Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Peakflow

Redigeret 13 april, 2011, 01:39 i Astma
Hej

Jeg har astma og mit peakflow er ganske enkelt så lavt så lavt ca 350 er det nået op på! Det er efter jeg fik købt pulmicort som jeg var udgået for - før var det 150.

Af astma medicin får jeg pulmicort terbasmin og oxis -inhalator.

..Jeg har været så forpustet så jeg undrer mig over om jeg blir doseret rigtigt..puster og stønner bare jeg skal gå op ad trappen ? og for to siden ku jeg cykle op ad kæmpemæssige bakker på Bornholm?

Træt

Jeg syns virkelig min astma er blevet værre har det noget med årstiden at gøre ? Det sku man da ikke tro?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mambo

    Undskyld at jeg blander mig igen. Jeg har ikke forstand på astma, men jeg ved jo fra en anden debat, at du lider af jernmangel.

    Et meget almindeligt symptom på jernmangel er åndenød. Og det er jo logisk, fordi blodets funktion blandt andet er at bringe ilt rundt i kroppen, og denne funktion er afhængig af tilstedeværelsen af tilstrækkeligt jern i blodet, og det har du ikke, når du har jernmangel.

    Du kan f.eks. læse om typiske symptomer på jernmangel her:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... eljern.htm

    Dengang jeg havde jernmangel, havde jeg meget svær åndenød, især når jeg gik på trapper.

    Astmamedicin kan ikke afhjælpe åndenød, som kommer af jernmangel.

    Det er et stort problem, at læger ofte ikke ved, at åndenød kan skyldes jernmangel. Min tidligere læge bemærkede min åndenød og skrev en recept på antibiotika, fordi hun mente, at der kunne være tale om såkaldt ”kold lungebetændelse”. Hun undersøgte ikke min blodprocent.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Kamelia
    Ja ha ha jeg er mildest taget uheldig, ikke alene læser jeg til eksamen og er superhårdt presset og stresset, oveni har jeg opdaget jeg skal opereres med al den ventetid bekymringer og angst det medfører. Jeg har også astma..suk har haft det i 10 år.

    Jeg anede ikke at jernmangel ku have noget med det her at gøre og vil gå ind og læse om det.


    Trær træt træt
  • Indstillinger
    Nu har jeg været inde og læse om det ...jeg anede ikke at jernmangel lige ku gør det her..

    Lægen målte min blodprocent til 4 og nu får jeg blodstoppende medicin og skal tage jern ..

    Så kan jeg bedre forstå jeg har været ekstrem svimmel og træt osv...

    Tak igen ...
  • Indstillinger
    Hej Mambo
    Ja, så er det også mig igen.
    Jeg kan se du er hårdt ramt, men som Kamelia skriver, så lader det til, at det hele hænger ganske logisk sammen.
    Hvis din blodprocent virkelig er under 4, så burde du faktisk have en blodtransfusion....så lav blodprocent gør jo, at man slet ikke kan fungere.
    Du må være både træt, svimmel, have åndenød, sitren i kroppen, bleg, langsom og meget mere, som jeg ikke lige kan huske.
    Så lav en blodprocent tager det et par måneder at rette op på med jerntilskud, jernholdig kost, C-vitamin holdig kost og hvile....såfremt du ikke hele tiden bløder det hele ud igen!
    Du skriver blodstoppende medicin...hvad hedder det?
    Næste gang du er hos lægen, så bed om en dobbelt tid, så du kan få tid til at få forklaret de forskellige ting.....

    Mange hilsner Anette
  • Indstillinger
    Min blodprocent var på 4 hvor den skulle have ligget på 7 - jeg har haft det elendigt i lang tid været meget meget træt bleg og uoplagt, grænsende til sløv og haft meget svært ved at koncentrere mig om eksamensstof og ja været meget ked af det.

    Hvis det du skriver er sandt og den læge har ladet mig gå - så er det mere end en skandale. Jeg håber ikke det er sandt! For så blir jeg vred.

    Jeg får to slags piller for at stoppe mine blødninger Cyklokapron 2 tab 4 gange daglig i 4 uger og Cyklonova 5 tab 4 gange daglig i 4dage desuden nogen stærke jeren piller Ferro duretter (ferrosulfat) 2 gange daglig.Det er først stoppet i dag...men vil lige se.
  • Indstillinger
    Hov glemte lige at skrive Hej Anette ..før!
  • Indstillinger
    Hej Mambo

    Jeg har ikke nogen sundhedsfaglig uddannelse, men jeg vil også sige, at en blodprocent på 4 er en meget alvorlig situation.

