Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Erfaringer med tragtbryst operation?

Redigeret 25 maj, 2015, 16:18 i Teenagere
Som forældre til en 14-årig dreng med et 4 cm dybt tragtbryst, vil vi meget gerne høre fra nogen med erfaringer omkring tragtbryst operation (gerne foretaget på Skejby Sygehus).

Vi skal beslutte, om vores søn skal opereres eller ej. Det er en stor beslutning, da den jo kun er af kosmetisk karakter og vi har en masse spørgsmål, der kører rundt i hovedet, såsom:

- Hvor stærke er smerterne bagefter?
- Hvor længe gør det ondt?
- Kan man mærke barren i alle de 3 år, den skal sidde inde?
- Hvordan føles det?
- Hvornår kan man fungere nogenlunde normalt igen?
- Hvornår kan man passe sin skole?
- Hvornår kan man sove igennem om natten?
- Fortryder man når det gør ondt bagefter?
- og mange andre ting

Vi ser rigtig meget frem til at høre fra enten forældre eller til opererede, der er parate til at svare på nogle af de spørgsmål, som lægen ikke kan svare på.

På forhånd 1000 tak!

M v h
Optimisten21
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg skal opereres i midten af juni, og vil mere end gerne besvare nogle af jeres spørgsmål. Jeg kan naturligvis ikke svare på spørgsmålene til efter operationen endnu :)

    Hilsen
    Jacob
  • Indstillinger
    Hej

    Rigtig pænt af dig at svare på vores indlæg.

    Medio juni. Der er ikke længe til. Man kan næsten fornemme, at du ser frem til det.

    Vi vil nu stille et par spørgsmål og du skal selvfølgelig kun svare på dét, du har lyst til:

    - Hvor gammel er du? Såfremt du er teenager, er det så din egen beslutning at blive opereret eller er det dine forældres? Eller er beslutningen måske taget i fællesskab?
    - Hvad fik dig/dem til at beslutte at blive opereret? Var det udelukkende af kosmetiske grunde eller har du også fysiske gener? - I bekræftende fald hvilke?
    - Hvilke overvejelser for og imod gjorde du dig, inden du besluttede dig for operationen?
    - Hvor dybt er dit tragtbryst?
    - Skal operationen foretages på Skejby?
    - Såfremt man skal i kontakt med andre, der har fået foretaget sådan en operation, har du så nogen idé om, hvor og hvordan man finder dem?

    Såfremt det er okay med dig, vil vi meget gerne høre fra dig efter operationen, når du engang er klar til det.

    Rigtig meget held og lykke med det hele.

    Bedste hilsner
    Optimisten21
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Det er mere end okay I spørger - er glad for at kunne hjælpe lidt. Du har ret i at jeg ser frem til det - der opbygger sig naturligvis en form for spænding. Det er jo noget at et indgreb.

    Jeg er 23 år og har haft tragtbryst siden jeg var en 4 år. Operationen er mit eget valg. Mine forældre har altid haft det sådan, at hvis det var noget jeg virkelig gerne ville så skulle jeg gennemføre det. Men hvis jeg ikke var 100% sikker skulle jeg hellere vente.

    Jeg har ikke haft fysiske gener af at have tragtbryst. Jeg havde astma da jeg var lille, men det var noget jeg havde arvet, og ikke noget med mit bryst at gøre. Jeg har valgt at få foretaget operationen af ren kosmetiske grunde. Mit tragtbryst har altid gået mig lidt på, og tankerne "hvad sir andre til at jeg ser anderledes ud" har været en naturlig del af min hverdag. Da jeg var 18 var jeg også til samtale omkring operationen, i det jeg gerne ville have lavet den netop fordi andre skulle tænke "bedre" om mig. Jeg gik dog væk fra det igen.

    Nu hvor jeg er blevet lidt ældre og jeg har valgt at gennemføre operationen, er jeg kommet til det punkt hvor jeg ved med sikkerhed, at operationen er for min egen skyld og ikke på grund af andre. Jeg har haft en del kærester og en masse venner der alle ved jeg har tragtbryst, men ikke én har sagt det ser underligt ud. Nå, må hellere komme tilbage til dine spørgsmål :)

    Mit tragtbryst er ca. 4-4.5 cm dybt og måler 7 cm ved bruskovergangen. Mit tragtbryst er det man kalder symmetrisk.

    Jeg har valgt at Hans Pilgaard fra Skejby Sygehus skal stå for operationen. Han er den læge der har foretaget flest Nuss operationer i Danmark, og vist nok også globalt. Kan huske at han havde foretaget omkring 100-150 da jeg snakkede med ham som 18-årige, og da jeg kom igen havde han foretaget 500-600.

