Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Rod i stofskiftet

2»

Kommentarer

• Hej Ellen
    En ting er sikkert - holder jeg ikke mine spisetider, så bliver jeg rigtig utilpas.
    Jeg kan ikke finde hoved og hale i det - nogle dage ryster jeg og føler mig sukkerkold hele dagen uanset hvad og hvor meget jeg spiser. Andre gange hjælper det med maden.....Og igen nogle gange kommer det efter jeg har spist! På det seneste har jeg nogle aftner følelsen af muskelsvaghed og det bringer nogle rigtig grimme minder frem fra da jeg var i behandling for kræften.
    Jeg kunne godt tænke mig, at få vejledning i på hvilken måde kosten har indflydelse og hvordan jeg selv kan modvirke min utilpashed - måske kan en diatist hjælpe?
    Hilsen Helle
  • Hej
    Jeg skal til kontrol imorgen - er der nogen der har gode råd til hvordan jeg får dem til at lytt og forstå hvordan jeg har det!
  • Jeg synes simpelthen at du skal insistere på at du vil prøve Euthyrox fordi du har fundet ud af at der er rigtig mange som ikke kan tåle Eltroxin efter at den er lavet om. Husk så at skrive alle dine bivirkninger op for man kan jo have svært ved at huske og især når man sidder der foran de kloge hoveder. Held og lykke med det. vh Petra
  • Hej!
    Jeg synes det er utroligt rart at vi kan støtte hinanden her på siden !det at vide at andre går rundt med de samme problemer - og kan læse om de tiltag andre har gjort hjælper meget .
    Jeg har forhøjt stofskift og får Thycapsol- men også 1+2 Eltroxin 5o mkg.
    Lav dosis i forhold til I andre ! Meeeen- - alle de bivirkninger i har beskrevet lider jeg også af !
    Har været indl. 2 gange på neurologisk. afd.( maj + juni-09 ) pga. voldsom hovedpine - nærmest migræneagtig dog uden at være det -og efterf. fået mange andre symp.
    Første diagn. -var inflamatorisk bindevævssygdom - fik i 1 mdr. Imurel (meget stærk medicin )
    derefter ny diag. -Polyneuropati- vidstnok nervebet. -pga. B12 - vitaminmangel .(får indsprøjtn. 1 gang ugentl med Vibeden)
    men er stadig ikke udredt og jobbet er i fare nu da jeg ikke er istand til at udføre mit erhver på Kommunal kontor !
    Vil nu prøve at få min egen læge til at gi´mig en seddel til Euthyrox.
    Har andre fået samme uduelige diagnoser ??- og er der andre med forhøjet stofskifte -der også får Eltroxin ????
    Mvh. og tak for gode råd Vita 12
  • Hej Vita 12.

Jeg får også thycapsol og eltroxin.Egentlig skal jeg ta`4 T og 1 eltroxin om dagen,men jeg har været min egen læge og nedsat tycapsolen til 2 stk pr. dag,og jeg må sige det er en stor forskel.Jeg har aldrig sovet så godt om natten.

Jeg har også haft slemme bivirkninger af eltroxinen,migræneagtig hovedpine,ondt i venstre øje så jeg måtte til vagtlægen.Vildt meget hjertebanken,måtte ta`betablokkere for at sove og det (betabl.) har jeg ikke gjort i 2 md.Men nu går det fint,har ingen gener,er begyndt at gå til fitness,hvilket var utænkelig for bare 4 md siden.

Jeg har været i behandling i 16 md nu,men min endo på Århus sygehus siger jeg først må trappe ud til maj næste år.Jeg går til kontrol hver 3. md.

Fantastisk debat,tak til alle....

Kh Bibsen
  • Hej
    Det er helt befriende at kontrollen er overstået - jeg kan ikke lide det. Selv om det meget handler om min stofskifte er det minderne om kræften, der er sværest at håndtere.
    Jeg har været under regulereing af Eltroksin i snart 2 år og det har ikke på noget tidspunkt været helt optimalt. Nu er jeg igen blevet reguleret - denne gang ned i dosis. Faktisk har jeg haft det ok siden - måske har vi fundet den rigtige dosis?
    Ha det super - hilsen Helle
  • Hej Helle

Hvor jeg dog forstår dig, det med at det er kræften der fylder meget i dine tanker, meget kan man klare bare kræften holder sig væk.

Nu sad min kræftknude i nyren som jeg fik fjernet for tre år siden, og jeg har det rigtig godt i dag, og til kontrold i juli så alt fint ud.

Men for 1,5 år siden fik jeg alt for lavt stofskifte, jeg er heldig at det blev regulret med det samme. Jeg kan også føle mig meget varm, og har meget lyst til noget med sukker om aftenen, men jeg spiser en masse frugt.

Dejligt at læse at du har det meget bedre nu, det kan jo tageg sin tid at finde den rette dosis.

Kh Annika
  • Hej Helle
    Jeg mener, at du også skal være opmærksom på, hvad TSH egentlig ligger på. Normalværdierne spænder fra 0,3 - 4,0, med små forskelle fra sygehus til sygehus (????). Derfor har jeg oplevet lægerne sige, at hvis du bare ligger inden for disse tal, så er stofskiftet i orden. Sådan er det bare ikke. Vores stofskifte er en meget individuel ting. Jeg har det f.eks. bedst omkring 1 eller derunder. Hvis jeg som nu ligger på 2,2 har jeg det hundedårligt med alle de symptomer, som så mange har beskrevet i dette forum.
    Der er flere, der herinde har beskrevet at de ligeledes har det bedst, når TSH ligger omkring 1. Kig på dine blodprøvesvar. Tag ikke altid lægens ord for pålydende. Forlang selv ændring af dosis, samt hyppige blodprøver og kontroller indtil TSH , TT4 ogTT3 er stabil.
    Angående kosten har jeg af en anden debattør fået det gode råd at prøve en kulhydratfattig kost og tage ekstra kosttilskud. Jeg har i dag været til zoneterapi, og hun gjorde opmæksom på, at vi skal passe på at blodsukkeret holder sig stabilt - spise småt men ofte - undgå den hurtigt omsættelige sukker. Spis nødder, myslibar, hvis du bliver sukkerkold og ellers sørge for at spise mange grøntsager og fiberrig kost, protein og ikke at forglemme de sunde fedtstoffer (vigtigt). Hvis blodsukkeret svinger for meget tager det mange af vores kræfter, de kræfter som vi har så meget brug for bare for at få hverdagen til at køre. Diabeteskost er fint også til os. Håber du kan bruge noget af dette.
    Hvis du får tid, så tag og kig rundt på de andre sider under "forstyrrelser i stofskiftet". Der er mange gode råd fra mange kloge mennesker, som har sat sig grundigt ind i sygdommen. Det er disse mennesker, der har hjulpet mig, så jeg i hvert fald i perioder har et rimeligt godt liv.
    K.h. Eva
Log in eller Registrér for at kommentere.