    Jeg ved ikke, hvor langt nede min blodprocent var, da den var lavest, for jeg kunne jo ikke få lægen til at undersøge mig. Da jeg endelig fik lægen til at måle blodprocenten, havde jeg faktisk allerede iværksat en meget jernholdig kur (kalvelever), og målingen viste 5,3. Med en blodprocent på 5, 3 var jeg faktisk stadig alvorligt syg.

    En normal blodprocent ligger på mellem 7, 5 og 9,6.

    Foruden træthed, åndenød og svimmelhed nævner du også, at du har været påvirket psykisk. Ja, det er klart. Jernmangel er kendt for et kunne medføre hukommelsesbesvær, svigtende koncentrationsevne og depression. Der er således ikke noget at sige til, at du har været ked af det.

    Jeg fik også Ferro-duretter, 2 stk. pr. dag. Men jeg fik ikke blodstoppende medicin. Er det meningen, at den blodstoppende medicin helt skal kunne standse dine menstruationer?

    Jeg kan tilslutte mig Anettes råd om at sørge for C-vitamin-holdig mad, fordi jernoptagelsen er afhængig af tilstedeværelsen af C-vitaminer. Jeg købte desuden et produkt hos Matas, der hedder Kraüterblut. Det skulle være godt at tage, men er måske lidt dyrt.

    I øvrigt vil jeg også anbefale dig at tage B-vitaminer. Som du kan se i artiklen fra Netdoktor om blodmangel, er folinsyre og B12-vitamin også vigtige bestanddele af blodet. Når du har mistet så meget blod, som din organisme hele tiden skal gendanne, må du også have behov for folinsyre og B12. Hvis jeg var dig, ville jeg tage en B-vitamin-tablet med alle B-vitaminerne i (også folinsyre), f.eks. Biortos total-B. Den får i Matas og i helsekostbutikker.

    Din læge er nødt til at tjekke dig for alle de næringsstofmangler, som en almindelig praktiserende læge kan undersøge for. Det er muligt, at lægen har planlagt at vente, til blodet (og næringsstofferne) ikke længere løber ud af dig. Men det er vigtigt, at du bliver ordentligt undersøgt. Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en kopi af alle laboratoriemålinger, for en sikkerheds skyld.

    Så er der endelig din arbejdsmæssige situation. Du skrev i et af dine første indlæg i den anden debat, at din læge ikke ville sygemelde dig. Desuden skriver du, at du også læser til eksamen.

    For en rask person er det i forvejen en stor mundfuld at skulle klare både et arbejde og et studium ved siden af. Det kan være, at begge dele er deltids, det ved jeg jo ikke noget om. Under alle omstændigheder, så er der ingen grund til at knække sammen på det her, hvis du kan undgå det.

    Hvis en person er syg, så SKAL lægen give vedkommende en sygemelding. Sådan er det. Og en eksamen må kunne udsætte, til du har kræfterne til det. Der er normalt noget, der hedder sygeeksamen.

    Problemet er jo, at når man er så svækket, som du er nu, kæmper man blot for at klare tingene fra dag til dag, og man har ikke overskuddet til at tænke klart. Men hvis du kunne tænke klart, ville du selv kunne indse, at det er bedst for dit helbred, hvis du giver kroppen fred og hvile til at blive rask. Hvis du ikke er stresset, har du også bedre tid til at lave og spise sund mad. Stress er ikke godt for din tilstand lige nu.

    Mange hilsner og god bedring

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Kamelia

    Da jeg faktisk spiser sundt fisk og æbler og ymer knækbrød grahamsbrød så kan det ikke have været kosten.

    Nej det var blødningerne ganske langsomt har de tappet mig ...jeg var inde og læse om symptomerne på jernmangel igår - borset fra træthed og svimmelhed total energi forladthed (fulgt af selvbebrejdelser "hvad er der dog galt med dig ? Tag dig sammen Ihhh hvor er du sløv) har jeg to ting "Pica" dvs udviklet en trang til at spise mærkelige ting. Jeg blev utrolig glad for at spise Stimorol sugarfree fresh zone og ku spise to-tre pakker på en dag samtidig med at jeg godt ku li tandpaste. Og fik så også en revne ved mundvigen. Hvor det lyder men det er sandt.