    Ved ikke helt hvordan du kommer i kontakt med folk der har fået foretaget operationer. Jeg har tænkt på det samme, og har derfor oprettet følgende hjemmeside:

    [url=Http://www.tragtbryst.dk]Http://www.tragtbryst.dk[/url]

    Her kan du og andre følge med i min operation, både før og efter. Siden skal også gerne fungere som et debat forum, hvor forældre og folk med tragtbryst kan diskutere og spørge andre til råds.

    Håber du kan bruge ovenstående svar, ellers spørg du selvfølgelig bare igen.

    De bedste hilsner
    Jacob
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Lige en lille opfordring :)

    Jeg vil gerne have forummet til at blive en succes, så hvis du/I kender til nogen der har tragtbryst og som evt. har spørgsmål eller har lyst til at dele deres erfaringer må du/I meget gerne fortælle om forummet. Jo flere folk der kommer derind desto mere og bedre information kan vi få om tragtbryst.

    De bedste hilsner
    Jacob
  • Indstillinger
    hejsa
    jeg har selv fået operationen for tragt bryst, mit `hul` var 7 cm dyb så det var en af de dybe :-). jeg fik det lavet d. 7 september 2007 på skejby sygehus, og fik lagt 2 bar ind i mig, så de skal tages ud næste år.

    for at svarer på de spørgsmål:

    1. når man vågner har man egenlig ikk rigtig nogle smerter fordi man er meget bedøvet af smertestillende i det første stykke tid. man får lagt et drop ind i ryggen inden man bliver operet så man ikk har smerter når man vågner. efter nogle dage med bedøvelse i ryggen bliver man sat over på smertestillende piller.

    2. jeg tror det er forskelligt hvor lønge det gør ondt fra person til person, og kommer også an på hvor dyb hullet er tror jeg. jeg blev sygmeldt i 6 uger hvor de sidste par uger var næsten smerte fri.

    3. ja man kan godt mærke barrene er derinde men det vænner man sig til, personlig sys jeg ikk det er så slemt.

    4. jeg kunne fungere faktisk normalt igen efter de 6 uger jeg var sygmeldt, men startede dog på halv tid på arbejde til at starte med.

    5. man kan godt holde til at gå i skole inden de 6 uger, man skal bare tage det lidt med ro.

    6. de første par dage hvor man skal sove derhjemme er det lidt svært at falde i søvn, men det er kun lige ind til man har vænnet sig til at sove på ryggen, for man skal helst ikk vænne sig om i søvne på siden, så sørg for at lægge et par puder op af siden af sig selv eller nogen, det gjorde jeg.

    7. jeg har ikke fortrudt det på noget tidspunkt, trods smerterne.
    men man skal forberede sig på at der vil være smerter, det svinger lidt op og ned, så det er ikke smertefrit. men jeg sys helt bestemt at det er det værd, man ligner et helt andet menneske bagefter:-).

    hvis i har flere spørgsmål så spørg endelig.

    mvh hawk84
  • Indstillinger
    Hej hawk84

    Tusind tak for, at du gider at svare. Det er rigtig dejligt. Og tak fordi vi må spørge om mere. Du skal selvfølgelig kun svare i det omfang, du har lyst og orker.

    Må vi spørge, hvor gammel du var, da du blev opereret?

    Du har altså haft smerter op til 4-5 uger efter operationen. Kan graden af smerter sammenlignes med noget? Er de konstante eller i bestemte situationer, - hvilke situationer?

    Dvs. du har i tiden efter de første 6 uger hele tiden kunnet mærket barrerne, men det har ikke været smertefuldt?

    Mange andre tragtbryst opererede på nettet skriver, at de har haft smerter op til 1 år efter operationen, når de nyser, griner eller hoster. Så vidt vi kan forstå, var det ikke tilfældet med dig? Har du nogen forklaring på, hvorfor de har haft det sådan?

    Er en af grundene til, at det er gået ret smertefrit for dig, at du har været i god form og fulgt træningsprogrammet til punkt og prikke både før og efter operationen?

    Havde du bivirkninger af medicinen?

    Gør det meget ondt at gøre øvelserne efter operationen?

    Vores søn spørger, hvad du synes har været det værste ved operationen.

