Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Levaxin

Redigeret 9 juli, 2009, 15:25 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle!

Jeg har netop fået brev fra min endokrinolog i dag med recept og udleveringstilladelse på Levaxin. Så vidt jeg kan forstå, skulle Levaxin være noget nær identisk med gl. Eltroxin.
Jeg har været på apoteket og har bestilt tabletterne - jeg skal ringe på mandag for at få besked om, hvornår apoteket har dem hjemme.
Jeg glæder mig meget til - forhåbentlig - at slippe for kløende, lysfølsomme øjne og sløret syn, samt de pludselige "hedeture" jeg har haft i perioden med ny Eltroxin.
Paradoksalt nok har jeg faktisk haft lidt mere energi, mens jeg har fået ny Eltroxin, men det kan jo være tilfældigt. Mine blodprøver har stort set været uændrede.

Hilsen fra Pjevs
«1

Kommentarer

• Kære Pjevs.
    Jeg har også fået recept samt udleveringstilladelse på Levaxin hos min endokrinolog i går. Jeg har skrevet om dette under: Fået min udleveringstilladelse.
    Den eneste forskel som jeg er se er, at gl. Eltroxin indeholdt natriumcitrat og i Levaxin er der i stedet tilsat talkum.
    Jeg afleverede recepten samt udleveringstilladensel på Levaxin på apoteket i går. Jeg kan få de 100 mkg tirsdag, og de 50 mkg om ca. 1 uge, da leverandøren ikke havde flere på lager i DK på disse.
    Ja, det bliver spændende, om den har den rette virkning på os - men jeg ser positivt på det.
    Så først gl. Eltroxin, ny Eltroxin, gl. Eltroxin, Eutirox og på tirsdag Levaxin!!!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Hvorfor skifter du fra Euthyrox til Levaxin? Jeg har faktisk aldrig haft det særlig heller på gl. Eltroxin, ny helt hæslig som I ved. Euthyrox bedre, men ikke godt. Snart tid hos Endocrinolog, overvejer Levaxin. Tænk hvis man endelig kunne fåd et godt.
    Hilsen Sia
  • Kære Sia.
    Jeg var til kontrol hos min endokrinolog i fredags. OUH havde søgt om en generel udleveringstilladelse til tbl. Euthyrox.
    De havde dog fået en generel udleveringstillladelse (gældende OUH), til tbl. Levaxin fra Nycomed.
    Min endokrinolog spurgte, om jeg havde mod og kræfter til at afprøve dette præparat, fordi så kunne han udskrive en recept med det samme. Dette sagde jeg ja til.
    Jeg fik recepten samt udleveringstilladelsen, hvorefter jeg gik på apoteket. Apoteket kontaktede leverandøren med det sammen, hvor jeg fik at vide, at de kunne levere 100 mkg Levaxin tirsdag og at de 50 mkg kunne fremskaffes i løbet af en uge.
    Sygehusene kan åbenbart få udleveringstilladelse på tbl. Levaxin!!!
    Det hele er meget forundrende!!! Hvorfor giver Lægemiddelstyrelsen endokrinologiske afdelinger udleveringstilladelse til Levaxin og ikke Euthyrox?? Jeg kan ikke helt se sammenhængen.
    Er det grundet at Levaxin findes i DK - selvom der ikke foreligger en godkendelse??
    Ja, vi har åbenbart mange uafklarede spørgsmål endnu!!!
    Men jeg håber selvfølgelig, at Levaxin er det rigtige produkt for os, der har fået denne udleveringstilladelse, så vi ikke kommer til at stå i samme situation som med ny Eltroxin.
    Ja, vi skal jo nok reguleres ind igen, efter præparatskift!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Mine blodprøver er OK med den nye Eltroxin, men jeg har symptomer, som om jeg har for lavt stoftskifte. Fortæl om dine erfaringer med den nye medicin, når du har prøvet den et stykke tid.
  • Hej alle.
    Ja, så var jeg på apoteket for at hente den 100 mkg Levaxin. De 50 mkg Levaxin skulle fremkomme om 1 uge.
    Men nej, producenten havde imellemtiden ringet, at de kun kan skaffe 100 mkg her i Danmark. Ja, er vi snart forvirrede!!!!
    Så den eneste mulighed for at få 50 mkg tbl., var at der blev lavet udleveringstilladelse til tbl. Euthyrox!!!
    Jeg ved at OUH havde ansøgt om en generel udleveringstilladelse til tbl. Euthyrox hos Lægemiddelstyrelsen - dette havde de fået afslag på.
    OUH søgte så til tbl. Levaxin. Men hvad hjælper dette, når vi kun kan få dem i 100 mkg??
    Jeg har haft kontakt til Lægemiddelstyrelsen den anden dag, og de sagde, at de gav udleveringstilladelse til det produkt - som pågældende instans bad om. Dette er noget sludder.
    Jeg har kontaktet OUH og bedt min endokrinolog om at ringe tilbage.
    Jeg har mailet med Merck Serono, vedr. vores uholdbare situation i DK omkring ny Eltroxin.
    Jeg fik d.d. en mail fra adm. direktør Hans Elers Koch:
    Tak for din henvendelse i denne sag.
    Vi er bekendt med de problemer som nogen stofskiftept. oplever med Eltroxin fra Glaxo.
    På baggrund af dette undersøger vi nu hvilke muligheder der er for at introducere Euthyrox på det danske marked.
    Du vil høre nærmere fra os, når vi har undersøgt mulighederne.
    Du er altid velkommen til at kontakte undertegnede.

