeg døjer faktisk med træthed, hovedpine, uro/hjertebanken omtågethet. Ikke nogen tinnitus, men slet ikke på toppen. Jeg ved jo ikke om det er pillernes skyld, eller om det er selve sygdommen? :o(
    Ayla : Jeg vil da gerne høre dine erfaringer om armour, men forstår godt at du er forsigtig i forhold til at udbrede oplysninger herinde
    Men har du fået det bedre synes du?
    Det håber jeg da.....
    Når ikke at skrive så meget - øv
    Mange hilsner
    Gitte
  • Jamen, Gitte , det handler om, jeg på den ene side er "stensikker" på, jeg er stofskiftesyg - ved jeg har autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen, og har haft alle symptomer. På den anden side har jeg lidt af en ""sygdomsidentitetskrise".

Jeg gik over til Armour sidste efterår i knap 3 mdr. - gik så tør for medicinen i små to uger. Da jeg ville starte op igen, fik jeg bl.a. voldsomme symptomer fra hjerte/hals - højt stofskiftesymptomer (tror jeg). Siden har jeg ikke taget medicin. I følge blodprøve er mit stofskifte steget i den tid, jeg var på medicin. TSH var 3,9 da jeg startede på Eltroxin (okt. 05) - indenfor normalen i den lave ende var tallene. P.g.a. en ubærlig træthed/energimangel, mente endokrinolog, der kunne gøres et forsøg med Eltroxin.

De her sidste 3/4 år har jeg ikke haft den voldsomme træthed/energimangel, som ved start i 05, dog haft mange symptomer, men heller ikke i det omfang, som ved start.
    Dog har jeg haft store kognitive problemer - hukommelse/tænkefunktionen. Her p.t. har jeg taget ½ tab. Armour en uges tid - som forsøg! Har nemlig indenfor en mdr. fået sådan en uro i benene om aftenen/natten - jeg nogen nætter ingen søvn får. Det er som om, det har klaret mit hoved, og på benene - både og! Men det giver altså disse symptomer fra hjertet - trykker/gør lidt ondt. Mærker det tydeligt efter ca. 3 timer - så dele i Armour er hurtigtvirkende.

Sidste efterår havde jeg det bedre på Armour end på Eltroxin. Det pussige var, jeg ved telefonisk kontakt med endokrinolog blev anbef. at sætte dosis op (hverken han eller jeg vidste jo, hvor meget Armour der svarede til den mængde Eltroxin, jeg havde fået). Det var kun i følge blodprøve og uden snak om, hvordan jeg havde det. Altså ud fra blodprøven var mine tal dårligere, og dermed i.h.t. blodprøven var stofskiftet faldet . Alligevel havde jeg det bedre! Det synes jeg, tyder på at Armour var mere virksomt ude i kroppen/cellerne!

Men som du ser, har jeg lidt/lider af tvivl omk. min sygdom - derfor var jeg ikke så meget for, at udtale mig. Jeg har ikke hørt andre, der har haft disse hjertesymptomer ved så lille mængde Armour, og måske skal jeg ikke have medicin. Lægen mente det bestemt ikke, her da jeg fik taget en blodprøve i sept. (TSH 2,8) - men nu er jeg heller ikke særlig "lydig" overfor lægerne, og har ikke megen tillid til deres blodprøver!

Jeg har stadig stor tillid til Armour, og at det er bedst at få alle de hormoner, skjoldbruskkirtlen normalt producere, i naturlig form. Man skylder sig selv, at få størst mulig livskvalitet! Men det er jo individuelt, hvad man "tror" på. Jeg har ikke fortrudt, jeg har "eksperimenteret"! Ellers finder man vel aldrig ud af, om man kan få det bedre! Vil man gerne prøve Armour, synes jeg, det ligesom meget handler om et stærkt ønske - "det vil jeg" ...... evt. søge lidt yderligere oplysninger, hvad der er for noget. Dernæst stille spørgsmålet "er det lægens/endo´erns liv eller mit, det her drejer sig om", og dermed være insisterende!

Mange hilsener
    Ayla
  • Hej Ayla

Tak fordi du alligevel fortalte din historie.
    Jeg er lidt i samme situation som du, sløj trods fine tal og da jeg startede i behandling, var mine tal i den høje ende af normalområdet (TSH 3,6), og en enkelt gang 10.30. Har været i stofskiftebehandling siden 2006 - og kan snart ikke sige, om jeg har fået det værre eller bedre. Frisk er jeg ikke, så overvejer måske også Armour?
    Men hvor har du fået fat i det? Man skal vel have recept?
    Har kæmpet for at prøve Liothyronin (det var ikke godt for mig) og nu kampen for at få Euthyrox, ja så tror simpelthen ikke jeg får lægen til at udskrive Armour til mig. Lægen mener at mine lidelser er psykiske/stressbetingede og har givet mig anti.dep medicin, som jeg dog nu prøver at trappe ud af...
    Prøver Modigen, for tror helt bestemt jeg har brug for et middel til at hive mig ud af denne dyne/tåge jeg befinder mig i.
    Jeg har også en knude i hypofysen og endometriose, ja så hvad der er årsagen til mine symptomer, er ikke til at vide. Ja...og så har jeg faktisk også stress på jobbet - og svært ved at "hænge på" i jobbet, når jeg føler mig sløj....:o(
    Ja så man bliver jo ved med at hige og søge efter noget der vil kunne hjælpe - gøre en så rask som før...
    Ups - jeg tror vist i "kuppede" tråden her...Det udviklede sig vist også til en lang klagesang fra min side...:o(
    Mange hilsner
    Gitte
  • Hej Gitte

Du har ret i vi vist er i færd med at kuppe tråden, så jeg skriver lige et afsluttende svar. Det forekom mig, vi havde skrevet sammen før - efter et tjek, fandt jeg frem til det var på k10. Hyggeligt at "mødes" igen - selvom omstændighederne kunne være bedre :-)!

Jeg er sygemeldt - det er et sandt mareridt. Så er det først symptomer ved stofskiftesygdomme og lign. bliver psykiatriseret! Fysisk sygdom bliver ignoreret, og omskrevet til psykisk, under udredning - (mit ønske er flexjob) i kommunerne. Det er langt hårdere end sygdom og symptomer!

Ang. Armour, har jeg skrevet på Sonjas, hvordan jeg skaffede det i denne tråd http://www.sonjas-stoffskifteforum.info ... 725&page=2
    Der er desværre også ved at blive lavet om på Armour (mærkeligt?), deraf også problemer med at skaffe det. Der er dog andre mærker natural thyroid, der ikke bliver lavet om.

Fortsat held og lykke med at få et bedre helbred!
    Ayla
Log in eller Registrér for at kommentere.