Hej Hanna
Ja, det er gået noget tid siden, jeg sidst skrev her på siden.
Jeg skal prøve at besvare dine spørgsmål, selv om det også er over en måned siden, du skrev:)
Mine stofskiftetal har hele tiden ligget inden for det normale - både tilbage i 1998 og her i 2009/10. Jeg fik fjernet hele skjoldbruskkirtlen medio november og er nu på eltroxin. Det viste sig, at hele kirtlen var fuld af små knuder, så de var vist en god beslutning at få den fjernet.
Du spørger til min fysiske symptomer - jeg er ikke helt klar over, om du mener før eller efter min operation, så jeg opsummere for både før og efter...
Før min operation var det hjertebanken, træthed, uro i kroppen, trykfornemmelse og klump i halsen. Jeg havde let til gråd og ondt i maven. Ved at en del var stress, men kan ikke rigtig sætte en finger på, hvorfor jeg blev ved med at føle, at der var noget. der var forkert i skjoldbruskkirtlen. Måske min intuition
Her efter operationen har jeg ikke mere uro i kroppen. Jeg kan stadig få hjertebanken, men ikke på samme måde som før. Måske er jeg blevet mere overbevist om, at jeg ikke dør af det (jeg er her jo stadig).
At jeg så har fået nogle andre symptomer tilskriver jeg tilvænningsfasen til Eltroxinen/ bivirkninger af samme (se andre indlæg her på siden):
- svimmelhed
- koncentrationsbesvær
- bytter rundt på ord og bogstaver
- migrænelignende anfald med kvalme
- kløende, sitrende øjne og øjenlåg
- ondt i muskler og led, specielt nakke, lænd, arme og ben
Selv om det lyder underligt, så synes jeg faktisk, jeg har det bedre psykisk nu end før min operation! Jeg er selvfølgelig ikke vild med at have alle disse symptomer, men de er ligsom til at tage og føle på i stedet for uroen i kroppen og angsten.
Håber du kan bruge mit svar til noget, ellers spørger du bare igen
Med de symtomer du skriver om så synes jeg at du skal gøre dig selv den tjeneste at skifte medicin. Livet er for kort til ny Eltroxin Rigtig god bedring fra Petra
Ja, det er jo nok der, jeg er på vej hen. Skal til læge på onsdag i næste uge. Og så må vi se, hvad mine tal siger, og hvor alvorligt min læge tager mig.
Da jeg har været syg med overbelastning/stress-relateret angst det meste af sidste år, så er jeg bange for, at lægen igen vil tilskrive mine symptomer noget psykosomatisk!
Jeg har jo set, at man kan få muskelspændinger, svimmelhed og hovedpine, tics osv af stress - men jeg føler mig bare ikke stresset mere, så hvordan skiller jeg skidt fra kanel??!! Synes ikke at jeg var svimmel og havde kraftig hovedpine, da jeg var sygemeldt...?
Man kan også blive angst og deprimeret samt stresset af lavt stofskifte. Jeg vil tro at det hele er stofskiftet jeg har selv haft det på samme måde og fattede ikke en brik før jeg havnede her, og jeg har det bare så godt igen, de prøvede sågar at bilde mig ind at jeg var i overgangangsalderen og det måtte jeg så lære at leve med. Jeg kunne mærke med mig selv at det overhovedet ikke kunne passe men var jeg ikke tilfældigt havnet her så havde jeg jo troet på det og haft et miserabelt liv resten af min tid måske. Jeg har også været stofskiftesyg i mange år uden at få behandling først da jeg begyndte at svimle rundt for en 10 år siden skete der noget men jeg tror faktisk at jeg først har haft for højt stofskifte i mine unge år og så er det i forbindelse med en fødsel gået over i lavt stofskifte og siden steg vægten. Så lyt til dig selv og prøv så en anden medicin. vh Petra
Kommentarer
Jeg er lidt nysgerrig efter at få at vide om dine stofskiftetal hele tiden har været normale?
Og hvordan er det gået med knuderne? Har du fået dem fjernet.
Og til sidst hvilke fysiske symptomer har du gået med?
Venlig hilsen
Hanna
Ja, det er gået noget tid siden, jeg sidst skrev her på siden.
Jeg skal prøve at besvare dine spørgsmål, selv om det også er over en måned siden, du skrev:)
Mine stofskiftetal har hele tiden ligget inden for det normale - både tilbage i 1998 og her i 2009/10. Jeg fik fjernet hele skjoldbruskkirtlen medio november og er nu på eltroxin. Det viste sig, at hele kirtlen var fuld af små knuder, så de var vist en god beslutning at få den fjernet.
Du spørger til min fysiske symptomer - jeg er ikke helt klar over, om du mener før eller efter min operation, så jeg opsummere for både før og efter...
Før min operation var det hjertebanken, træthed, uro i kroppen, trykfornemmelse og klump i halsen. Jeg havde let til gråd og ondt i maven. Ved at en del var stress, men kan ikke rigtig sætte en finger på, hvorfor jeg blev ved med at føle, at der var noget. der var forkert i skjoldbruskkirtlen. Måske min intuition
Her efter operationen har jeg ikke mere uro i kroppen. Jeg kan stadig få hjertebanken, men ikke på samme måde som før. Måske er jeg blevet mere overbevist om, at jeg ikke dør af det (jeg er her jo stadig).
At jeg så har fået nogle andre symptomer tilskriver jeg tilvænningsfasen til Eltroxinen/ bivirkninger af samme (se andre indlæg her på siden):
- svimmelhed
- koncentrationsbesvær
- bytter rundt på ord og bogstaver
- migrænelignende anfald med kvalme
- kløende, sitrende øjne og øjenlåg
- ondt i muskler og led, specielt nakke, lænd, arme og ben
Selv om det lyder underligt, så synes jeg faktisk, jeg har det bedre psykisk nu end før min operation! Jeg er selvfølgelig ikke vild med at have alle disse symptomer, men de er ligsom til at tage og føle på i stedet for uroen i kroppen og angsten.
Håber du kan bruge mit svar til noget, ellers spørger du bare igen
Kh
Elektra
Da jeg har været syg med overbelastning/stress-relateret angst det meste af sidste år, så er jeg bange for, at lægen igen vil tilskrive mine symptomer noget psykosomatisk!
Jeg har jo set, at man kan få muskelspændinger, svimmelhed og hovedpine, tics osv af stress - men jeg føler mig bare ikke stresset mere, så hvordan skiller jeg skidt fra kanel??!! Synes ikke at jeg var svimmel og havde kraftig hovedpine, da jeg var sygemeldt...?
Kh
Elektra