Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Rillede negle

Redigeret 17 april, 2010, 12:48 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Jeg har i rigtig mange år haft riller på langs af neglene og på mine tommelfinger negle dybe riller på tværs. Jeg fik engang at vide det ses ved stofskifte lidelser. Kan nogen genkende det ?
Kh Lis
«1

Kommentarer

• Jep...mine negle er også rillede !

Se for øvrigt denne tråd:
    viewtopic.php?f=136&t=18427

*Pia
  • Hej Pia
    Tak for dit svar - kan læse på linket du henviser til, at man ikke må spise Silica fordi det indeholder tang. Gælder det både for lavt og forhøjet stofskifte ?Jeg er i behandling for forhøjet stofskifte og får Eltroxin og Thycapzol.
    Kh Lis
  • jeg har netop via internettet erfaret, at såfremt man ikke er nogen årsunge længere (som f.eks. jeg), kan problemnegle, som er rillede på langs og dermed flækker, så snart de vokser ud over fingerranden, skyldes skade på negleroden = ingen løsning på problemet - jeg er kommet til denne konklusion, da tre af mine fingernegle på venstre hånd nu i flere år har været årsag til tilbagevendende irritation
  • Jeg mener tang indeholder jod, som optages i skjoldbruskkirtlen og måske derfor forvirrer behandlingen, så stofskiftet er svært at indstille. Jod er ikke godt for for lavt stofskifte, men jeg ved ikke om det er for for højt stofskifte og når man er i behandling.

Kh Gitte
  • Mine negle er også rillede, bare på langs i stedet for. Mit stofskifte er for lavt.
    Jeg har læst på en kinesisk akupunktur hjemmeside at riller på tværs kan skyldes A vitamin mangel. Men det er svært at få lægen til at undersøge det hele.
  • Har du spurgt din læge om det evt kunne være phsoreasis.Jeg har selv rillede negle på alle fingre og de er brækker meget nemt på grund af hårdhed,har haft phsoreasis i mange år.
    Hilsen Rasmus
  • Rillede negle, hvide pletter m.m. har jeg haft i mange år, men for ca 12 år siden fik jeg anbefalet at drikke en stor kop padderokkete hver morgen. Og ja så var generne væk i løøbet af ca et halvt år. Teen købes hos matas. Du tager en to skefulde te med top og hælder i en kasserolle med en 3/4 liter vand og lader det koge i ca 10 minutter. der efter drikker du det. Der er til to dage. Så sæt den anden protion i køleskabet. det smager ikke så godt, men det virker....
    Hilsen Tvillingen
  • Hej..
    Negleforandringer kan være et symptom af flere forskellige ting og sygdomme. Altid en god ting at få kigget på. Jeg ville spørge læge eller dermatolog..
    Men de kan jo selvfølgelig også ændre form og udseende, alt efter traumer udefra ( arbejde, alder, kemikalier osv).
  • Jeg har også riller i alle neglene, lavt stofskifte (myksødem), jernmangel og b12 mangel. Måske hænger alle tingene sammen...?
  • Hej.

Jeg har også riller på langs af neglene, B12 vitaminmangel og lavt stofskifte.

Desuden lider jeg meget af revner i fingrene.

Hilsen albini.
Log in eller Registrér for at kommentere.