Hej Anemone
Hej Annemarie
Er vi virkelig så forskellige som personer???
Jeg ved du tager din medicin til natten, det begyndte jeg også på for 1,5 uge siden, efter grønt lys fra min Endo(det ville ikke ha nogen indvirkning på S-koncentrationen, fik jeg at vide).
Først eksperimenterede jeg med at dele det op over morgen og aften, det var mig for rodet, derfor denne løsning.
Men til trods for at jeg har forhøjet med 2 x 12,5, sidst for 3,5 uge siden, så er mine tal steget yderligere, så vidt jeg erindrer så tog du noget fra fordi du derved fik for meget. Hvordan gør du? får du hverken mad eller væske efter du har fået aftensmad?
Synes faktisk det var ved at blive bedre, men siden weekenden er det begyndt at drille, troede det var pga at jeg måske var ved at få for meget, så jeg blev mildest talt chokeret da jeg fik svaret i dag!
Den 9.6 så tallene således ud:
TSH 4,3
TT3 1,18
TT4 118
T-uptake 0,7
FT4I 126
Og nu:
TSH 5,3
TT3 1,16
TT4 111
T-uptake 1,05
FT4I 117
Jeg forstår det virkelig ikke, havde virkelig håbet på at jeg slap for yderligere stigning af medicinen, men jeg må vel starte med at ændre det til om morgenen igen. Øv Øv
Skal heldigvis til Endo igen mandag, men ville glad hvis du lige sender din fremgangsmåde:-)
Mvh Birgit
Er vi virkelig så forskellige som personer???
Jeg ved du tager din medicin til natten, det begyndte jeg også på for 1,5 uge siden, efter grønt lys fra min Endo(det ville ikke ha nogen indvirkning på S-koncentrationen, fik jeg at vide).
Først eksperimenterede jeg med at dele det op over morgen og aften, det var mig for rodet, derfor denne løsning.
Men til trods for at jeg har forhøjet med 2 x 12,5, sidst for 3,5 uge siden, så er mine tal steget yderligere, så vidt jeg erindrer så tog du noget fra fordi du derved fik for meget. Hvordan gør du? får du hverken mad eller væske efter du har fået aftensmad?
Synes faktisk det var ved at blive bedre, men siden weekenden er det begyndt at drille, troede det var pga at jeg måske var ved at få for meget, så jeg blev mildest talt chokeret da jeg fik svaret i dag!
Den 9.6 så tallene således ud:
TSH 4,3
TT3 1,18
TT4 118
T-uptake 0,7
FT4I 126
Og nu:
TSH 5,3
TT3 1,16
TT4 111
T-uptake 1,05
FT4I 117
Jeg forstår det virkelig ikke, havde virkelig håbet på at jeg slap for yderligere stigning af medicinen, men jeg må vel starte med at ændre det til om morgenen igen. Øv Øv
Skal heldigvis til Endo igen mandag, men ville glad hvis du lige sender din fremgangsmåde:-)
Mvh Birgit
Kommentarer
Ja, jeg kan se, at det kun er 1 1/2 uge siden, at du begyndte at tage medicinen til natten.
Min endokrinolog sagde den 05.03.07, at jeg skulle tage medicinen til natten, da mit stofskifte var for lavt. Det havde en bedre optagelse på dette tidspunkt.
Og dette måtte jeg sande. Jeg var ude i en rutchetur, og mit stofskifte blev for højt. Jeg fik senere en undskyldning fra min endokrinolog, at han havde glemt at tage medicin fra!!!!!
Det er sjældent vi spiser ell. drikker noget efter aftensmaden. Men der kan da godt komme lidt is indenbords i ny og næ. Men ellers tænker jeg egentligt ikke over det.
Hmm........... mærkeligt at stofskiftet falder!!!!!!!!!
Jeg kan desværre ikke give dig yderligere forklaring :-((
Men jeg kan på ingen måde se, at stofskiftet skulle falde grundet indtagelsen til natten!!!!
God bedring.
Kærlig hilsen Annemarie
Halløjsa, tak for dit hurtige svar, egentlig synd det er dig det går ud over hver gang vi andre bliver frustrerede, men du er nu rar at ha' ved hånden:-). TAK FOR DET.
Kroppen må jo bare ikke synes den får nok, eller måske for lidt af gangen? Men det var jo efter råd fra Endoen.