Jeg vil ligeledes forsøge at kontakte Nycomed, m.h.t. at vi ikke kan få 50 mkg tbl. her i DK. Tbl. findes jo fra 25 mkg op til de 200 mkg.
    Det var lige det seneste nyt herfra fronten
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Ja, så startede jeg på Levaxin i fredags. I går havde jeg en knald hamrende hovedpine (migræneagtigt) og Pamol hjalp på ingen måde.
    Her til morgen stadig trykken i hovedet, kvalme, mavesmerter med tynd aff. til følge.
    Ja, så kan jeg selvfølgelig ikke lade være at tænke på, om jeg nu tåler Levaxin eller om det hele bare er tilfældigt??
    Jeg tænker på, at ny Eltroxin indeholder talcum - hvilket Levaxinen også gør. Gad vide om det er dette min krop ikke kan tåle.
    Ja, det hele kan selvfølgelig også være grundet, at jeg ikke er velreguleret. Mit stofskifte har kørt på lavt/for højt ikraft af mine afgiftninger for tungmetaller og kviksølv.
    Øv for at ny Eltroxin kom på markedet. Min krop har det absolut ikke godt. Og nu har jeg været sygemeldt i 1/2 år!!!
    En rigtig god dag til jer alle.
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Redigeret 23 juni, 2009, 15:50
    Hej Anemone

Jeg har fulgt lidt med i debatten og tror ikke nødvendigvis, at dine symptomer skyldes kviksølvforgiftning. I hvert fald havde jeg nøjagtig de samme symptomer du nævner, da jeg skiftede til Euthyrox - skiftede direkte fra et præparat til et andet. Det endte med, at jeg måtte tage på skadestuen klokken 2 om natten for at få målt blodtryk m.m.
    Jeg er nu startet på en lavere dosis og trapper langsomt op, hvilket helt klart er bedre - Euthyrox er dog pt. ikke lykke for mig, men trods alt bedre end ny eltroxin. Hvad angår dosis, ved jeg ikke om man kan få levaxin i mindre doseringer i Sverige?
    Håber du få det bedre på levaxin, jeg følger i hvert fald med i hvilke alternative piller der findes.
    Hvorfor skiftede du egentlig fra Euthyrox?
    Anne
  • Hej Anemone
    Det gør mig meget ondt at høre du stadig ikke har det godt. Det er en hård omgang du skal igennem : ( Din situation vil give mange forvirrende tanker - er det afgiftningen eller stofskiftet ??
    Som jeg tidligere har fortalt havde jeg det absolut ikke godt under afgiftningen. Min krop kunne bare ikke holde til behandlingerne. Jeg reagerede meget på alt medicin jeg fik, kunne nærmest ikke tåle noget som helst uden jeg fik det dårligt.
    Jeg tror din krop er kommet lidt "på overarbejde" og du er for en tid blevet mere følsom og reagerer så kraftig når du prøver nyt stofskifte medicin.
    Rigtig god bedring : )
    Knus LH
  • Kære Anemonen. Rigtig god bedring - synd du har det skidt lige pt. Det er nok ikke helt let bare at skifte. Jeg er glad for, at du orker at skrive, så vi kan følge med i det. Måske er vi jo flere, som må samme vej med andet mærke end Ny Eltroxin.

