Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor ved læger og gynækologer intet om vulvo???

Redigeret 19 august, 2011, 16:21 i Vulvodyni
Jeg er en pige på bare 23 år der for nogle måneder siden - præcis 10 mdr. fik smerter i underlivet ved samleje. Det kom pludseligt og jeg har ellers kunne nyde sex siden jeg var 16 år...
Jeg gik med det samme til lægen, og fik en undelivsundersøgelse, som viste at der var betændelse- dette fik jeg noget i mod, men smerterne blev ved og jeg gik atter til lægen - denne gang var det muskelspændinger og jeg fik nogle øvelser jeg skulle prøve og dette hjælp altså heller ikke på min svigen, brænden og ekstreme smerter ved samleje med kæresten, som jeg næsten var bedyndt at komme sammen med igen. før i tiden havde der intet været...
Lægen mente at det måske var bakterier fra andre fyre jeg måske havde set i den tid jeg ikke havde været sammen med min nuværende kæreste, men hun kunne ikke se symtomer på noget som helst og hun lignede mest et stort spørgsmåltegn... Hviklet var meget frustrerende syntes jeg. Hun sendte mig til en gynækolog (hvilket jeg måtte vente 2 måneder på at komme til)
Her sagde de det samme som ved lægen - Muskelspændinger og rødmen på slimhinderne.
jeg fik recept på betændelse-igen, og nye øvelser jeg skulle lave. Det hjalp ikke...
6 mår senere havde jeg en tid til tjek og smerterne er der stadig.. Min gynækolog vil overhoved ikke høre tale om vulvodyni...der måtte være noget andet.
Men det eneste hun gjorde var at give mig navn på en bedøvende salve som jeg kunne bruge hvergang jeg skulle have samleje..
Hvilket kun har været afprøvet engang.. da det er lidt af et turn off for os begge at være tendte og så pludselig stak vente 20 min på at salven virker.
Min kæreste tager det dog pænt og han har god tålmodighed.. dog også frustreret over at gynækologen ikke vil tage det mere seriøst.
Hvad skal der til føt man kommer igennem med sit problem og videre til kurt damsgaard? (har hørt at man skal have en henvisning til ham fra gynækologen)

Jeg overvejer at droppe p-pillerne og gå tilbage til p-plasteret.. da det var efter jeg startede på p-pillerne at smerterne kom.
Har nogle erfaringer med at stoppe på pillerne og bruge noget andet??

Hilsen linda
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selv havde jeg også mange smerter under samleje da jeg tog p-piller. Det er belevet MEGET bedre efter jeg droppet dem. Så prøv og se, det kan være årsagen.
  • Indstillinger
    tak jeg vil klart prøve at droppe dem... har allerede fundet min recept på p-plaster frem igen. Der var til to gange mere ;)
  • Indstillinger
    Hej med dig.
    P-piller og p-plaster er sammen boldgade. Den eneste forskel er, at du får hormoner ind gennem tarmsystemet med piller og gennem huden med plaster. Så du skal heller ikke bruge plaster eller andre hormonprodukter.
    Mange, mange kvinder får det bedre hvis de undgår hormon prævention.
    Hvis ikke det hjælper på dit problem, skal du insistere på at få en henvisning til Knud Damsgaard, hvis du bor på Sjælland.
    Hvis der er rødme på slimhinderne lyder det ikke som typisk vulvodyni, men mere som en sygdom i selve slimhinden. Så....afsted med dig, hen og få fat i en henvisning.
    I mellemtiden må I klare jer med kondom....

    Held og lykke, og lad os vide hvordan det går

    Anette
  • Indstillinger
    Tak for dit svar Anette.
    ja det ser ud til at jeg skal prøve andet en prevention med hormoner.. men hvad?? (udover kondorm)
    jeg bor desværre ikke på sjælland men kan man ikke stadig blive behandlet af knud?
  • Indstillinger
    Hej Adnil
    Prævention er ikke nemt, hvis man ikke er så meget til kondom. Jeg går ud fra, at du ikke har født endnu, så spiral er også en dårlig ide. Pessar benyttes jo med sæddræbende creme, som også kan virke lokalirriterende.
    Tal med din egen læge om en henvisning til Knud Damsgaard. Han har en klinik på Holbæk Sygehus, og ventetiden kan være ret lang. Så jo før du får en henvisning jo bedre. Jeg mener du kan benytte dig af frit sygehusvalg.
    Hvis du skal der over skal du være opmærksom på, at du selv skal betale transport.
    Har i øvrigt lige læst et indlæg i tråden "unge kvinder med vulvodyni", hvor der er en der beskriver en kur, som har hjulpet hende godt. Deruden skriver hun, at hun har været på en vulvo klinik på Skejby...måske det er tætterer på for dig.
    Held og lykke med det hele, og skriv hvordan det går.
    De bedste hilsner Anette
  • Indstillinger
    Gå ind på www.lichensclerosus.dk og kig under behandlere. De læger, der står der, er specielt vulvainteresserede og ved også noget om vulvodyni.
    Hilsen Sia
  • Indstillinger
    Jeg sidder og læser dette. Jeg føler med dem, der har ondt. Det er virkelig fortvivlende.
    Hvor har jeg døjet med smerter, det vil jeg fortælle lidt om. Måske nogen kan få lidt udbytte af det.

