Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Eltroxin bivirkning eller manglende virkning

Redigeret 14 juli, 2014, 15:58 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej med jer.
Jeg har læst trådene igennem med diskussionerne om ny eltroxin og de nævnte bivirkninger. Jeg synes det er lidt problematisk at mange beskriver "bivirkninger" ved ny eltroxiner med præcis de samme symptomer som ses ved lavt stofskifte (dvs for lav dosis eltroxin). Det er jo klart at hvis man har taget eltroxin i 10 år uden nogen som helst problemer og at man så pludselig oplever symptomer som sammenfalder med overgangen til ny eltroxin at det så er sandsynligt at det skyldes disse piller. Jeg formoder at idet der er nye tilsætningsstoffer i pillen at den så også er formuleret anderledes og at eltroxinen så måske bliver frigivet på en anden måde og at det i meget godt regulerede patienter kan giver problemer indtil de er indreguleret igen, og at disse patienter således ikke som sådan oplever bivirkninger ved pillen men oplever symptomer på deres lave stofskifte som følge af en ny formulering af pillen (jeg prøver ikke at forsvare GSK, men at adskille "bivirkning" fra "dårlig virkning" for at nuancere debatten). Jeg selv er lige startet på eltroxin for 2 måneder siden og har det stadig ret dårligt med de forskellige nævnte symptomer/bivirkninger ved ny eltroxin (dvs sitren i kroppen, øjenproblemer, træthed, maveproblemer osv). Men om alt dette skyldes at jeg ikke er indreguleret endnu (suk suk) eller om det skyldes de nævnte bivirkninger ved ny eltroxin kan jeg ikke afgøre. Men jeg formoder selv at det skyldes dårlig regulering og har indtil videre valgt bare at forsætte med eltroxin og ikke gå på jagt i udlandet efter alternativer.
Bare et indspark i debatten.
Hilsen Euglena.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Euglena !

    Jeg forstår godt hva' du mener...
    Men i mit tilfælde er der INGEN tvivl om, at jeg blev syg af Eltroxin'er....

    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte i december 2008. Jeg har sandsynligvis "rendt rundt" med det i et års-tid. Jeg var ikke specielt syg af det...Jeg var blot meget træt og muskelsvag.
    Jeg kommer i behandling med "ny" Eltroxin. (Jeg har intet kendskab til "ny" og "gammel" Eltroxin på det tidspunkt, og har intet hørt bivirkninger o.s.v.)
    Allerede efter få uger er jeg mere syg end nogensinde før. Tænker, at det måske er kroppens reaktion på at få det længe manglende hormon...så jeg "bider det i mig".
    Men efter 4 uger på Eltroxin er jeg simpelthen så syg og dårlig, at jeg nærmest kravler rundt på alle fire.
    Jeg henvender mig til min endokrinolog. Fortæller ham om mine symptomer, og at jeg bliver mere og mere syg for hver pille jeg putter i munden. "Sådan noget pjat" - svarer han, og slår det hele hen med en beretning om "overgangsalder-problemer". Der røg tilliden til ham....!!!
    Efter yderligere et par uger henvender jeg mig til egen læge, som ævler om "sygdomsangst" og "midtvejskrise" - på trods af, at jeg ikke giver udtryk for nogle psykiske problemer, men udelukkende fremlægger alle mine fysiske symptomer.
    Efter gentagne konsultationer i de følgende uger hos egen læge - hvor jeg hver gang beretter om trykkende hovedpine, sviende øjne, varme fornemmelser i arme og ben, svimmelhed, ulidelige nakkesmerter,
    snurrende og stikkende fornemmelser i ansigtet samt generelle influenza-symptomer - kommer han pludselig frem til, at jeg "jo sidder midt i en depression"...som han udtrykte det.
    Det er det værste ævl jeg nogensinde havde hørt - og efterfølgende skifter jeg simpelthen læge.
    Jeg har nu fået en læge, som fra første færd tog mig alvorlig - og som vil sætte himmel og jord i bevægelse, for at få mig på højkant igen. (Hun mener altså ikke, at jeg er depressiv...:-)
    Jeg begynder øjeblikkeligt at ta' Euthyrox (købt via Internettet) i samråd med min nye læge. Hun har efterfølgende søgt om en udleveringstilladelse - men har stadig ikke hørt fra Lægemiddelstyrelsen.
    Efter ca. 2 uger på Euthyrox "kom jeg op at stå" igen. De fleste af mine symptomer forsvandt som dug for solen. Jeg er stadig i gang med dosis-regulering, og er ikke 100% på toppen endnu - men jeg er begyndt at arbejde igen efter at ha' været sygemeldt i 5 måneder.
    Der er ABSOLUT ingen tvivl om, at det var Eltroxin'erne der gjorde mig så syg !!!!