    Det er min afgørende og sidste eksamen der står for døren og jeg har gået som en skygge af mig selv og ingen har taget sig af mig - og slet ikke lægen. Hvis jeg ikke på et tidspunkt havde skrevet ind her og fået et svar fra Anette under PMS der skrev at det ku være fibromer ja så var jeg stadig ubehandlet, da min egen læge ikke havde sagt noget. Skønt jeg var der fordi jeg var oppe flere gange om natten osv.

    De piller jeg får skal ikke stoppe min mens men stoppe blødningerne.

    Jeg har intet kunne finde om en blodprocent på 4 men kun at det normale er på 7.

    Hold op hvor er der mange ting jeg bedre forstår nu og jeg er holdt op med at bebrejde mig selv og være flov - jeg har tværtimod hele tiden søgt at gøre mit bedste passest min søn vasket tøj og lavet mad gjort rent og købt ind og læst ...og jeg har været ved at segne.

    Hvis ikke i havde skrevet ?????
  • Indstillinger
    Hej Mambo

    Ja, selvfølgelig er det blødningerne, der har svækket dig. Når jeg skrev om sund kost, så er det, fordi det er ekstra vigtigt, at du lever sundt, nu hvor du skal genvinde dine kræfter og dit helbred, og jeg tænkte i den forbindelse på, om det overhovedet er muligt at leve så sundt, hvis du vælger at gå op til den eksamen. Men det ved du bedst selv. Jeg kender jo ikke din situation.

    Jeg havde også revner i mundvigene og derudover blødende sår på læberne, dengang jeg havde jernmangel. Og den der med de sære spisevaner kender jeg udmærket. Jeg spiste masser af rå havregryn uden mælk og sukker! Jeg kunne tømme en pose med 1 kilo på 5 dage. Det er den særeste spisevane, jeg nogen sinde har hørt om.

    Ja, det er mærkeligt, at det skal være så svært at få lægehjælp. Netop en undersøgelse for jernmangel er meget billig. Lægen kan foretage den på stedet. Alligevel gik der to år, fra jeg første gang bad min læge om hjælp for træthed, til lægen gik med til at undersøge mig for jernmangel. Problemet for mig var også, at jo mere svækket jeg blev, jo sværere var det at optræde myndigt og med selvrespekt over for lægen. Jeg er desuden af den gammeldags skole. Når jeg først er blevet afvist, er det svært for mig at komme igen og bede om hjælp. Alligevel gjorde jeg det 4 gange i løbet af disse to år, og jeg blev mere og mere syg. Jeg har selvfølgelig skiftet læge.

    Jeg vil lige sige, at en blodprocent på 7 ikke er normal. Den skal op på mellem 7,4 og 9,6 for at være normal.

    Det kan du se f.eks. her:

    http://www.dr.dk/Sundhed/Sygdom/Blodpro ... _1_1_1.htm

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej begge

    Det er en interessant udveksling vi har i gang her. Jeg synes det er bekymrende, at man kan få lov at rundt med de symptomer, som I begge beskriver, uden at blive taget alvorligt.
    Og hvor er det typisk (kvindeligt?) at bebrejde sig selv, at man ikke kan magte det man føler man skal, med arbejde, børn, hus, studium osv....
    Når jeg læser din beretning, Mambo, undrer det mig, at du stadig står oprejst...så hatten af for dig :-)
    Mht. blodprocent har jeg lige tjekket Hvidovre Hospitals procedure, og læser her, at hos i øvrigt raske kvinder, så anbefales blodtransfusion hvis blodprocenten er mindre end 4.5!!!!
    Det tager jo forfærdelig lang tid (måneder) at genopbygge en så lav blodprocent.
    Hvordan tåler du jernpillerne.. nogle bliver voldsomt forstoppede af dem. ??
    Jeg synes du skal få en ny tid, og få snakket alle disse ting igennem, som Kamelia og jeg har skrevet om....så du kan komme på højkant, og få dit liv tilbage....
    Mange hilsner Anette
Log in eller Registrér for at kommentere.