Er også stoppet med hormon behandlig for lidt over 4 uger siden, også efter råd fra Endoen, det kunne måske også ha' en indflydelse! (Har ikke mærket til at jeg er stoppet med dem, det er gået stille og roligt, var ellers bange for, jeg skulle blive en hystade:-))
Lige et spørgsmål mere. At tage dem til natten passer mig faktisk udmærket, kan du huske om bivirkningerne ved stigning føles mindre når de tages til natten? Tror jeg forhøjer med yderlige 12,5 og bliver ved natten, så må vi se om hun har andre forslag på mandag.
Og for at det hele ikke lige skal dreje sig om mig, så håber jeg at du er ved at få det bedre, kunne se du har haft huset fuld nogle dage, det kræver også sin "kvinde".
Kh Birgit
Det går så sandelig ikke ud over mig. Hvis jeg ikke lystede, kunne jeg "bare" lade være med at svare :-))
Ja, det er lidt mærkeligt at stofskiftet falder, når du er stoppet med hormon- behandling. Østrogen kan nedsætte virkningen af Eltroxin:
http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... nfo&id=499
Jeg har aldrig haft bivirkninger af gl. Eltroxin - hverken morgen ell. aften.
Men stigningen af stofskiftet - da jeg overgik til indtagelse til natten - endte på daværende med en sygemelding. Jeg var simpelthen dårlig hele tiden.
Ja, der sker ihvertfald ikke noget ved, at du tager 12,5 mkg mere til natten.
Pøj pøj.
Kærlig hilsen Annemarie
Ja, jeg sender dig hermed et knus fordi du "lyster" at svare.
Er velvidende om det med østrogen, men det hele bliver gennemgået, tror heller ikke det er det.
Idet min krop opfører sig som om st.sk. er for højt (har det gjort mere eller mindre hele tiden), spiser jeg jo også ofte. Har jeg sulten om aftenen, trækker jeg det så til en halv time efter jeg har taget det, men opnår jo ikke at få det på tom mave, men det kan din jo heller ikke være!
Det medicin jeg har på depot ligger i køleskabet, kan det mon tage skade af det?
Desværre reagerer min krop på alle ændringer jeg foretager mig, blev derfor også så skuffet da jeg så yderligere stigning ude i horisonten.
Uanset tar jeg nu ekstra, men mener du at 1,5 uge er for lidt at vurdere noget på?
Prøven kan vel heller ikke være forbyttet!
Kærlig hilsen Birgit
I starten af mit stofskifteforløb kunne jeg "føle", hvor stofskiftet bar henad.
Men nu: Nogle gange tror jeg det er for højt - hvor det ikke er tilfældet!!!
Jeg kan ikke se nogle steder, at pillerne ikke må opbevares for koldt - der står kun omkring max. grader.
Du får både Thycapzol samt Eutirox. Jeg ved ikke om dette slår "knuder" i stofskifte tallene???? Det er vel sværere at justere end blot et produkt!!
Du skrev, at du havde haft det godt, men var blevet dårligere fra week-enden. Ja, 1 1/2 uge er ikke meget at vurdere på!!! Me....n du skulle nødig have det dårligt igen.
Min krop er også meget fint følende m.h.t. ordinering af medicin. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal råde dig til :-((
Jeg har slet ikke mine tal samt stofskifteprøver fra dengang jeg fik konstateret for højet stofskifte. Det var først efter operationen, at jeg begyndte at skrive dem ned.
Jeg havde forhøjet stofskifte (Graves) i 2 år. Derefter blev det besluttet at jeg skulle have en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen.
Kærlig hilsen Annemarie
Jeg spurgte sidst om det kunne være kombinationen af disse to som kunne drille, men hun sagde at det var en god løsning og skulle fortsætte med det. Thycapzol er den samme dosis jeg har fået hele tiden, 2 x 5 mg om dagen. Men tanken har da strejfet mig igen.
Derudover får jeg en vitaminpille, 2 ultra omega 3-6-9 samt 2 kalktabletter med D-vitamin dgl. som jeg tar adskilt fra stofskifte medicinen.