    Hvis jeg nu er en af dem - som Lægemiddelstyrelsen ikke mener "fortjener" at få en udleveringstilladelse - vil jeg i fremtiden enten skulle hente mine piller i Sverige - eller købe dem via Internettet.

    Jeg begriber ikke, at vi i et velfærdsland som Danmark bliver udsat for det her....
    En ting er, at den danske lægestand ikke har været ordentlig orienteret om ændringen af Eltroxin.
    En anden ting er, at man i det danske sundhedssystem betragte "stofskiftesygdomme" som noget ganske uproblematisk at få styr på, og når patienter klager deres nød - på trods af "fine" tal, så får de bare kastet diagnosen "depression" i hovedet, og bliver sendt hjem med et glas "lykkepiller".
    Det er på høje tid, at de danske endokrinologer og praktiserende læger revurderer deres opfattelse af denne sygdom - og begynder at lytte ordentligt til deres patienter !!!
    Og...det må være på høje tid, at Lægemiddelstyrelsen indser, at ikke alle Danmark's 100.000 stofskiftepatienter, kan hjælpes med Eltroxin.
    Der må ganske enkelt nogle flere forskellige præparater på markedet - som det er tilfældet i langt de fleste andre lande i verden.
    Hvem (udover GlaxoSmithKline) har interesse i, at der kun er ét præparat på det danske marked ????

    Lægemiddelstyrelsen hører under Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
    - så måske er det en vis Jacob Axel Nielsen som burde sættes ind i sagen (?)
    I New Zealand fik de godt 70.000 stofskiftepatienter noget ud af at gå til politikerne. Patienter dernede har fået flere præparater på markedet....!!!

    *Pia
  • Indstillinger
    Hej Euglena

    jeg vil på ingen måde give dig ret i at bivirkninerne ved ny Eltroxin skyldes regulering.

    Jeg tog ny Eltroxin i ca 3 mdr, og mine stofskiftetal var uændrede.

    Da jeg skiftede til Euthyrox forsvandt symtomerne inden for en lille uge.

    Altså kan der ikke være tale om regulering men en forgiftning.

    Mange hilsner
    Sunrose
  • Indstillinger
    Kære Euglena.
    Jeg synes, det er ret problematisk, at du drager vores evne til at bedømme bivirkninger i tvivl!
    Hvis du havde læst trådene lidt bedre igennem, ville du ikke være i tvivl om, at den overvejende del af os, der har anmeldt bivirkningerne til lægemiddelstyrelsen og for øvrigt deltaget i diskussionerne omkring bivirkningerne er "GAMLE GARVEDE" eltroxinbrugere der HAR været "det hele" igennem.
    "Det" du står midt i lige nu.
    DERFOR er vi i stand til at skelne.
    Hilsen Inge
  • Indstillinger
    Kære Inge. Det skyldes mere at jeg selv er forvirret. Det lader til at folk her i debatten både bemærker at ny eltroxin ikke virker så godt dvs at deres velvære falder og TSH stiger. Mens andre oplever desiderede bivirkninger som jo sikkert kan tilskrives de nye tilsætningsstoffer. Jeg prøvede at pointere at det er to forskellige ting. Husk der er jo både gamle garvede og helt nye forvirrede hoveder i denne debat.
    Hilsen E
  • Indstillinger
    Jeg har fået Eltroxin i ca. 5 år. Med den gamle Eltroxin var der ingen problemer - bortset fra indkøringsproblemer, kroppen skulle vænne sig til at have piller- dernæst ingen problemer overhovedet.

    Så kommer ny Eltroxin - bivirkninger ad h til. nedsat appetit, kuldskærhed, tyndt hår, maveproblemer, skiftende hjerterytme, en smulde dårlig hukommelse.

    Jeg har klaget til Lægemiddelstyrelsen. Jer, der ikke har gjort det, gør det.