    Som sagt har vi en dreng på 14 år og vi kan ikke rigtig finde ud af, om det er for tidligt for ham at skulle igennem sådan en omgang smerter. Det er jo mest os voksne, der overvejer operationen, fordi vi tænker på fremtiden for ham. Han er en lidt doven teenager og ikke topmotiveret på nuværende tidspunkt, men er det lige så godt at blive opereret, når man er 16 eller 17 år eller bliver det bare mere smertefuldt med alderen og måske endda med dårligere resultat?

    PS: Er der nogle forældre, der har erfaringer med denne operation og i tiden derefter, hører vi gerne fra jer.

    På forhånd mange tak.

    Bedste hilsner
    Optimisten21
  • Indstillinger
    Hej Optimisten21

    jeg kan se at nogen som selv har været igennem operationen, allerede har svaret på dit indlæg, men jeg syntes alligevel at jeg ville gøre det samme.
    Jeg er nu 20 år og det er snart 4 år efter min operation. Jeg har stadig mine metal bar inde i mig (2 stk) trods jeg er gået "et år over tiden" hvilket skyldes ventelister osv. Mit hul var 4 cm.

    Først vil jeg sige én ting. Hvis jeres søn virkelig har problemer med sit tragtbryst, så som lavt selværd eller mobberi, og han ønsker at få det gjort, syntes jeg I skal gennemføre det.
    På den anden side vil jeg være fuldstændig ærlig. Det er det mest ubehagelige jeg nogensinde har udsat mig selv for.

    - Hvor stærke er smerterne bagefter?
    Som sagt tidligere har man ingen smerter så snart man vågner. Det er selvfølgelig også fordi man har fået noget mod smerterne.
    Det stod sådan til med mig at jeg ikke kunne tåle normal morfin, hvilket gjorde at jeg kom på noget lidt mildere, og det kunne helt sikkert mærkes. Man får lagt et kateter i ryggen, ligesom gravide kvinder kan få. Den giver så smertestillende i de rigtige mængder.
    Der er dog nogle bivirkninger man skal være forberedt på. Kateteret kan lamme nogle muskler i underlivet, hvilket gør at man ikke kan tisse selv. Det står kun på det første døgns tid, men det er virkelig ubehageligt, da man så ska have et kateter op for at tømme blæren.
    Et godt råd, er at de ikke må tage kateteret ud for tidligt. Jeg virkede tidligt ovenpå igen, så de tog det af mig en dag tidligere end normalt, og så brød helved løst. Jeg skreg i 8 timer, fordi de ikke havde en narkose læge klar til at sætte droppet i igen. Jeg kan ikke rigtig forklare hvor ondt det gør, men det var slet ikke sjovt. Min mor begyndte at græde, og måtte tage hjem, hvor min far så måtte tage over. Det var virkelig ubehageligt, men trods alt noget som kan undgåes.

    - Kan man mærke barren i alle de 3 år, den skal sidde inde?
    meget simplet... ja. Jeg kan mærke dem når jeg hoster og andre forskellige ting. Jeg har nok igen været uheldig for en af mine gik en smule løst, hvilket igen virkelig virkelig gjorde ondt i 2 ugers tid.

    - Hvordan føles det?
    Mentalt er det fantastisk. Mit resultat er ikke perfekt, da jeg var udvokset da jeg blev opereret, men er stadig enormt glad for det.

    - Hvornår kan man fungere nogenlunde normalt igen?
    Ja det vil jeg sige. Den første måned til to måneder er man invalid. Man må ikke løfte tunge ting, og man skal sove på ryggen (et helved) sov ikke den første måned. Men det er kun fordi jeg er besværlig med sådan noget hehe.

    - Hvornår kan man passe sin skole?
    Ganske normalt efter den første måneds tid. Man må dog ikke dyrke nogen form for kontakt sport, hvilket er rigtig rigtig vigtigt. Jeg startede til spring gymnastik en overgang, hvilket gjorde at den ene gik løs. Av av.

    - Hvornår kan man sove igennem om natten?
    Jeg sov først rigtig igennem efter 1 måned. Det er nok meget individuelt.

    - Fortryder man når det gør ondt bagefter?
    Da jeg lå uden smertestillende fortrød jeg rigtig rigtig meget. Nu her... nej. Det ser tusind gange bedre ud.

    - og mange andre ting
    Håber ikke det har skræmt jer fra det. Det er en ubehagelig omgang, men det er slet ikke uoverkommeligt. Det er intest de første 3 dage, men man bliver overrasket over hvor hurtigt man komme på benene igen.
    Det er dog ikke en tur i hospitalssengen. Det er hårdt arbejde. Man skal lave øvelser hver dag, gå ture, tvangs hoste osv. men alt i alt bliver resultatet fantastisk. I hverfald hvis man har selværdsproblemer, hvilket jeg havde.