Du har altid et flot overskud og empati med andre - derfor vil jeg bare lige sige god bedring til dig. Jeg tror bestemt, at det bliver godt på Levazin - det er nok bare lige i begyndelsen, at din krop skal vænne sig til det. Der er så mange, som tager det i Sverige.

Min datter er desværre lige blevet konstateret med for lavt stofskifte (ca. TSH 15) for 6 uger siden. Det er en autoimmun tilstand siger "blodprøverne", så det bliver Eltroxinlignende piller resten af livet. Hun bor faktisk egentlig i Sverige, men har været sygemeldt og været hos os i Danmark - derfor Ny Eltroxin...men hun skal også over på det svenske levaxin, så jeg følger din overgang tæt.

God Skt. Hans Aften.

Hilsen Skov
  • Kære Anne, Lis, Skov m.fl.
    Tusind tak for jeres søde indlæg. Jeg havde ikke kræfter til at skrive tilbage i går.
    Ja, det var omgangssyge. Mine mavekramper og talrige toiletbesøg fortsatte hele dagen. Jeg fik også feber.
    Idag er mavekramperne forsvundet :-), jeg føler mig stadig lidt varm, men meget bedre end i går :-)
    Som Lis skriver, mener jeg også selv, at min krop er på overarbejde. Jeg har faktisk ikke haft én helt god dag, siden jeg startede med mine afgiftninger. Første besøg hos lægen var den 15.04.09.
    Jeg har fået at vide fra lægen, at jeg først skal forvente at få det godt, når jeg skal holde en pause på 2 md. Inden da mangler jeg 5 kviksølvsafgiftninger (1 x ugentligt) samt 11 afgiftninger af øvrige metaller (2 x ugentligt).
    Jeg har faktisk været dårlig hele december grundet et stigende TSH tal - hvor jeg tilsidst sygemeldte mig den 22.12.08. Så kom ny Eltroxin, hvilket jeg kraftigt blev invalideret af. Droppede ny Eltroxin den 16.03 - hvorved jeg hurtigt mærkede en markant forbedring. Så startede jeg mine afgiftninger - ja, så må kroppen "stige" af!!! Og det har den så sandelig også gjort!!!
    Under mine afgiftninger - hvor kroppen arbejder på højtryk - gjorde/gør også at jeg svingede/svinger meget i mine stofskiftetal. Men lægen siger, at det vil stabilisere sig på et tidspunkt.

Til Anne: Mit sygehus fik en generel udleveringstilladelse til tbl. Levaxin. Min endokrinolog spurgte, om jeg havde mod og kræfter til at afprøve dette præparat, og det sagde jeg ja til. Jeg ved, at ved præparatskift, skal jeg følge mit stofskifte nøje. Præparaterne virker ikke ens, hvorfor der måske skal mindre Levaxin til end ved Euthyroxen!!!! Så ja, der er sket meget i kroppen: Gl. Eltroxin, ny Eltroxin, gl. Eltroxin, Eutirox og nu Levaxin. Samt mange justeringer.

Til Skov: Jeg har fulgt debatten, men har ikke været så meget "aktiv" på det sidste, ikraft af manglende overskud.
    Ja, Skt. Hans aften stod på sofa og lidt havregrød :-))
    Jeg føler med dig m.h.t. din datter. Ja, vi vil nok hellere selv have sygdommen (når det nu ikke kan være anerledes), end at den skal ramme vores kære børn.

Jeg skal nok indvie jer i mit videre forløb med Levaxin. Det kunne jo være, at det var det helt helt rigtige præparat for mig, når jeg er blevet velreguleret med dette produkt??
    Ja, vi er alle forskellige, så derfor tåler vi heller ikke de samme produkter.
    Så derfor er det vigtigt, at vi får flere præparater at vælge imellem på de danske apotekers hylder!!!!!!!!!!
    Kærlig hilsen Annemarie
Log in eller Registrér for at kommentere.