Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mine store stritører :'(

Redigeret 4 september, 2013, 13:22 i Teenagere
Hey, jeg er en dreng, jeg er 16 og mine ører er store og udstående. Det tæter på min selvtillid KONSTANT og hver gang jeg ser i spejlet ser jeg kun mine ører.

Jeg vil gerne have kort hår, men ikke når jeg har så store ører. Jeg er altid blevet mobbet med mine ører.


Jeg har mine ører fra min mor. Hun siger at de ikke stritter, men det gør de. Mere end andre.

Jeg har fundet ud af at man via sin læge kan få en normal operation som sætter ørene tilbage. Det er noget jeg har undersøgt og det er virkelig noget jeg gerne vil have. Problemet er at jeg ikke tror at min mor vil gå med til det.
I virkeligheden bestemmer jeg selv over det ifølge loven, men jeg vil gerne have min mor til at gå med til det.

Og det er virkelig noget jeg ønsker at få gjort før jeg starter i skole igen.


Nogen der kender dette problem?
Eller har fået en operation på ørene?
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Kilroy,
    Jeg synes du skal tage en ordentlig snak med din mor én gang til. Det lyder til, at hun ikke oplever dit problem som særlig stort, det er klart, hun elsker dig og synes sikkert du er ganske dejlig som du er :0) - sådan er vi forældre:0).

    Men hvis du virkelig ikke kan holde dit eget spejlbilled ud, og du (som du skriver) er blevet mobbet hele dit liv, så er det jo socialt invaliderende.
    Og det må din mor respektere!

    Derfor, tag en ny snak med hende. Du kunne jo evt gå til din læge først og få hans vurdering, som du måske kan tage med i dine argumneter, når du skal overbevise din mor.

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Du har ret, det er socialt invaliderende, jeg har faktisk næsten altid lavt selvværd, også selvom jeg sidder alene.
    Jeg vil virkelig gerne have sådan en operation, men har aldrig snakket med nogen om det, hverken læge eller familie. Jeg tror ikke engang at min mor ved at der findes sådan en operation og jeg har faktisk ikke mod på at tage kontakt til lægen. Hvad hvis nu han afviser det?

    Jeg gad godt at høre om folks erfaringer med sådan en operation.
    Hvad siger man til lægen? "Goddag, jeg vil have mine ører lagt tilbage"?
    Hvor lang ventetid er der (offentligt)?
    Hvor lang tid tager det at blive klar efter operationen?
    Hvordan har reaktionen været fra venner og familie?
  • Indstillinger
    Hej.....

    Måtte bare svare dig på dit indlæg. Jeg har altid haft stritører. For ca 13 år siden tog jeg mig endelig sammen til at få det sagt til min læge og jeg blev opereret, skal lige sige at jeg er 45 år i dag, men gud hvor jeg forstår dig, og jeg kan kun sige, få det gjort NU...... det er det hele værd.... Da jeg var barn/ung kunne min mor heller ikke se det, faktisk talte jeg heller ikke med nogen om det, da jeg var mega flov.

    Nå men selve operationen skete for mig hos en plastikkirug i lokal bedøvelse, dvs. man er vågen. Det gør ikke ondt, blot en smule ubehageligt. Der går ca. en uge, hvor man har bandage omkring hele hovedet (ret pinligt, jeg lukkede mig inde i den uge og mødte ingen mennesker) det gør også lidt ondt der, men ikke noget der er så slemt, når bare man ved, at man ikke længere skal gå rundt med de der strittende ører.

    Prøv dog at tal med din læge, måske kan han få din mor overtalt til at det er en god idé. Hvis ikke, så gør det alligevel, du vil ALDRIG fortryde.

    Håber du kan bruge min pep talk til noget.
  • Indstillinger
    Hej igen, Kilroy,
    Jeg synes du skal springe ud i det, nu har du også bto`s historie at holde dig til.

    De spørgsmål du stiller ang ventetider og gener, kan din læge svare dig på.
    Og dét du skal sige til ham, når du kommer derop, er jo faktisk bare det du har skrevet her i dine indlæg.

    Når man er over 15 år kan man vælge sin læge selv. Han har tavshedspligt, hvilket jo giver dig muligheden for selv at vælge om din mor skal med derop eller ej.

    Se at få bestilt en tid! Først og fremmest er det jo bare en snak og den kan hjælpe dig med de sidste uafklarede spørgsmål.

