Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

"Ny" Eltroxin i medierne....:-)

Så skete det endelig.....

Se omtalen af Eltroxin i EkstraBladet:
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1171628.ece

- og i Dagens Medicin:
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 ... /index.xml
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor er jeg glad for at det lykkedes.
    Der må stadig være rigtig rigtig mange, der ikke har meldt bivirkningerne endnu. Kom så i gang.
    Hilsen Sia
  • Indstillinger
    Det er bare rigtig dejlig at se sagen endelig er kommet "frem i lyset" : ) : )
    God weekend til jer alle
    Kh LH
  • Indstillinger
    Tak til alle jer som virkelig har kæmpet for dette. Det er en "sviner", som Glaxo har lavet. Og de skal altså ikke have lov til at det bare glider ud i "glemsel". De skal forstå, at det er VIGTIGT AT FÅ FREMSTILLET EN 25 MIKROGRAMS PILLE!!!!
  • Indstillinger
    Ja, Glaxo har virkelig lavet en sviner.
    Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke kan blive lavet en generel udleveringstilladelse på tbl. Eutirox, så vi selv kan vælge hvilket produkt vi ønsker.
    Hvorfor skal hver enkelt hen og søge - og lade Lægemiddelstyrelsen være "dommer" over, hvem der nu skal "tillades" at få udleveret Eutirox.
    Jeg syntes simpelthen at både ny Eltroxin samt Eutirox burde stå på apotekets hylder.
    Det er da en yderst kringlet måde, at få vores livsvigtige medicin på.
    Ja, Lægemiddelstyrelsen må virkelig holde hånden over Glaxo.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    GSK "kendte ikke til" Eltroxin-balladen i New Zealand og Holland..?????

    Hvis det virkelig er tilfældet, så er det sandelig foruroligende,
    at konstatere at GSK tilsyneladende har en ansvarsløs
    mand siddende på en direktørpost i Danmark.
    Det må unægtelig være hans fornemmeste opgave at holde sig fagligt
    orienteret om divs. stoffer og medikamenter, som han er ansvarlig for her i landet...

    Efter en henvendelse til GSK modtog jeg nedenstående den 24. marts 09:

    "Tak for din henvendelse vedr. Eltroxin® levothyroxin tabletter.

    Vi kan bekræfte, at der er kommet nye tabletter på markedet og at der er ændret i sammensætningen af hjælpestoffer, hvilket har gjort tabletterne større. De nye tabletter indeholder bl.a. ikke længere laktose, som nogle patienter er intolerante overfor.

    Grunden til at der ikke er delekærv i tabletterne er, at vi ikke har data, der dokumenterer en ligelig fordeling af det aktive lægemiddelstof i begge halvdele af den delte tablet. Derfor oplyses i produktinformationen, at tabletterne ikke må deles.

    Vi anbefaler, at du kontakter lægen for nærmere råd og vejledning om din dosering.

    Din læge har muligvis ikke hørt om disse ændringer på nuværende tidspunkt. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at vi sender et informationsbrev til alle praktiserende læger og endokrinologer i slutningen af denne uge".


    GSK lover mig - den 24. marts - at sende et informationsbrev til læger og endokrinologer "i slutningen af ugen"
    - men brevet blev tilsyneladende først sendt ud en måned (og mange flere syge patienter) senere....

    Hvor ville vi danske stofskiftepatienter dog være bedre tjent med at få Merck og/eller Nycomed på "banen" i stedet for !!!

