Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Symptomer ved lavt stofskifte?

2

Kommentarer

• Hej! - Det er interessant at læse disse indlæg - jeg skal til lægen i morgen med en forstørret skjoldbruskkirtel, derfor vil jeg gerne orientere mig, og havnede på disse sider - det er lidt skræmmende at læse om disse symptomer, som jeg har haft meget længe - ca 1-2 år, men jeg har altid forsøgt at bortforklare det med stress og min krop som ikke tåler så meget fysisk belastning ( jeg får smerter i kroppen (som dem fibromyalgipatienter beskriver) og ofte migræneanfald, så jeg tror jeg er 'invalid', men har ikke sagt ret meget om det til nogen, fordi jeg vil forsøge at passe mit job) - men altså disse symptomer med koncentration, svimmelhed og glemsomhed, det har plaget mig længe... men det er jo først nu jeg har fået konstateret denne forstørrede kirtel - opdagede den i sidste uge... Kan man gå med et forstyrret stofskifte i lang tid uden at opdage det? - Skal man behandles på livstid, eller forsvinder det igen ... jeg synes det er ret tankevækkende - glæder mig faktisk til at komme til lægen - håber medicin kan få nogle af disse symptomer til at forsvinde...
    Håber nogen har lidt svar her at give mig - tak skal I have!
    Hilsen Randi-vous
  • Hej Peter.

Jeg tror ikke jeg kan uddybe det tilfredsstillende for dig, da jeg jo ikke er læge, men jeg kan forklare dig det med mine egne ord.

Det er sådan at et for lavt stofskifte påvirker fx hjerne, hjerte, lunger, tarmsystemet, muskler o.s.v. , og det er denne påvirkning, der laver uorden i de forskellige systemer, og så giver een de symptomer man har, og som viser een, at man nok er syg.

Det betyder imidlertid ikke, at det er farligt, at gå med for lavt stofskifte i et afgrænset tidsrum, (det gør jeg jo selv p.t. imens jeg får indstillet min medicin), men på sigt og i årevis er det ikke godt for kroppen. Hvor længe ved jeg ikke, det er nok individuelt som så meget andet.

mvh. Gitte
  • Hej Gitte
    Tak for svaret - jeg blev bare nysgerrig da jeg ikke ved hvor længe jeg har gået med for lavt stofskifte før det blev opdaget - muligvis i årevis .....
    Gad vide om det betyder at nogle organer muligvis har taget permanent skade ...?
    Mvh Peter
  • Hej Peter.

Sådan synes jeg ikke du skal tænke. Når ikke dine symptomer har været så stærke, så har dine organer jo heller ikke været påvirket så meget. Og nu får du det jo i orden, din krop får det godt igen, og en ny epoke starter for dig ;o))

Jeg håber det går dig godt.

Mvh. Gitte
  • Hej
    Det, med at få konstateret et for lavt stofskifte , forbløffede mig meget i efteråret -06. Jeg fik taget blodprøver pga smerter i hælen (for at lede efter en evt. infektion) men alle tal , bortset fra TSH, T4 og T3 var normale .Jeg havde ingen af de klassiske symptomer , så jeg kunne have gået længe med det uopdaget . Lægen mente at jeg ville have oplevet ex. træthed, depres-sion , konsentrationsbesvær inden længe, da det nok var begyndt at ændre sig for 4-6 år siden. En sygeplejerske troede ikke på at jeg cyklede videre på arbejde , hver gang jeg mødte op til blodprøver kl.7.30, da mine tal lå så lavt de første måneder. Så vi oplever alle de her sygdomsforløb forskelligt. Jeg har kun en nyre , så jeg blev jo bekymret for om den var OK , men det var den stadigvæk. Så jeg var da glad for at det blev opdaget . Jeg oplevede dog ikke nogen forbedring da jeg fik eltroxin ,alt var som det plejede at være , men jeg kunne jo se at tallene ændrede sig til det normale. Det var først her i løbet af foråret at jeg fik det dårligt , men alle her i debatten kender jo til de problemer, det har givet at få den nye eltroxin. Så alle der får konstateret for lavt stofskifte har hver sin oplevelse. Vær glad for at der er blevet opdaget og "lyt til din krop" , for det er os der lever med sygdommen , der skal fortælle lægen , når noget forandrer sig . Også selv om tallene ligger i normal-området .
    Hilsen til alle
    Krebsen5
  • Hej

Jeg er født uden en skjoldbruskkirtel og har også en del af de symptomer i snakker om. Træthed, vægt og sved problemer osv.
    Jeg ved af erfaring at kommunikationen mellem ens egen læge mange gange går skævt, specielt fordi de ikke selv ved så meget om det.

Thyreoidea foreningen skulle i hvertfald gøre at man kan dele ens erfaring og eventuelt få de råd man har brug for:

http://www.thyreoidea.dk
  • Hej
    Jeg er også en af dem som har bevirkninger ved ny eltroxin. Min læge er forstående, og er igang med at søge om Levaxin... er der nogn som kender de tabletter. Det er dem min læge har fået oplyst at sygehuset bruger...
    mvh. Fisken
  • Hej,

Jeg er ret ny i det her stofskifte halløj, så jeg læser bare lidt med på sidelinien. Men jeg ville meget gerne vide, hvornår denne nye Eltroxin kom på markedet? Var det, da de ændrede udseende?
    Jeg døjer nemlig med gevaldige hovedpiner. Pt. får jeg 100 mg. Eltroxin og mine tal fra i sidste uge ser således ud:
    TSH: 6,6
    T4: 16
    T3: 4,2
    Kan disse tal have noget at gøre med mine hovedpiner? Jeg har ikke før haft hovedpiner, så det undrer mig lidt, at jeg dagligt skal bøvle med det.

/Nat
  • Hej igen! - jeg var jo hos lægen i mandags - der blev konstateret en knude i venstre side af skjoldbruskkirtlen - og jeg har fået henvisning til behandling - det er rart der begynder at ske noget - i dag er jeg også begyndt at være hæs.... undrer stadig om symptomerne - hvor længe de kan have været der, inden denne hævelse kom - og om denne knude indebærer at jeg skal i medicinsk behandling altid.
    I foråret havde jeg nogle anfald med rystelser i armene og benene når jeg går - men jeg troede det var fordi jeg bare skulle spise noget mere - nu undrer jeg jo om det kan have været dette problem allerede - i mandags ville de vide om jeg rystede på hænderne...
    Alt dette er jo altså meget nyt for mig - ville blive glad for nogle svar...
    Hej fra Randi
  • Hej Nat.
    Blodprøvetallene er forskellige fra hospital til hospital, så det er svært at se hvor skæve de er, når ikke normalområderne står der, men det kan du jo også selv se, om de ligger inden for eller uden for.
    Mht. hovedpinen har alle vi der ikke kunne tåle den nye Eltroxin haft hovedpinge/stærke hovedsmerter plus mange andre gener. Så om det er pillen eller tallene, kan jeg ikke hjælpe dig med. Men den nye pille har du fået, da den skiftede udseende. De første fik dem allerede i november 2008.

Hej Randi.
    Jeg ville virkelig ønske jeg kunne komme med et svar til dig, men jeg kender ikke noget til, hvad knuder i skjoldbruskkirtlen kan gøre. Jeg tror dog, at dine symptomer hænger sammen med det, for det er jo også symptomer på for lavt stofskifte.

God bedring til jer. Kh Gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.