Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Delvis følelsesløshed i underbenet

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Katinga

    Det er udmærket, at din læge siger, at han er opmærksom på problemet om, at du kan mangle noget. Men han kan jo ikke fastslå, at du ikke mangler noget, uden først at tage blodprøver!

    Og sagen er jo, at hvis du er under mistanke for at være ved at udvikle diabetes, så skal du i forvejen have taget blodprøver for at undersøge blodsukkeret. Når lægen i forvejen skal tappe blod, og laboratoriet derefter skal undersøge blodet, er det ikke ret meget dyrere også at få undersøgt blodet for B12-vitaminmangel m.m.

    Det ville jeg bede lægen om, hvis jeg var dig. Og jeg ville bede lægen om at få en udprintning af laboratoriemålingerne, så du selv kan aflæse værdierne og se, om de er normale. Det er ikke svært at finde ud af sådanne skemaer, for de normale værdier står i parentes bagefter, så man kan bare sammenligne.

    Som jeg plejer at sige, når det handler om læger: Tillid er godt, men kontrol er bedre!

    Jeg kender godt problemet om, at det nemt kan blive for mange tabletter at tage, hvis man tager kosttilskud. Jeg har i årevis taget mange kosttilskud, efter at jeg i 2003 fik konstateret katastrofal lav blodprocent. Lægen havde målt blodværdierne i 2000, men glemt at sige til mig, at der var unormale værdier, og glemt at følge op på det senere, så i 2003 var jeg efterhånden blevet meget svag, og det har været meget svært for mig at komme på fode igen efterfølgende, men det lykkedes da til sidst.

    Jeg prøver derfor for tiden at begrænse mine kosttilskud. Det, der er i den forbindelse er vigtigt, er, at kosttilskuddene bliver afbalancerede. Sagen er, at der er visse ting, der arbejder sammen, og visse ting, der modarbejder hinanden, så derfor er det egentlig bedst, hvis man kan klare sig med en kvalitets-vitaminpille, hvor de enkelte indholdsstoffer er afbalanceret i forhold til hinanden. Men det kan vi jo ikke altid klare os med. Jeg tager også ekstra (Q10, Calmag, ekstra magnesium og ekstra D), ud over min Omnix-pille, som indeholder mange vitaminer og mineraler, i forhold til andre slags vitaminpiller.

    (Og nu er jeg godt klar over, at Brugernavn vil indvende, at Omnimin og Omnix indeholder for meget kobber, som vi danskere efter sigende får for meget af. Derfor tager jeg også kun 1 Omnix-pille dagligt, hvilket stadig giver flere vitaminer og mineraler i forhold til andre gængse vitaminpiller. Ifølge vejledningen skal man tage to Omnix-piller dagligt).

    Hvad angår B-vitaminer, er det ALTID en god ide at tage ALLE B-vitaminerne i en samlet pille, et såkaldt B-vitamin-kompleks, fordi de enkelte B-vitaminer er afhængige af hinanden for at virke.

    Selv om du faktisk tager B-12-vitamin, kan du alligevel mangle det, enten fordi du mangler andre B-vitaminer, der kan sikre, at dit B12-tilskud virker, eller fordi du er en af de mange, der ikke kan optage tilstrækkeligt B12-vitamin. Om du faktisk har tilstrækkeligt B12-vitamin, kan kun afgøres ved hjælp af en blodprøve.

    Hvad angår debatten under ”Depression og angst”, som du nævner, så har den jo taget en hel anden drejning nu, efter at det har vist sig, at den medicin, der bliver brugt, ikke er antidepressiv medicin, sådan som jeg gik ud fra.

    Hvis du har god hjælp af Zoloft og ikke har bivirkninger overhovedet, er det fint. Men du skal lige være opmærksom på, at dine symptomer fra fødder og ben jo også kunne være en bivirkning fra Zoloft. Jeg har løseligt undersøgt, om den slags symptomer står opført som bivirkninger, men har ikke fundet noget.

    Antidepressiv medicin virker meget forskelligt på forskellige folk. Jeg har selv fået Zoloft af en psykiater, og Zoloft gjorde faktisk min depression værre! Jeg måtte droppe både medicinen og psykiateren. Psykiateren indrømmede bagefter, at jeg nok havde fået en for stor dosis, selv om jeg kun fik 75 mg dagligt. Medicin virker meget individuelt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hei.
    Er ny herinde, men håber på lidt hjælp.
    Jeg er en 32 årig kvinde, 174 høj og ca.55kg og er uddannet kok og arbejder dagligt.
    Jeg har de sidste par år oplevet at venstre fod begynder at "sove" eller rettere blive følelsesløs. Dette kommer og går som det har lyst til. Ind imellem kan det blive så slemt at låret sover, dette kan jeg dog "vække" men er begyndt at blive værre. Dette gælder min venstre side. Foden er følelsesløs ind imod den anden fod, og på dele af overfladen, og nu er det begyndt at gå op på skinnebenene.

    For ca 2 uger siden fik jeg et stort rødt mærke på højre ben nederst på skinnebenet, det gjorde ondt, og jeg er ikke blevet stukket, bidt, slået el. lign.
    Jeg var ved lægen der tog tester og han kunne intet finde, og sa jeg skulle kontakte dem hvis jeg fik feber eller blev dårlig. Det forsvant af sig selv 4 dage efter..


    Er jeg ved og blive "gammel" eller skal jeg være bekymret??
    Jeg mangler ikke vitaminer, spiser B12 og multivitaminer plus kalk da jeg ikke er så god til at drikke mælk.
    Håber der er nogen som evt. kan hjælpe.

    Ved forresten ikke om dette har noget at sige, men for en del år siden gik jeg til gynækolog da jeg havde celle-forandringer. Havde for mange hvide blodlegemer. Men stoppede da hun første fang sagde det var blevet normalt igen og har ikke været der siden.
Log in eller Registrér for at kommentere.