    *Pia
  • Indstillinger
    Kære Pia.
    Jeg er fuldstændig enig med dig om, at det er en ansvarsløs direktør. Bare det, at han kan udtale sig om, at den interne kommunikation må være glippet.
    Men vi kan jo skrive til Ekstra Bladet. Når vi går ind på artiklen, kan vi trykke på Marianne Vestergaard, så kommer hendes e-mail adresse frem.
    Mange har jo simpelthen været invalideret af den nye Eltroxin tablet. Så det drejer sig ikke om, at det er en allergisk reaktion overfor disse tilsætningsstoffer.
    Ja, det sidste ord er nok ikke sagt i denne sag.
    Jeg har mailet til Merck, men har endnu ikke hørt fra dem. Jeg forstår slet ikke, hvorfor de betaler et beløb for en godkendelse af tbl. Euthyrox, og så ikke er på markedet??
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Kære alle.
    Ja, vi har været en stor støtte for hinanden i kampen om anden medicin end ny Eltroxin - og det er vi nået langt med :-)
    Jeg ved, at TL også har lagt et stort stykke arbejde i dette.
    TL tog kontakt til Dagens Medicin, og her var man meget interesseret i at formidle sagen ud i pressen, for at få lægernes opmærksomhed på problemet "Ny Eltroxin", da mange af dem læser Dagens Medicin. Ekstra Bladet har så grebet muligheden, og "fisket" sagen til deres blad, derfor er vi nu for alvor ude i medierne med sagen.
    Ja, jeg selv kontaktede og mailede til Fyens Stiftstidende den 26.03, og de ville undersøge sagen. Men jeg har intet hørt fra dem????
    Endokrinologerne støtter også TL, og har forstået, at der er et problem, der skal løses.
    Jeg ved, at TL endnu ikke er færdige med sagen. De vil have Merck og også gerne Nycomed ind på det danske marked - og de er på vej. TL mener også - ligesom os andre - at vi selv har retten til at bestemme, om vi skal have Eltroxin eller ej, også uden at vi skal bevise, om vi har det godt eller skidt.
    Sagen får omtale i deres snart kommende blad, og der bliver også lagt information ud på hjemmesiden.
    Da Ekstra Bladet åbenbart er meget interesseret i sagen, synes jeg, at vi kan skrive yderligere til dem. Hvis I klikker på artiklen og på Marianne Vestergaard kommer hendes mail adr. frem. Der er nogle der ikke er blevet særligt godt behandlet af læger og endokrinologer, og vi er mange der har følt på vore kroppe, hvad ny Eltroxin har gjort ved os - lige fra sygemeldinger til fyringer.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej til jer alle.
    Jeg har lige sendt en mail til Ekstra Bladet - Marianne Vestergaard.
    Jeg syntes, at de skulle høre sagen - set fra en stofskiftept. side. Det blev til næsten 1 1/2 A4 side.
    Jeg skrev b l.a., hvordan jeg havde det med ny Eltroxin - og at dette endte med en fyring.
    Også med vores undren over, at der ligger en godkendelse på tbl. Euthyrox fra Merck hos Lægemiddelstyrelsen fra 2001. Hvorfor er Euthyrox så ikke på det danske marked?? Merck har jo betalt et beløb for denne godkendelse!!! Er det mon Lægemiddelstyrelsen, lægerne/endokrinologerne som har "boycottet" Euthyroxen??
    Det kan heller ikke være rigtigt, at hver enkelt skal bede vores læge/endokrinolog om udleveringstilladelse hos Lægemiddelstyrelsen. Hvorfor er det Lægemiddelstyrelsen der skal "bestemme", hvem der har "fortjent" Euthyrox??
    Vi skal selvfølgelig selv have retten til at bestemme, om vi skal have Eltroxin ell. ej, også uden at vi skal bevise, om vi har det godt eller skidt.
    Jeg skrev også, at jeg har mailet med GSK. De beklager, at jeg ikke er tilfreds med de nye tbl., men de har givet mine oplysninger videre til hovedkontoret i Storbrittanien. De skriver ligeledes, at det er lægen, der har ansvaret for min behandling. Men hvordan kan min læge gøre mig rask, da jeg fik bivirkninger af den nye Eltroxin tbl.??
    Ja, vi stofskiftept. er en overset gruppe. Hvordan kan en direktør fra GSK udtale sig om, at de ikke vidste noget til denne sag?? At den interne kommunikation må være glippet. Ja, han er ihvertfald ikke sin stilling værdig. Han kan ikke have overset balladen i New Zealand og Holland. Eller tager de bare ikke vores sygdom alvorligt??
    Jeg opfordrer jer til ligeledes at skrive til Ekstra Bladet. Så får de nogle flere "indslag" omkring den fordømte nye Eltroxin tbl., og hvilken behandling vi får fra GSK, Lægemiddelstyrelsen etc.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Kære Anemonen.

    Tak for din utrolige indsats. Jeg må sige tak for, at du har energi. Jeg har også prøvet at bidrage med henv. til Glaxo skriftligt og pr. tlf. flere gange. Og brev til Lægemiddelstyrelsen. Men du er meget vedholdende og giver os andre energi til at fortsætte. Du kæmper for at få det andet stofskiftemærke i handlen i Danmark. Det er også rimeligt synes jeg. Jeg vil kæmpe for, at de laver 25 mikrogramstabletter i Ny Eltroxin. De kan ikke passe, at Glaxo forringer muligheden for at finjustere, hvilket er altafgørende for os "følsomme" Eltroxin brugere. Tænk, de har forringet den mulighed med mindre man tør dele tabletten (hivlket jeg er tvunget til). Måske vil jeg også senere prøve at overgå til det andet produkt, men jeg vil lige forsøge at give Ny-Eltroxin en chance (har været på 700 mikrogr. om ugen af de nye siden 22. januar og resten af de gamle. Er lige skiftet helt over til de Nye Eltroxin). Jo, jeg kan i hvert fald også mærke en dårligere livskvalitet på de nye. Ondt i muskler, optages på en anden måde, har haft ondt i maven lidt forstoppelse m.m. Men jeg orker bare ikke et pilleskift lige pt. Men det er en total sviner, Glaxo har gjort - at forringe alle muligheder sådan. Mon de kunne tvinges til at lave den gamle gode tablet igen. Har fået en i 16 år - uden de store problemer. Tak, Anemonen.
  • Indstillinger
    Kære Skov.
    Tak for dine søde ord. Jeg håber, at vores kamp tillige med TL´s vil give en god "gevinst".
    Ja, det lyder også somom, at du har problemer med ny Eltroxin. Jeg kan godt forstå, at du ikke orker at skifte præparat. Men hvis dine bivirkninger fortsætter - måske med yderligere bivirkninger, er jeg meget sikker på, at du ønsker at skifte præparat.
    Jeg tror mildest sagt ikke, at GSK vil ændre på deres formulering - det giver de bestemt ikke udtryk for.
    Men selvfølgelig er det kampen værd. De har jo ikke så meget mere at "miste" for øjeblikket - de er i et meget dårligt lys. Men det koster sikkert "kassen", at få ændret produktionen?? Men de er jo det næst største medicinalfirma, og hvor meget de tænker på os stofskiftept. er jeg meget tvivlende omkring!!!
    Held og lykke.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.