    Jeg havde afsindigt ondt, især efter samleje, i underlivet. Det kunne gøre ondt i 1 til 2 dage efter.
    Jeg blev undersøgt i blæren på rigshospitalet, der var intet i vejen. En gynækolog anbefalede jeg fik fjernet livmoderen på grund af fibromer. Det blev gjort, det hjalp ikke på smerterne og så var han ligeglad.

    Jeg led i flere år, indtil jeg var hos en fysioterapeut med smerter i skulderregionen. Til hende klagede jeg min nød.
    Hun sagde: Jeg tror, jeg ved hvad det er. Muskelsmerter i underlivet. Og det skal jeg lige love for det var.
    Sveden sprang under behandlingen, ikke massage, men ved tryk.
    Hun fik smerterne væk.
    Men hun sagde også: Jeg tror ikke dine ben er lige lange og hun målte dem.
    Det ene ben var længere end det andet.
    Det blev korrigeret med lidt hælhøjde på den ene sko.

    En senere røngentundersøgelse viste jeg var skæv og havde fået slidgigt i den ene side af hofteregionen.

    Jeg velsigner det menneske endnu. Desværre forlod hun stillingen, hun skulle videre i sin karriere.
    Men hvor hun hjalp mig. Mine lidelser forsvandt i en årrække.
    Jeg blev ældre og fik vagifem.
    Det gik godt i flere år. Så fik jeg en brændende fornemmelse ved skedeingangen og området der omkring.
    Det gik jeg med et år, så kunne jeg ikke mere og bad om henvisning til en gynækolog.

    Min læge kunne ikke se noget, men det kunne gynækologen. Jeg fik binyrebarkhormoncreme . Det tog i alt ca 2 månender før det var væk. Cremen skulle nedtrappes også.

    Jeg fik en stærk følelse af ikke at kunne bruge de to vagifem om ugen, som anbefalet. For det begyndte at brænde igen. Men nu vidste jeg, hvad jeg skulle gøre.

    Derefter brugte jeg 1 vagifem om ugen. Det er gået godt i flere år.
    Desværre er 1 vagifem ikke nok mere, så jeg er begyndt på to om ugen.
    Nu må jeg så se, hvad der sker. Allerede nu kan jeg mærke en smule brænden, men hvad skal jeg vælge, pest eller kolera.
    Jeg må afvente og se hvad der sker. Måske bliver det ikke slemt. Jeg kan jo heller ikke være 100 % sikker på, det skyldes vagifem. Men mistanken har jeg.
    Hvor stor forskel, der er på p-piller og vagifem ved jeg ikke, men begge dele er jo hormoner.
    Hvis benene ikke er lige lange kan det give stærke smerter i underlivet.

    Måske nogen kan få gavn af mine oplysninger.
  • Indstillinger
    Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere fra jer, der lige som jeg er blevet svigtet at læger og gynækologer.. hvad har i gjort og hvordan greb i det an? hvor langt er i processen og hvorlænge har i haft lidelsen?

    Syntes virkelig det er svært at komme videre herfra, hvem skal man kontakte osv. for på sygehusene er der heller ikke meget hjælp at hente før man har en henvendelse fra sin læge eller gynækolog...

    Jeg har lidt under disse smerter i snart et år nu og jeg vil bare ikke finde mig i det længere... Havde engang et fantastisk sex liv, nu har jeg ikke engang lysten til det. Det er så frustrerende og jeg er ligesom mange af jer, bange for at miste kæresten ved. Selv om han er forstående og tålmodig.

    Nogle siger at det har hjulpet efter de er stpooet på p-piller, andre bruger smertestillende cremer hvergang de skal have sex (hvilket jeg også selv gør, men dette er bare ikke blevet til for meget, da det for os begge er lidt at et turn off men både crem og gummie- men giver det dog et forsøg)
    hos andre har en operation været lykken og andre lider stadig i helvedet...

    Fortæl jeres historie.
  • Indstillinger
    Hej alle jer, jeg er 18år.
    og lider af det sammen, ved slet ikke hvad jeg skal stille op.
    jeg prøver nu at stoppe med mine p-piller..
    men har virkelig bare brug for at tale med nogen om det som
    ved hvad det vil sige :(
    - så skriv endelig hvis i har nogen foreslag til noget som kan
    hjælpe, føler mig helt fortabt.

    Lina.
  • Indstillinger
    Hej Linea

    Har du fået en officiel diagnose? Der er mange ting, man kan forsøge sig med, når man lider af vulvodyni, men det er vigtigt at få udelukket alt andet.

    Hvis du fortæller lidt mere om dig selv og hvordan du har det (både fysisk og psykisk), så har vi nemmere ved at hjælpe. Du er i øvrigt meget velkommen til at skrive til mig privat (så skal vi bare lige finde ud af, at du kan få min e-mail, uden at jeg skal skrive den herinde) - jeg har også en gruppe på Facebook, hvor jeg har forsøgt at lægge så meget info ind som muligt. Den hedder "Vulvoduni - underlivssmerter" og du kan finde den ved at søge på navnet.

    Jeg kender frustrationerne og vil rigtig gerne hjælpe! Hvis du ikke har lyst til at skrive flere detaljer, så siger du det bare, og så vil jeg selvfølgelig prøve at hjælpe alligevel.
Log in eller Registrér for at kommentere.