    Held og lykke!
  • Indstillinger
    Hmm, tak til begge svar.
    Jeg tænker at den bandage på hovedet, kan jeg tage en hue over? Nå, men der er jo noget der følger med.
    Havde egentlig været min ide at jeg kunne få det gjort i sommerferien, men det er så ligemeget nu, jeg vil prøve at bestille en tid til lægen den sidste uge i ferien her om en uge.
  • Indstillinger
    Hej jeg er en dreng på 13 år.

    Jeg syns jeg har stritører og det påvirker min selvtillid lidt. Jeg har snakket med min mor om det og hun syntes at jeg har fine ører, men hun er gået med til en operation. mit problem er bare at jeg går meget op i min sport (fodbold) og hvis jeg skal havde en operation siger min mor det skal være i sommerferien (for ikke at aflyse for meget trænning) men kan bare ikke vente og tænker mere og mere over det for hver dag der går. Jeg har været inde på nogle hjemmesider hvor der står noget om at man ikke må dyrke sport og nogen steder står der man godt må bare med pandebånd. jeg kan ikke helt finde ud af det.Jeg havde tænk på om det kunne gøres i juleferien men skal ud og rejse, så jeg kunne måske få det gjordt lidt før og så tage afsted men ved ik om man overhoved må rejse?

    Søger råd og hjælp. ;D
  • Indstillinger
    Hej Peter,
    De spørgsmål du stiller vil helt klart være relevante at stille til lægen. Derfor kan du jo evt få en tid deroppe og sammen med din mor få en samtale med ham/hende.
    Du er 13 år.. Dvs din krop og dit udseende er stadig i fuld gang med at udvikle og forandre sig. Du skriver vist, at du har lidt stritører.. Spørgsmålet er, om dine ører ikke retter sig ind af sig selv. Det sker trods alt for mange (undtagen dem, hvor ørerne stritter virkelig meget).
    Så spørgs,ålet er, om ikke du skal slå lidt koldt vand i blodet og se an ½ -1 år.
    Måske vil du se at det går den rigtige vej helt af sig selv.
    Når jeg siger det, så er det selvfølgelig fordi, at jeg ikke mener man skal lade sig operere med mindre der er en virkelig god grund. Det er trods alt et "angreb" på kroppen og enhver operation er forbundet med en risiko for problemer, fx infektion i sårene eller at resultatet ikke bliver godt.
    Det er ikke for at skræmme dig jeg skriver dette, for de oplysninger vil du og din mor alligevel få af lægen, hvis du skrives op til operation, men det er blot for at nævne, at man ikke kritikløst skal lade sig operere for noget som ikke er tvingende nødvendigt. Og jeg fornemmer ikke, at dit problem er helt magen til ham der startede emnet.
    Til gengæld har jeg fuld forståelse for, at man i din alder er enormt følsom overfor hvordan man ser ud, og hvad andre evt tænker om en og ens udseende. Det er helt normalt at studere sig selv meget grundigt i din alder - og ihh, hvor kan man hurtigt finde noget, der ikke er som det skal være. Ikke :)? Og til det vil jeg sige, at jeg synes I alle er nogle søde og kønne unge mennesker i din alder. Og du er sikkert ingen undtagelse.
    Så tag den lidt med ro og giv tid. Lad håret gro ned over ørerne en periode og se om ikke de ører retter sig helt af sig selv.

    Hvis nej, så må du en tur til lægen med din mor, og få svar på dine spørgsmål.

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Tak for dit svar;D

    Jeg har haft langt hår inden jeg blev klippet før ferien men det lange går er ik lige min sidde syns jeg.. men det er en god måde at skjule dem. ;D

    Jeg har arvet min ører efter min far, men hans ører er heller aldrig rettet sig ind så jeg er lidt bange for at det ogs vil ske for mig.

    Jeg vil ogs gå til lægen med min mor, for hun syntes noget ala det du ogs syntes;D

    Tak for dine råd;D
  • Indstillinger
    Jamen held og lykke i hvert fald :)
  • Indstillinger
    Hey, Peter, hvis du ser det her; hvordan er det gået?

    Jeg har faktisk endnu ikke fået snakket med lægen, men har bestilt tid i næste uge. Min drøm er at få det ordnet i sommerferien, så jeg er klar til gymnasiet bagefter.
    Jeg har dog ikke glemt mit problem det sidste år. Jeg ville bare have den rigtige timing. Jeg har haft lidt langt hår som dækkede ørerne, men det er ikke noget jeg kan lide. Det har hele året været planen, at jeg vil have det ordnet i sommerferien før jeg starter i gym.
Log in eller Registrér for at kommentere.