Jeg fik jo 25 micgr's Eutirox ved Gitte og kunne så dermed få den daglige dosis mere ens, dvs hver 2 dag får jeg 93,75 og de andre 87,50 (ja, det er peditesser, men for at undgå for store udsving). Har lige overvejet at sætte det til 93,75 hver dag, så forhøjer jeg med 18,75 pr. uge og så ligger det ens, indtil andet er bestemt på mandag.
Der er 2 delekærv i 25 ligesom der er i 50, så jeg går da udfra de kan deles i 4 og virke alligevel.
Ved godt du ikke kan give mig svaret, men det gør godt at få det vendt med en anden der ved hvad man snakker om:-)
Jeg har det ikke mega dårligt, men kan bare mærke det går i en forkert retning, lettere uro og tryk i hovedet/let susen i ørerne, ja-en lettere forværring af div. symptomer.
Kan jo også være, at jeg bare ikke optager det så godt om natten!
Kærlig hilsen Birgit
Dine gener kan skyldes, at du tager din medicin om aftenen. Eltroxin SKAL tages på tom mave, og almindeligvis er maven ikke tom på det tidspunkt, men hvis den var, frarådes det alligevel, da det kan give søvn forstyrrelser såsom problemer med at falde i søvn eller meget tidlig vågning om morgenen m.m.
Årsagen, til at maven skal være tom, er, at mange produkter påvirker eltroxinen, effekten nedsættes, og derfor kan dosis ikke styres.
Håber, du får løst dine problemer
Sommer
Jeg refererer kun, hvad anerkendte endokrinologer og forskere skriver om indtagelsen af eltroxin.
Nogle gange er det godt med personlige erfaringer, men du bliver nødt til at anerkende, at der bag anbefalinger ligger videnskabelige undersøgelser, og det er disse, som er årsagen til at eltroxin anbefales at tage på tom mave.
Du skal se mit indlæg som en oplysning og ikke som et personligt angreb på den metode, du har valgt.
Må du få en god dag.
Sommer
Tak til jer begge, men der er nu ingen grund til at mundhugges pga mig:-)
Tror hvert enkelt individ skal finde sit ståsted.
Til Skov
Har du oplevet som Annemarie, at du skulle sættes ned i dosis fordi du tager dem om aftenen?
Til Sommer -du har ganske ret, alle steder står der at det skal indtages på tom mave og sikkert er der da en grund til det.
Mit problem er lige som Skov, jeg har problemer med at tåle det om morgenen, der går næsten en halv dag, før jeg synes det er fedt at være mig.
Derfor blev jeg sidst af Endoen opfordret til at prøve mig frem, (fik at vide at det ingen indflydelse har på S-koncentrationen!). Først skulle jeg prøve at dele det op over 2 x om dagen, men det kunne jeg ikke enes med, det var rodet og jeg fik en fornemmelse af at jeg manglede noget. Og til sidst til natten som nu.
Umiddelbart har det virket bedre for mig, i bund og grund strander det hele på at jeg ikke får nok, det kan jeg jo se ud fra tallene, dette skyldes nok fordi jeg kun måtte stige med 12,5 af gangen, netop fordi jeg er så fintfølende, sidst for godt 4 uger siden (ellers er der gået 2 uger imellem) og som jeg ser det, skulle jeg nok ha været forhøjet igen for 2 uger siden, så ville det nok ikke været gået så galt (der har været for lang tid mellem blodprøverne).
Det lidt jeg har fået ekstra, har kunnet holde mig kørende indtil for en uge siden og nu stritter kroppen imod fordi den vil ha' mere, det er umiddelbart min konklusion.
Har nu valgt at forhøje med lidt ekstra med det samme, for at prøve at tage det i opløbet, tænker det er det samme jeg får at vide på mandag når jeg skal derop igen. Uanset, så er det jo valget mellem pest og kolera, der kommer nogle dage jeg skal igennem:-(, håber bare jeg fanger det tidligt nok, så det ikke tager så lang tid før det vender igen.
Kræver det lidt ekstra medicin fordi jeg tager det til natten, ja- så er det det der ska til. Kan jo også være, når der er gået lidt mere tid, at optagelsen fungerer som ved Annemarie og så er det måske med til at få det på plads, når jeg nu mangler.
Det vigtigste for mig er at jeg får det godt hele døgnet, om jeg så tager det på det ene, eller et andet tidspunkt.
Kærlig hilsen Birgit