    Jeg ved ikke, om jeg kan få min læge til at importere Euthyrox til mig, men jeg kan da prøve. Men jeg vil gerne høre om dette produkt. Kroppen havde svært ved at vænne sig til den gamle Eltroxin, kan man så bare uden videre gå over til Euthyrox uden, at man f.eks. skal tage en uge fri, fordi kroppen skal vænne sig til ny medicin etc. ?
  • Indstillinger
    Kære Isabella
    Hvis du har kunnet arbejde med ny Eltroxin vil jeg tro at du bare kan skifte over til Euthyrox uden at tage fri. Da jeg skiftede oplevede jeg kun at det gik fremad dels hurtige forbedringer men også nu en måned efter er f.eks. maven helt i orden igen. Der er dog mange ting vedrørende stofskifte medicin der individuelt så jeg taler kun ud fra egen erfaring.
    Du skal få taget blodprøver ca 5 uger efter du er startet på Euthyrox for at checke om dosis skal justeres.
    Det lyder til herinde at mange (mig selv inklusive) er rigtig glade for Euthyrox, men der er dog også en enkelt der har fået det rigtig skidt efter skiftet til Euthyrox, så nogen garanti for succes kan du ikke få, men pæne odds ... :-)
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Kære Euglena.
    Jeg kan godt forstå, at du er frustreret om bivirkninger skyldes, at vi ikke er velreguleret ell. vi simpelthen ikke kan tåle den nye Eltroxin.
    Jeg selv var hunde dårlig i 2 1/2 md. grundet denne nye tablet. Jeg forstod slet ikke hvad der skete med mig, da mit stofskifte var meget velreguleret. Min endokrinolog sagde til mig, at min kommende mulighed nok var pension!!!
    Så ser jeg på nettet, at andre også får bivirkninger af ny Eltroxin. Jeg kasserer straks de nye Eltroxin tbl. Jeg havde heldigvis nogle af de gl. 50 mkg liggende, som jeg derefter tager. Efter få dage mærker jeg en betydelig forbedring. Jeg bestiller derefter Eutirox på nettet - hvilket jeg har det fint med.
    Så jo, ny Eltroxin er en pille som fanden har skabt (GSK).
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Kære alle.
    Et lille "tilbageblik" gør vel ingen skade!!!
    Mange hilsner
    Inge
  • Indstillinger
    Hej ja nu har jeg også siddet og læst om ny eltroxin og anede ikke at den var ny men troede bare at jeg var i overgang og havde alle de symtomer som der var til denne.
    Jeg Har været på eltroxin siden 04 og fik konstateret knude struma,hvilket jeg ikke vidste hvad var men her det sidste halve år fik mine piller en ny indpakning og siden da har jeg haft en konstant hovedpine ,mit syn har ændret sig kraftigt og jeg har kvalme og er konstant træn,kan sove som en bjørn der går i hi.
    Familien e nok ved at være træt af mig .
    for ca næsten et år siden blev jeg fyret fra mit job som chauffør fordi jeg fik forbandende smerter i mine arme og skulder og har siden været igennem div læger for undersøgelse af tennis albuer og golf og skulder lidelser,så fik jeg depressive piller fordi jeg havde det ret skidt,det skal siges at det ikke gik eller går helt godt i familien men aligevel,De piller mod deepression turde jeg ikke tage da der var en masse bivirkninger så jeg lod dem være.
    Nu har man derimod fundet en discus polaps i min nakke som de mener har givet og giver hovedpine og snurren i tær og arme m.m.
    Ja nok om det men jeg er stadig træt og har det skidt og uregelmæssig blødning og der er jeg så blevet behandlet for overgang mend piller som skal stoppe blødningen og det er normalt siger gynækologen,men så kom det sjove for man valgte at opere mig i nakken og tog blodprøver for div og selvom jeg har fået dem tjekket jævnligt men måske ikke helt som jeg skulle sagde kirugen at mit ths var på 63,5??? Ja hvad mener han men at de ikke ville operere mig før det var reguleret??
    Nå men så sagde jeg det til min læge og han skrev til mig at det havde været højt længe men at det var mit hor mon indhold som var vigtigt for kroppen og det var normalt??
    Nu sidder jeg her med en masse mærkelige syntomer som gør at jeg bare ikke kan fungere overhovedet og hvad er hvad men hvor mange symtmer er det med for højt stofskifte.
    Jeg tager 150 microgram om dagen og det er måske for meget men før i tiden tog jeg 125 og det var for lidt så havd skal jeg gøre nu???
    Jeg er desuden blevet enormt dårlig til at huske tilbage og har ligesom ikke erindringer om mine store børns opvækst kan eltroksin gøre sådan ved en.
    Desuden trykker strumaen sådan at jeg ikke kan ligge på siden ej på ryggen om natten og skal ligesom have en pude neden under maven for at blive hævet,så ligger jeg i en underlig underdrejet stilling på tværs af det hele( ha ha ) ser sikkert sjovt ud men det er den måde jeg sover på.
    Er der nogen som har det lige så den.
    Tak for e n god side.
    Venligst tina
  • Indstillinger
    Hej alle i gamle rotter( Hæ) og så os..

    Ville bare lige indskyde at, da ingen af os kender hinanden så må man jo gå ud fra at alle er her i en god mening, og alle indslag er ment i en god mening.

    Når det så er sagt så er jeg meget spændt på selv om, de bivirkninger der beskrives er nogle jeg har, eller om det er bindevævs sygdom som min endokrinolog mener..
    Har kun fået eltroxin siden februar i år, kan det give bivirkninger så hurtigt?
    Og klart man stiller spørgsmåls tegn ved det hele, specielt med den historie omkring manglende tillid fra egen læge i sygdoms forløbene, som jeg hører mange af os har.
    Held og lykke til alle

    (hvis min humor er tør, så var det med rotterne en joke:o)
Log in eller Registrér for at kommentere.