Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

E-vitamin...hvor meget?

Redigeret 20 september, 2009, 14:08 i Vitaminer og mineraler
Hej!

I forbindelse med inflammationsgigt er jeg blevet anbefalet at ta' så meget omega 3 som muligt. Desværre indeholder de fleste fiskeoliekapsler forskellige mængder e-vitamin til konservering.
Hvor meget e-vitamin kan man tåle på dagsbasis?

Og skal jeg pga den høje dosis holde mig fra levertran? (for meget a+d)

Håber der findes et svar til mig!

De bedste hilsener Karina

Kommentarer

  • En alm. stærk E-vitamin kapsel med 335 mg kan de fleste tage uden problemer. Jeg kender nogen, der tager 2 af dem om dagen, men det kan være for meget. Hvis du begynder at få langsomt koagulerende blod (kan give blødende gummer ved tandbørstning), så kan det skyldes for meget E-vitamin og dosis bør sænkes. K-vitamin, som findes i mange grønne grøntsager, kan modvirke langsom koagulation. For meget omega-3 kan også give problemer med langsom koagulation, så lyt til din krops signaler. Jeg tror ikke at de mængder E-vitamin, der normalt bruges til konservering af omega-3 produkter er så store at der er fare for overdosering.

    Mod inflamationsgigt er det en god ide at tage krydderier som gurkemeje og cayenne pebber. Et rigtig godt gammelt råd fra "Gigtens gåde løst" af Alma Nissen er kartoffelvand: Skær en rå økologisk kartoffel i skiver og kom skiverne i en halv liter vand. Lad det stå i køleskab natten over og drik det næste morgen på tom mave.
Log in eller Registrér for at kommentere.