    Gør det hvis han har lyst. Nogle oplever det som jeg, andre har en lagt nemmere omgang. I det han er lidt yngre, kunne jeg forestille mig det bliver en smule lettere.

    Mvh Simon_friis4
  • Indstillinger
    Hej Simon

    Tusind tak fordi du gav dig tid til at svare på alle vore spørgsmål og fordi du er så ærlig i dine svar.

    Vi har to tillægsspørgsmål:

    - Hvor blev du opereret? Riget eller Skejby?
    - Havde du forberedt dig inden operationen med diverse øvelser, etc.

    Bedste hilsner
    Optimisten 21
  • Indstillinger
    Jeg blev opereret på Skejby, hvilket var en rigtig god oplevelse, ser man det fra personale siden. De var enormt flink, kom når jeg havde brug for hjælp og holdt ikke noget tilbage. Der var jo så den lille fejl vurdering, men det er menneskeligt at begå fejl.

    Jeg var i nogenlunde fysisk form inden operationen, havde gået til gymnastik i flere år, så det er i hvertfald en vigtig ting. Jeg ved ikke hvordan jeres søn er rent fysisk, men min fysiske tilstand røg helt ned meget hurtigt efter operationen. Jeg er en tynd høj dreng i forvejen, men på den tid jeg ikke måtte lave noget gik jeg fra 65 kg til 59. Så det tager hårdt på en. Det er selvfølgelig meget forskellig fra person til person igen.
    Trods det lavede jeg mine øvelser både før og efter, jeg sluttede måske med dem efter operationen en anelse for tidligt, men har tilgengæld fået stor gavn af svømning, hvilket jeg virkelig kan anbefale.

    Spørg endelig videre hvis der er noget i mangler at få afklaret.
  • Indstillinger
    Hej Optimisten 21 og andre nysgerrige sjæle ;)

    Det er nu ca. 10 måneder siden jeg blev opereret for tragtbryst som 16-årig på Skejby Sygehus. Der går ikke en dag uden jeg er taknemmelig over mit valg og har aldrig nogensinde fortrudt indgrebet! Jeg fik også selv lavet indgrebet af kosmetiske grunde. Selv om andre har svaret på spørgsmålene, vil jeg alligevel prøve at give nogle ud fra mine erfaringer :)

    Smerterne lige efter operationen var i mit tilfælde stort set ikke-eksisterende. Epidural-blokaden i min ryg sørgede for total lokalbedøvning de følgende to dage, og mærkede kun smerterne i meget let form. Jeg blev opereret en fredag og kom allerede hjem den følgende mandag. Mandagen hvor jeg blev sendt hjem var også den dag hvor de tog mig fra epidural-blokaden og over på smertestillende piller i stedet for. Det var dog først da jeg kom hjem at lokalbedøvelsen helt tog af og derefter blev det følgende døgn et.. overjordisk helvede, med mange smerter ! Da var jeg på 10 mg morfin og blev tirsdag morgen sat op på det dobbelte. Her mener jeg at jeg trods den fantastiske behandling på Skejby var blevet fejlmedicineret, og opfordrer stærkt til at få nok smertestillende med hjem. Men herefter gik det meget hurtigt fremad og efter kun en uge sad jeg igen på skolebænken. Jeg havde arrangeret et ekstra sæt bøger til et skab på min skole, da man jo kun må løfte en meget begrænset vægt det første stykke tid efter operationen.
    Efter de planlagte to uger efter operationen var jeg fuldstændig af morfinen uden at kunne mærke nogen speciel forskel og der gik ikke lang tid før jeg også var af andre milde smertestillende midler.
    Selve barren kan godt mærkes og det tror jeg at man kan så længe den sidder i ens krop. Men med det sagt er det noget man meget hurtigt vænner sig til og jeg mærker kun noget til den hvis jeg fx. udøver en sport jeg ikke er vant til, eller andet der er "uvant" for barren. Lige med hvordan det føles er lidt svært at svare på, da jeg som sagt aldrig lægger mærke til "følelsen".

    Som sagt har jeg aldrig nogensinde fortrudt at jeg har fået lavet operationen, heller ikke da smerterne var på sit højeste. Jeg ved godt at alle ikke er gået lige så let igennem forløbet som jeg er, men glæden ved resultatet er efter min mening det hele værd!

    Håber at det kunne bruges til noget og spørg endelig hvis det er. I er også meget velkomne til at skrive til min email: simoneoffersen@live.dk.

    mvh. Simone
Log in eller Registrér for at kommentere.